2. téma: INOVACE, KVALITA A PRODUKTIVITA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PROF SVAR s.r.o. Tento dokument je v tištěné podobě neřízený, pokud není podepsán ředitelem společnosti !!! Příručka integrovaného systému managementu,
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Lean Six Sigma MÚ Kopřivnice.
Aplikace služeb pro zvýšení konkurenceschopnosti, vlastnosti a služby na podporu prodeje výrobků Vratislav KOZÁK
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
Firma a jejich cíle.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Strategie podniku v globálním světě
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Co je to: podnikové řízení?
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Paradigmata strategického myšlení
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
KRIZE NENÍ HROZBOU! JE PŘÍLEŽITOSTÍ K ROZVINUTÍ DOSUD OPOMÍJENÝCH PŘEDNOSTÍ TRŽNÍ EKONOMIKY. Zbyněk Pitra, předseda Rady expertů ČMA Golem klub, Praha.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Podnikání na Internetu outsourcing, virtuální firmy Letní semestr 2005 Jana Holá IX.
1 Kriteria hodnocení simulace – Balanced Scorecard (BSC) Toto metoda může být s úspěchem využita i pro stanovování cílů konkrétních projektů. Detailně.
Analýza vlastního podniku
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Produkt.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
Finanční analýza.
Měření a řízení výkonnosti podniku, faktory vývoje
1. Úvod do problematiky Pojmy a definice Podnik v dynamickém prostředí
Prosperita organizace
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
Podnikatelský plán struktura plánu.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek) ESF MU J.Skorkovský KAMI.
MARKETINGOVÝ MIX.
Pojetí nákladů a výnosů v účetnictví. Základní otázky podnikatelského procesu Je výše oběti racionální (odpovídající) získanému prospěchu? Podnikatelský.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Katedra managementu Ing. Miloš Krejčí
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
BSC - Metoda Balanced Scorecard
Katedra managementu ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Ing. Miloš Krejčí
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Petráčková Jozová Cézová
Podnikové finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Hodnocení firem, aneb co je to úspěšná firma. Obsah Metoda Balanced Scorecard Metoda EFQM (Evropský model podnkatelské úspěšnosti)
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Model strategie marketingového mixu
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Struktura podnikatelského plánu
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Zakladatelský projekt pilařského a dřevozpracujícího provozu
Podklady pro zpracování semestrální práce
Marketingový systém řízení
Digitální učební materiál
Ekonomika malých a středních podniků
Vyhodnocení stavební zakázky
Transkript prezentace:

2. téma: INOVACE, KVALITA A PRODUKTIVITA Ukazatele charakterizující účinnost hospodářské politiky firmy jsou často interpretovány jako ukazatele její podnikatelské výkonnosti, založené na správné volbě podnikatelské strategie. Neuspokojivé výsledky hospodaření jsou proto zdrojem frustrace představitelů vrcholového managementu firmy. Ti pak usilují o jejich zlepšení tím, že se zaměřují na vylepšování hodnot finančních ukazatelů. Očekávaný výsledek se však nemůže dostavit, pokud vrcholový management firmy nerespektuje vztah mezí výší tržeb (příjmů) a účinností vztahů se zákazníky a vztah mezi zhodnocením kapitálu a účinností interních procesů. .

Zvyšování výnosů (zisku) prostřednictvím snižování vlastních nákladů má omezenou účinnost - je nutné se zaměřit primárně na zvyšování tržeb! Neznamená to abdikovat na zvyšování produktivity, ale pozornost je nutné zaměřit pouze na snižování zbytečných (nepřidávajících hodnotu) nákladů. Zvýšení tržeb vyžaduje zvýšení nákladů na výzkum a vývoj i na marketing. Vedení organizace se musí zaměřit ne na „optimalizaci nákladů“, ale na optimalizaci jejich skladby. Připustit pouze produktivní náklady a snažit se o jejich udržení na nezbytně nutné výši. Takové, která podmiňuje maximalizaci tržeb z prodeje produktů/služeb. Základním požadavkem je proto udržet (či spíše zvyšovat) úroveň výdělečné síly či rentability celkových aktiv (kapitálu). Zároveň musí být obchodní politika organizace orientována tak, aby se dosahované výnosy z podnikání co nejrychleji transformovaly do podoby příjmů (cash). Rozvoj podnikání organizace proto musí představovat komplexní, systémově uzavřený a jasně definovaný proces!

Cílem podnikatelského úsilí je zákazník Cílem podnikatelského úsilí je zákazník. Ale pokud mu organizace není schopna nabídnou dobrý produkt/službu, nemůže doufat ve vysoké tržby z prodeje. Podmínkou dosažení vysoké úrovně tržeb je vysoká míra uspokojení zákazníka. Všechny podnikatelské procesy organizace proto musí být uspořádány tak, aby jejich výstupy překonaly výstupy konkurentů a tím naplnily očekávání zákazníků na všech cílových trzích. Spokojenost zákazníka s nabízenými produkty/službami má přitom dvě dimenze: provozní: spokojenost zákazníka s funkčními a uživatelskými vlastnostmi nabízených produktů/služeb; sociální: respektování zákazníka jako neopakovatelného a výjimečného jedince. Proto je při uvádění nových produktů na trh nutné měnit i organizaci prodeje - formy jejich distribuce a model podnikání.

Chtějí-li tvůrci inovace komerčně uspět, musí si uvědomovat jaký charakter změny chování zákazníků tato inovace vyžaduje: Čím větší výhody nabízí změny v řešení produktu a čím menší požadavky akceptování těchto změn klade na potřebu provedení změn v chování zákazníka, tím větší naději má inovace na komerční úspěch. Velikost změny v rozsahu výhod nabízených novým produktem VELKÁ AVERZE VŮČI ZMĚNĚ Vysoká pravděpodobnost neúspěchu nabízené inovace EFEKT VLASTNICTVÍ Dlouhý životní cyklus akceptování inovace Úroveň požadavků na změnu chování zákazníka LOAJALITA K PRODUKTU Běžný zájem zákazníků nahradit již opotřebovaný produkt novým, podobným NOVÝ STATUS QUO Téměř zaručený úspěch, inovace se stane módním hitem MALÁ MALÁ VELKÁ

Účinek zvyšování kvality nabízených produktů na charakter konkurenční soutěže v určitém oboru Nenaplněná očekávání: Konkurenční výhody z vysoké kvality a provozní spolehlivosti Vývoj potřeb a očekávání zákazníků Provozní vlastnosti produktu Přesah očekávání: Konkurenční výhody z rychlosti dodávky, ze snadné dostupnosti, z výhodné ceny a z jednoduchosti obsluhy. ZMĚNA CHARAKTERU KONKURENČNÍ SOUTĚŽE Zvyšování kvality produktu, naplňování očekávání zákazníků Čas

Měření efektivity podnikání firmy hodnocení podnikatelské výkonnosti prostřednictvím ukazatelů BSC Efektivita podnikání firmy je výrazem schopnosti firmy získat co největší přínosy z výstupů svých podnikatelských aktivit s co nejmenšími náklady (s vysokou úrovní produktivity) Nástrojem k hodnocení efektivity podnikání je matice výkonnosti, k jejíž konstrukci jsou využívány všechny ukazatele BCS (ze všech čtyř perspektiv). Snaha o dosažení vysoké efektivity podnikání orientuje pozornost členů vrcholového managementu do okolí firmy (zákazníci, dodavatelé, partneři). Produktivita podnikatelských aktivit je měřítkem schopnosti firmy v nejvyšší míře využít kapacitní možnosti zdrojů, kterými disponuje, k tvorbě vnosů. Produktivita je poměřována finančním ukazatelem, jako rentabilita investic do pořízení všech aktiv. Snaha o zajištění co nejvyšší produktivity podnikatelských aktivit vede členy vrcholového managementu k soustředění na vnitřní prostředí firmy (pracovníci, zařízení, informace a IK, provozní kapitál). FIRMA NEMŮŽE BÝT VE SVÉM PODNIKÁNÍ EFEKTIVNÍ, POKUD NENÍ VYSOCE PRODUKTIVNÍ VE VYUŽÍVÁNÍ SVÝCH - HMOTNÝCH I NEHMOTNÝCH - AKTIV!

Perspektiva hospodaření: Tržby Příjmy JAK NÁS HODNOTÍ VLASTNÍCI? Zhodnocení kapitálu Cíle Ukazatele výdělečná síla čistý zisk likvidita Zákaznická perspektiva: Perspektiva interních procesů: JAK NÁS VNÍMAJÍ ZÁKAZNÍCI? Cíle Ukazatele Cíle Ukazatele komplexnost dodávky dodržení termínu cena produktu Udržení loajality zákazníků kvalita produktivita náklady V ČEM SE MUSÍME ZLEPŠIT? Perspektiva rozvoje a učení se: Podnikatelské způsobilosti Spokojenost zákazníků Cíle Ukazatele DOKÁŽEME PRŮBĚŽNĚ ZVYŠOVAT PŘIDANOU HODNOTU? inovační cyklus flexibilita výroby kvalifikační struktura

JAK NÁS VNÍMAJÍ NAŠI ZÁKAZNÍCI JAK NÁS VNÍMAJÍ NAŠI ZÁKAZNÍCI? Zákaznická perspektiva: JEDINÝM ZDROJEM NAŠICH PŘÍJMŮ JSOU TRŽBY OD NAŠICH ZÁKAZNÍKŮ V ČEM SE MUSÍME ZLEPŠIT? Perspektiva interních procesů: PODMÍNKY PRO UDRŽENÍ LOAJALITY ZÁKAZNÍKŮ VZNIKAJÍ UVNITŘ FIRMY DOKÁŽEME PRŮBĚŽNĚ ZVYŠOVAT PŘIDANOU HODNOTU? Perspektiva rozvoje a učení se: JE NUTNO VČAS A ÚČELNĚ REAGOVAT NA VÝVOJ V OKOLÍ FIRMY JAK NÁS HODNOTÍ VLASTNÍCI? Perspektiva hospodaření: PODMÍNKOU DLOUHODOBÉ PROSPERITY FIRMY JE JEJÍ ZDRAVÉ HOSPODAŘENÍ

Úloha týmu koordinujícího inovační aktivity organizace UDRŽENÍ DNEŠNÍCH VÝNOSŮ HLEDÁNÍ ZÍTŘEJŠÍCH VÝNOSŮ STRATEGICKÉ CÍLE PODNIKÁNÍ ORGANIZACE Zvyšování výnosů Snižování nákladů Zpracování inovačních řešení Systém managementu kvality Zjištěné neshody Koordinace dalšího rozvoje podnikání Řešit úpravou stávajícího procesu Řešit změnou stávajícího procesu VYLEPŠOVÁNÍ STÁVAJÍCÍCH PODNIKATELSKÝCH PROCESŮ VÝVOJ NOVÝCH PODNIKATELSKÝCH PROCESŮ Standardizace nových podnikatelských procesů - přechod k rutinním operacím

Tři základní ukazatele „zdraví“ inovační strategické aliance - podnikatelského ekosystému 1. Produktivita Schopnost celé sítě (aliance) transformovat inovační náměty kteréhokoliv subjektu (článku) do podoby nižších nákladů a nabídky nových produktů/služeb. 2. Robustnost Schopnost aliance vyrovnat se úspěšně se skokovými změnami ve vývoji technologie nebo s nepředvídanými změnami v okolí. 3. Vytváření okrajových oblastí Schopnost ekosystému nabízet nové funkce, produkující hodnotu pro zákazníka na okrají oblastí hlavního podnikání. Čím vyšší je universalita některých klíčových oblastí, tím více musí být diversifikovány některé okrajové oblasti. PRAVDĚPODOBNOST VÝSLEDNÉHO ÚSPĚCHU INOVACE JE VÝSLEDKEM KOMBINACE PRAVDĚPODOBNOSTÍ NAPLNĚNÍ ZÁVAZKŮ JEDNOTLIVÝCH SLOŽEK EKOSYSTÉMU (ČLÁNKŮ ALIANCE) VYTVÁŘET PODMÍNKY PRO DOSAŽENÍ PODNIKATELSKÉHO ZDRAVÍ CELKU - PRO ÚSPĚCH SPOLEČNÉHO INOVAČNÍHO ZÁMĚRU.