Druh učebního materiálu: Výuková prezentace Očekávaný výstup:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Věta s podmětem, bez podmětu, větný ekvivalent Autor:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_738_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Procvičujeme větné členy 2
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.18 Anotace: Prezentace je zaměřena na druhy přísudku. Obsahuje základní pravidla pro tvoření přísudku slovesného a jmenného se.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.01 Název pro školu:
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_033_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.02 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.05 Název pro školu:
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Přívlastek postupně rozvíjející
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Přívlastek (Pk).
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.07 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.07 Název pro školu:
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.01 Název pro školu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
Přístavek 8. ročník.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.05 Název pro školu:EU ČJ 05 II Název materiálu:Slovesný vid Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.04 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici zájmen a jejich dělení. Žáci si hravou formou procvičí pravidla pro psaní zájmena.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Přívlastek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Č. materiálu: VY_32_INOVACE_72.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘÍVLASTEK, DOPLNĚK
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
PŘÍVLASTEK A JEHO DRUHY 8. ročník.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Rozvíjející větné členy - opakování -
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy přívlastku Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
VY_32_INOVACE_03-29 Ročník: Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Téma: Seznámení s přísudkem a podmětem
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Větné členy VY_32_Inovace_20SJ - 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Druh učebního materiálu: Výuková prezentace Očekávaný výstup: Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.16 II Název pro školu: EU ČJ 16 II Název materiálu: Přívlastek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Pomocí tohoto DUM si žáci zopakují přívlastek a seznámí se s dalšími typy přívlastku Klíčová slova: přívlastek shodný, neshodný, těsný, volný, několikanásobný, postupně rozvíjející Druh učebního materiálu: Výuková prezentace Očekávaný výstup: Žáci dokáží rozlišit typy přívlastků Věková skupina: 13-14 let Ověřeno dne: 18.3.2013 Třída: VIII.B, 17 žáků, 10 chlapců, 7 dívek, SVP 0

ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÝ ČLEN PŘÍVLASTEK

Opakování Jaké typy přívlastku znáte? Kterým slovním druhem může být přívlastek vyjádřen? Je to samostatný větný člen nebo se vždy váže k jinému větnému členu? Vyhledej přívlastky v následujícím textu

Zaručeně pravdivá romance o magické síle poezii Řek mi přítel Josef: Podívej, básníci jsou znalci dívčích duší, tak mi napiš báseň pro holku, že mi jenom pro ni srdce v těle buší. Že má krásný voči, uši, nos, popředí i pozadí i pusu... Že bych ji vzal na fotbal i na ryby... Že je zkrátka celá podle mýho vkusu. Vymysli si ňáký koniny, však jim tvůj verš dodá vzhled a sílu. Ženu jenom báseň přesvědčí. Tu máš pero, hochu, měj se honem k dílu! Napsal jsem jí zhruba tohleto: -líbíš se mi po částech i v celku! Josef podepsal mé vyznání – no a za měsíc ji pojal za manželku. A tak za mou chodí přátelé, podplácejí mě a lichotí mi, že jsou u žen zcela bez šancí, nedodám-li k jejich citům svoje rýmy.

Posílají za mnou sousedy, syny, švagry, bratrance a strýce- a já píšu další vyznání. Jsou jich stovky, je jich čím dál více. Od Aše až k Čiernej pri Čope pracují mé přísahy a vzdechy. Každého, kdo přijde, ožením: mladíky i kmety, Slováky i Čechy. Kdo má filipa, ten pochopil, že můj příběh skrývá naučení: poezie dělá zázraky, díky ní se lidé vdávají a žení. Jenom já jsem zůstal na ocet, bez závazků, bez ženy a tchýně, protože všem píšu vyznání, nikdy nemám čas jít do svatební síně. P.S. Zatímco já píšu romanci, manželka mi kouká přes rameno: „Ach, ty lháři! Copak já jsem vzduch?“ Vždyť mi zkazíš celou pointu – ech, ženo. (Jiří Žáček - Ptákoviny podle Aristofana, 1989)

Řešení Jaké typy přívlastku znáte? přívlastek shodný, neshodný Kterým slovním druhem může být přívlastek vyjádřen? přídavným jménem (PkS), zájmenem přivlastňovacím (PkS), podstatným jménem s předložkou (PkN) Je to samostatný větný člen nebo se vždy váže k jinému větnému členu? není samostatný, vždy se váže k podmětu či předmětu

Řešení textu Řek mi přítel Josef: Podívej, básníci jsou znalci dívčích duší, tak mi napiš báseň pro holku, že mi jenom pro ni srdce v těle buší. Že má krásný voči, uši, nos, popředí i pozadí i pusu... Že bych ji vzal na fotbal i na ryby... Že je zkrátka celá podle mýho vkusu. Vymysli si ňáký koniny, však jim tvůj verš dodá vzhled a sílu. Ženu jenom báseň přesvědčí. Tu máš pero, hochu, měj se honem k dílu! Napsal jsem jí zhruba tohleto: -líbíš se mi po částech i v celku! Josef podepsal mé vyznání – no a za měsíc ji pojal za manželku. A tak za mou chodí přátelé, podplácejí mě a lichotí mi, že jsou u žen zcela bez šancí, nedodám-li k jejich citům svoje rýmy.

Posílají za mnou sousedy, syny, švagry, bratrance a strýce- a já píšu další vyznání. Jsou jich stovky, je jich čím dál více. Od Aše až k Čiernej pri Čope pracují mé přísahy a vzdechy. Každého, kdo přijde, ožením: mladíky i kmety, Slováky i Čechy. Kdo má filipa, ten pochopil, že můj příběh skrývá naučení: poezie dělá zázraky, díky ní se lidé vdávají a žení. Jenom já jsem zůstal na ocet, bez závazků, bez ženy a tchýně, protože všem píšu vyznání, nikdy nemám čas jít do svatební síně. P.S. Zatímco já píšu romanci, manželka mi kouká přes rameno: „Ach, ty lháři! Copak já jsem vzduch?“ Vždyť mi zkazíš celou pointu – ech, ženo. (Jiří Žáček - Ptákoviny podle Aristofana, 1989)

Další typy přívlastku Přívlastek postupně rozvíjející Přívlastek několikanásobný Přívlastek volný Přívlastek těsný

Přívlastek postupně rozvíjející a několikanásobný postupně rozvíjející (PkPR) – blíže určuje řídící podstatné jméno, tvořen přídavnými jmény jiné významové řady (popisujeme velikost, barvu, tvar atd.) nějakou malou studenou večeři Mezi jednotlivými členy nepíšeme čárku. několikanásobný (PkNěk) – tvořen přídavnými jmény stejné významové řady (popisujeme jen barvy či tvary atd.) červené, žluté a oranžové květy Mezi jednotlivými členy píšeme čárku.

Vyhledejte přívlastky postupně rozvíjející a několikanásobné a doplňte čárky Za nárožím se vynořila vysoká šedivá nemocniční budova. Zlobivé rozpustilé děti musí být pod dohledem. Otevřeným oknem zavanul dlouhý táhlý nepřetržitý hukot velikého města. J.K. Tyl se již v mládí osvědčil jako dobrý divadelní organizátor. Dlouholetý Martinův kamarád dostal k narozeninám krásný úchvatný sporťák.

Řešení Za nárožím se vynořila šedivá vysoká nemocniční budova. PkPR Zlobivé, rozpustilé děti musí být pod dohledem. PkNěk Otevřeným oknem zavanul dlouhý, táhlý, nepřetržitý hukot velikého města. PkNěk J.K. Tyl se již v mládí osvědčil jako dobrý divadelní organizátor. PkPR Dlouholetý Martinův kamarád dostal k narozeninám krásný, úchvatný sporťák. PkPR, PkNěk

Přívlastek volný a těsný volný – stojí za řídícím podstatným jménem a v textu ho můžeme vypustit Mourek, spokojeně ležící na dece, vypil trochu čistého mléka. Přívlastek volný oddělujeme z obou stran čárkami. těsný –nemůžeme jej z věty vypustit, změnil by se význam věty Nejraději vzpomínám na prázdniny strávené s Mourkem Přívlastek těsný čárkami neoddělujeme.

Vyhledej přívlastek volný a těsný a doplň čárky Příliš rychle uplynuly chvíle strávené s tímto člověkem. Lidové noviny vycházející v pátek mají rozsáhlou přílohu. Tato malá roklinka zařezávající se do útesu byla příkrá. Prý jen byliny natrhané o svatojánské noci mají léčivou moc. Helena sledující nějaký film v televizi nebyla sportovní typ. Všechny boty vystavené ve skleněné vitríně jsou módní hity. Chlapec přecházející přes křižovatku je náš bratranec a dívka nastupující do tramvaje je jeho sestra, tedy naše sestřenice. Auto mající pražskou poznávací značku dostalo pokutu. Měsíc vypadající jako stříbrná střepinka ozařoval krajinu. Žáci končící devátou třídu vybírají střední školy.

Řešení Příliš rychle uplynuly chvíle strávené s tímto člověkem. T Lidové noviny, vycházející v pátek, mají rozsáhlou přílohu. V Tato malá roklinka, zařezávající se do útesu, byla příkrá. V Prý jen byliny natrhané o svatojánské noci mají léčivou moc. T Helena, sledující nějaký film v televizi, nebyla sportovní typ. V Všechny boty vystavené ve skleněné vitríně jsou módní hity. T Chlapec přecházející přes křižovatku je náš bratranec a dívka nastupující do tramvaje je jeho sestra, tedy naše sestřenice. T Auto mající pražskou poznávací značku dostalo pokutu. T Měsíc, vypadající jako stříbrná střepinka, ozařoval krajinu. V Žáci končící devátou třídu vybírají střední školy. T

Opakování – přívlastek máme: shodný a neshodný babiččiny buchty buchty od babičky postupně rozvíjející a několikanásobný malý hodný chundelatý pejsek červený, zelený, žlutý balónek volný a těsný Televizi, stojící na skříňce, jsme koupili loni. Televize stojící na panelu je ve slevě.

Literatura a internetové zdroje Hošnová E., Bozděchová I., Mareš P., Svobodová I. Český jazyk pro základní školy. Praha: SPN, 2009, 167 s., ISBN 978-80-7235-425-2 Hošnová E., Bozděchová I., Mareš P., Svobodová I. Český jazyk pro základní školy. Praha: SPN, 2008, 176 s., ISBN 978-80-7235-391-0