Ř ADIČ ELEKTROLUMINISCENČNÍHO DISPLEJE, VEKTOROVÉHO DISPLEJE, SHADERY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Advertisements

Grafické karty Základní parametry.
Tato prezentace byla vytvořena
HARDWAROVÉ POŽADAVKY NA MULTIMEDIÁLNÍ POČÍTAČ
Davy v počítačové grafice
Typy programů operační systémy programy pro práci se soubory
Programová rozhraní pro grafické adaptéry
Otázky k absolutoriu HW 1 - 5
Úvod. Základní úrovně: hardwarová (procesory, jádra) programová (procesy, vlákna) algoritmická (uf... ) Motivace: zvýšení výkonu redundance jiné cíle,
Sběrnice.
Tato prezentace byla vytvořena
HARDWARE PC Uvnitř počítače.
Informatika 1_6 6. Týden 11. A 12. hodina.
Blokové schéma PC a jeho hardwarová realizace
Ř ADIČ RASTROVÝ, ELEKTROLUMINISCEN ČNÍ A VEKTOROVÝ.
S BĚRNICE PRO GRAF. KARTY Funkce graf. karet Rendering.
Grafické formáty.
Václav Bartoněk, 6. G MěVG Klobouky u Brna
GRAFICKÉ KARTY Úvodem:
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Řadič obrazového podsystému
Gymnázium Dr. Emila Holuba, Holice.  Paměti RAM  Grafické karty  Zvukové karty.
Neuronové sítě na grafických akcelerátorech Ondřej Zicha, Jiří Formánek.
G R A F I C K É K A R T Y.
Operační systém (OS) ICT Informační a komunikační technologie.
Programové vybavení počítače
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
GRAFIKA.
ISO PROGRAMOVÁNÍ Frézování
Výrok „Já bych všechny ty internety a počítače zakázala.“
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
OBRÁZKY Popis karty Grafická karta se stará o grafický výstup na monitor, TV obrazovku či jinou zobrazovací jednotku. V případě, že grafická karta obsahuje.
Napsal: Michal Straka Třída: 3IT Rok: 2012/2013. OSNOVA Úvod – Co je to GPU? Historie firem AMD Radeon Nvidia Porovnání výkonu Závěr.
MainBoard.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Hardware 2.
Zuzana Máslová Zuzana Máslová GIO Semily GIO Semily Nad Špejcharem Semily Nad Špejcharem Semily / /2008 Informace.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_06.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
GRAFIKA úvod.
Hardware.
PROCESORY.
Marek Malík a František Černý, ME4A, 2012
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Architektura počítače
Adobe Flash CS5.5 – seznámení s programem Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Moderní Grafické karty.
Výrok „Vypadá to, že jsme narazili na hranici toho, čeho je možné dosáhnout s počítačovými technologiemi. Člověk by si ale měl dávat pozor na takováto.
Hardware osobních počítačů
Pokročilé architektury počítačů (PAP_06.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
POČÍTAČOVÉ HRY CVIČENÍ 9. Shadery Z „Shading“ = „stínování“ Logika vykreslování Vertex data >> obraz Implementováno na GPU PHA cvičení 9 2.
Univerzita třetího věku kurz Znalci Hardware 1.
Mikroprocesor.
GPGPU Výpočty pomocí grafických procesorů Zpracoval Martin Přeták.
Pokročilé architektury počítačů (PAP_08.ppt) Karel Vlček, katedra Informatiky, FEI VŠB Technická Univerzita Ostrava.
Procesory.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Technika počítačů 3. Mikroprocesory © Milan Keršlágerhttp:// Obsah: ●
Operační systémy Grafický subsystém © Milan Keršláger Obsah:
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 7. ročník III
SOFTWAROVÁ PODPORA PRO VYTVÁŘENÍ FUZZY MODELŮ Knihovna fuzzy procedur Ing. Petr Želasko, VŠB-TU Ostrava.
Základní deska. Základní deska (anglicky mainboard či motherboard) představuje základní hardware většiny počítačů. Hlavním účelem základní desky je.
Základní desky Marek Kougl 1.L.
PC základní jednotka.
Vypracoval / Roman Málek
Grafická karta
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Základní desky Anna Daňková
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Transkript prezentace:

Ř ADIČ ELEKTROLUMINISCENČNÍHO DISPLEJE, VEKTOROVÉHO DISPLEJE, SHADERY

Ř ADIČ ELEKTROLUMINISCENČNÍHO DISPLEJE Zápis obrazových dat na elektrooptický měnič se děje najednou po mikrořádcích V tomto se řadič liší nejvíce od řadiče CRT displeje Řídící obvod řádkového rozkladu obsahuje posuvný registr, ve kterém se posouvá a zapamatuje právě jedna jednička v místě na měnič zapisovaného řádku Datové bity odpovídající sloupcům se sériově přenášejí a ukládají do sloupcové paměti

Na aktivační linku sloupcových budičů se pak přivede kladný napěťový puls (+60V), na aktivační linku řádkových budičů puls záporný (- 170V). Napěťový rozdíl je dostatečně veliký (230V) k tomu, aby v místě, kde sloupcový budič otevřel horní tranzistor došlo k luminiscenci. Opačná hodnota sloupcového bitu otvírá spodní tranzistor. Proces, který byl popsán se opakuje tak dlouho, dokud neprojdou všechny mikrořádky stínítka.

Ř ADIČ VEKTOROVÉHO DISPLEJE Činnost vektorového displeje řídí posloupnost grafických a dalších instrukcí, které předává prostřednictvím systémového rozhranní nadřazený procesor Při obnovování obrazu na stínítku řadič vektorového displeje periodicky interpretuje právě tuto posloupnost. Paměť grafického programu je tedy nutnou součástí každého vektorového displeje Označuje se také termínem D souboru (d – file)

Mezi instrukcemi vektorového, ale i rastrového displeje najdete tyto typické: kresba vektoru, kresba kruhového oblouku, volby režimu zobrazení, kresba znaku, přesun bez stopy na stínítku, volba typu čáry, intenzity, blikání aj. Volání graf. podprogramu, nepodmíněný skok…. Obsah D souboru generuje grafická aplikace nadřazeného PC

A KCELEROVANÝ ŘADIČ GRAFICKÉHO DISPLEJE Též grafické akcelerátory, představují skupinu grafických řadičů využívající pro vybrané grafické aplikace, či jednotlivé fáze procesu vykreslování obrazu specializované obvody Pomocí těchto obvodů – grafických procesorů (GPU) – jsou vybrané operace značně urychlovány a díky tomu se snižuje zatížení hlavního procesoru (CPU) počítače a sběrnice (odpadá velké množství přesunů dat mezi hlavní pamětí počítače a pamětí řadiče – video pamětí)

Počátky vývoje grafických akcelerátorů spadají do 80. let 20. stol firma IBM představila akcelerátor PCG (Professional graphic controler). PCG je tvořen celkem třemi deskami plošných spojů a obsahuje dva sloty pro rozšiřující karty v PC XT (později PC AT).

Další vývoj v oblasti akcelerace se ubíral směrem ke specializovaným čipům Postupně byly přidávány různé funkce z oblasti 2D grafiky – např. HW podpora vykreslování kurzoru myši a dalších operací s rastrovými daty pro využití v oblasti grafických uživatelských rozhraní. Byla přidána podpora pro rychlé vykreslování videa a později i pro dekompresi videa (MPEG) Dalším krokem byla podpora vykreslování trojrozměrných obrazů a scén

S HADERY – JEDNOTLIVÉ BLOKY GPU Jsou obecně programy ovlivňující vykreslení dané grafické scény. Lze pomocí nich např. ovlivňovat vykreslování textur, výpočet osvětlení, lze provádět transformace geometrie atd. Moderní grafické akcelerátory implementují tyto shadery a změnou jejich parametrů pak umožňují ovlivňovat vykreslování scény. Implementovány jsou zejména 2 základní typy shaderů – vertex shader a pixel shader

V ERTEX SHADER Je jednotka GPU sloužící k transformaci vrcholů (vertexů) objektů. Tyto jednotky umožňují modifikovat transformační řetězec, kterým procházejí geometrické informace (souřadnice, normálové vektory) o všech vrcholech jednotlivých plošek grafických objektů ještě před fází rasterizace. Vhodným naprogramováním tohoto vertex shaderu je možné vytvářet různé efekty (jako např. skutečně zdrsněný (hrbolatý) povrch objektů. Obecně nabízí vertex shader pro programátora velmi silný nástroj. Univerzálnost této jednotky je závsilá na konkrétním typu GPU

P IXEL SHADER Je podobně jako pixel shader jednotkou GPU Tento typ shaderu však slouží k operacím nad jednotlivými vykreslovanými fragmenty – texturování a další efekty na pixelové úrovni Funkce pixel shaderu lze stejně jako u vertex shaderu do jisté míry programově ovlivňovat

G EOMETRY SHADER Je speciální typ shaderu přímo ovlivňující geometrii objektů přidáváním a odebíráním jednotlivých bodů (vrcholů)

Grafické procesory GPU ve vybraných operacích (vektorové transformace) výkonově několiknásobně převyšují klasické procesory Díky jednotnému API se grafické procesory stávají univerzálními kooprocesory