Pozornost, vědomí Škola:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metody psychologie Škola:
Advertisements

Emoce Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov11 Autor Mgr. et Mgr.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Temperament, charakter
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
sociální psychologie Škola:
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Pozornost Sternberg, R.J.(2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál, s Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, s.
Psychické stavy.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
P OZORNOST. C O JE POZORNOST ? = psychický stav člověka, projevující se zaměřeností a soustředěností vědomí Zaměřenost: člověk si vybírá některé podněty.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_12.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Emoce (city).
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Analytická psychologie
Přístupy k osobnosti Škola:
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_TMM23960BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Cvičení se zaměřením na pozornost
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Návykové látky VY_32_INOVACE_14_36.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rozhodování jako manažerská funkce
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Sociální psychologie – CŽV 2012
Nevědomí.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Pozornost a paměť, představivost
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Pozornost, vědomí Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov03 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Obecná psychologie Téma: Pozornost, vědomí Určeno pro: 1. ročník středních pedagogických škol, kvintu gymnázia Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: vědomí, nevědomí, pozornost, stupně aktivace Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad pojmu vědomí a psychického stavu pozornosti, na konci jsou otázky k zařazení do systému psychických jevů a zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli;

VĚDOMÍ úroveň řízení a zaměřenosti jedince i jeho reálné aktivity ve smyslu zachování časové kontinuity, selektivity a osobní integrity; stav aktivace projevující se určitou bdělostí; podmínka průběhu většiny psychických funkcí a projevu psychických vlastností; má subjektivní charakter;

ROVINY VĚDOMÍ prožívání aktuálního duševního dění uvědomování prožívaného uvědomování sebe sama

příklad: prožívání aktuálního duševního dění – vnímám výklad látky v hodině uvědomování prožívaného – reflektuji, že mne to zajímá či nudí, jak se při tom cítím uvědomování sebe sama – reflektuji při tom, kdo vlastně jsem, když takto přemýšlím a vnímám věci kolem sebe

Stupně aktivace: nízká aktivace – spánek, zpomalení dechu a srdeční frekvence, útlum mozkové kůry; snížená aktivace – přechod mezi bdělostí a spánkem, obtížný pohyb, únava; střední aktivace – pocit svěžesti, dobrá pohoda, schopnost soustředění; zvýšená aktivace – napětí při náročných výkonech, pozornost zesílena; vysoká aktivace – chystání k maximálnímu výkonu, zvýšené napětí svalů, rychlý tep, dech, silné podráždění;

aktivaci zvyšují: nové podněty, stimulátory: přirozené, umělé; aktivaci snižují: dlouhodobé podněty, nedostatek podnětů;

NEVĚDOMÍ prožitky, které si nelze uvědomit nebo byly vědomé a zapomínáním či obranným mechanismem jsou vytěsněny;

vědomí podvědomí nevědomí

NEVĚDOMÍ individuální ( Freud) – potlačené nepřijatelné tendence; rodinné – rodinný mýtus; kolektivní ( Jung) – zdroj zkušenosti lidstva, mýty, pohádky, archetypy;

POZORNOST psychický stav, funkce vědomí, které zaměřuje určitým směrem a eliminuje tak jiné potenciální obsahy, mechanismus regulace psychické aktivity; charakterizovaná: zaměřeností, soustředěností a délkou trvání;

POZORNOST bezděčná, spontánní – vyvolána podněty, které jsou samy o sobě významné; záměrná – předchází ji rozhodnutí, na základě úmyslu;

vlastnosti pozornosti: koncentrace – intenzita soustředění; tenacita – schopnost udržet, kolísání – oscilace, fluktuace; distribuce – rozsah pozornosti, výběrovost ; vigilita – pružnost pozornosti, přenášení pozornosti;

příklad koncentrace – jak se soustředím na porozumění toho, co znamená pojem „pozornost“, do hloubky; tenacita – jak dlouho se na toto téma vydržím soustředit; distribuce – na kolik prvků naráz se dokážu soustředit (na řeč učitel, svůj zápis…); vigilita – když přejdeme na nové téma, jak rychle se přeorientuji;

faktory ovlivňující funkci pozornosti: prostředí – vlastnosti podnětů, porozumění situaci; subjektivní – aktuální stav, potřeba a postoje;

zařaď psychický jev do systému proces probíhá v čase stav je udržován vlastnost stálá součást psychiky

otázky jaký je vztah vědomí a pozornosti jaký je poměr vědomého a nevědomého jaký mám teď stav aktivace změní se, když učitel řekne, že se teď napíše test na téma z minulé hodiny co teď ovlivňuje moji pozornost s jakým psychickým jevem se pojí záměrná pozornost

jak se při řízení auta projeví jednotlivé vlastnosti pozornosti koncentrace tenacita distribuce vigilita

o které vlastnosti pozornosti jde učitel se soustředí na výklad látky a zároveň sleduje aktivitu žáků; distribuce plně se soustředíme okolo 20 minut tenacita zapisuji do třídní knihy a žák položí otázku, na kterou je třeba odpovědět vigilita která vlastnost zatím nebyla uvedena ? koncentrace

Použité zdroje PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha 2005. ISBN 80-200-1387-3 VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie, Karolinum, Praha 2005. ISBN 80-246-0841-3 osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.