Pojmy: Vzdělávací kurikulum (kurikulum) = obsah vzdělání; to, co si má žák osvojit v rámci školního vzdělávání (ZV, SV,…). V podstatě je odpovědí na.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_16.
Advertisements

KINANTROPOLOGIE Sport Sciences doc. PhDr. Blahoslav KOMEŠTÍK, CSc:
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
Vzdělávání a jeho kategorie
Konference UNIV 2K 1. a Ing. Petr Richter ředitel školy VOŠ, SPŠ a OA Čáslav Přemysla Otakara II. 938 VOŠ, SPŠ a OA Čáslav.
Krou ž ky školní dru ž iny Výtvarný krou ž ek  Ve výtvarném krou ž ku d ě ti zkoušejí malovat r ů znými technikami  Uplat ň ují výtvarný talent  Pracují.
Příprava katechety a učitele náboženství
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Pedagogika 9 Příprava katechety a učitele náboženství
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_OSVZ_ZSVa Ro č ník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_743.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Projekt EU – OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Boukalová Kate ř ina Pavelková Petra O RGANIZAČNÍ STRUKTURY.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky PdF MU
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
Kurikulární rozpracování učebního tématu (od vzdělávacího programu k vyučovací hodině) Seminární práce 2. roč.
Kurikulární rozpracování učebního tématu (od vzdělávacího programu k vyučovací hodině) Seminární práce 2. roč.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
Koordina č ní skupina Rodiny, d ě ti a mládež Zámek "Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v D ěč ín ě " CZ.1.04/3.1.03/ “ 3. Komunitní.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Didaktické prostředky
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Obecná didaktika ÚVOD.
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Didaktické zásady Literatura:
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Školní didaktika.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
Kurikulum: obsah školní edukace
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Školní pedagogika, jaro 2012 Hana Filová, kat. prim. ped.
Andragogika Vzdělávání.
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Kurikulární rozpracování učebního tématu (od vzdělávacího programu k vyučovací hodině) Seminární práce 2. roč.
Školní pedagogika, jaro 2010 Hana Filová, kat. prim. ped.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Transkript prezentace:

Plánování výuky – práce s kurikulem (od vzdělávacího programu k vyučovací hodině)

Pojmy: Vzdělávací kurikulum (kurikulum) = obsah vzdělání; to, co si má žák osvojit v rámci školního vzdělávání (ZV, SV,…). V podstatě je odpovědí na otázku: CO – JAK – PROČ – S JAKÝM CÍLEM – ZA JAKÝCH PODMÍNEK (s kým - učitelem) si má žák ve škole osvojit, v čem se má rozvinout. Další def.- Pedagogický slovník (J. Průcha a kol., Praha : Portál, 2003) Kurikulární činnosti učitele = profesionální aktivity a s nimi spojené dovednosti, které učitel využívá při projektování výuky (příprava na vyučování, tvorba vzdělávacího programu…)

Myšlenkový postup při kurikulárním zpracování učiva: Obsahová analýza tématu (myšlenková – pojmová mapa) Vazba tématu na „klíčové kompetence“ z RVP ZV (najít přirozené a logické možnosti) Vymezení výukových cílů Rozložení tématu na dílčí obsahy jednotlivých vyučovacích jednotek (na základě struktury myšlenkové mapy) Didaktická analýza učiva (pojmová, operační a mezipředmětová) Promýšlení výukových strategií a podmínek Promýšlení evaluačních nástrojů a postupů

Formální struktura: Předmět – vzdělávací oblast: Ročník: Tematický celek: Téma (5-6 vyuč. jednotek) ….. myšlenková mapa Cíle tématu:*) – vybírat v RVP ZV („cíle“, „klíčové kompetence“ a „očekávané výstupy“): - kognitivní (vědomosti) - psychomotorické (dovednosti, schopnosti) - afektivní – výchovné (postoje, potřeby, zájmy, hodnoty) Téma vyuč. jednotky Výukové cíle*) Did. analýza učiva POJMOVÁ Did.analýza učiva OPERAČNÍ Výukové strategie (koncepce hodiny) Metod.poznámky z mapy vyplývají z cílů tématu fakta pojmy generalizace učební úlohy konkrétní učební zadání otázky aplikační úlohy jejich popis, charakteristikascénář vyuč. jednotky podmínky, pomůcky, prameny, doporučená literatura, odkazy na dom. přípravu,…

Obsahová analýza tématu (myšlenková – pojmová mapa) Promyslet pojetí tématu, jeho „filozofii“ (úhly pohledu) – přihlédnout k předpokládaným výstupům - cílům Vizuálně zpřehlednit téma (tematický celek) s ohledem na vývojové možnosti konkrétní třídy – vytvořit myšlenkovou (pojmovou) mapu Proniknout do logiky tématu – nadřazenost a podřazenost pojmů, identifikace logických vztahů mezi nimi; odlišit fakta, pojmy, generalizace Strukturovat obsah do logických center kolem vybraných pojmů – rozčlenění do vyuč. jednotek Redukce tématu vzhledem k vývoj. možnostem a potřebám žáků („co o tématu mají – potřebují vědět např. prvňáci, třeťáci,…studenti 2. roč. G apod. “)

2. Vazba tématu na - cíle ZV – z RVP ZV - „klíčové kompetence“ 2. Vazba tématu na - cíle ZV – z RVP ZV - „klíčové kompetence“ *) z RVP ZV (najít přirozené a logické možnosti) - „očekávané výstupy“ (v předmětech a vzděl. oblastech) *) Klíčové kompetence Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence k učení Kompetence sociální a personální Kompetence občanské Kompetence pracovní

3. Vymezení výukových cílů Výukový cíl = to, co si mají z výuky žáci „odnést“ (nikoli to, co chce učitel „odučit“) tzn. CÍL musí být formulován „v jazyce žákova výkonu“ – „co má žák (umět) udělat“. CÍL = POZOROVATELNÝ VÝSLEDEK VÝUKY Měl by vymezovat, které vědomosti musí děti získat, které dovednosti a schopnosti se budou současně rozvíjet a v jakém smyslu se bude formovat žákova osobnost (podle J. Skalkové) Cíle se odvozují z klíčových (životních) kompetencí (RVP)

Struktura cílů tématu kopíruje strukturu kompetencí – 3 složky (domény): kognitivní (znalosti, vědomosti) psychomotorickou (dovednosti – schopnosti) afektivní – výchovnou (postoje, potřeby, zájmy, hodnoty, osobnostní rozvoj) Pozn: Pojem KOMPETENCE budeme chápat jako ZPŮSOBILOST, v níž se integruje znalost (vědomosti), odpovídající dovednosti a schopnosti a příslušné postoje, potřeby a zájmy učícího se TEDY: člověk si osvojil kompetenci, jestliže NĚCO zná, ví, umí to udělat a vnitřně s tím souhlasí, má kladný postoj

Požadavky na formulaci výukového cíle Aby stanovený cíl mohl plnit svou funkci při řízení výuky, musí být: přiměřený (věku a možnostem dětí) kontrolovatelný (vyjádřený jako pozorovatelná činnost dítěte – význam tzv. aktivních sloves – viz Bloomova taxonomie cílů aj.) konzistentní (prostupný – nižší cíle směřují k dosažení vyšších a naopak) jednoznačný – formulace cíle by neměla připouštět různé interpretace

Konkrétně: k formulaci cílů používáme tzv. AKTIVNÍ (činnostní Konkrétně: k formulaci cílů používáme tzv. AKTIVNÍ (činnostní ?) SLOVESA Žáci popíšou… vyjmenují… (NIKOLI seznámí se…) zdůvodní… vysvětlí… (NIKOLI pochopí, porozumí…) vyhodnotí možnosti… srovnají… sepíšou seznam vlastností podle důležitosti… udělají záznam postupu… vysvětlí vlastní způsob řešení problému… srovnají… zhodnotí… atp. - viz Bloomova taxonomie výukových cílů s aktivními slovesy

Náročnost výukových cílů K posouzení NÁROČNOSTI výukových cílů slouží tzv. taxonomie: Bloomova taxonomie – kognitivní doména (zapamatování – pochopení – aplikace – analýza – syntéza – hodnocení) H. Dave – psychomotorická doména (dovednosti) (nápodoba – cvičení – zpřesňování – koordinace – automatizace) Kratwohl a kol. – afektivní doména (vnímání – reakce – ocenění – organizování – zvnitřnění) (Skalková 1999, Kalhous; Obst 2002)

4. Rozložení tématu na dílčí obsahy jednotlivých vyučovacích jednotek (na základě struktury myšlenkové mapy) Každé téma se realizuje v určitých „krocích“, příp. v několika vyuč. jednotkách – logický postup: Začínáme od toho, co už děti znají (vstup. diagnóza, prekoncepce) – např. brainstorming Dále postupujeme ve smyslu logického uspořádávání znalostí prostřednictvím aktivních společných činností podle pravidla od blízkého k vzdálenému, od jednoduchého k složitému, od konkrétního k obecnému… Využíváme přirozených pojmových center tématu, která se nám vytvořila ve vstupní myšlenkové mapě Téma se uzavírá shrnutím, aplikací poznatků v nějakém produktu, prezentací výsledku práce a vyhodnocením postupu a výsledků jednotlivců i celé třídy (nejlépe spojit se sebehodnocením)

5. Didaktická analýza učiva (pojmová, operační a mezipředmětová) Didaktická analýza učiva = analytická myšlenková činnost, kterou provádí učitel nad učební látkou (tématem), aby objevil a realizoval veškerý její výchovný a vzdělávací potenciál. (J. Skalková)

Pojmová analýza = analýza stěžejních pojmů v tématu a vztahů mezi nimi. Nástroje: pojmová mapa analýza struktury učiva – 3 kategorie: fakta pojmy generalizace KLÍČOVÉ UČIVO (základní učivo) je takový výběr učiva, který musí zvládnout všichni žáci (i když na různé úrovni), aby měli na čem stavět další učení- Tj. klíč = otevírá cestu k dalšímu učení (srv. O. Chlup)

Operační analýza = analýza činností, které budou děti ve výuce provádět, aby bylo dosaženo cíle. Nejefektivnější způsob OpA je vytvoření soustavy konkrétních učebních úloh (zadání) – v jasné, sofistikované formě: požadavky: formulace v imperativu (Rozhodněte, který…; Sepište seznam vlastností…; Prohlédněte si…a řekněte,…) různé typy úloh pro rozmanité způsoby poznávání a učení (viz Bloomova taxonomie) – dynamika výuky, zajímavost gradace náročnosti diferencované úlohy pro různé typy žáků, pro různé formy výuky (skup., indiv., hromad.) co nejvíce úloh směřujících k autentickému učení*) celý soubor úloh by měl směřovat k vymezeným cílům hodiny (tématu)

Analýza mezipředmětových vztahů: měla by směřovat k integraci vzdělávacích obsahů: horizontální (mezipředmětové vztahy v rámci souběžné výuky) vertikální (návaznosti „předtím“ a „potom“, souvislosti cyklického rozvíjení učiva v dalších ročnících)

Aktuální pojetí integrace učiva, tj Aktuální pojetí integrace učiva, tj. jak autenticky (skutečně) integrovat: Reálná „propojenost“ tématu ve vyučovací formě (tzn. realizace ve společné vyuč. jednotce - projektu, výukovém bloku, atd. – nikoli umělé upozorňování na to, co se právě probírá v jiném předmětu) Téma je součástí reálného života a řeší se jako skutečná a významná záležitost (někomu pomoci, vyřešit problém,…zamyslet se nad otázkou a navrhnout řešení) Propojenost ve výsledku učebních činností (produktu) – pokud jednoznačně dokumentuje souvislosti, přesahy, kontexty

6. Promýšlení výukových strategií a podmínek Probíhá paralelně s operační analýzou – učební zadání jsou řazena určitým způsobem, takže vyjadřují strategii výukového postupu: induktivní deduktivní sociálně zprostředkovaná výuka Výuková strategie = promyšlený způsob, jak dosáhnout výukových cílů, v němž se sofistikovaně integrují metody, formy, prostředky a podmínky výuky s ohledem na specifika žáků, třídy i učitele a jeho stylu výuky. Podmínky výuky uvedeme jako metodické poznámky.

7. Promýšlení evaluačních nástrojů a postupů Reflexe: Bylo dosaženo stanovených cílů výuky? Položíme si otázku: Jak zjistíme, zda bylo dosaženo stanovených cílů ? Podmínka: jsou jasně určena kritéria pro hodnocení (ve vztahu k cíli) Možnosti: prezentace výstupního produktu žáků, vyhodnocení na základě předem dohodnutých kritérií didaktický test sebehodnocení ….. NAVRHNĚTE další možnosti…

Literatura: HORKÁ, Hana; FILOVÁ, Hana; JANÍK, Tomáš; KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Studie ze školní pedagogiky. Brno: MU, 2009. ISBN 978-80-210-4859-1. KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál 2002. PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál 1998. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV 1999. ŠVEC, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno : PdF MU 1996, 2002(?).

Děkuji za pozornost.