Co by rodiče měli udělat před podáním žádosti o vyšetření v poradně. Několik rad rodičům.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Spolupráce se Základní školou, Masarykova, Rychnov nad Kněžnou v rámci projektu „Nadané dítě.eu“ v lednu 2010 spolupracovala Pedagogicko-psychologická.
Zkušenosti OSPOD s hostitelskou péčí
Kroky k založení ERZ v kostce. Organizační příprava  informovat svůj odborový svaz o úmyslu založit evropskou radu zaměstnanců;  zjistit, zda podnik.
Kariérové poradenství
Co by rodiče měli udělat po podání žádosti o vyšetření v poradně. Několik rad rodičům.
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
Struktura poradenského procesu
MŠ Sedlčanská. MŠ Sedlčanská MŠ Plamínkové MŠ Kotorská.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Pokyny k vyplnění přihlášek ke studiu na SŠ. Vyplnění přihlášek ke studiu na SŠ: 1.) vytisknete si první stranu přihlášky (formuláře – přihláška na SŠ)
Metodika výzkumu užívání návykových látek mezi mládeží v sociálně vyloučených lokalitách – pilotní ověření SocioFactor s.r.o. Chopinova 523/ Ostrava.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Individuální výchovný plán
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
METODICKÁ DOPORUČENÍ K ZAČLEŇOVÁNÍ ŽÁKŮ-CIZINCŮ DO VÝUKY
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Možnosti modelování požadavků na informační systém
Jak psát výstupní hodnocení E-learningový kurz, 5 lekcí Co má výstupní hodnocení obsahovat podle zákona, pravidla hodnocení, čeho se vyvarovat, posouzení.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Bc. Jan Milota, IQ Roma Servis Moravská zemská knihovna
Principy interaktivního programu. Co je to interaktivní program? Jedná se o program, během kterého jsou třída i lektor v intenzivním kontaktu – nejedná.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Komunikace s rodiči.
Logopedická třída MOTÝLCI
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Nutriční poradenství.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Vyhodnocení odevzdaných dotazníků:
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Kazuistiky Problém Nejslabší místo Prvotní Intervence.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Vzdělávání, výzkum a praxe územního rozvoje K možnostem vzájemné spolupráce.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
Kyberšikana – co s tím?. Zamyslete se, co všechno se o vás může někdo cizí dozvědět z internetu?  Jméno?  Věk?  ?  Telefonní číslo?  Adresu.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Zásady tvorby dotazníků Radka Štěpánová, IBA MU. Stavba dotazníku Úvod Otázky Identifikace.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG. Náplň práce nabízí možnost učitelům, žákům i jejich rodičům konzultovat některé problémy, které souvisí se speciálními vzdělávacími.
Liberec – Františkov, příspěvková organizace Domažlická 880/ Liberec 3 zřizovatelem je Liberecký kraj.
Kariérové poradenství v českém středním školství
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Co se rozumí kvalitou vzdělávacích služeb Mgr. Pavel Říha
Aktuální poznámky ke vzájemné spolupráci poradny a škol
Struktura poradenského procesu
Přijímací řízení pro školní rok 2017/2018.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PROCES ZPROSTŘEDKOVÁNÍ NÁHRADNÍ RODINNÉ PÉČE
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
Otázky pro průběžnou práci
Financováno Nadací Sirius
Práce se selhávajícím žákem
Den otevřených dveří Název školy Datum.
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Rodičovství biologické a pěstounské
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Co by rodiče měli udělat před podáním žádosti o vyšetření v poradně. Několik rad rodičům.

 Při déletrvajících výukových či výchovných obtížích nebo při náhlém výrazném zhoršení prospěchu či chování, které nelze bezprostředně vysvětlit např. nemocí, se rodiče (sami nebo na doporučení školy) mohou obrátit na naši poradnu.

Návštěvou poradny by však řešení nemělo začínat, ale mělo by se jednat o další z kroků v logické návaznosti:

 Zejména u problémů, které souvisejí se školou, je potřeba je řešit tam, kde vznikly, tj. ve škole.  Pokusit se o promyšlenou intervenci v přirozeném prostředí, sledovat její účinnost a teprve, když se neosvědčí, obrátit se na poradnu.

Řešení problému za pomoci poradny může být tím efektivnější, čím lépe je formulováno zadání – otázka, kterou poradně kladete. Tady je několik námětů k tomu, co dělat před podáním žádosti o vyšetření v poradně:

Konzultovat problém se školou   Podle druhu problému může být partnerem třídní učitel/ka, učitel/ka konkrétního předmětu, výchovný poradce, zástupce/kyně ředitele, ředitel/ka.   Zejména pokud se problém jeví jako výukový, rozhodně jej konzultujte s učitelem/učitelkou – zjistěte jeho/její názor, zda rovněž problém vidí a jak ho vidí ze svého hlediska, do jakých souvislostí ho dává, zda vyšetření v poradně vidí jako potřebné.   Pro vaše rozhodování vám pomůže, pokud z této konzultace vyplyne společný postup, který zkusíte před návštěvou poradny uplatnit – vytvořit jiné podmínky pro učení, sladit úsilí školy, rodičů a dítěte, jít na to po určitou dobu jinak.   Společně si stanovit dobu potřebnou na odstranění obtíží. Po tuto dobu budete moci sledovat, co se stane, když nějakým promyšleným způsobem společně změníte přístup.

 Vaše poznatky z tohoto období mohou být velmi cenné i pro pozdější návštěvu poradny, pokud se pro ni nakonec rozhodnete.  Proto není dobré, jestliže rodiče zkusí (nebo škola doporučí) návštěvu poradny s tím, že tuto možnost lze prostě jen vyzkoušet: „Zajděte tam, za to nic nedáte.“

Některé problémy ve výchově je dobré nechat nějaký čas „uležet“  Během této doby se zpravidla ukáže, co se vyřeší samo, co se po čase jako problém přestává jevit, nebo je spojeno s věkovou zvláštností, na kterou třeba rodiče jen dosud nebyli zvyklí, apod.

Někdy je naopak vhodné neváhat a návštěvu příliš dlouho neodkládat.  V případě akutního problému vás může nasměrovat rada zkušeného učitele nebo výchovného poradce na vaší škole.

Rodiče si mohou poradnu zvolit.  Je však vhodné obracet se na poradnu, která je příslušná podle místa bydliště.  Důvodem je zejm. možnost další pravidelné péče, která je dojížděním komplikovaná a představuje pak zátěž hlavně pro dítě.  Dalším důvodem je možnost kontaktu pracovníků poradny se školou, kterou navíc znají a mají zkušenosti ze spolupráce s ní.  Znalost prostředí je vždy výhodou.

Pokud se rodiče rozhodnou o vyšetření v poradně požádat, je dobré, aby současně požádali třídního učitele o vyplnění „Sdělení školy“  formulář je ke stažení na těchto stránkách (záložka Písek – Dotazníky ke stažení – Sdělení školy)  škola zvolí odpovídající typ formuláře a vyplněný formulář zašle na adresu poradny

 Návštěva v poradně je možná i bez spolupráce se školou, ale možnost spolupráce je vždy lepší.  Nejedná se jen o možnost využití informací ze školy, bez nichž je doporučení poradny zúžené (ne tak konkrétní, s menší jistotou že klade důraz skutečně na nejdůležitější části problému).  Řešení problému vyžaduje vždy určitou formu komunikace rodiny se školou a pokud tato komunikace nezačne už před návštěvou poradny, nezmění se nic zásadního ani po této návštěvě.

Důraz na komunikaci o problému uplatňujeme i při konzultaci v poradně.  Návštěva poradny může přinést určité „nastartování“ změn, na kterých se podílí celá rodina ve spolupráci se školou.  Nelze tedy očekávat, že samotnou návštěvou poradny se něco změní, zejm. na straně dítěte.  Je třeba vědět, že v poradně dítě nepředěláme, aby s ním byli rodiče spokojenější. Změny ve výchovném přístupu bývají spíše „během na dlouhou trať“, velmi často vyžadují delší pravidelnou spolupráci s poradnou.  Potom bývá nutné, aby rodiče zvážili, zda jsou schopni takovouto spolupráci zajistit a zda si ji přejí.  Změny se totiž v tomto případě týkají i mnoha dalších věcí, především způsobu komunikace v rodině a výchovných přístupů a metod, které rodiče používají.  Bývá nezbytné, aby se rodiče v souvislosti s problémem dítěte zabývali i vlastní životní zkušeností, svým očekáváním od dítěte, od školy apod.

Děkujeme za čas, který jste přečtení věnovali a doufáme, že se stane dobrým základem naši eventuální spolupráce. Pracovníci PPP Písek