Ekonomie vědy a výzkumu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do ekonomické teorie
Advertisements

ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Mikroekonomie – 1. cvičení Ing. Petra Šustová
1 Makroekonomie Ing. Vojtěch Jindra.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Ekonomická gramotnost
- Úvodní přednáška 1. - Úvodní přednáška.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Úvod do makroekonomie Martina Hedvičáková
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
ZETE-ZÁKLADY EKONOMICKÉ TEORIE MIKROEKONOMIE MAKROEKONOMIE.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Úvod do ekonomie. Proč existuje hospodářství Předmět a metody ekonomie
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Ing. Šárka Laboutková, Ph. D. sarka.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Hospodářská politika.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Neoklasická perspektiva ekonomického růstu Jan Brůha UK, VŠE Připraveno pro Letní školu ve Křtinách „Alternativní směry v ekonomii“
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Úvod do ekonomické teorie Ing. Vojtěch Jindra
Makroekonomie.
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Základní ekonomické pojmy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Základní ekonomické pojmy Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mechanismus hospodářské koordinace
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Seminář 1. Předmět ekonomie
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
Státy podle hospodářské úrovně
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
 Ekonomie. statky  Ekonomické statky -> omezené, u ž ite č né  výrobky, slu ž by  Vzácné statky -> omezené, u ž ite č né, vzácné  výrobky,
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Role znalostí MANAGEMENTU A MARKETINGU v přípravě pracovníků pro řešení vědecko-výzkumných úkolů Doc. RNDr. Eva Grublová, CSc. Mgr. Daniela Navrátilová.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Trh práce a politika zaměstnanosti
ZÁKLADY EKONOMIE vyučující:
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Ekonomika – základní pojmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Ekonomika– národní hospodářství
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Transkript prezentace:

Ekonomie vědy a výzkumu Ing. Eva Jílková, Ph.D. Ústav ekonomie Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s. eva.jilkova@mvso.cz

Předmět a definice ekonomie TEST Co považujete za základní ekonomický problém? Napište seznam všeho, co byste rádi vlastnili a spotřebovávali (věci, služby, potřeby) v časovém limitu 2 min. Napište všechny možné cesty, jak uvedené potřeby uspokojit.

Předmět a definice ekonomie mechanismus usměrňující fungování hospodářství; není lhostejno, jakým způsobem jsou využívány omezené zdroje za účelem uspokojování potřeb, které jsou neustále rostoucí a neomezené. usměrnění zdrojů vzhledem k potřebám VÝROBCE omezené zdroje SPOTŘEBITEL neomezené potřeby

Předmět a definice ekonomie přístupy v ekonomii (pozitivní a normativní) ekonomie versus ekonomika mikroekonomie X makroekonomie výrobní faktory základní ekonomické otázky: CO? JAK? PRO KOHO? trh a tržní mechanismus objekty ekonomické volby

Metodologické přístupy a problémy ekonomie v průběhu času se mění předmět zkoumání metodologický přístup pozorování ekonomických jevů, jejich zkoumání, vysvětlování a třídění abstraktní myšlení, grafické a symbolické znázornění abstraktně deduktivní metoda, empiricko- induktivní postupy exaktní versus empirické zákony

STAROŘEČTÍ FILOSOFOVÉ (Aristoteles, Platón) Strom života ekonomie STAROŘEČTÍ FILOSOFOVÉ (Aristoteles, Platón) MERKANTELISTÉ SCHOLASTIKOVÉ (Tomáš Akvinský) FYZIOKRATÉ UTOPICKÝ SOCIALISMUS KLASICKÁ ŠKOLA (A. Smith, D. Ricardo) NĚMECKÁ HISTORICKÁ ŠKOLA MARXISMUS NEOKLASICKÁ TEORIE (lausannská, rakouská, cambridgeská, stockholmská škola) INSTITUCIONALISMUS KEYNESIÁNSKÁ ŠKOLA NEOKLASICKÁ SYNTÉZA NEORAKOUSKÁ ŠKOLA POSTKEYNESIÁNSTVÍ CHICAGSKÁ ŠKOLA TEORIE VEŘEJNÉ VOLBY MONETARISMUS NOVÉ KEYNESIÁNSTVÍ EKONOMIE STRANY NABÍDKY TEORIE RACIONÁLNÍCH OČEKÁVÁNÍ NEOINSTITUCIONALISMUS

Způsoby zásahů státu do ekonomiky se zaměřením na tržní selhání formy státních zásahů druhy a eliminace tržních selhání selhání trhu ve vztahu k VaV kladné externality veřejné statky nedokonalé a asymetrické informace nedostatečná koordinace a selhání sítě

Ekonomické ukazatele a růst ekonomiky ukazatele výkonnosti ekonomiky ekonomický růst a jeho zdroje modely ekonomického růstu bariéry růstu

Hranice produkčních možností (PPF) Úsek A-B - náklady obětované příležitosti statek Y D A Posun PPF – z A do D C B PPFt+1 PPFt statek X

Typy zdrojů ekonomického růstu u jednotlivých výrobních faktorů Faktor ek. růstu Extenzivní růst Intenzivní růst přírodní zdroje nová naleziště surovin rozšiřování zemědělské plochy naleziště surovin vyšší kvality zvyšování úrodnosti půdy efektivnější a úsporné využití surovin práce nárůst pracovní síly imigrací populační „boom“ zvyšování kvalifikace zvyšování odbornosti kapitálové statky zvyšování jejich vyrobeného množství zvyšování technické úrovně statků technologie rozšiřování (kopírování) mezi ekonomickými subjekty věda a výzkum vývoj a inovace Upraveno dle TULEJA, P.; MAJEROVÁ, I.; NEZVAL, P. (2008), s. 156

Makro- a mikroekonomický rozměr vědy a výzkumu magický čtyřúhelník možnosti zvyšování makroekonomické výkonnosti a konkurenceschopnosti prostřednictvím VaV mikroekonomické souvislosti transfer poznatků motivace subjektů

Podpora VaV více než o ekonomii jde o využití ekonomických poznatků v hospodářské politice formy HPL obsahující podporu VaV strategické nástroje přímá podpora nepřímá podpora

Děkuji za pozornost a přeji mnoho pracovních úspěchů.