Tutoriál jako forma výuky na vysoké škole a na pracovišti PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D. PedF UK v Praze
…KOMUNIKACE… BRÁNA K VÝZKUMU Tutoriál WBL Tutoriál WBL : vztah mezi studujícím a průvodcem WBL studiem, který je součástí vzdělávacího rámce WBL prezenční setkání tutora a studujících, které slouží studujícímu k získání zpětné vazby o dosaženém studijním pokroku nebo dosaženém studijním výsledku Obsah tutoriálu: vzdělávací aspekt ( cíl: vzdělávací pokrok) produktivní aspekt ( cíl: produkt, výstup)
…KOMUNIKACE… BRÁNA K VÝZKUMU Tutoriál jako forma výuky na VŠ ANO odborná a věcná diskuse mezi studujícími navzájem a mezi studujícími a tutorem interaktivní průběh vzájemné informace o literatuře a zdrojích odborných informací skupinové řešení problémů práce ve speciálních učebnách komentáře tutora a zpětná vazba NE přednáška monologičnost, frontální výklad neadresnost pasivita studenta zkoušení
Typ tutoriálu ve WBL: Dvojí tutoriál WBL programů: tutoriály vedené tutorem z vysokoškolské instituce tutoriály probíhající na pracovišti ( vede graduovaný spolupracovník, zaměstnavatel, nebo tutor z „hostitelské organizace“)
Obsahy tutoriálů ve WBL: diskuse ke klíčovým a problematickým otázkám studované problematiky diskuse úkolů k samostudiu a návody ke zpracování a k využití odb.pramenů stručné zhodnocení odevzdaných úkolů ( ve skupinách vždy anonymní), vysvětlení nejčastějších chyb, konzultace správného postupu, zodpovězení dotazů, plánování postupů řešení případových studií a modelových situací laboratorní práce a práce ve speciálních učebnách
Struktura prezenčních tutoriálů ve WBL: příprava úvodní dopis, mail, telefonát či jiná forma výzvy tutora studentům uvedení do problematiky, zadání úkolů, literatury, harmonogram a termíny provedení korespondenční kontakt, prezenční setkání – individuální, skupinové facilitace a průběžná kontrola plnění úkolů, hodnocení a výstupy evidence, výstupy hodnotící zpráva, hodnocení účastníků, záznamy do indexů,prezentace prací
Role tutorů: Tutor v pracovním prostředí: -dosažení minimálně cílového titulu/ kvalifikace ( Bc.,Mgr., Dr.) -zodpovědnost za plnění programu WBL ( stanovení cílů, průběžné zprávy a dokumentace..) -zajištění personálních, materiálních podmínek, a přístupu účastníka k informacím
Role tutorů: Tutor z vysokoškolské instituce: -dosažení minimálně cílového titulu/ kvalifikace ( Bc.,Mgr., Dr.) -členství v akademickém sboru VŠ a pověření ke členství v komisích SZZ -zkušenost z oblasti celoživotního vzdělávání -zajištění koordinace WBL procesu
Sdílené úlohy tutorů přijímání účastníka WBL a jeho začlenění do vztahových sítí WBL vymezení cílů WBL ohledem na individuální zájmy účastníka a pracovní kontext seznámení účastníka s informačními zdroji, odkazy na opory a významné aktéry procesu přenos znalostí, know-how, profesionálního chování facilitace účastníka v modelových situacích řízení stínování pozic
Sdílené úlohy tutorů sledování učebních výstupů a jejich hodnocení podpora autonomie účastníka psychologická podpora pomoc s přípravou prezentací výstupů a s přípravou na zkoušky průběžné zprávy a závěrečné hodnocení účastníka, zpětná vazba
…KOMUNIKACE… BRÁNA K VÝZKUMU Práva a kompetence tutorů WBL používat mimo předem stanovených studijních materiálů i další informační zdroje pro účely podpory výuky dané disciplíny, uveřejňovat informace spojené s organizací a realizací studijní discipliny (pokyny pro studující, doplňující materiály, aktuální informace), definovat přesné znění a rozsah úkolů, navrhovat konkrétní termín odevzdání úkolu, dohodnout se s účastníkem na pozdějším termínu dodání úkolu na základě předchozí domluvy s manažerem kurzu, rozhodnout o tom, zda byl úkol vypracován v požadované kvalitě, spolurozhodovat o tom, zda studující vyhověl předepsaným požadavkům k řádnému uzavření studia a získání osvědčení, shromažďovat, třídit, vyhodnocovat a předávat své náměty i věcné připomínky a návrhy studujících (týkající se obsahu studia, plnění portfolia i jeho organizace, hodnocení výsledků, kvality výstupů apod.).
Klíčový princip : aktivita a samostatnost studenta Iniciativa a zodpovědnost za projekt a průběh studia WBL (personalizovaný program) musí být ponechány účastníkovi studijního programu.
Specifické funkce tutora z vysoké školy Tutor z vysoké školy: harmonizuje proces WBL studia s procesem akademického studia, garantuje harmonizaci studijních postupů zajišťuje akademickou garanci studia konzultuje a hodnotí zpracování studijního portfolia doporučuje odbornou literaturu, studijní opory hodnotí studijní výstupy a studijní pokrok účastníka
…KOMUNIKACE… BRÁNA K VÝZKUMU Příprava tutorů WBL Oblasti přípravy: pracovní a právní rámec práce tutora teorie a praxe tutoriálu WBL (principy, formy) odborná terminologická a komunikační oblast logistika, administrace tutoriálů WBL
Děkuji za pozornost.