Základy tržního mechanismu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Podnikatelský záměr Volba, v čem budu podnikat Průzkum Plán realizace
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Obchodní společnosti.
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Agregátní poptávka a nabídka
Ekonomická gramotnost
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_ŽIVNOSTENSKÉ.
PODNIKÁNÍ Ing. Hana Kročová EKONOMIKA
Téma: Svět práce a financí Vypracoval: Ing. Milan Havlas
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při poklesu ceny  Řešení.
Podnikání VY_32_INOVACE_ Podnikání - je založeno na podnikatelském záměru s cílem dosažení maximálního zisku - podnikatelský záměr = nápad.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Subjekty obchodního práva
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
ŽIVNOSTENSKÝ ZÁKON Upravuje vstup do podnikání. POJMY ŽIVNOST Soustavná činnost provozovaná samostatně, vlastním jménem, za účelem dosažení zisku a za.
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01 2. ročník.
Živnosti Právnické a fyzické osoby Čtyři typy živností
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
PODNIKÁNÍ, JEHO PRÁVNÍ FORMY A OBECNÉ PODMÍNKY
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
ČVUT v Praze, Fakulta stavební Podnikání ve stavebnictví 126 EMM – Ekonomika a management Zimní semestr 2010 / 2011 Ing.Zdeněk Burda
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Další vzdělávání v Moravskoslezském kraji Základy podnikání v praxi Ing. Iva Krejčí CZ.1.07/3.1.00/
Obchodní společnosti.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
2 JAK FUNGUJE TRH.
V soutěžních vztazích Stát, samosprávné územní jednotky Osoby, které si zvolily obchodněprávní režim závazku podle § 262 odst. 1 účastníci závazkových.
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují
TRH (tržní mechanismus)
Ing. Veronika Dostálková MBA PODNIKÁNÍ - ÚVOD Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Právní podmínky podnikání Obchodní firma Obchodní rejstřík.
Začínáme podnikat aneb podnikatelský plán v praxi Lucie Vaigertová Střední škola KNIH, o.p.s.
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Přehled subjektů obchodního práva JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D.
Ing. Veronika Dostálková MBA SAMOSTATNÉ OPAKOVÁNÍ Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Podnikání podle obchodního zákoníku Obchodní zákoník Upravuje vznik a podnikání právnických osob. Podnikání je soustavná činnost prováděná samostatně.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
OBCHODNÍ REJSTŘÍK = veřejný seznam, do kterého se zapisují zákonem stanovené údaje týkající se podnikatelů. Je veden soudem k tomu určeným zvláštním předpisem.
Výchova k občanství 9.ročník
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují
Subjekty obchodněprávních vztahů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Základy tržního mechanismu EKONOMIKA (ZSV) Základy tržního mechanismu

Fungování tržního mechanismu V každodenní ekonomické realitě si klademe tyto otázky: Jak to, že zase podražilo to či ono zboží? Proč je k dostání právě toto zboží, a ne jiné ? Co způsobuje, že je občas přebytek určitého zboží a na druhé straně nedostatek jiného? Tyto otázky jsou spjaty s fungováním TRŽNÍHO MECHANISMU POPTÁVKA – DEMAND (D) NABÍDKA – SUPPLY (S) CENA – PRICE (P) MNOŽSTVÍ – QUANTITY (Q) Koordinátorem mezi poptávkou a nabídkou je cena Výše ceny – ukazuje, kam je kupující (poptávající) schopen zajít (utratit peněz), na straně druhé jakou cenu jsou (nabízející) výrobci ochotni nabídnout.

Fungování tržního mechanismu SATURACE TRHU – „nasycení“ . Nastává, když se díky zvýšené poptávce objeví na trhu větší množství výrobků. Tento stav pak přetrvává dokud není trh nasycen. Pokud se ale sníží poptávka, sníží se ceny a následně výroba. Snížená cena pak přiměje část spotřebitelů ke koupi dané věci. Alokační funkce trhu – je-li po nějakém produktu, zboží, službě či komoditě dlouhodobá poptávka, pak se pro něj dříve či později vytvoří (ALOKUJE) nabídka. alokační funkce trhu tedy způsobí, že výroba nežádaných výrobků je postupně zastavena a rozvíjí se výroba zboží, které je na trhu žádáno.

POPTÁVKA =DEMAND (D) Tím, že poptáváme a následně kupujeme určité zboží, jsme součástí tržní síly – POPTÁVKA (D) Zákon poptávky: S rostoucí cenou klesá poptávka po zboží. Příklad: Stejný výrobek, ale rozdílné ceny – jak to bude s poptávkou po něm?

Nabídka- SUPPLY (S) Je chápána jako množství služeb nebo zboží, které výrobci dobrovolně dodají na trh při určité ceně. Zákon nabídky: S rostoucí cenou roste i nabídka zboží. Faktory nabídky: Změna výrobních podmínek – roste cena ropy (voda, plyn). Zvýšení cen, popřípadě nedostatek se projevuje tzv. dominovým efektem Substituty – nahrazení (např. pracovníků za stroj)

Tržní rovnováha (E) Proces ekonomického jednání a chování je procesem vzájemného působení nabídky a poptávky. Tržní rovnováha: (E) momentální vyjádření stavu tržních sil.Graf tedy zachycuje pouze okamžitý stav k určitému datu. Bod rovnováhy (E) – v něm se protíná D a S. Dochází k uspokojení prodávajícího i kupujícího. Tržní cena – je právě ta cena, za kterou se v daném okamžiku na trhu prodává a nakupuje. S>D znamená přebytek zboží na trhu. Kupující nezaplatí vyšší cenu S< D znamená, že je nedostatek zboží na trhu a nabízející nejsou ochotni prodávat při nižší ceně. S= D trh je v rovnováze (rovnovážná cena)

Podnikání jako základ tržní ekonomiky Při zakládání podniku je potřeba: a) mít podnikatelský záměr b) průzkum trhu popřípadě odhad poptávky c) odhadnout množství prostředků (stroje, materiál, zaměstnance) pro rozběhnutí vlastního podniku d) odhadnout předpokládaný zisk e) získat finanční prostředky k rozběhnutí podniku Právo a ekonomika rozlišují dva pojmy: a) fyzická osoba – jednotlivě podnikající občané b) právnická osoba - skupiny , organizace (České dráhy) Podnikání – je chápáno, jako soustavná cílevědomá činnost vykonávaná podnikatelem za účelem dosažení zisku. Podnikatel – osoba starší 18 let, trestně bezúhonná, způsobilá k právním úkonům. Podnik – základní jednotka národního hospodářství daného státu

Právní zakotvení činnosti podnikání Podnikání právnických i fyzických osob se řídí Obchodním zákoníkem (zákon č.513/1991 Sb.) „Podnikání je soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem, vlastním jménem a na vlastní odpovědnost, vykonávaná za účelem zisku.“ Podnikání podléhá právním úpravám, které jsou dány příslušnými platnými zákony a jejich úpravami. Podnik jako systém je v OZ specifikován jako samostatná právní, organizační a finanční jednotka.“ Zákon o živnostenském podnikání ( zákon č.455/1991 Sb.) Občanský zákoník http://zakony.centrum.cz/zivnostensky-zakon Fyzická i právnická osoba musí získat živnostenské oprávnění Fyzická osoba musí být zapsána v živnostenském rejstříku Právnická osoba musí být zapsána v obchodním rejstříku a mohou být zapsány v živnostenském rejstříku.

Živnostenský rejstřík Pro získání živnostenského oprávnění je nutné zažádat o výpis ze živnostenského rejstříku Živnostenský rejstřík – má víceméně evidenční charakter. Správcem je Živnostenský úřad ČR a provozovatelem je městský či krajský Živnostenský úřad. Živnostenský úřad zapisuje každého podnikatele do ŽR a vydává buď živnostenský list, nebo koncesní listinu Oprávnění se vydávají samostatně pro fyzické a právnické osoby. Živnostenský rejstřík spadá pod Ministerstvo průmyslu a obchodu http://www.rzp.cz , http://www.rzp.cz/cgi-bin/aps_cacheWEB.sh?VSS_SERV=ZVWSBJFND Poplatky: 1 000,- Kč za přijetí žádosti při vstupu do živnostenského podnikání, 500,- Kč za přijetí další žádosti bez ohledu na to, zda žadatel v rámci jedné žádosti žádá o jednu živnost či o více živností

Obchodní rejstřík http://portal.justice.cz Všechny právnické osoby podnikající na území ČR musí být povinně zapsány do obchodního rejstříku V obchodním rejstříku jsou tedy zapsány: a) obchodní společnosti (vznikají na základě společenské smlouvy mezi jednotlivými společníky). Dnem zápisu do OR vznikne OS. b) zahraniční osoby c) fyzické osoby s trvalým pobytem v ČR, které jsou podnikateli ,se mohou zapsat do OR dobrovolně (na vlastní žádost) d) fyzické osoby se ziskem nad 120 milionů Kč v průběhu dvou po sobě následujících účetních období. Obchodní rejstřík je veden rejstříkovým soudem, který spadá pod obchodní soud http://portal.justice.cz

Druhy živností Živnosti Ohlašovací Volné Řemeslné Koncesované Vázané