REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ Uherský Brod, PaedDr. Petr Navrátil
Obsah prezentace Demografie Přehled technických škol v kraji Podpora oborů Všeobecné vs. Odborné vzdělávání Projekty podporující technické vzdělávání
DEMOGRAFIE
Počet žáků na SŠ ve Zlínském kraji (denní studium, všichni zřizovatelé) Zdroj: OŠMS rozdíl 2005 – žáků rozdíl 2005 – žáků
Podíl počtu zapsaných do 1. ročníků na VŠ nebo VOŠ k celkovému počtu absolventů SŠ Zdroj: NÚV
Podíl studentů VŠ podle bydliště (2012, % populace 20–29 let) Zdroj: ČSÚ
Demografie Zlínského kraje Věková skupina letí letí Rozdíl Ø roční úbytek v období 2012 – pracujících Ø roční úbytek v období 2012 – pracujících Zdroj: OŠMS
Podpora kvality vzdělávání Jednotné přijímací zkoušky na maturitní obory SŠ Stanovení počtu otevíraných tříd na SŠ Jen 3,5% nekvalifikovaných pedagogických pracovníků Státní maturity na špičce v ČR
PŘEHLED TECHNICKÝCH ŠKOL V KRAJI
Přehled technických oborů (všechny formy vzdělávání, všichni zřizovatelé 2013/14) Skupina oborůPočet škol Celkový počet žáků Počet absolventů s MZ* Počet absolventů s VL* 18 – Informační technologie – Strojírenství a strojírenská výroba Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika Technická chemie a chemie silikátů Stavebnictví, geodézie a kartografie Speciální a interdisciplinární obory Celkem technické obory Zdroj: OŠMS *… odhad (přesná čísla budou k dispozici na konci října 2014)
PODPORA OBORŮ
Podpora vybraných učebních oborů Zahájení ve školním roce 2007/08 Strojírenství a strojírenská výroba – 5 oborů Stavebnictví – 5 oborů Technická chemie a chemie silikátů – 1 obor Potravinářství a potravinářská chemie – 2 obory Zemědělec-Farmář (od školního roku 2013/14) Pekař (od školního roku 2014/15) Gumař-Plastikář (od školního roku 2015/16) Od školního roku 2009/10 je systém podpory rozšířen i na soukromé školy
Vývoj počtu žáků v 1. ročníku v oborech s VL – skupina H Zdroj: OŠMS
Strojírenství a strojírenská výroba Poměr žáků přijatých do 1. ročníku podporovaných oborů k celkovému počtu žáků v 1. ročníku v oborech skupiny H Zdroj: OŠMS
Stavebnictví, geodézie a kartografie Poměr žáků přijatých do 1. ročníku podporovaných oborů k celkovému počtu žáků v 1. ročníku v oborech skupiny H Zdroj: OŠMS
Sklář – výrobce a zušlechťovatel skla Poměr žáků přijatých do 1. ročníku podporovaných oborů k celkovému počtu žáků v 1. ročníku v oborech skupiny H Zdroj: OŠMS
Řezník – uzenář Poměr žáků přijatých do 1. ročníku podporovaných oborů k celkovému počtu žáků v 1. ročníku v oborech skupiny H Zdroj: OŠMS
Výrobce obuvi Poměr žáků přijatých do 1. ročníku podporovaných oborů k celkovému počtu žáků v 1. ročníku v oborech skupiny H Zdroj: OŠMS
Zemědělec – farmář (Krajinář) Poměr žáků přijatých do 1. ročníku podporovaných oborů k celkovému počtu žáků v 1. ročníku v oborech skupiny H Zdroj: OŠMS
Rozsah podpory
VŠEOBECNÉ VS. ODBORNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Rozložení žáků podle druhu vzdělávání Zdroj: OŠMS
Cíle a skutečnost – přijímaní žáci DZ ČR 2011DZ ZK 2012 Skutečnost ZK 2013/14 Podíl žáků přijímaných do maturitního studia (bez NS) 70%67 – 72%70,5% Podíl žáků přijímaných na 4-letá gymnázia 15 – 27% (velká diverzifikace v rámci celé ČR) 14 – 18%15,9% Podíl žáků na víceletých gymnáziích 5 – 10%5%7,1% Podíl žáků přijímaných do lyceí 1 – 3%0,9% Podíl žáků přijímaných na odborné maturitní obory 38 – 45%43 – 46%47,5% Podíl žáků přijímaných do oborů s VL 27 – 32%28,5% Podíl žáků přijímaných do NS (denní studium) 20% 6,6% Zdroj: OŠMS
Nezaměstnanost absolventů Míra nezaměstnanosti ve ZK: k : 7,6% ( uchazečů) k : 7,7% ( uchazečů) Absolventi ZŠ, SŠ a VŠ registrovaní na ÚP: k : 5,9% ze všech nezaměstnaných k : 5,5% ze všech nezaměstnaných Zdroj:
Nezaměstnanost absolventů Absolventi SŠ v roce 2012/13: celkem k nezaměstnaných (max. 1 rok od ukončení studia) – 18,5% 4,0% ze všech nezaměstnaných k 829 nezaměstnaných (max. 1 rok od ukončení studia) – 12,4% 2,6% ze všech nezaměstnaných Zdroj:
Nezaměstnanost absolventů podle dosaženého úrovně vzdělání (absolventi 2012/13, k )
Nezaměstnanost absolventů SŠ podle skupin oborů (k a – max. 1 rok od ukončení)
Poměr nezaměstnaných absolventů SŠ k počtu absolventů SŠ podle skupin oborů (absolventi 2012/13, k a k – max. 1 rok od ukončení)
PROJEKTY PODPORUJÍCÍ TECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Centra vzdělávání Realizace: 9/2013 – 6/2015 Rozpočet: 112 mil. Kč Cílem je vytvořit regionální centra přírodovědného a technického vzdělávání s moderním vybavením na SŠ ZK a zajistit jejich efektivní využívání pro výuku a volnočasové aktivity žáků SŠ a ZŠ za účelem podnícení zájmu žáků SŠ a ZŠ o technické a přírodovědné obory.
Centra vzdělávání 16 SŠ – center vzdělávání Spolupráce se 71 ZŠ Pořízení investic do SŠ pro zkvalitnění výuky
Centra vzdělávání Střední školy Základní školy VOLNOČASOVÉ AKTIVITY PRO ŽÁKY SŠ VYUŽITÍ VYBAVENÍ JINOU SŠ – SÍŤOVÁ SPOLUPRÁCE VOLNOČASOVÉ AKTIVITY PRO ŽÁKY ZŠ SDÍLENÍ DÍLEN PROGRAM VZÁJEMNÉHO UČENÍ KRAJSKÁ SETKÁNÍ METODIKŮ, PŘEDMĚT. KOMISÍ… SPOLUPRÁCE SE ZAMĚSTNAVATELI VÝSTUPY Z IPn A IPo – BADATELSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ INVESTICE DO VYBAVENÍ
Podpora praxí Realizace: 10/2014 – 7/2015 Rozpočet: 16,4 mil. Kč Cílem je nastavit a pilotně ověřit komplexní systém podpory praktického vyučování na středních odborných a základních školách ve Zlínském kraji. Navrhovaný systém je založen na zavedení nových forem spolupráce škol a reálného pracovního prostředí.
Podpora praxí Krajské centrum dalšího profesního vzdělávání a Centrum uznávání a celoživotního učení Zlínského kraje o. p. s. + 5 SŠ Zřízení krajské agentury praxí Zřízení středisek praxí Realizace minipodniků Realizace podnikatelských fór
Podprogram „Podpora nákupu učebních pomůcek “ Výše podpory celkem: 8 mil. Kč Max. výše podpory na PO: 400 tis. Kč Termín vyhlášení: IX/2014 Termín ukončení podprogramu: XII/2014 Cílem podprogramu je modernizace stávajícího vybavení školy v oblasti učebních pomůcek technických a ICT oborů školy.
Děkuji za pozornost. PaedDr. Petr Navrátil