Pozitivní hodnocení druhých

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Ing. Lubomír Vavroš, LET´ S FLY s.r.o.
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Tři roky etické výchovy ve Veselí nad Moravou
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
PRAKTICKÁ A SOCIÁLNÍ ETIKA
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Pozitivní hodnocení sebe
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Proč je důležité studovat Principy
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Psychologie štíhlé postavy
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
Člověk v obtížných životních situacích Úvodní přednáška o krizích a jejích souvislostech.
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
Zdravá škola.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Zpracovala: Simona Hyková
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Chyby při vnímání druhých lidí
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Kameny Příroda kolem nás.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociální práce s rodinou 4
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MOTIVACE Zora Syslová.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
Socializace Kejřová.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Temperament, charakter, motivace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Náročné životní situace
Rodičovství biologické a pěstounské
Etická výchova jako součást života školy
Transkript prezentace:

Pozitivní hodnocení druhých Děti se stávají takovými, za jaké je považujeme…

Pozitivní hodnocení druhých Pozitivní hodnocení druhých je umění. Bez sebeúcty není pozitivní hodnocení druhých. Pokud nemáme dostatečně vysokou sebeúctu, je málo pravděpodobné, že budeme schopni objektivně a bezelstně kohokoliv pozitivně hodnotit...

Virginia Satirová Lidé jsou od podstaty dobří. Na to, aby se spojili a ocenili svou vlastní hodnotu, musí nalézt svůj vnitřní poklad. Přijetí a ocenění našich minulých krůčků kupředu zvyšuje naši schopnost zvládat přítomnost. Je důležité rozlišovat mezi rolí a definicí člověka („Kdo jste?“ – „Jsem učitel.“ „Učím.“) Bez rozlišování riskujeme, že jedinečnost a osobitost jednotlivých lidí přehlédneme.

Virginia Satirová Role – nálepky – mají tendenci zastírat osobnost a zdůrazňovat na místo ní právě roli. Role se stává identitou a individualita chřadne. Většina lidí byla vychována k tomu, aby s realitou, vlastní cenou a komunikací zacházela pomocí obviňování, usmiřování, rušení a superracionality.

Virginia Satirová Neschopnost vnímat a přijmout stejnou hodnotu všech lidských bytostí je největší překážkou osobního, meziosobního a mezinárodního míru. Všichni máme kapacitu k celistvosti. Všechny lidské bytosti jsou rovnocenné.

Virginia Satirová Lidé vyrůstají a čelí mnoha vnějším očekáváním, tím co je považováno za standard. Často dostáváme poselství, že s námi není něco v pořádku, že neodpovídáme představě druhých. Proto soudíme, že ostatní lidé jsou pravděpodobně lepší než my. Naše následné přizpůsobení se a uposlechnutí má na smysl pro sebe sama ochromující efekt.

Pozitivnost u lidí Každý člověk je pozitivní hodnotou. Problémy při posuzování lidí vyplývají z jejich porovnáváním s ideálním modelem. Negativní faktor na člověku považujeme za podstatný. Pokud se vše daří, nepovažujeme za potřebné vyjádřit pochvalu. Každý člověk má ve svém nitru hluboce zapsán projekt touhy po štěstí.

Pozitivnost u lidí Lidé „nemají chyby“. Chyba znamená nedostatek něčeho, co se může vyrovnat nějakým kladem. Nedostatek něčeho pozitivního znamená, že toto pozitivní patří k jeho podstatě.

Pozitivnost v mezilidských vztazích Aby názor člověka na sebe sama mohl být pozitivní, musí ho získat v období dětství od svých vychovatelů. Proto je důležité hodnotit dítě pozitivně. To platí do jisté míry i u dospělých. Ke svému rozvoji a spokojenému životu potřebuje člověk, aby ho jiní akceptovali nebo uznávali.

Pozitivnost v mezilidských vztazích Vztahovost, vzájemná závislost: Jsme, žijeme, existujeme natolik, nakolik žijeme mezi ostatními, ve společnosti. Naše identita se potvrzuje ve vzájemných vztazích. Špatné nebo dobré prožívání situace se promítá i na vnímání druhého. Neexistuje reálná hranice mezi naším způsobem hodnocení sebe sama a naším způsobem hodnocení světa. V každém okamžiku probíhá hodnocení společné.

Pozitivnost v mezilidských vztazích Každý má možnost stát se iniciátorem změny. Kladné hodnocení činnosti a chování druhých lidí je příležitostí pomáhat druhému, akceptovat jej. Pokud je vztah vzájemný, vede k jednotě lidí.

Pozitivnost v mezilidských vztazích Lidé s nedostatečným sebeoceněním špatně navazují kontakty, útočí na jiné, mají podrážděné požadavky a protichůdné názory. Tím zakrývají své nedostatky. Zamezit negativním projevům lze soustavným poukazováním na pozitivní prvky jejich chování. Dívat se „novýma očima“.

Pozitivnost v mezilidských vztazích Důraz na pozitivní aspekty je základem všech mezilidských vztahů. Negativní aspekty jen v mimořádných případech, aby nedošlo k „ochraně sebeúcty“ nebo narušení „imaginárního vztahu“. Pozor na „divokou upřímnost“ – místo otevřenosti se může jednat o neuvědomělé potřeby při navazování kontaktů.

Pozitivnost v mezilidských vztazích Zásady pozitivnosti: Pozitivně hodnotit druhého a jeho chování. Ve vztazích přisuzovat jiným osobám pozitivní schopnosti a možné nebo pravděpodobné chování vůči jiným osobám. Pozitivně hodnotit obsah a průběh komunikace se zvláštním důrazem na naslouchání druhému.

Pozitivnost v mezilidských vztazích Aby naše hodnocení bylo upřímné a mělo váhu, měli bychom si všímat toho, co se shoduje se skutečností. Objektivní poznání druhého je výsledkem dlouhodobého úsilí. Ke správnému vnímání druhého je třeba být: tolerantní, tvůrčí, nezávislý na druhých, mírný ve výrazech.

Evaluace vztahu Projevovat sympatii a lásku Projevovat úctu a obdiv Poskytovat pomoc Vycházet vstříc Vyslovovat uznání a chválit Prokazovat ohleduplnost Být k druhým pozorný Věnovat druhému čas

Evaluace vztahu Povzbuzovat druhého Projevovat souhlas Projevovat přátelství Starat se o blaho druhého Umožňovat druhému něco Odpouštět, promíjet

Pochvala Prostředek zpevňování chování. Nejúčinnější povzbuzovací prostředek. Neexistuje člověk (dítě), kterého bychom nemohli za něco pochválit. Pozitivně hodnotit můžeme každého člověka, pokud ho ale nepřijmeme i s jeho zápory, naše pochvala bude pokrytecká. Pochvala je motivací ke změně, trest motivuje jen v době, kdy přímo působí (hrozí).

Pochvala Funkce pochvaly u dospělých: Pochvala by měla být: Zlepšuje vzájemné vztahy Zlepšuje celkový vztah člověka Pochvala by měla být: Pravdivá Přiměřená Upřímná Pochvala je odměnou i chválícího (reciprocita)

Pozitivní hodnocení druhých a etika Jsme zodpovědní za to, že nezraňujeme, ale podporujeme zdravé sebehodnocení druhých. Soustavné ponižování, podceňování a vyjadřování názorů odsuzujících osobu, a nejen konkrétní chování, je druhem morální vraždy.

Pozitivní hodnocení druhých a etika Když napomáháme sebeoceňování druhých, vyjadřujeme pozitivní očekávání a vzbuzujeme důvěru rozhodujícím způsobem, pozitivně ovlivňujeme zdravý morální a osobnostní vývoj dítěte a mladého člověka a má to pozitivní vliv i na dospělé.

Pozitivní hodnocení druhých a etika Pozitivní hodnocení druhých je významným prvkem duševní hygieny. Vyúsťuje do pocitu vděčnosti a je jedním z klíčových momentů vývoje pozitivní osobnosti. S pozitivním hodnocením druhých souvisí pozitivní hodnocení přírody, vděčnost a starost o přírodní a kulturní prostředí.

Chyby při hodnocení a vnímání druhých Základní atribuční chyba Autoprojekce Haló efekt Deformace způsobená profesionálním zaměřením Souvislost vnímání s vlastní hierarchií hodnot Předsudky Stereotypizace a analogizace

Chyby při hodnocení a vnímání druhých Tradice Figura a pozadí Akutní psychický stav pozorovatele

Didaktické poznámky Začínáme jednoduššími aktivitami a postupně zařazujeme aktivity těžší na pochopení a osvojení. Cíl: Pozitivně hodnotit druhé v běžných podmínkách Pozitivně hodnotit druhé ve ztížených podmínkách Pozitivní hodnocení situací a událostí

Literatura Etická výchova, Roberto Roche Olivar Metodický materiál k predmetu Etická výchova, Ladislav Lencz – Oľga Križová Model růstu – Za hranice rodinné terapie, Virginia Satirová, J. Banmen, J. Greberová, M. Gomoriová