Zásoby- účtování inventarizačních rozdílů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Zvláštní případy při účtování materiálových zásob.
Advertisements

Účtování pořízení zásob koupí
Opravné položky k zásobám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_248.
Červen 2013VY_32_INOVACE_UCE_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Jitka Honková, Ing. Martina Palyzová a Ing. Marek.
ZÁSOBY.
Pokladna Hotovostní placení – pokladna - Používá se tam, kde placení prostřednictvím bankovních účtů je často neproveditelné (např. proplacení cestovních.
OPRAVY A KONTROLA ÚČETNÍCH ZÁPISŮ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
1 Registrační číslo projektuCZ. 1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_UCE_002 Název školy Obchodní akademie, Střední pedagogická škola a Jazyková.
ÚČTOVÁNÍ NA ROZVAHOVÝCH ÚČTECH
Operativní a analytická evidence zásob
METODICKÉ PRVKY ÚČETNICTVÍ
Červen 2013VY_32_INOVACE_UCE_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Jitka Honková, Ing. Martina Palyzová a Ing. Marek.
Daň z přidané hodnoty a její účtování
Dlouhodobý majetek Vyřazení
Autorkou materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jindra Germaničová. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
ÚČETNÍ DOKLADY září 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070103
ÚČTOVÁNÍ ZÁSOB ZPŮSOBEM B prosinec 2012VY_52_INOVACE_UCE_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Jitka Honková, Ing.
INVENTARIZACE ZÁSOB březen 2014VY_32_INOVACE_UCE_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Jitka Honková, Ing. Martina.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Účetnictví Ročník: 2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_282.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Závěrka ve fiktivní firmě.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673 Projekt CZ.1.07/1.5.00/ EU peníze pro Obchodní akademii Náchod Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace.
Dlouhodobý majetek Odpisy
Krátkodobý finanční majetek Peníze na cestě
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ÚČTOVÁNÍ ZÁSOB SOUVISLÝ PŘÍKLAD 2 ŘEŠENÍ
Krátkodobý finanční majetek Ceniny
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 16Číslo.
inventarizace majetku a závazků
Krátkodobý finanční majetek Pokladna
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_UCE122 Jméno autora:Ing. Alena Urešová Třída/ročník:4. r. Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_UCE121 Jméno autora:Ing. Alena Urešová Třída/ročník:4. r. Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
* HOSPODAŘENÍ PODNIKU 2 Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví.
VÝSLEDKOVÉ ÚČTY říjen 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070113
Zásoby Účtování o zboží
Účtování na výsledkových účtech a hospodářský výsledek
Zásoby Účtování výrobků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Červen 2013VY_32_INOVACE_UCE_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Jitka Honková, Ing. Martina Palyzová a Ing. Marek.
UZAVÍRÁNÍ ÚČETNÍHO OBDOBÍ. Uzavírání účetního období Uzavírání účetních knih upravuje zákon o účetnictví (§ 17 zákona o účetnictví)
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_UCE127 Jméno autora:Ing. Alena Urešová Třída/ročník:3. a 4. r. Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Krátkodobý finanční majetek Bankovní účty Krátkodobé bankovní úvěry
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_277.
01.14 Inventarizace majetku
Rozvahové a výsledkové účty
Účetní technika.
Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1155Ročník:4. Vzdělávací obor: Ekonomika Tematický okruh: Hospodářský výsledek, daň z příjmu a účetní závěrka Téma:
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Inventarizace Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1. Vysvětlení pojmu inventarizace 2. Druhy a charakteristika inventarizací 3. Postup při provádění.
Účtování zásob (zboží, výrobků, materiálů, ….). Zásoby mají podobu a tak se i v účetnictví rozlišují: Materiál – suroviny (základní materiál), pomocné.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV40 Název školy.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Daňová evidence.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Inventarizace majetku a závazků
Inventarizace majetku a závazků
Daňová evidence Bilanční právo
Bankovní účetnictví Nehmotný a hmotný majetek, zásoby
VY_32_INOVACE_Sikorová_ Inventarizace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Inventarizace majetku a závazků
Inventarizace v roce prosinec 2018
Účtování zásob (zboží, výrobků, materiálů, ….); Inventarizace
Transkript prezentace:

Zásoby- účtování inventarizačních rozdílů 16. června 2013 VY_32_INOVACE_140120_Zasoby_uctovani_inventarizacnich_rozdilu_DUM Zásoby- účtování inventarizačních rozdílů Autorkou materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jindra Germaničová. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809

Inventura a inventarizace zásob Inventarizace – způsob provedení a termíny upravuje zákon o účetnictví, inventarizace má zajistit reálnost a pravdivost účetních zápisů. Druhy inventarizací: řádná – ke dni řádné účetní závěrky mimořádná – ke dni mimořádné účetní závěrky průběžná – kdykoliv v průběhu účetního období, v závislosti na technologických podmínkách

Fáze inventarizace zásob Inventarizace probíhá v těchto fázích: Inventura – zjišťování stavu zásob - Sestavení inventurních soupisů - Porovnání skutečného stavu se stavem účetním - Vypořádání inventarizačních rozdílů Inventarizaci provádí inventarizační komise, které jsou jmenovány vedoucím účetní jednotky. Výsledek inventarizace zaznamenávají do inventarizačního zápisu. Druhy inventarizací: úplné – je inventarizován všechen majetek účetní jednotky dílčí – jsou inventarizovány jen některé složky majetku

Inventura Ke dni řádné nebo mimořádné závěrky účetní jednotky ověřují stav zásob a porovnávají jej se stavem účetním. Skutečný stav zásob se zjišťuje fyzickou inventurou – tj. měřením, vážením, počítáním. Zároveň prověřujeme kvalitu a způsob ocenění zásob, zjišťujeme, zda nedošlo k dočasnému či trvalému snížení hodnoty zásob. V případě dočasného snížení hodnoty zásob účtujeme o opravných položkách, trvalé snížení hodnoty účtujeme jako manko. Termín provádění fyzické inventury – dle zákona o účetnictví- lze provádět čtyři měsíce před koncem účetního období a jeden měsíc po ukončení účetního období. Je-li účetním obdobím kalendářní rok, pak lze inventury provádět v období od 1.září běžného roku do 31.ledna následujícího roku.

Inventurní soupisy Údaje o zásobách jsou vedeny na skladních kartách. Pro kontrolu skutečného stavu zásob je vyhotovena kontrolní soupiska zásob, ve které jsou uvedeny podle jednotlivých skladních karet stavy zásob: Druh zásoby, počáteční stav zásoby, příjmy a výdaje zásoby a konečný stav zásoby. Údaje z kontrolní soupisky se porovnávají se skutečným stavem zásob a se stavem ve finančním účetnictví.

Porovnání účetního stavu se stavem skutečným Porovnáním skutečného a účetního stavu může vzniknout výsledek: Manko – skutečný stav je nižší než údaje v účetnictví, tj. zásoba nám chybí. Přebytek – skutečný stav je vyšší než údaje v účetnictví, tj. zásoba nám přebývá. Shoda – skutečný a účetní stav je shodný, tj. nevzniká žádný inventarizační rozdíl.

Vypořádání inventarizačních rozdílů Do skončení inventarizace musí být všechny inventarizační rozdíly vypořádány. Manka jsou zpravidla předepsána k úhradě odpovědným osobám, příčiny přebytků musí být objasněny. Manko do normy přirozených úbytků zásob – manko nezaviněné, ke kterému dochází při manipulaci nebo skladování vlivem přirozených vlastností skladovaných zásob. Jedná se o seschnutí, vypařování, apod. Pro tyto skladované zásoby musí mít účetní jednotka ve vnitřní směrnici stanovenou normu přirozených úbytků zásob. Toto manko účtujeme jako spotřebu materiálu a je daňově uznatelným nákladem. Účtovací předpis: 501 / 112 Ostatní manka nad stanovenou normu musí být projednána inventarizační komisí, která stanoví míru zavinění odpovědných osob a určí také výši náhrady. Tato manka považujeme za provozní náklad a účtujeme je na vrub účtu 549 – Manka a škody. Účtovací předpis: 549 / 112

Manko nad normu přirozených úbytků zásob Do skončení inventarizace musí být všechny inventarizační rozdíly vypořádány. Manka jsou zpravidla předepsána k úhradě odpovědným osobám, příčiny přebytků musí být objasněny. Ostatní manka nad stanovenou normu musí být projednána inventarizační komisí, která stanoví míru zavinění odpovědných osob a určí také výši náhrady. Tato manka považujeme za provozní náklad a účtujeme je na vrub účtu 549 – Manka a škody. Účtovací předpisy: zaúčtování manka 549 / 112 VÚD předpis úhrady manka odpovědné osobě 335 / 648 VÚD úhrada odpovědné osoby do pokladny 211 / 335 PPD

Škody Pokud došlo k manku na zásobách z mimořádných příčin (živelní pohroma – povodeň, požár, apod.), účtujeme toto manko jako škodu na účet 582 - Škody . Účtovací předpis: 582 / 112 VÚD zjištěná škoda VÚD 378 / 688 VÚD předpis očekávané náhrady od pojišťovny 221 / 378 VBÚ úhrada od pojišťovny na běžný účet Přebytek Je-li na skladě zásoba vyšší, než je vykázáno v účetnictví, účtujeme jej jako výnos na účtu 648 – Ostatní provozní výnosy a přírůstek aktiv na účtu 112 – Materiál na skladě. Účtovací předpis: 112 / 648