Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Rozvitý středověk Život na venkově
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_Inovace_ICT2.4_3-52 Anotace
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Středověká vesnice Kdy vznikla vesnice, ve které bydlíte?
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
č. 2 – Hranice státu ČR a Evropa
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
4-ČR- POLOHA, ROZLOHA, SOUSEDNÍ STÁTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou: A. Strádalová, Mgr. D. Nováková. Vytvořeno dne.
Vznik měst a jejich význam
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Struktura středověké společnosti
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.05 Název pro školu:EU CH 05 Název materiálu:Směsi Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie Anotace:
Příjmení a jméno: Stříbná Magda, Mgr.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.07 Název pro školu:EU CH 07 Název materiálu:Směsi různorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Vesnická kolonizace a změny v zemědělství
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o vrcholném středověku a jeho charakteristice.
ZEMĚDĚLSTVÍ ve vrcholném středověku
Význam půdy Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
zpracovaný v rámci projektu
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Vrcholný středověk SPOLEČNOST.
Středověká města Města = místa příhodná k obchodování, podnikání, usídlení - v Čechách a na Moravě byla zakládána od 13. století - vznikala na - křižovatkách.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Afrika orientace na mapě VY_32_INOVACE_Ze z 2
zpracovaný v rámci projektu
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Rozvinutý středověk - města Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno:
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_.
Baroko, prvky baroka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Počátek novověku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
SPOLEČNOST VRCHOLNÉHO A RANÉHO STŘEDOVĚKU
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Středověké městské právo Privilegium vydané Karlem IV. pro Moravskou Ostravu, kterým přiznal městu právo na konání výročního trhu Obr. 1.
VY_32_INOVACE_D7.15   Autor: Mgr. Nováková Jana
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STŘEDOVĚKÝ VENKOV A MĚSTO
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Základní charakteristika a hlavní rysy (Učebnice strana 52 – 59)
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Středověké městské právo
9.Vrcholný a pozdní středověk
Křesťanství a středověká Evropa
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49   Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0205 Šablona: III/2 Sada: 1 Číslo materiálu v sadě: 14 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Ekonomický vzestup Evropy v době vrcholného středověku Jméno autora: Mgr. Vladislava Heglasová Předmět: Dějepis Jazyk: Čeština Klíčová slova: vrcholný středověk, druhá společenská dělba práce, středověká kolonizace, vznik měst Cílová skupina: žák 1. ročníku Stupeň a typ vzdělání: střední odborné Očekávaný výstup: Žák umí vysvětlit podstatu druhé společenské dělby práce, popsat sociální strukturu společnosti v období vrcholného středověku, pochopí význam středověké kolonizace, agrární revoluce a vzniku měst pro růst evropské populace, objasní pojmy cech, gilda, hanza.

Metodický list/anotace Výkladová prezentace má vést žáka k pochopení příčin, které vedly k přechodnému vzestupu Evropy v době vrcholného středověku. Slouží k tomu motivační obrazový materiál a dílčí úkoly. 3.11. 2012

EKONOMICKÝ VZESTUP EVROPY v době vrcholného středověku

Mapa Evropy kol. roku 1190 Obrázek č. 1

VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK 12. – 14. stol. proběhla tzv. druhá společenská dělba práce = oddělení řemesla od zemědělství vzniká nová společenská vrstva – řemeslníci na místě řemeslných osad – první města rozvoj těžby drahých kovů ražba mincí přechod od naturálního hospodářství k peněžnímu rozvoj obchodu - obchodníci

AGRÁRNÍ REVOLUCE trojpolní (trojhonný) osevní systém rozšíření těžkého pluhu zapřahání tažných zvířat (chomout, jařmo) vodní, větrné mlýny optimální skladba pěstování plodin zvýšení výnosů, tvorba zásob, nadprodukce

Schéma trojpolního systému Obrázek č. 2

Pluh Obrázek č. 3

Postroj tažného koně s chomoutem Obrázek č. 4 Obrázek č. 3

Vodní mlýn Obrázek č. 5 Obrázek č. 6 Dolní náhon Horní náhon

Větrný mlýn v Nizozemsku Obrázek č. 7

STŘEDOVĚKÁ KOLONIZACE souvisela s růstem obyvatelstva vnitřní (domácí obyvatelstvo) vnější (obyvatelstvo cizího původu) týkala se celé Evropy konec 12. stol. – německá kolonizace do českých zemí v pomezních hvozdech kolonisté zbaveni na 12 – 20 let roboty a placení nájmu (tzv. „lhota“ – Loketsko, Trutnovsko,Kladsko)

Mapa východoněmecké kolonizace Fáze osidlování středověké německé kolonizace v 9. – 14. stol.. Z relativně přelidněných oblastí západní Evropy na východ od Labe s cílem zúrodnit relativně pusté, méně úrodné oblasti. Obrázek č. 8

VZNIK MĚST v západní Evropě už koncem 11. stol. v ostatních zemích ve 12. – 13. stol. druhy měst: královská (na královské půdě) horní (dolování stříbra aj. kovů) poddanská (na půdě feudálů – církev, šlechta) věnná (odváděla zisky královně) pravomoc soudní, správní, vojenská ( v čele purkmistr, rada konšelů) Úkol: Vysvětli pojmy „cech“, „gilda“ a „hanza“.

Řešení: CECHY - sdružení řemeslníků, hájily jejich zájmy GILDY a HANZY – sdružení obchodníků – patricijů, ovládajících města Úkol: Víte, jaká práva si vydobyla města?

Řešení: právo na samosprávu právo mílové právo skladu právo trhu právo vybírat clo a daně právo ohrazení právo hrdelní právo várečné aj.

Práva městského království českého - titulní list, Jíří Melantrich z Aventina, 1579 Obrázek č. 9

Zástava řemeslných cechů v Novém Strašecí Obrázek č. 10

Obyvatelé měst: plnoprávní měšťané nižší šlechta obchodníci řemeslníci (bohatí, žili v kamenných domech) neplnoprávní obyvatelé podruzi, služebníci, učni, tovaryši a chudina (chudí, lidé bez vlastního domu)

Sgrafito purkmistra na novorenesanční náchodské nové radnici Obrázek č. 11

města nad 10 000 obyvatel považována za města velkého významu patřila jim i pole v okolí stavba honosných chrámů, radnic, domů střediska vzdělanosti – školy většinou při farách, kde se učilo latinsky

Učenec se svými žáky středověká iluminace Obrázek č. 11

STRUKTURA SPOLEČNOSTI sociální napětí a spory mezi měšťany a šlechtou panovníkem a šlechtou obchodníky a řemeslníky mezi necírkevnímy stavy a církví uvnitř samotné církve růst populace - v období 1150-1400 se počet obyvatel zdvojnásobil Úkol: Proč se asi existenční podmínky populace od 14. století zhoršily?

Řešení: zhoršil se stav mezi populací Evropy a možností obživy, který trval až do průmyslové revoluce ve 2. pol. 18. století morové epidemie (1360, 1369, 1375)

Černá smrt Obrázek č. 13 Obrázek č. 12 Vnější příznaky morem nakaženého těla (Vyobrazení z Toggenburské bible, 1411) Mapa šíření první morové epidemie po Evropě

Odkazy: Použité zdroje: internet Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obrázek č. 1 ROKE. Wikimedia Commons [online]. [cit. 3.11.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Europe_mediterranean_1190.jpg > Obrázek č. 2 Obrázek č. 3 JONATHUNDER. Wikimedia Commons [online]. [cit. 3.11.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:OldPlow2006-05-21.JPG > Obrázek č. 4 EICHINGER. Wikimedia Commons [online]. [cit. 3.11.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pferdearbeitsgeschirr.jpg > Obrázek č. 5 GRANDMONT, Jean-Pol. Wikimedia Commons [online]. [cit. 3.11.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Braine-le-Ch%C3%A2teau_JPG02.jpg >

Obrázek č. 6 DUSSART, Daniel. Wikimedia Commons [online]. [cit. 3. 11 Obrázek č. 6 DUSSART, Daniel. Wikimedia Commons [online]. [cit. 3.11.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Moulin_dussart_01.jpg > Obrázek č. 7 ENGELS, Andre. Wikimedia Commons [online]. [cit. 3.11.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bredevoort_003.jpg > Obrázek č. 8 ZIEGELBRENNER. Wikimedia Commons [online]. [cit. 3.11.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Deutsche_Ostsiedlung.png > Obrázek č. 9 MELANTRICH, Jiří. Wikimedia Commons [online]. [cit. 3.11.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Melantrich05.jpg > Obrázek č. 10 VITVIT. Wikimedia Commons [online]. [cit. 3.11.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:N.S._cechy.JPG > Obrázek č. 11 NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 3.11.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Blackdeath2.gif >

Obrázek č. 12 NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 3. 11. 2012] Obrázek č. 12 NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 3.11.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Smallpox01.jpg > Obrázek č. 13 ZENNER, Rogger_. Wikimedia Commons [online]. [cit. 3.11.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pestilence_spreading_1347- 1351_europe.cs.png >