Pohled Ministerstva životního prostředí na zákon o podpoře obnovitelných zdrojů Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí
Základní dokumenty Státní politika životního prostředí Státní energetická koncepce Národní program snižování emisí České republiky Národního programu na zmírnění dopadů změny klimatu v České republice Směrnice 2001/77/EC Evropského parlamentu a Rady z 27. září 2001 o podpoře elektřiny z obnovitelných zdrojů v podmínkách vnitřního trhu s elektřinou
Důvody zpracování scénáře je potřebné stanovit konkrétní, kvantifikované cíle, které by směřovaly k postupnému snižování dopadu energetiky na životního prostředí z hlediska metodického přístupu zapracovat podporu obnovitelných zdrojů energie, ekologickou daňovou reformu, postupný přechod na alternativní paliva v dopravě
Cíle aktivní politiky ochrany klimatu (1) snížit měrné emise CO 2 na obyvatele a rok k roku 2020 na dnešní úroveň EU, tj. o 30 %, a o 40% do roku 2030 ve srovnání s r zvyšovat podíl obnovitelných zdrojů na spotřebě primárních energetických zdrojů na 6 % k roku 2010 a na cca 19 % k roku 2030 snížit energetickou náročnost ekonomiky na úroveň 60 % – 70 % současné úrovně v roce 2030
Cíle aktivní politiky ochrany klimatu (2) zajistit bezpečný provoz všech energetických zařízení zvyšovat energetickou efektivnost v dopravě a zvyšovat podíl biopaliv v souladu se směrnicí o biopalivech 2003/30/ES na 5,75 % v roce 2010 a dosáhnout minimálně 20% podílu všech alternativních paliv v dopravě v roce 2020 (zemní plyn min. 10 %, biopaliva min. 8%, vodík min. 2 %)
Struktura spotřeby primárních energetických zdrojů
Spotřeba primárních energetických zdrojů
Struktura výroby elektřiny
Výroba elektřiny podle paliv
Podíly alternativních paliv v dopravě
Primární spotřeba obnovitelných zdrojů energie
Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů energie
Emise oxidu uhličitého
Emise oxidu siřičitého
Emise oxidů dusíku
Energetická náročnost tvorby hrubého domácího produktu
Vývoj zaměstnanosti v energetických odvětvích
Orientační propočet naplnění cíle výroby elektřiny z OZ DruhVýroba v r Výroba v r % podíl na celk. (GWh) (GWh) výrobě el. z OZ Větrné elektrárny0, MVE (do 10 MW) Velké vodní. el-ny El-ny na biomasu Geotermální el-ny Fotovoltaické el-ny Celkem
Základní principy návrhu zákona (elektřina) Zajištění odbytu pro elektřinu z OZ Dostatečně vysoká cena za elektřinu z OZ Dlouhodobá garance ceny za elektřinu z OZ Garance rozvoje všech základních druhů obnovitelných zdrojů energie Vytvoření prostředí pro zájem bank o financování projektů na využívání OZE Respektování organizace trhu elektřiny ČR
Systém podpory - elektřina Do povinný výkup elektřiny z OZ provozovateli distribučních soustav Od systém certifikátů na elektřinu z OZ se stanovenými cenami a závazných ročních kvót pro obchodníky s elektřinou Pro malé výrobce s instalovaným výkonem pod 200 kW e a pro elektřinu ze slunce i po zachování náhradní možnosti systému povinného výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů Stanovení dostatečně vysokých výkupních cen za elektřinu vyrobenou z obnovitelných zdrojů a cen certifikátů Záruka, že výše výnosů za jednotku vyrobené elektřiny z obnovitelných zdrojů, plynoucí výrobcům z podpory, bude zachována po dobu 15 let od uvedení zařízení do provozu –
Předpokládané objemy výroby tepla z OZ v roce 2010 ze slunce 2,2 PJ tepelná čerpadla 7,2 PJ teplo z biomasy 55,3 PJ Teplo z OZE celkem 64,7 PJ 64,7 PJ tepla, vyrobeného z OZE představuje 77 % celkové výroby energie z OZE GWh elektřiny, vyrobené z OZE představuje 19,6 PJ, tj. 23% celkové výroby energie z OZE
Základní principy návrhu zákona (teplo) Povinnost zajistit u některých zdrojů, aby část dodávané tepelné energie pocházela z obnovitelných zdrojů Povinnost zajistit u některých staveb, aby část jejich spotřeby tepelné energie pocházela z obnovitelných zdrojů
SFŽP - program 1.A. Investiční podpora environmentálně šetrných způsobů vytápění a ohřevu vody pro byty a rodinné domy pro fyzické osoby: a) kotle na biomasu, b) solární systémy na teplou vodu, c) solární systémy na přitápění a teplou vodu. Podpora formou dotace a) - 30 %, b) - 30 % c) - 50% investičních nákladů
SFŽP - program 2.A. Investiční podpora environmentálně šetrných způsobů zásobování energií v obcích podpora z celkových investičních nákladů –nepodnikatelské subjekty dotace až 50 % a zvýhodněná půjčka až 30 % –podnikatelské subjekty zvýhodněná půjčka až 70 %
SFŽP - program 3.A. Investiční podpora environmentálně šetrných způsobů vytápění a ohřevu vody ve školství, zdravotnictví, v objektech sociální péče a v účelových zařízeních neziskového sektoru podpora z celkových investičních nákladů –nepodnikatelské subjekty dotace až 70 % a zvýhodněná půjčka až 20 % –podnikatel. subjekty výhodná půjčka až 90 %
SFŽP - program 8.A. Investiční podpora environmentálně šetrných způsobů vytápění a ohřevu TV v účelových zařízeních podpora z celkových investičních nákladů –nepodnikatelské subjekty dotace až 50 % a zvýhodněná půjčka až 30 % –podnikatelské subjekty výhodná půjčka až 70 %
SFŽP - program 9.A. Investiční podpora environmentálně šetrné výroby elektřiny ze sluneční energie podpora z celkových investičních nákladů –nepodnikatelské i podnikatelské subjekty dotace až 30 %
SFŽP - program 10.A. Slunce do škol - demonstrace možností získávání energie ze slunečního záření pro základní a střední školy podpora z celkových investičních nákladů –dotace až 90 %
Změny v podpoře v roce 2004 (1) v závislosti na schválení nového zákona na podporu výroby elektřiny a tepla z obnovitelných zdrojů energie mohou být programy omezeny jsou vypuštěny podpory související s povodní v srpnu 2002
Změny v podpoře v roce 2004 (2) v programu zaměřeném na zásobování energií v obcích se stanovila maximální cena na přípojku 150 tis. Kč, na výrobu tepla 350 Kč/GJ, pro decentralizované systémy minimální výkon 300 kW u programu „Slunce do škol“ se snížila podpora ze 100 % na 90 % a zvyšuje se maximální výše podpory ze 100 na 115 tis. Kč