Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Využití ekonomie informací v teorii firmy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Advertisements

Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
GOOD DECISIONS – BAD OUTCOMES
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
VEŘEJNÁ EKONOMIE JAKO VĚDA. SEZNAM LITERATURY.
Reklama v rozhodování firmy. Reklamní výdaje a jejich účinnost
Mikroekonomie II Tržní selhání Ing. Vojtěch Jindra
Cíl firmy, alternativní teorie firmy. Význam zisku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Růst firmy. Příčiny a limity růstu firmy. Dynamický pohled na firmu
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy Mikroekonomie i
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A2 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Strategický leadership
Mikroekonomie I Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
Přednáška č. 13 – Analýza tržních selhání
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Teorie firmy. Hlavní mezníky ve vývoji.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Úvodní informace k předmětu. Teorie firmy.
Mikroekonomie I Formování trhu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Rozhodování Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Charakteristika tržního systému Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_PODSTATA.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Mikroekonomie I Typy firem v tržní ekonomice a jejich cíle
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Dokonalá konkurence (DK)
Rizika mezinárodního obchodu
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
13. Analýza tržních selhání
prof.Ing. Miroslav Hučka, CSc. Ekonomická fakulta VŠB-TU Ostrava
15. Ekonomie informací Osnova přednášky Rozhodování za rizika a nejistoty Asymetrická informace - úvod Nepříznivý výběr Morální hazard.
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
11. Alternativní teorie firmy Osnova přednášky
Didaktický proces Androdidaktika.
Tržní prostředí.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
KAPITOLA 9: ZÁKLADNÍ DRUHY OPERACÍ - KOMERČNÍ BANKOVNICTVÍ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
MIKROEKONOMIE ZISK A ALTERNATIVNÍ CÍLE FIRMY
Ing. Veronika Dostálková MBA
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Management - Ovlivňování
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Trh a tržní mechanismus TNH 1 (S-2)
Ing. Veronika Dostálková MBA
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Tržní selhání 1. Úvod - příčiny tržních selhání a nástroje HP
ÚVOD do Ekonomie, požadavky na studenty
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Využití ekonomie informací v teorii firmy. Morální hazard. Agency teorie. Nepříznivý výběr. Signalizační chování a filtrování (screening). Teorie firmy

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Asymetrická informace Jedna strana ekonomického vztahu je více informována než druhá. Tento vztah může nastat mezi prodávajícím a kupujícím (viz. následující kapitola) nebo mezi manažerem a vlastníkem firmy.

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Manažerské a behavioristické teorie firmy Vycházejí z oddělení vlastnictví a řízení firem; Odrážejí komplikovanost vztahů mezi vlastníky a manažery; Reagují na rozpor mezi ideálem dokonalé konkurence a reality; Přibližují ekonomickou teorii realitě. (Soukupová 2003)

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Agency teorie Vlastník v roli nájemce (Principal) Manažer v roli zmocněnce (Agent) Vlastník očekává výnost – deleguje pravomoci na manažera aby mu ho zajistil Motivace manažera k jednání v zájmu vlastníků – podíl na výnosu.

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Agency teorie Dokonalé informace (jistota) - výnos závislý jen na úsilí manažera, odměna jen podle výnosu pro vlastníka Symetrické informace (riziko) – výnos ovlivněn i vnějšími faktory, dělení rizika podle přístupu k riziku a pravděpodobnosti příznivého výsledku

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Agency teorie Asymetrické informace – vlastník nemůže odlišit úsilí manažera od vnějších faktorů, dělení rizika závislé na nechuti manažera k dodatečnému úsilí, jeho vztahu k riziku a dopadu jeho úsilí na pravděpodobnost příznivého výsledku. (Soukupová 2003)

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Morální hazard „Činnost jednoho ekonomického subjektu (informovaného), který při maximalizaci svého užitku snižuje užitek ostatních (neinformovaných) účastníků tržní transakce“. (Hořejší, et. al. 2011, s. 520) Za tuto činnost zpravidla nenese následky, protože není pozorovatelná a prokazatelná.

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Morální hazard Morální hazard ve vztahu nájemce – zmocněnec – Nájemce i zmocněnec mají vlastní zájmy a chtějí maximalizovat svůj užitek – Zmocněnec může maximalizovat svůj užitek na úkor nájemce – Zabránit tomu lze závislostí odměn zmocněnce na výnosu nájemce či kontrolou jeho činnosti (dodatečné náklady)

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Nepříznivý výběr „Proces, který vede k tomu, že « méně žádoucí » subjekty trhu (kupující nebo prodávající) se zúčastní dobrovolné směny spíše než ostatní.“ (Hořejší, et. al. 2011, s. 528) Asymetrická informace vede k vytěsňování kvalitního zboží z trhu zbožím méně kvalitním.

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Signalizační chování Překonává problém nepříznivého výběru. Pomocí signálů předává informovaná strana informace straně neinformované. Signálem např. záruky - riziko koupě nekvalitního produktu převádí z kupujícího na prodávajícího. Signály nezaručují kvalitu - jen napovídají. (Hořejší, et. al. 2011)

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Literatura SOUKUPOVÁ, Jana. Teorie firmy. první. Slaný : Melandrium, s. kaptilola 2, ISBN MACÁKOVÁ, Libuše, et al. Mikroekonomie: základní kurs. 11. Slaný : Melandrium, s. kapitola 18, ISBN HOŘEJŠÍ, Bronislava, et al. Mikroekonomie. 5. Praha : Management Press, s. kapitola 19 ISBN

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Děkuji za pozornost