Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.16 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 16 Název materiálu:Present simple Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací obor:Anglický jazyk Anotace:Pomocí tohoto DUM se žáci seznámí s přítomným časem prostým. Klíčová slova:Present simple, present simple negative, questions and short answers Druh učebního materiálu:Výuková prezentace Očekávaný výstup:Žáci budou schopni tvořit věty, otázky, odpovědi v přítomném čase prostém. Věková skupina:8 – 10 let Ověřeno dne: Třída:V. A, 31 žáků, 12 chlapců, 19 dívek, SVP 3, chlapců 3, dívek 0
Obr.1
přítomný čas prostý vyjadřuje opakovaný děj v přítomnosti, denní rutiny přítomný čas prostý také používáme, když mluvíme o věcech, které už se nezmění. V pátek hraju fotbal. I play football on Friday. Moje sestřenice žije ve Skotsku. My cousin lives in Scotland. Iplayweplay youplaygamesyouplaygames he, she, itplaystheyplay
!!! Ve třetí osobě čísla jednotného (he, she, it) dáváme na konec slovesa koncovku e, es !!! !!! Předchází-li –y samohláska (a,e,i,o,u), ke změně na –ies nedochází !!! Obr.2 She plays.. He watches.. You studies.. Obr.3
zápor se tvoří pomocí do not = don´t (zkrácený tvar), ve třetí osobě jednotného čísla does not = doesn´t tvoříme: podmět (já, ty, on..) + don´t/doesn´t (zápor) + sloveso (infinitiv bez to) Obr.4 I don´t work. = Já nepracuji.
otázka se tvoří pomocí pomocného slovesa do, ve třetí osobě jednotného čísla does Tvoříme: Do/Does + podmět + sloveso (infinitiv) Do I work? Pracuji? Hraješ v pátek fotbal? Do you play football on Friday? Záporná otázka se tvoří dvojím způsobem. Do you not work? Nepracuješ? Don´t you work? Nepracuješ? (zkrácený tvar, používá se častěji) Obr.5
V angličtině se považuje za nezdvořilé odpovídat na otázku pouze ano/ne. Musíme proto ještě zopakovat příslušné pomocné sloveso. Do you play the piano? Yes, I do. Hraješ na piano? Ano, hraju. Does she play the piano? No, she doesn´t. Hraje na piano? Ne, nehraje. Obr.6
Příslovce četnosti mají v anglické větě své pevné místo. Dávají se před hlavní sloveso. Jak často hraje basketbal po škole? Josh often plays basketball after school. Obr.7 Obr.8
V úterý hraju na klavír. Můj bratr hraje fotbal každý pátek. Oni studují angličtinu. Moje teta bydlí v Ostravě. Obr.9
V úterý hraju na klavír. On Tuesday I play the piano. Můj bratr hraje fotbal každý pátek. My brother plays football on Friday. Oni studují angličtinu. They studies English. Moje teta bydlí v Ostravě. My aunt lives in Ostrava.
I _________ live in Britain. My brother _______ go to school. She _______ like computers. We ________ draw at school. My mum and dad _______ speak English.
I DO NOT live in Britain. My brother DOES NOT go to school. She DOES NOT like computers. We DO NOT draw at school. My mum and dad DO NOT speak English.
Josh plays basketball after school. (often) Sue helps her grandmother in the garden. (sometimes) Phil speaks French. (always) Simon´s family go to the mountains. (usually) I´m late for school. (never)
Josh often plays basketball after school. Sue sometimes helps her grandmother in the garden. Phil always speaks French. Simon´s family usually go to the mountains. I´m never late for school.
Obr.1.: Clker.com [online].[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr.2.:[cit ]. Vlastní zdroje. Obr.3.: Clker.com [online].[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr.4.:[cit ]. Vlastní zdroje. Obr.5.:[cit ]. Vlastní zdroje. Obr.6.: Clker.com [online].[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr.7.:[cit ]. Vlastní zdroje. Obr.8.: Clker.com [online].[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr.9.: Clker.com [online].[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: