Kojenec – senzomotorika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenecké období.
Advertisements

Kojenec - socializace Škola:
Batole - socializace Škola:
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
PRENATÁLNÍ STADIUM NOVOROZENEC KOJENEC BATOLE
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
8. měsíc V poloze na zádech je během dne již zcela minimálně, většinou pouze ve spánku. Ze zad se okamžitě přetáčí na břicho, kde se plazí,umí se dostat.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychomotorický vývoj kojence
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Prenatální období Škola:
sociální psychologie Škola:
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Pozornost, vědomí Škola:
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Velké Albrechtice,
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Digitální učební materiál
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Přístupy k osobnosti Škola:
Komunikace s dětským pacientem
Novorozenec Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov22 Autor Mgr.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE KOJENECKÉ OBDOBÍ
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
SZŠ a VOŠZ Zlín Vývoj dětské hry Zdravotnický asistent, druhý ročník
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
Vývojová psychologie Novorozenec, kojenec.
Vývojová psychologie I Prezentace z přednášky 3 v JS 2008
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Kojenecké období (do jednoho roku života)
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kojenecké období TEREZA BENEŠOVÁ C3B Obecné informace  0. až 12. měsíc  velmi rychlý rozvoj a výrazné změny  rozhodující pro další vývoj.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Kojenecké období (do jednoho roku života)
ANTROPOMOTORIKA.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Kojenec – senzomotorika Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov23 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Vývojová psychologie Téma: Kojenec - vývoj senzomotoriky Určeno pro: 2. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: senzomotorika, psychomotorický vývoj, lokomoce, vývojový směr, funkční asymetrie, dlaňový úchop, klešťový úchop, broukání, pudové, napodobující žvatlání Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad vývoje senzomotoriky v období kojence, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli

od narození do konce prvního roku

strukturování vývoje v jednotlivém období tělesný a pohybový vývoj kognitivní a rozumový vývoj socializační a emoční vývoj

senzomotorika či psychomotorický vývoj kojenec tělesný a pohybový vývoj kognitivní a rozumový vývoj v kojeneckém období tvoří celek senzomotorika či psychomotorický vývoj rozvoj hrubé motoriky – lokomoce rozvoj jemné motoriky rozvoj vnímání, myšlení, paměti rozvoj předřečových projevů

lokomoce – hrubá motorika, pohyb celého těla klíčová pro objevování okolního světa motivovaná podněty působící na smyslové vnímání souvisí s rozvojem psychiky – psychomotorický vývoj kojence

Gessel – formulace zákonitostí vývoje motoriky 1) princip vývojového směru (gradientu) – postupné ovládání jednotlivých částí těla: a) postup kefalokaudální: od hlavy k patě – ovládání těla postupuje stejným směrem jako somatický růst;

zvedání hlavičky → plazení → sed → lezení → chození

b) postup proximodistální: od centra k periferii – pohyby končetin nejprve celkově, později zápěstí a prsty; c) postup ulnoradiální: od malíkové strany k palcové – při aktivním úchopu, směrem ke klešťovému;

2) princip střídavého proplétání funkcí – střídání období výbojů a období konsolidace; střídání dominance flexorů a extenzorů; dítě si osvojuje specifické funkce tak, že dosáhne určitého stupně dokonalosti a pak se zdánlivě vrací k dřívějšímu způsobu, aby mohlo překonat dosavadní výkon a postoupit na vyšší úroveň;

2) princip funkční asymetrie – postupná specializace pravé a levé strany těle na stále vyšší úrovni; nejprve asymetrická poloha šermíře;

2) princip funkční asymetrie kolem tří měsíců symetrické rozložení končetin; po šestém měsíci natahování a uchopování předmětů jednou rukou; dominance ruky se vyhraňuje až ve druhém a třetím roce věku, někdy i později;

4) princip individualizace – každé dítě je jiné a má svérázné znaky, které lze sledovat od narození až do dospělosti; 5) princip autoregulace – postup na vyšší úroveň za výkyvů, fluktuací, které jsou řízeny dítětem samým při přechodu na vyšší úroveň (množství přijímané potravy apod.);

3 měsíce dítě leží v poloze naznak v symetrické poloze; hlava je již vzpřímená; vleže na bříšku pase koníky; uchopování předmětů zrakem (pohyby očí i hlavy ve všech směrech i do kruhu); příprava na úchop rukama;

3 měsíce – řeč po narození období neartikulovaného křiku – hlasový reflex je reakcí na změnu prostředí, po 6. týdnu citové zabarvení, broukání, prvé hlásky, měkký hlasový začátek, větší rozmanitost zvuku, hra s mluvidly, dítě se umí hlasitě smát;

6 měsíců přitahování se dítěte do sedu, sedí vzpřímeně s oporou, 7. měsíc – žabí sed; uchopování větších předmětů; aktivnější manipulace s předměty (bouchání, třepání); schopnost koordinace motoriky a naslouchání;

6 měsíců – řeč počátek období pudového žvatlání, vyjadřování pocitů i nespokojenosti, zapojuje se sluchová i zraková kontrola, později období napodobujícího žvatlání – dítě začíná napodobovat hlásky mateřského jazyka, vznikají artikulační pohybové stereotypy, opakuje hlásky – fyziologická echolálie;

9 měsíců dítě sedí pevně a vzpřímeně, umí se bez pomoci i posadit; lezení, aktivní zmocňování se předmětů; vytáhne se za ruce do stoje na nohou; dokáže držet lahvičku, pije z hrnku;

9 měsíců klešťový úchop (předtím pouze dlaňový); aktivní záměrné pouštění věcí (vyhazování hraček z kočárku); zájem o detaily a drobné předměty (drobečky, šňůrka);

9 měsíců – myšlení, řeč objevování vztahů mezi předměty (strká kostkou do kostky, vyjmutí předmětu z nádobky apod.); počátek porozumění jednoduchým výzvám (paci-paci), první slůvko;

1 rok chodí vedeno za ruku, stojí bez přidržování rozlišování předmětů podle jejich vlastností (strkání autíčka, stavění věže z kostek..)

1 rok – myšlení, řeč porozumění většímu počtu slov, dítě nechápe obsah slov, ale reaguje na výzvu (úroveň 1. signální soustavy); první rok – první krok – první slovo

vývoj úchopu reflexní úchop dlaňový úchop opozice palce proti ostatním prstům klešťový úchop vrozené, odeznívá v 3.měsíci pokračuje v 3.měsíci 6.měsíc 9.měsíc

kognitivní vývoj kojence myšlenkové operace vázány na prováděnou činnost, na vnímání a na motorickou činnost – senzomotorická inteligence; asimilace – organizmus působí na okolní předměty tak, že si je přeměňuje podle své povahy; akomodace – prostředí působí na organismus, který se pod jeho tlakem mění;

počátek asimilace druhy asimilace: reprodukční asimilace – cvik; transpoziční asimilace – rozšíření reflexního schématu na nové předměty; rozpoznávací asimilace – rozlišování situací;

koordinace vrozených reflexů, později předvídání následků své činnosti; kruhová reakce – aktivní reprodukce výsledku, který byl poprvé získán náhodou; rozlišování mezi prostředkem a cílem; počátek chápání trvalosti předmětu v čase (předmět schovaný pod pokrývkou);

od čeho jsou odvozeny pojmy kojenec senzomotorika lokomoce klešťový úchop kojit, orální stadium dle Freuda smyslové vnímání + pohyb tvoří celek pohyb celým tělem (hýbat se na místo, lokomotiva) kleště mezi palcem a ukazovákem

otázky jaká je inteligence kojence senzomotorická proč je vývoj psychomotorický který měsíc je v psychomotorice klíčový – nejvíce zásadních změn senzomotorická psychika se rozvíjí díky pohybu 9. měsíc

Použité zdroje VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie, Portál, Praha 2000. ISBN 80-7178-308-0 LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie, Grada, Praha 1998. ISBN 80-7169-195-X osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.