Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."— Transkript prezentace:

1 Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

2 Anotace Název tematické oblasti: Filozofie Název učebního materiálu: Filozofie středověku – úvod, periodizace Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_ZSV0313 Vyučovací předmět: Základy společenských věd Ročník: 4. ročník čtyřletého gymnázia, oktáva osmiletého gymnázia Autor: Radka Strašilová Datum vytvoření: 1. 12. 2012 Datum ověření ve výuce: 3. 12. 2012 Druh učebního materiálu: Prezentace Očekávaný výstup: Student dokáže vystihnout posun ve filozofických názorech mezi obdobím antické filozofie a středověkem, uvědomuje si změnu postavení filozofie a vliv křesťanství na ni; má přehled o základních obdobích středověké filozofie. Metodické poznámky: Červeně jsou vyznačené otázky, na které by měli studenti sami hledat odpověď, tzn. je potřeba jim poskytnout prostor k přemýšlení. K porovnání antického a středověkého uvažování (viz list č. 5) není možné se stavět „dogmaticky“. Nesouhlasné reakce studentů obvykle vyvolává bod o požadavku pohlavní čistoty a opuštění rodiny pro víru – osvědčilo se připomenutí života některých světců, např. sv. Kateřiny, celibátu (kněžství, řehole).

3 Filozofie středověku (cca 4. – 15. století) Úvod, periodizace

4 Porovnání antických a středověkých názorů, první problémy křesťanské filozofie

5 Antika: důraz na rozum ctností je statečnost spravedlnost (odměna i odplata) uměřené požívání výhod pozemského života radosti rodinného života Základní etická otázka: Jak žít co nejlépe, nejšťastněji, nejpříjemněji? Středověk: víra, rozum popírán ctností je snášení zla (pokora) miluje i nepřátele; oplácí zlo dobrem dobývání pozemského štěstí až nebezpečné čistota, popírání pohlavního pudu, opuštění příbuzných pro víru Základní etická otázka: Jak žít co nejbohuliběji?

6 Není v té otázce rozpor? Jak může člověk jednat proti vůli boží, když bůh je všemohoucí a jeho vůle se vždy děje? Existuje-li božský plán, kde je místo pro vůli člověka? Může tedy člověk hřešit? Je člověk odpovědný za své činy?

7 Různé odpovědi: Např. Sv. Augustin (+430) - zlo dává možnost vyniknout dobru - boží milost není pro všechny Tomáš Akvinský (+1274) - rozumem porovnáváme jednání (vliv Aristotela) – bůh nám tak pomáhá, abychom volili správně

8 Základní změna v postavení filozofie filozofie služkou teologie – ovlivnění křesťanstvím první šiřitelé křesťanství – apoštolové (nejvýznamnější Pavel) Jak je možné, že se křesťanství mohlo prosadit? např. oslovovalo chudé, slibovalo něco, po čem toužili

9 křesťanství zpočátku sekta 313 vydal Konstantin Veliký Edikt milánský - zrovnoprávnil křesťanství s ostatními náboženstvími - uznal ho za oficiální státní náboženství - zakázal popravovat ukřižováním - neděle se stává svátečním dnem

10 r. 325 nicejský koncil r. 380 křesťanství státním náboženstvím r. 392 všeobecný zákaz pohanských obětí r. 395 rozdělení říše r. 476 zánik západořímské říše r. 529 uzavření Platónovy Akademie

11 Středověk období mezi antikou a novověkem (v renesanci hanlivé označení pro již překonané období) (viz Člověk, str. 77) „trojí lid“ vznik národů, národ. jazyků, kultur postupný vznik měšťanstva

12 Periodizace: Patristika (do roku 800) (lat. patres = církevní otcové, zakladatelé církve) střetávání antické filozofie a křesťanství, spory v rámci křesťanství apologetika apologeti byli vzdělaní křesťané, jež přesvědčovali panovníky, aby podporovali křesťanství dogmatika (dogma je pravda, tvrzení, o němž se nediskutuje) končí r. 325 systematika z dogmat vzniká systém (podíl např. sv. Augustina)

13 2. Scholastika (9. – 15. století) (z lat. schola – škola, scholasticus = církevní otec/učitel, ale také žák) raná: 9. – 12. století (disputace, spor o univerzálie) např. P. Abélard vrcholná: 13. století (návaznost na Aristotela, arabská filozofie) např. Albert Veliký, Tomáš Akvinský pozdní: 14. – 15. století (kritika, rozklad) např. R. Bacon, W. Occam (Ockham)

14 Zdroje: Archiv autorky.


Stáhnout ppt "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."

Podobné prezentace


Reklamy Google