Mikroekonomie I Člověk ekonomický a tržní systém

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Advertisements

Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Mikroekonomie I Domácí produkt
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Trh a jeho zákonitosti.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES Hospodářský proces je koloběh hospodářských činností. Zahrnuje fáze: Výroba Rozdělování Směna Spotřeba Zdroj obr. Wikimedia Commons.
Ekonomie – úvod do problematiky
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1 Makroekonomie Ing. Vojtěch Jindra.
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Poptávka na trhu zboží a služeb
Ekonomická gramotnost
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
Matematika a byznys Téma: Účetnictví národního důchodu a platební bilance Jan Brož A08B0109P.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Působení státu na mikroekonomické subjekty
Mikroekonomie I Investiční rozhodování a podnikání
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Ekonomie, trh Uč. Str Ekonomie Ekonomie je věda, která zkoumá podstatu a fungování hospodářských vztahů.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Mikroekonomie I Formování trhu
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
3 EFEKTIVNOST TRHU.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
Trh Pavel Šuranský.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Veřejná volba Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Spotřeba a investice
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Celkový a mezní produkt
2 JAK FUNGUJE TRH.
ZÁKLADY EKONOMIE vyučující:
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_ZAKLADNI.
Ekonomie, makro a mikroekonomie Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou realitou zvanou ekonomika. Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.19 Ročník1. ročník.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Ekonomika – základní pojmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Trh a tržní mechanismus TNH 1 (S-2)
Ekonomie – úvod do problematiky
ÚVOD do Ekonomie, požadavky na studenty
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Deset principů ekonomie TNH 1 (S-1)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Mikroekonomie I Člověk ekonomický a tržní systém Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Je ekonomie exaktní věda? Veličiny, které ovlivňují ekonomické chování člověka, nejsou objektivně měřitelné. Chování člověka je těžko předvídatelné, protože je ovlivňováno subjektivními faktory. (Proto je ekonomie méně exaktní vědou než např. fyzika, chemie či matematika).

Ekonomie – věda politická Ekonomie se zabývá otázkami, které mají bezprostřední vliv na blahobyt lidí. Proto je více než jiné vědy vědou politickou. Politika ovlivňuje ekonomiku. A výsledky ekonomiky mají zpětně dopad na osudy politiků.

Úloha cen – informace, motivace, alokace Každý potřebuje znát jen ten „svůj kousek“ informace, který sám používá při své specializované činnosti. Všichni lidé jsou odděleni dělbou práce a zároveň spojeni směnnými transakcemi, v nichž si své činnosti vyměňují. Tisíce jejich rukou jsou spojeny „neviditelnou rukou“ trhu. Ceny mají v tržním systému tři základní funkce: Informační Motivační Alokační

Informační funkce ceny Pokud se například některý výrobní zdroj stane vzácnějším, musí být o tom výrobci a spotřebitelé informováni Zvětšení vzácnosti na trzích se na trzích projeví ve zvýšení ceny. Cena přináší tuto informaci k výrobcům a spotřebitelům. Je informačním signálem, který se šíří ekonomikou = toto je informační funkce ceny.

Motivační funkce ceny Aby výrobci a spotřebitelé na informaci reagovali, musí být k tomu motivováni. Perspektiva většího výdělku je motivací Cenová informace lidem říká: „můžeš vydělat na tom, když mne využiješ a když správně zareaguješ“ = motivační funkce ceny

Alokační funkce ceny Konečným výsledkem šíření cenových informací a reakcí na tyto informace je realokace (přemístění) výrobních zdrojů – práce a kapitálu. Ceny alokují (rozmísťují) ekonomické zdroje mezi různá užití tak, aby byly tyto zdroje využívány efektivně = alokační funkce cen

Sankce tržní konkurence Zákonné a morální sankce za nedodržování pravidel jsou nepostradatelné. Zákonné sankce ztělesňuje stát – policie, soudy, věznice Morální sankce ztělesňuje veřejné mínění – město kde žiji Sankce tržní konkurence – přicházejí „zevnitř“ samotných trhů. Je nejúčinnější, protože působí automaticky. Př.: lidé přestávají kupovat u firem, které porušují smlouvy Tržní konkurence nedovoluje systematické porušování pravidel Lze to ale očekávat pouze u trhů, na kterých je dostatečná konkurence. Jsou-li trhy velké a konkurence na nich silná, lidé na trzích dodržují smlouvy a jurisdikce není zahlcena malichernými spory.

Ekonomický koloběh Východiskem pro výrobu jsou výrobní faktory: půda, práce a kapitál. S využitím výrobních faktorů se vyrábějí statky, tj. zboží a služby. Výrobní faktory jsou ve vlastnictví domácností a ty je pronajímají firmám. Domácnostem z toho plyne důchod. Za něj pak domácnosti od firem nakupují statky. Peníze, které firmy dostanou od domácností, jsou příjmy firem. Za ty si pak firmy opět od domácností najímají výrobní faktory. Ekonomika funguje jako nepřetržitý koloběh.

Ekonomický koloběh FIRMY Výdaje firem Příjmy firem statky výrobní faktory Důchody domácností Výdaje domácností DOMÁCNOSTI

Racionální chování, člověk ekonomický a efektivní alokace Racionalitu lidského chování nenalezneme ve volbě cílů, nýbrž ve volbě prostředků k dosažení cílů. Racionalita lidského chování znamená, že je člověk schopen nalézt ty cesty, po kterých dojde ke svým cílům efektivně, tj. s minimálními náklady. Člověk ekonomický nemá na zřeteli nic jiného než maximalizovat své výnosy a minimalizovat své náklady. Ekonomie objasňuje, jak člověk volí mezi příležitostmi.

Racionální chování, člověk ekonomický a efektivní alokace Člověk volí mezi příležitostmi tak, že porovnává jejich náklady a výnosy. Řeší problém: jak mám alokovat(rozmístit) své zdroje mezi nabízející se příležitosti, abych z nich dosáhl maximálního výnosu(či uspokojení)? Řídí se porovnáváním přírůstků uspokojení z jednotlivých činností. Racionalita člověka spočívá nikoli v tom, že je neomylný, ale v tom, že systematicky neopakuje chyby, nýbrž učí se z nich a napravuje je.

Shrnutí Chování člověka je ovlivňováno subjektivními vlivy, které nelze měřit. Ekonomie nemůže plně převzít metody přírodních věd, protože motivy lidského chování nejsou měřitelné tak, jako přírodní jevy. Ekonomie se zabývá otázkami, které mají bezprostřední vliv na blahobyt lidí. Proto je, mnohem více než jiné vědy, vědou politickou. Ceny mají tři funkce – informační, motivační, alokační. Cena přenáší informaci o výši nákladů a výši poptávky.

Shrnutí Právní a morální sankce za nedodržování pravidel jsou nezbytné, ale samy o sobě nedokáží zajistit fungování tržního systému. K tomu jsou nezbytné sankce tržní konkurence, které ty, kdo systematicky porušují pravidla, vytlačují z trhů. Ekonomika funguje jako nepřetržitý koloběh. Domácnosti mají výrobní faktory (práci, půdu, kapitál), které pronajímají firmám. Firmy pomocí výrobních faktorů vyrábějí statky, které prodávají domácnostem.

Shrnutí Racionalitu lidského chování nenalezneme ve volbě cílů, nýbrž ve volbě prostředků k dosažení cílů. Člověk je schopen nalézt efektivní cesty, po kterých dojde ke svým cílům. Člověk volí mezi příležitostmi tak, že porovnává jejich náklady a výnosy. Snaží se alokovat (rozmístit) své zdroje tak, aby z nich dosáhl maximálního výnosu či uspokojení s minimálními náklady. Toto chování člověka má podobu tápání, které však nepostrádá racionalitu. Člověk sice dělá chyby, ale učí se z nich a napravuje je.