Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenecké období.
Advertisements

Tato prezentace ve stručnosti představuje základní etapy lidského vývoje od početí do stáří. Je doplněním nebo shrnutím výkladu učitele. V krátkých aktivitách.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Batole - socializace Škola:
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Vývoj člověka - postnatální
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Velké Albrechtice,
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Vývoj člověka Ontogeneze.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Mladší školní období.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE BATOLECÍ OBDOBÍ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Zpracovala: Erika Vash Jarmila Strachoňová Lenka Russwurmová
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Etapy vývoje člověka - křížovka
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Základní charakteristika
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_41 Vzdělávací.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Dublovice, okres Příbram
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vývoj člověka Ontogeneze.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Žáci se seznamují s dovednostmi v jednotlivých věkových obdobích
Sociální psychologie.
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Batolecí období Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PSY. SP4. 814 Datum vytvoření: 8. 8. 2013 Vzdělávací oblast: Psychologie Ročník: Sociálněsprávní činnost – 4. ročník Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Psychologie. Učební materiál pro výuku předmětu psychologie. Prezentace k vysvětlení nových témat z oblasti vývojové psychologie – batolecí období.

Metodické pokyny Jedná se o prezentaci v programu PowerPoint, v jejíž první části je zpracována teorie k danému učivu. Text je vhodný k výkladu při probírání nové látky na téma batolecí období. Druhá část DUMu obsahuje otázky k procvičení. Ve výuce je možná samostatná i skupinová práce. K použití DUMu ve výuce je zapotřebí PC s programem PowerPoint a dataprojektor.

Zdroje DOLEŽALOVÁ, Ladislava a Marie VLKOVÁ. Občanský a společenskovědní základ. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2010, ISBN 978-80-7402-060-5. LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 1998, 343 s., obr. ISBN 80-716-9195-X. KOPECKÁ, Ilona. Psychologie: učebnice pro obor sociální činnost. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, ISBN 978-802-4738-758. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, ISBN 80-717-8308-0.

Zdroje Archiv: Andrea Dobšíková http://www.liberec-me-bavi.cz. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://www.liberec-me-bavi.cz/galerie/210442.jpg Http://www.google.cz. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://www.google.cz/imgres?imgurl=&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.predskolaci.cz%2F%3Ftag%3Dpredskolak&h=0&w=0&sz=1&tbnid=0Ngf6x9RujZrVM&tbnh=275&tbnw=183&zoom=1&docid=dEdN0xBrcFJYrM&hl=cs&ei=8OTbUu6rIoTI0QXjzYHICg&ved=0CAUQsCUoAQ

Batolecí období – obecná charakteristika

Batolecí období – obecná charakteristika Batolecí období trvá od 1. do 3. roku dítěte. Charakteristickým znakem je osamostatňování a širší poznávání okolního světa. Dítě se naučí chodit, běhat, dosahovat na věci. Získává nové sociální dovednosti – učí se udržovat tělesnou čistotu, sebeobsluze - částečně samo oblékat a jíst. Tělesný růst v průměru 87 cm, váží asi 13 kg. Mozek dosahuje zhruba 80 % hmotnosti dospělého člověka. Kompletuje se mléčný chrup. Jde o období prvního vzdoru – mezi 2 a 3 rokem.

Batolecí období – obecná charakteristika Obr. č. 2

Batolecí období– somatický vývoj Chůze: několik kroků (12 měsíců), chodí dobře i po nerovném terénu (15–18 měsíců), dobře běhá (21 měsíců), chůze po špičkách (30 měsíců), stojí na jedné noze a na okamžik udrží rovnováhu (30 měsíců). Chůze do schodů: leze (12 měsíců), jde nahoru vedeno za jednu ruku (15 měsíců), jde dolů vedeno za jednu ruku (18 měsíců), jde nahoru i dolů samo, přidržuje se zábradlí (21 měsíců), jde nahoru i dolů samostatně s přísunem jedné nohy (24 měsíců), jde nahoru tak, že střídá nohy (30 měsíců), jde dolů tak že střídá nohy (36 měsíců).

Batolecí období – somatický vývoj Naučí se chodit na nočník (15-30 měsíců) Kope do míče, hra s míčem Při chůzi tahá hračku Jezdí na tříkolce – 3 roky

Batolecí období– somatický vývoj - jemná motorika 1. rok – postaví na sebe dvě kostky, kuličky vhazuje do lahvičky. 18. měsíců – vysype kuličku z lahvičky bez předvedení. 2. roky věž z více kostek (6–7), napodobuje vlak (21 měsíců). Vývoj kresby: Vývoj kresby je podmíněn vývojem jemné motoriky ruky a koordinací s okem. Může sloužit jako diagnostické vodítko normálního vývoje dítěte.

Batolecí období– somatický vývoj jemná motorika Obr. č. 3

Batolecí období – vývoj řeči Pro rozvoj řeči je důležitý mluvní vzor a podnětné prostředí. S rozvojem řeči dochází k rozvoji poznávacích procesů – vnímání, myšlení, představivosti, paměti. Slovní zásoba: 12 měsíců 5–6 slov 18 měsíců 20–30 slov 24 měsíců 200–300 slov 36 měsíců 700–900 slov

Batolecí období - kognitivní vývoj Zahrnuje vývoj poznávacích procesů. Myšlení: v období okolo druhého roku bývá ukončen vývoj tzv. senzomotorické inteligence (Jean Piaget) – viz období kojenecké a dochází k rozvoji symbolického a předpojmového myšlení. To znamená, že na rozdíl od kojence, který byl schopen myslet jen o tom, co viděl, batole dokáže myslet i v představách. Představivost se rozvíjí a uplatňuje se ve hře.

Batolecí období citový vývoj Rozvoj citů je vázán na sociální prostředí, ve kterém dítě vyrůstá. Batole je citově ovlivnitelné, trvalost citů je krátká a emoce se navenek výrazně projevují. Citové reakce jsou nepřiměřené podnětu – např. malý podnět vyvolá silnou citovou reakci. Dítě prožívá kladné city – radost, která provází příjemné zážitky dítěte, ale i negativní afektivní projevy – vzteklý pláč.

Batolecí období – sociální vývoj Dítě sebe označuje nejprve ve 3. osobě, například „Evička chce“ a neužívá zájmena já. Později objevuje své vlastní “JÁ“ (asi kolem 3. roku věku). Sebeuvědomění souvisí s procesem osamostatňování se. Dítě zdůrazňuje samo sebe a snaží se sebeprosazovat (já chci, já sama, ne). Toto se projevuje specifickým chováním – vzdorovitostí, kdy je dítě odmítavé a hovoříme tak o období 1. vzdoru (negativismus). Rodiče musí být v tomto období trpěliví, klidní, mít chápající přístup, avšak pevně stanovené hranice. Dítě postupně získá rovnováhu a chování se upraví.

Batolecí období – sociální vývoj U mladšího batolete je okruh sociálních vztahů rozšiřován – vztahy k matce, otci, sourozenci, babičce. Vztahy k vrstevníkům navazuje až starší batole (kolem 2. roku), až kolem 3. roku si spolu děti začínají hrát. I v batolecím období přetrvává separační úzkost.

Význam batolecího období pro duševní vývoj Uspokojování biologických potřeb - osvojení návyků udržovat tělesnou čistotu, rozvoj samostatnosti při sebeobsluze – oblékání, svlékání, při jídle. Podnětová stimulace dítěte formou hry – rozvoj fantazie. Dítě musí mít uspokojeny psychické potřeby, především pocit jistoty a bezpečí – k tomu přispívají všechny věci, které může označit jako svoje – hrníček, ručník, oblíbená hračka. Jednotné výchovné působení rodičů v požadavcích pak ovlivňuje tyto pocity. Uspokojení potřeby lásky – citový vztah k matce. Dítě potřebuje jasná, srozumitelná pravidla, jasné hranice (za které nesmí), aby se mohlo cítit bezpečně.

Kontrolní otázky Časové vymezení batolecího období? 1–3 roky 1,5–4 roky 2–3 roky Kolik průměrně měří a váží batole? Tělesný růst v průměru 80 cm, váží asi 10 kg. Tělesný růst v průměru 87 cm, váží asi 13 kg Tělesný růst v průměru 100 cm, váží asi 15 kg.

Kontrolní otázky Jakým způsobem probíhá somatický vývoj? 1. rok – věž z více kostek (6–7), napodobuje vlak (21 měsíců). 1. rok – postaví na sebe dvě kostky, kuličky vhazuje do lahvičky. 1. rok – vysype kuličku z lahvičky bez předvedení.

Kontrolní otázky Jak se vyvíjí slovní zásoba? 12 měsíců 10 slov 24 měsíců 300–400 slov 36 měsíců 700–900 slov Co je to separační úzkost? Dítě začne být úzkostné a pláče, kdykoliv se jen matka trochu vzdálí. Špatná adaptace (přizpůsobení). Totéž co hospitalismus – nesprávní adaptace na nemocniční prostředí.

Kontrolní otázky Co znamená pojem negativismus? Sebeuvědomění souvisí s procesem osamostatňování se. Dítě zdůrazňuje samo sebe a snaží se sebeprosazovat (já chci, já sama, ne). Toto se projevuje specifickým chováním – vzdorovitostí, kdy je dítě odmítavé a hovoříme tak o období 1. vzdoru. Uspokojování biologických potřeb - osvojení návyků udržovat tělesnou čistotu, rozvoj samostatnosti při sebeobsluze – oblékání, svlékání, při jídle. Dítě potřebuje jasná, srozumitelná pravidla, jasné hranice (za které nesmí), aby se mohlo cítit bezpečně.

Kontrolní otázky - řešení a) b) c)