Scholastika VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
(354 – 430) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.06/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzy k CZ.1.07/1.5.00/
Počátky filozofického myšlení ve starověkém Řecku
Počátky filozofického myšlení ve starověkém Řecku
SÓKRATÉS (469 – 399 př.n.l.) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.07/Md
HELÉNISMUS VE FILOSOFII
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.13/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.04/Be.
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
Noetická filozofie 17. a 18. století
Románský sloh.
Noetická filozofie 17. a 18. století
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_09.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Obecná charakteristika, periodizace VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.12/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk.
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
RENESANCE A HUMANISMUS
Osvícenství.
Život lidí v novověku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Vznik středověkých univerzit
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.01/Be.
Gotická kultura.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.03/Be.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XX_ ČJS, DUM 19
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Scholastika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
(384 – 322 př.n.l.) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Spor o univerzália Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Patristika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
 Tomáš Pešl C4B  Martin Heidegger  Život  Díla  Otázky  Zdroje.
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
Středověká filozofie - scholastika
Filosofie křesťanského středověku
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
STŘEDOVĚK Křesťanství. ÚVOD Základy křesťanského pohledu na svět položili tzv. církevní otcové odtud tato první křesťanská perioda, čerpající z antiky.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Křesťanská filosofie – úvod, rozdělení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
S OUDOBÁ KŘESŤANSKÁ FILOSOFIE Mgr. Vladimír Velešík.
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Filozofie osvícenství v Německu
Středověká filozofie SCHOLASTIKA
SCHOLASTIKA II. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Novoplatonismus.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Scholastika VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md CZ.1.07/1.5.00/34.0501 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/34.0501

hlavní směr ve vývoji křesťanské filozofie a společnosti VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md období 9. – 15. století hlavní směr ve vývoji křesťanské filozofie a společnosti jádrem západní Evropy byly čtyři země – Německo, Francie, Itálie a Velká Británie s Irskem (politické, společenské a duchovní centrum) latina – jazyk vědy, politiky a filozofie (všechna významná díla byly sepsána latinsky) filozofie té doby je výsledkem vyučování a výchovy duchovenstva v klášterních školách specifická role filozofie v tomto období – služka teologie (ancilla theologiae) – neměla pravdu hledat, ale rozumově ji odůvodňovat a objasňovat, učinit srozumitelnou pro obyčejného člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/34.0501

? Proč neměla filozofie plnit své původní poslání VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md ? Jak nazýváme období křesťanské filozofie, které předcházelo scholastice? ! Patristika. ? Proč neměla filozofie plnit své původní poslání – hledat pravdu? ! Pravda byla jasně dána křesťanskou dogmatikou. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/34.0501

VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md Původ slova název odvozen od latinského slova scolasticus, resp. řeckého scholastikós – školák, školský, patřící škole, školní nauka později označení pro církevní učitele, vyučujících na středních školách, které vznikaly při klášterech a kostelích Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Periodizace Raná scholastika - období 9. – 12. století VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md Periodizace Raná scholastika - období 9. – 12. století Vrcholná scholastika - období 13. století Pozdní scholastika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Raná scholastika období 9. – 12. století VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md Raná scholastika období 9. – 12. století do popředí se dostává spor o univerzálie (obecné pojmy) – spor mezi realisty a nominalisty Realisté – podle nich obecniny existují v mysli boha před věcmi. Nominalisté – podle nich jsou obecniny abstraktní jména, které vznikly až po věcech. vznik specifické scholastické metody filozofování – ano a ne (sic et non), pro a proti (pro et contra) tvůrcem této metody byl francouzský církevní učitel Pierre Abélard (1079 – 1142) metoda spočívá v konfrontaci argumentů pro nějaký názor nebo proti němu, přičemž argumenty pocházely výhradně od předchozích myslitelů, církevních Otců nebo Písma svatého (tedy nikoli z rozumu nebo pozorování skutečnosti) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Vrcholná scholastika období 13. století VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md Vrcholná scholastika období 13. století přijímání myšlenkového odkazu Aristotela - prostřednictvím filozofické činnosti Alberta Velikého a Tomáše Akvinského styk křesťanského myšlení s židovskými a islámskými idejemi (křížové výpravy 1096 – 1270) sumy – díla podávající obraz tehdejšího křesťanského světa rozvoj univerzitní výuky (od 9. do 16. století bylo založeno 78 univerzit – první byly v Konstantinopoli 849) a vědecké činnosti dominikánského a františkánského řádu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/34.0501

VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md Pozdní scholastika období postupného rozpadu středověké společnosti a nástupu renesance a humanismu v Evropě Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Tomáš Akvinský (1225 – 1274) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md Obr 1) Svatý Tomáš Akvinský Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Život narozen na zámku Roccasecca v rodině hraběte VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md Život narozen na zámku Roccasecca v rodině hraběte jako pětiletý byl dán na vychování k benediktinům nedaleko Monte Cassino v 17 letech vstoupil do dominikánského řádu studoval na univerzitách v Neapoli, Paříži a Kolíně jeho život velmi významně ovlivnil učitel Albert Veliký, kterého si Akvinský celý život vážil a ctil jej stal se nejuznávanějším učitelem teologie té doby – byl zván k řešení všech sporných otázek v roce 1322 jej papež Jan XII. svatořečil Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/34.0501

VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md Dílo jeho dílo je neuvěřitelně rozsáhlé – okolo 30 svazků (údajně diktoval až 5 písařům najednou) souhrnného vydání jeho díla se dostalo koncem 16. století vyznačují se jednoduchostí a jasností, aby byly srozumitelné nejen pokročilým, ale i „začátečníkům“ patří mezi ně komentáře k Aristotelovým spisům, teologické výklady, zápisy teologických disputací (polemických rozhovorů), spisy ke křesťanské dogmatice, díla sloužící k obraně víry, spisy státoprávní nejvýznamnějšími spisy jsou „Suma teologická“ (nedokončené dílo) a „Filozofická suma“ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/34.0501

VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md Filozofie ve své filozofii vychází především z Aristotelova díla, je ovlivněn také novoplatonismem při dokazování využívá scholastickou metodu „pro a proti“ tomismus - významný filozofický a teologický směr, který usiluje o racionální spojení aristotelismu a platonismu s naukou sv. Augustina a celou církevní naukou jeho učení bylo zprvu odmítáno, Akvinského stoupenci dokonce pronásledováni ve 14. století se tomimus začal opět šířit po celé Evropě Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/34.0501

předpokladem mravního jednání je svoboda vůle VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md v roce 1879 je tomismus (novotomismus) povýšen na oficiální filozofii katolické církve a je určujícím myšlenkovým směrem v katolické církvi dodnes Akvinský přesně vymezil hranici mezi věděním (rozumem) a vírou – jsou to dvě cesty, které vedou k pravdě (ta je pouze jedna) s použitím Aristotelovy metodiky se snažil dokázat existenci Boha (pohybem, příčinou, nahodilým a nutným, stupni bytí, účelným uspořádáním věcí) předpokladem mravního jednání je svoboda vůle přebírá tradiční řecké ctnosti a přidává k nim ctnosti křesťanské – víru, lásku a naději Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/34.0501

VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md ? Jmenuj čtyři tradiční řecké ctnosti. ! Rozumnost, statečnost, uměřenost, spravedlnost. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Otázky pro zopakování Vymez časově období scholastiky. VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md Otázky pro zopakování Vymez časově období scholastiky. Vysvětli pojem scholastika. Který jazyk se stal jazykem vědy, politiky a filozofie té doby? Vysvětli: filozofie – služka teologie. Jak se nazývá specifická scholastická metoda filozofování? Které dva názorové tábory vedly tzv. spor o univerzálie? Co jsou to sumy? Kteří dva scholastičtí myslitelé se zasloužili o vzkříšení myšlenkového odkazu Aristotela? Co je to tomismus? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Odpovědi Období 9. – 15. století. VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md Odpovědi Období 9. – 15. století. Hlavní směr ve vývoji křesťanské filozofie a společnosti. Latina. Filozofie neměla pravdu hledat, ale rozumově ji odůvodňovat a objasňovat, učinit srozumitelnou pro obyčejného člověka. Metoda „ano a ne“ nebo „pro a proti“. Realisté a nominalisté. Díla podávající obraz křesťanského světa. Albert Veliký a Tomáš Akvinský. Učení Tomáše Akvinského. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/34.0501

VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md Poznámky: Obr 1: Svatý Tomáš Akvinský Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Saint_Thomas_Aquinas.jpg Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Literatura: GAARDER, Jostein. Sofiin svět. Praha : Albatros, 2006. VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md Literatura: GAARDER, Jostein. Sofiin svět. Praha : Albatros, 2006. STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Praha: ZVON, 1996. DUROZOI, Gérard - ROUSSEL, André. Filozofický slovník. Praha: EWA Edition, 1994. http://cs.wikipedia.org/wiki/Scholastika http://cs.wikipedia.org/wiki/Tomáš_Akvinský Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/34.0501