Multikulturní vzdělávání v rámci NNO 17. 3. 2010 Multikulti Challenge: Accepted Multikulturní vzdělávání v rámci NNO NESEHNUTÍ Brno Mgr. Lenka Šafránková Pavlíčková Konference Kulturní a náboženská identita: marginalizace, integrace a multikulturní výchova, Brno, 22. 10. 2010
Potenciál NNO v multikulturním vzdělávání 17. 3. 2010 Potenciál NNO v multikulturním vzdělávání • NNO mohou přispívat k rozvoji sociálního kapitálu žáků/kyň • Mohou rozvíjet pluralitu názorů a přístupů ke společenským problémům • Mohou poskytovat zpětnou vazbu i mechanismy prevence
O NESEHNUTÍ (Nezávislé Sociálně Ekologické HNUTÍ) 17. 3. 2010 O NESEHNUTÍ (Nezávislé Sociálně Ekologické HNUTÍ) • občanské sdružení založené r. 1997 • náplň práce: vzdělávací a informační aktivity, podpora zapojování veřejnosti Témata: 1. multikulturní soužití, migrace a uprchlictví 2. gender a ženská práva 3. ekologie a životní prostředí, téma expanze hypermarketů 4. problematika vývozu zbraní Více na www.nesehnuti.cz
Vzdělávací multikulturní projekty NESEHNUTÍ 17. 3. 2010 Vzdělávací multikulturní projekty NESEHNUTÍ • praktická realizace multikulturních workshopů na školách od r. 2004 • práce s dětmi v uprchlických táborech a z rodin azylantů žijících v ČR od r. 2003 • od r. 2003 vychází čtvrtletník o migraci a lidských právech PŘES (hranice, předsudky, lhostejnost) – www.pres.nesehnuti.cz • dlouhodobý vzdělávací projekt Tišnov (2006) • série odborných vzdělávacích seminářů Život v multikulturní společnosti: konfrontace a výzvy (2009)
Vzdělávací multikulturní projekty NESEHNUTÍ (2010) 17. 3. 2010 Vzdělávací multikulturní projekty NESEHNUTÍ (2010) Multikulti Challenge: Accepted • tříletý projekt podpořený z prostředků MŠMT a ESF v rámci OPVK • období realizace: 2010 – 2012 • regiony dopadu: kraj Vysočina, Jihomoravský, Olomoucký, Zlínský a Moravskoslezský kraj + menší projekty podpořené MŠMT
Teoretická východiska 17. 3. 2010 Teoretická východiska • vztah kultura a identita: - binární opozice: tendence definovat jednotlivce skrze jejich kulturu, popírání individuálního jednání X nahlížení sebe sama jako autonomně jednajícíhojedince kultura ovlivňuje, tvaruje a omezuje jednání, nikoliv determinuje (Phillips, A. (2007): Multiculturalism without culture) 6
17. 3. 2010 Výchozí situace • multikulturalita v regionech – v médiích virtuálně nepřítomna nebo převažují negativní reprezentace • nezájem o názory mladých, jejich nepřítomnost ve veřejném diskurzu • nedostatek autorit, nedostatek motivace mladých (viz např. Člověk v tísni (2010): Kdo jiný? Analýza kvalitativního výzkumu) 7
Projekt Multikulti Challenge: Accepted 17. 3. 2010 Projekt Multikulti Challenge: Accepted • workshopy • soutěž • festival Týden lidských práv • časopis PŘES • práce s dobrovolníky/cemi Více na www.multikulti-challenge.cz
Projekt Multikulti Challenge: Accepted 17. 3. 2010 Projekt Multikulti Challenge: Accepted
17. 3. 2010 Workshopy (2. st. ZŠ, SŠ) 1. Proč lidská práva?
2. Svět v pohybu: úvod do fenoménu migrace 17. 3. 2010 Workshopy (2. st. ZŠ, SŠ) 2. Svět v pohybu: úvod do fenoménu migrace
3. Multikulturní společnost: utopie nebo realita? 17. 3. 2010 Workshopy (2. st. ZŠ, SŠ) 3. Multikulturní společnost: utopie nebo realita?
17. 3. 2010 Workshopy (2. st. ZŠ, SŠ) 4. Od předsudků k rasismu
5. Jaké je to být uprchlíkem? 17. 3. 2010 Workshopy (2. st. ZŠ, SŠ) 5. Jaké je to být uprchlíkem?
17. 3. 2010 Workshopy (2. st. ZŠ, SŠ) 6. Téma: islám
Dosavadní realizace projektu – zkušenosti 17. 3. 2010 Dosavadní realizace projektu – zkušenosti • multikulturní témata i do tříd, jejichž pedagogové/žky s nimi nemají zkušenost • xenofobní a stereotypní uvažování mezi pedagogy/žkami • výhodou důraz na otevřené vyjadřování názorů, diskusi • nevýhodou omezené možnosti rozvíjení tématu • téma již na první stupeň
Mgr. Lenka Šafránková Pavlíčková 17. 3. 2010 Děkuji za pozornost! Mgr. Lenka Šafránková Pavlíčková lenka@nesehnuti.cz NESEHNUTÍ (Nezávislé Sociálně Ekologické HNUTÍ), třída Kpt. Jaroše 18, Brno www.nesehnuti.cz www.multikulti-challenge.cz