Franchising Bc. Daniel Vančura
Co je franchising?
Franchising – co to je? Franchising je cestou k samostatnému podnikání a samostatné podnikání je předpokladem pro velmi dobré příjmy nejčastěji si při vyslovení slova franchising vybavíme rychlá občerstvení – McDonalds, přitom to nejsou jediné společnosti působící na principu franchisingu Franchising je ověřenou metodou vydělávání peněz, která se používá v mnoha oborech
Franchising – co to je? Samostatné slovo franchising znamená „býti svobodným“ V tomto smyslu nabízí svobodu ve vedení, spravování a řízení vlastní firmy Ve franchisingu odpovědnost držitele franchisové licence spočívá v podřízení se podmínkám uzavřeným ve smlouvě tím, kdo franchisovou licenci poskytuje On je vlastníkem značky zboží a obchodní značky franchisové sítě
Franchising – co to je? Odběratel licence franchisant může počítat ze strany poskytovatele franchisora se systémovou a systematickou péčí – se školeními pro sebe i svůj tým, na marketingové kampaně podporující prodej či na know-how Za tuto pomoc franchisant předává franchisorovi vstupní poplatek za udělení licence a potom v průběhu celé dony trvání kontaktu – převádí ve prospěch poskytovatele určité procento svých příjmů
Franchising – co to je? Tyto peníze využívají majitelé franchisové sítě ve prospěch celého systému, slouží odběratelům licence – na marketingové výzkumy, vývoj nových produktů a různé kampaně Základní principy franchisingové spolupráce: 1. Franchisor je vlastníkem a značky ochranné známky a značky franchisingové sítě 2. Franchisor sám otestoval podnikatelský záměr a prokázal jeho rentabilitu
Franchising – co to je? 3. Franchisant vede podnik pod jménem franchisora jako nezávislý podnikatel – jeho výdělkem je zisk vytvořený při této činnosti 4. Franchisant financuje podstatnou část investice do otevření podniku a nákupu zboží 5. Franchisant je vlastníkem majetku v podniku 6. Franchisor předává franchisantovi znalosti o tom, jak správně podnikat 7. Franchisant hradí licenční poplatky a platí za know-how
Franchising – co to je? 8. Franchisant určuje ceny výrobků a služeb ve svém podniku 9. Pravidla pro spolupráci franchisora a franchisanta upravuje franchisingová smlouva
Rozvoj franchisingu v ČR Franchising se v ČR začal rozvíjet po roce 1989 O začátku franchisingu se dá hovořit na počátku roku 1991 Mezi nejstarší franchisingové sítě působící na našem trhu patří McDonalds, Pilsner Urquel a OBI Dnes funguje na našem trhu kolem 100 franchisingových systémů
Rozvoj franchisingu v ČR Nejvíce franchisingových společností je z oblasti restaurací, kaváren, čajoven a rychlého občerstvení – FastFood Velkou skupinou tvoří také systémy z oboru bydlení a hobby Důležitá data českého franchisingu: 1991 – na český trh vstupuje první franchisingový řetězec - McDonalds
Rozvoj franchisingu v ČR 1993 – založena Česká asociace franchisingu 2002 – v Praze se uskutečnila první větší konference a franchisingu – Franchising Forum 2002 2004 – ČAF vydává publikaci o vývoji franchisingu v ČR
Franchisingový paket Franchisingová licence, stanový základ franchisingového systému Standartní franchisingový paket tvoří: Ochranná známka Know-how Operační manuál Služby poskytované franchisorem ve prospěch franchisantů Platby ve prospěch franchisora
Základní pojmy franchisingu Franchising je termín druhu licenční smlouvy Franchisa – licence opravňující franchisanta k provozování odbytové koncepce franchisora vlastním jménem na vlastní účet Franchisor – franchisový poskytovatel, poskytovatel franchisy Franchisant – franchisový příjemce, nabyvatel franchisy
Základní pojmy franchisingu Franchisová smlouva – dlouhodobá smlouva upravující základní vztahy mezi franchisorem a franchisantem Franchisový balíček – souhrn práv, znalostí a dalších plněný poskytovaných franchisorem umožňující provozovat franchisu Franchisoví poplatky – platby, které platí franchisant franchisorovi za licenci a služby
Základní pojmy franchisingu Franchisová síť – propojení franchisora a všech franchisantů Master-franchisa – franchisová licence na území cizího státu Master-franchisor – vlastník franchisového konceptu udělující franchisu do zahraničí Master-franchisant – tuzemský držitel franchisové licence udělované zahraničním franchisorem
Historie franchisingu V dějinách není dodnes přesně jasné, kdo, kdy a komu prodal první licenci k podnikání Kořeny slova „franchise“ sahají na počátek druhého tisíciletí V 19. století se poskytovatelé licencí zaměřovali především k řemeslnickým cejchům
Druhy franchisingu Rozdělení franchisingu podle: 1. Druhu činnosti - Distribuční franchising - Franchising služeb - Výrobní franchising Smíšený franchising
Druhy franchisingu 2. Druhu know-how předávaného franchisantovi: franchising distribuce produktu (product distribution franchising) franchising formulace podniku (business format franchising) 3. Organizace systému: bezprostřední franchising Mnohonásobný franchising Master franchising Regionální zastoupení
Výhody franchisingu pro franchisanty Franchisant, který se připojí k franchisingovému systému, získá velkou řadu výhod: Známá značka Osvědčená koncepce Podpora franchisora Nápověda pro nezkušené Nižší riziko, vyšší jistota Výhody reklamních a propagačních akcí Lepší podmínky s dodavateli a zásobovateli
Nevýhody franchisingu pro franchisanty Franchisant, který se připojí k franchisingovému systému, získá velkou řadu nevýhod: Kontrola ze strany franchisora Poplatky Složitý rozchod Franchisorovy omyly
McDonalds Informace o franchisorovi McDonalds ČR. spol s r.o. Řevnická 170/4 155 21, Praha 5 tel.: 222 007 100 fax: 221 899 370 www.mcdonalds.cz Kontaktní osoba: Ivo lamich
McDonalds Informace o franchisovém systému McDonalds poskytuje vysoce kvalitní rychlé občerstvení v příjemném prostředí Celý systém je založen na přísném sledování kvality a dodaných surovin a pracovních postupů při výrobě dalším plusem je rychlý a příjemný servis První franchisová restaurace McDonalds v ČR byla otevřena v roce 1996
McDonalds V současnosti existuje v ČR 20 franchisantů Mc Donalds, kteří tak provozují 60% z celkového počtu restaurací Provozování restaurace MD nabízí franchisantoi možnost podnikatelské seberealizace
Potrefená husa - Staropramen Informace o franchisorovi: Pivovary Staropramen a.s. Nádražní 84 150 54 Praha 5 tel.: 257 191 679 e-mail: david.petrik@staropramen.cz www: www.staropramen.cz Kontaktní osoba: David Petřík
Potrefená husa - Staropramen Informace o franchisovém systému Koncept značkových restaurací Potrefená husa, který provozují Pivovary Staropramen, působí v ČR od roku 1999 Jedná se o moderní designovou kosmopolitní restauraci se zaměřením na prodej piva a kvalitního jídla 25 provozoven v ČR 2 provozovny v SK
OBI Informace o franchisorovi: OBI Česká republika s.r.o. Hanusova 18 140 00 PRAHA 4 tel.: 296 576 157 e-mail: jaromir.pavek@obi.cz www: www.obi.cz Kontaktní osoba: Pavel Pávek
Počet franchíz v ČR v ČR nyní funguje kolem 130 franšízových systémů, to je nárůst oproti roku 2003 o 46%, kdy jich bylo jen 90 zhruba 2/3 se zabývají službami, zbylá třetina obchodem
Počet franchíz v ČR největší sítě – Brněnka a Fornetti Brněnka má 225 provozoven Fornetti 190 provozoven do konce roku 2010 by mělo být celkem franšíz až 150
Aktuální stav franchisingu v ČR dle průzkumů ČAF existuje asi 130 franchisových společností v oblasti služeb jsou zastoupeny – restaurace, rychlá občerstvení
Aktuální stav franchisingu v ČR
Aktuální stav franchisingu
Financování franchisingu Pro financování franchisingu jsou použitelné následující finanční zdroje: bankovní úvěry půjčky z privátních zdrojů státní programy podpory pro malé a střední podnikatele finanční nebo strategický partner leasing factoring, forfaiting dodavatelské úvěry Venture Capital strukturální fondy EU
Perspektiva franchisingu v ČR franchisingová forma podnikání se uplatňuje zejména v oblasti malého a středního podnikání pro expanzi na nové trhy především zahraniční se nejvíce uplatňuje tzv. master-franchising v ČR se každým rokem zvyšuje poptávka po tomto způsobu podnikání
Evropská franchisová federace (EFF) - - je mezinárodní nezisková asociace, která reprezentuje národní franchisové asociace a federace založená v roce 1972. - jejími členy jsou národní asociace nebo federace vzniklé v Evropě. Její cíle jsou vědecké, pedagogické, informační a etické.
Poslání federace je: propagace franchisingu v Evropě hájení etiky franchisového podnikání poskytování služeb členským asociacím koordinace činností národních franchisových asociací podporování vzniku nestranných a vědeckých studií o franchisingu
Franšízové společnosti v ČR a EU
Připravte se na písemnou práci K O N E C