Franchising Bc. Daniel Vančura.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Platební podmínky.
Advertisements

Vyskytuje se ve třech rovinách:
Enterprise Europe Network ČR a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR Úspěšná spolupráce.
Představení společnosti
Vlastní a franšízingové prodejny … … stejné nebo odlišné kanály?
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ekolabeling.
Financování Vniřní a vnější. Vnitřní financování  Důvody:  Větší hospodářská a finanční nezávislost  Lepší likvidita  Lepší přístup k úvěrům  Menší.
Kapitálové trhy – Podstata Finanční trh a finanční systém
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Národní síť VTP v ČR Pavel Švejda Společnost vědeckotechnických parků ČR Seminář Podnikové inkubace
MSP v české ekonomice a dotační podpora z EU a státních prostředků.
Firma a jejich cíle.
Síťové organizační struktury
LUKÁŠ MELNIČÁK FINANCE A MARKETING VE VYSOKÉM ŠKOLSTVÍ.
…od myšlenky k realizaci franchisingového konceptu.
1 ASOCIACE INOVAČNÍHO PODNIKÁNÍ ČR Úloha transferu technologií v inovačním procesu Pavel Švejda CTT UTB ve Zlíně, 27. března 2014.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Význam informací v podnikání
Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky, o.s. CIFA forum PRAHA duben 2008 Investiční příležitosti.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Předběžné hodnocení návrhů projektů EUREKA Historie vývoje hodnocení projektů programu EUREKA a současný stav Ing. Pavel Dlouhý, manažer projektů EUREKA.
VY_32_INOVACE_EKO_01 VZNIK MARKETINGU.
Strategické plánování při zakládání spin-off
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.10 Ročník2. ročník.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Asociace výzkumných organizací Asociace výzkumných organizací – činnost a poskytované služby Ing. Václav Neumajer výkonný předseda Asociace výzkumných.
Roneli – franchisa ve stavebnictví. Roneli (staví např. na Ukrajině, v Rusku, Kazachstánu a Gruzii) Generální dodávky staveb - stavby občanské, průmyslové,
MAJETEK PODNIKU září 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070106
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01 2. ročník.
Koncepce marketingového řízení
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Sdružování organizací
NAUKA O PODNIKU I Sdružování podniků.
Franchise Days Prague 2012, , Corinthia Hotel Prague Farmářské potraviny v kamenných prodejnách.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_33_11 NázevFranchising Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekPodnikání AnotaceJiný.
Přednáška č.4 Vstup na zahraniční trhy při výrobě v zahraničí.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Franchisa. Co je franchisa Za úplatu poskytnutí vyzkoušeného podnikatelského konceptu/modelu/ značky a podpory jiným podnikatelům. Podnikatel Franchisant.
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Dlouhodobé financování podniku Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
OBLAST VYDÁVÁNÍ POVOLENÍ. Povolování obchodu s vojenským materiálem upravuje § 6 až 13 zákona č. 38/1994 Sb. § 6 - vydává se právnické osobě se sídlem.
HLAVNÍ ČINNOST Hlavní činností společnosti je obchod s elektřinou a provoz energetických zdrojů. Vyrábíme teplo. Zajišťujeme komplexní dodávky energií.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PRA_313 Ročník: 1. Vzdělávací obor:
Franchising VY_62_INOVACE_ ledna 2014
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza marketingového mixu firmy Agrotec a. s. Bakalářská práce Zuzana Schwarzová.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
{ Franchise Meeting Point Co je to FRANCHISING? Jméno: Miklíková Eva Datum vystoupení: není známo Střední škola KNIH, o.p.s.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Prezentace produktů KB pro české exportéry do Ruské federace Business den Ruské federace Iveta Ocásková
Bankovní služby Úvěry Obchodní banky vykonávají : pasivní úvěrové operace (banka přijímá peníze) a aktivní ú.o. (banka poskytuje úvěry) Druhy úvěrů:
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost Kateřina Čočková, regionální projektová manažerka.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
Formy vstupu podniků na mezinárodní trhy Franchising.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza trhu zemědělské techniky a dotační politiky pro české zemědělce Diplomová.
Podnikatelský záměr STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní.
Ing. Veronika Dostálková MBA Finance a peníze v podniku Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Kam s penězi, aby nezahálely
Sdružování organizací
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Transkript prezentace:

Franchising Bc. Daniel Vančura

Co je franchising?

Franchising – co to je? Franchising je cestou k samostatnému podnikání a samostatné podnikání je předpokladem pro velmi dobré příjmy nejčastěji si při vyslovení slova franchising vybavíme rychlá občerstvení – McDonalds, přitom to nejsou jediné společnosti působící na principu franchisingu Franchising je ověřenou metodou vydělávání peněz, která se používá v mnoha oborech

Franchising – co to je? Samostatné slovo franchising znamená „býti svobodným“ V tomto smyslu nabízí svobodu ve vedení, spravování a řízení vlastní firmy Ve franchisingu odpovědnost držitele franchisové licence spočívá v podřízení se podmínkám uzavřeným ve smlouvě tím, kdo franchisovou licenci poskytuje On je vlastníkem značky zboží a obchodní značky franchisové sítě

Franchising – co to je? Odběratel licence franchisant může počítat ze strany poskytovatele franchisora se systémovou a systematickou péčí – se školeními pro sebe i svůj tým, na marketingové kampaně podporující prodej či na know-how Za tuto pomoc franchisant předává franchisorovi vstupní poplatek za udělení licence a potom v průběhu celé dony trvání kontaktu – převádí ve prospěch poskytovatele určité procento svých příjmů

Franchising – co to je? Tyto peníze využívají majitelé franchisové sítě ve prospěch celého systému, slouží odběratelům licence – na marketingové výzkumy, vývoj nových produktů a různé kampaně Základní principy franchisingové spolupráce: 1. Franchisor je vlastníkem a značky ochranné známky a značky franchisingové sítě 2. Franchisor sám otestoval podnikatelský záměr a prokázal jeho rentabilitu

Franchising – co to je? 3. Franchisant vede podnik pod jménem franchisora jako nezávislý podnikatel – jeho výdělkem je zisk vytvořený při této činnosti 4. Franchisant financuje podstatnou část investice do otevření podniku a nákupu zboží 5. Franchisant je vlastníkem majetku v podniku 6. Franchisor předává franchisantovi znalosti o tom, jak správně podnikat 7. Franchisant hradí licenční poplatky a platí za know-how

Franchising – co to je? 8. Franchisant určuje ceny výrobků a služeb ve svém podniku 9. Pravidla pro spolupráci franchisora a franchisanta upravuje franchisingová smlouva

Rozvoj franchisingu v ČR Franchising se v ČR začal rozvíjet po roce 1989 O začátku franchisingu se dá hovořit na počátku roku 1991 Mezi nejstarší franchisingové sítě působící na našem trhu patří McDonalds, Pilsner Urquel a OBI Dnes funguje na našem trhu kolem 100 franchisingových systémů

Rozvoj franchisingu v ČR Nejvíce franchisingových společností je z oblasti restaurací, kaváren, čajoven a rychlého občerstvení – FastFood Velkou skupinou tvoří také systémy z oboru bydlení a hobby Důležitá data českého franchisingu: 1991 – na český trh vstupuje první franchisingový řetězec - McDonalds

Rozvoj franchisingu v ČR 1993 – založena Česká asociace franchisingu 2002 – v Praze se uskutečnila první větší konference a franchisingu – Franchising Forum 2002 2004 – ČAF vydává publikaci o vývoji franchisingu v ČR

Franchisingový paket Franchisingová licence, stanový základ franchisingového systému Standartní franchisingový paket tvoří: Ochranná známka Know-how Operační manuál Služby poskytované franchisorem ve prospěch franchisantů Platby ve prospěch franchisora

Základní pojmy franchisingu Franchising je termín druhu licenční smlouvy Franchisa – licence opravňující franchisanta k provozování odbytové koncepce franchisora vlastním jménem na vlastní účet Franchisor – franchisový poskytovatel, poskytovatel franchisy Franchisant – franchisový příjemce, nabyvatel franchisy

Základní pojmy franchisingu Franchisová smlouva – dlouhodobá smlouva upravující základní vztahy mezi franchisorem a franchisantem Franchisový balíček – souhrn práv, znalostí a dalších plněný poskytovaných franchisorem umožňující provozovat franchisu Franchisoví poplatky – platby, které platí franchisant franchisorovi za licenci a služby

Základní pojmy franchisingu Franchisová síť – propojení franchisora a všech franchisantů Master-franchisa – franchisová licence na území cizího státu Master-franchisor – vlastník franchisového konceptu udělující franchisu do zahraničí Master-franchisant – tuzemský držitel franchisové licence udělované zahraničním franchisorem

Historie franchisingu V dějinách není dodnes přesně jasné, kdo, kdy a komu prodal první licenci k podnikání Kořeny slova „franchise“ sahají na počátek druhého tisíciletí V 19. století se poskytovatelé licencí zaměřovali především k řemeslnickým cejchům

Druhy franchisingu Rozdělení franchisingu podle: 1. Druhu činnosti - Distribuční franchising - Franchising služeb - Výrobní franchising Smíšený franchising

Druhy franchisingu 2. Druhu know-how předávaného franchisantovi: franchising distribuce produktu (product distribution franchising) franchising formulace podniku (business format franchising) 3. Organizace systému: bezprostřední franchising Mnohonásobný franchising Master franchising Regionální zastoupení

Výhody franchisingu pro franchisanty Franchisant, který se připojí k franchisingovému systému, získá velkou řadu výhod: Známá značka Osvědčená koncepce Podpora franchisora Nápověda pro nezkušené Nižší riziko, vyšší jistota Výhody reklamních a propagačních akcí Lepší podmínky s dodavateli a zásobovateli

Nevýhody franchisingu pro franchisanty Franchisant, který se připojí k franchisingovému systému, získá velkou řadu nevýhod: Kontrola ze strany franchisora Poplatky Složitý rozchod Franchisorovy omyly

McDonalds Informace o franchisorovi McDonalds ČR. spol s r.o. Řevnická 170/4 155 21, Praha 5 tel.: 222 007 100 fax: 221 899 370 www.mcdonalds.cz Kontaktní osoba: Ivo lamich

McDonalds Informace o franchisovém systému McDonalds poskytuje vysoce kvalitní rychlé občerstvení v příjemném prostředí Celý systém je založen na přísném sledování kvality a dodaných surovin a pracovních postupů při výrobě dalším plusem je rychlý a příjemný servis První franchisová restaurace McDonalds v ČR byla otevřena v roce 1996

McDonalds V současnosti existuje v ČR 20 franchisantů Mc Donalds, kteří tak provozují 60% z celkového počtu restaurací Provozování restaurace MD nabízí franchisantoi možnost podnikatelské seberealizace

Potrefená husa - Staropramen Informace o franchisorovi: Pivovary Staropramen a.s. Nádražní 84 150 54 Praha 5 tel.: 257 191 679 e-mail: david.petrik@staropramen.cz www: www.staropramen.cz Kontaktní osoba: David Petřík

Potrefená husa - Staropramen Informace o franchisovém systému Koncept značkových restaurací Potrefená husa, který provozují Pivovary Staropramen, působí v ČR od roku 1999 Jedná se o moderní designovou kosmopolitní restauraci se zaměřením na prodej piva a kvalitního jídla 25 provozoven v ČR 2 provozovny v SK

OBI Informace o franchisorovi: OBI Česká republika s.r.o. Hanusova 18 140 00 PRAHA 4 tel.: 296 576 157 e-mail: jaromir.pavek@obi.cz www: www.obi.cz Kontaktní osoba: Pavel Pávek

Počet franchíz v ČR v ČR nyní funguje kolem 130 franšízových systémů, to je nárůst oproti roku 2003 o 46%, kdy jich bylo jen 90 zhruba 2/3 se zabývají službami, zbylá třetina obchodem

Počet franchíz v ČR největší sítě – Brněnka a Fornetti Brněnka má 225 provozoven Fornetti 190 provozoven do konce roku 2010 by mělo být celkem franšíz až 150

Aktuální stav franchisingu v ČR dle průzkumů ČAF existuje asi 130 franchisových společností v oblasti služeb jsou zastoupeny – restaurace, rychlá občerstvení

Aktuální stav franchisingu v ČR

Aktuální stav franchisingu

Financování franchisingu Pro financování franchisingu jsou použitelné následující finanční zdroje: bankovní úvěry půjčky z privátních zdrojů státní programy podpory pro malé a střední podnikatele finanční nebo strategický partner leasing factoring, forfaiting dodavatelské úvěry Venture Capital strukturální fondy EU

Perspektiva franchisingu v ČR franchisingová forma podnikání se uplatňuje zejména v oblasti malého a středního podnikání pro expanzi na nové trhy především zahraniční se nejvíce uplatňuje tzv. master-franchising v ČR se každým rokem zvyšuje poptávka po tomto způsobu podnikání

Evropská franchisová federace (EFF) - - je mezinárodní nezisková asociace, která reprezentuje národní franchisové asociace a federace založená v roce 1972. - jejími členy jsou národní asociace nebo federace vzniklé v Evropě. Její cíle jsou vědecké, pedagogické, informační a etické.

Poslání federace je: propagace franchisingu v Evropě hájení etiky franchisového podnikání poskytování služeb členským asociacím koordinace činností národních franchisových asociací podporování vzniku nestranných a vědeckých studií o franchisingu

Franšízové společnosti v ČR a EU

Připravte se na písemnou práci K O N E C