Zdroje dat pro monitoring dalšího vzdělávání a identifikace informačních mezer Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Advertisements

POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Národní soustava kvalifikací Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Setkání se členy Svazu obchodu a.
Podpora dostupnosti a kvality sociálních služeb v Pardubickém kraji Úvodní seminář k projektu Pardubice
Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2d Praha, Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Projekt: „Výměna zkušeností a řešení společných problémů v oblasti dalšího profesního vzdělávání“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2a Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2c Praha, Tento projekt je spolufinancován Evropským.
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
Návrh systému spolupráce při zjišťování, předávání a sdílení informací pro monitoring DV Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
Rozvoj a implementace Národní soustavy kvalifikací (NSK2) Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
Systémový přístup k předvídání kvalifikačních potřeb Ing. Věra Czesaná, CSc. Národní observatoř zaměstnanosti.
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Monitoring dalšího vzdělávání
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu Ing. Petra Semeráková, manažerka projektu.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Návrh souboru indikátorů pro komplexní monitoring dalšího vzdělávání Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Prostory.
VYSOKÉ ŠKOLY v datech Ústavu pro informace ve vzdělávání.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Další vzdělávání v ČR.
Dalším vzděláváním k uspokojení požadavků zaměstnavatelů a k uplatnění na trhu práce Celoživotní učení - Kroměříž, Projekt je spolufinancován.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS (OP RLZ 3.2) ( RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc. Vysoká.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Webový portál Budoucnost profesí Ing. Marta Salavová Mgr. Hana Žáčková Národní observatoř zaměstnanosti.
Kongresové dny 2010 Praha Národní vzdělávací fond, o.p.s. Středisko podpory poradenských služeb Ing. Zuzana Freibergová
Jan Brůha Konference UNIV 2 KRAJE Seč 2012 Další vzdělávání v ČR.
Organizační struktura
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
K vývoji aktivit v organizaci výzkumu se zaměřením na hodnocení výsledků Odborná skupina Organizace výzkumu ČFS JČMF Akademické fórum XI – 11. březen 2010.
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
OP VVV. Aktuální stav OP VVV byla finální verze OP VVV po vypořádání připomínek znovu předložena Evropské komisi zaslán programový.
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Druhy DV a strategické směry Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Příprava OP VVV – PO VŠ Adam KRČÁL Skupina pro výzkum a vysoké školství MŠMT 08/02/2013.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
Podpora vzdělávání prostřednictvím OP Rozvoj lidských zdrojů a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Ing. Jan Vitula MŠMT.
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Úvodní konference projektu UNIV 2 KRAJE, PRAHA
Aktuální stav dalšího vzdělávání a vize do budoucna
Hlavní manažér SP Kvalita I
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Organizační struktura
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

Zdroje dat pro monitoring dalšího vzdělávání a identifikace informačních mezer Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Prostory Autoklubu ČR Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Období řešení 4/2010 – 3/2012 Aktivita 1 – Zpracování kapitoly analyticko-koncepční studie a 5 podkladových studií (Analýza strategických a koncepčních dokumentů; Analýza legislativy ČR; Analýza současného stavu; Zahraniční zkušenosti; Realizované a plánované projekty) Aktivita 3.A – Analýza informačních zdrojů o dalším vzdělávání Aktivita 3.B – Návrh komplexního systému ukazatelů dalšího vzdělávání Aktivita 3.C – Návrh institucionálního zabezpečení monitoringu dalšího vzdělávání Období řešení 4/2010 – 3/2012 Aktivita 1 – Zpracování kapitoly analyticko-koncepční studie a 5 podkladových studií (Analýza strategických a koncepčních dokumentů; Analýza legislativy ČR; Analýza současného stavu; Zahraniční zkušenosti; Realizované a plánované projekty) Aktivita 3.A – Analýza informačních zdrojů o dalším vzdělávání Aktivita 3.B – Návrh komplexního systému ukazatelů dalšího vzdělávání Aktivita 3.C – Návrh institucionálního zabezpečení monitoringu dalšího vzdělávání II/10III/2010IV/2010I/2011II/2011III/2011IV/2011I/2012 Aktivita 1 Aktivita 3A Aktivita 3B Aktivita 3C

Silné stránky + Existence kvalitních jednotlivých datových zdrojů i analytických publikací + Relativně dobré pokrytí informací o účasti v dalším vzdělávání + Vytvoření a ověření některých nosných indikátorů v rámci jednotlivých projektů + Existence institucí s výzkumnou i analytickou kapacitou a zkušenostmi + Zapojení ve většině mezinárodních šetření o dalším vzdělávání + Uzákonění matriky studentů na všech vzdělávacích stupních Silné stránky + Existence kvalitních jednotlivých datových zdrojů i analytických publikací + Relativně dobré pokrytí informací o účasti v dalším vzdělávání + Vytvoření a ověření některých nosných indikátorů v rámci jednotlivých projektů + Existence institucí s výzkumnou i analytickou kapacitou a zkušenostmi + Zapojení ve většině mezinárodních šetření o dalším vzdělávání + Uzákonění matriky studentů na všech vzdělávacích stupních Slabé stránky – Roztříštěnost informačních zdrojů z obsahového i institucionálního hlediska – Neexistuje souhrnná platforma publikace dat o dalším vzdělávání – Informace jsou publikovány pouze jako výsledky jednotlivých šetření, neexistuje systém indikátorů – Malé pokrytí některých oblastí (zejména monitoring nabídky, financování dalšího vzdělávání, výsledků DV) – Řada šetření teprve v prvních kolech nebo ad- hoc formou, což omezuje sledování časových řad – Monitoring dalšího vzdělávání nebývá hlavním cílem projektů – často se jedná jen o doplňující, orientační či podkladová šetření, čemuž odpovídá jejich metodologická kvalita a rozsah Slabé stránky – Roztříštěnost informačních zdrojů z obsahového i institucionálního hlediska – Neexistuje souhrnná platforma publikace dat o dalším vzdělávání – Informace jsou publikovány pouze jako výsledky jednotlivých šetření, neexistuje systém indikátorů – Malé pokrytí některých oblastí (zejména monitoring nabídky, financování dalšího vzdělávání, výsledků DV) – Řada šetření teprve v prvních kolech nebo ad- hoc formou, což omezuje sledování časových řad – Monitoring dalšího vzdělávání nebývá hlavním cílem projektů – často se jedná jen o doplňující, orientační či podkladová šetření, čemuž odpovídá jejich metodologická kvalita a rozsah

Období řešení: 9/2010 – 3/2011 Cíle: 1.Analyzovat existující informační zdroje o dalším vzdělávání a vyhodnotit jejich perspektivu pro dlouhodobě udržitelný a komplexní systém monitoringu 2.Identifikovat informační mezery - oblasti dalšího vzdělávání, které nejsou adekvátně informačně pokryty Výstup: Analytická studie Pracovní verze – 9/2010 Předběžná verze – 12/2010 Finální verze – 3/2011 Období řešení: 9/2010 – 3/2011 Cíle: 1.Analyzovat existující informační zdroje o dalším vzdělávání a vyhodnotit jejich perspektivu pro dlouhodobě udržitelný a komplexní systém monitoringu 2.Identifikovat informační mezery - oblasti dalšího vzdělávání, které nejsou adekvátně informačně pokryty Výstup: Analytická studie Pracovní verze – 9/2010 Předběžná verze – 12/2010 Finální verze – 3/2011

Kontext Vstupy Procesy Výstupy

IndikátoryOblastiPilíře 1. Kontext 2. Vstupy 3. Procesy 4. Výstupy Oblast 1.1 Oblast 1.2 Oblast Oblast 4.1 Oblast 4.2 … … Oblast 2.1 Oblast 2.2 … Oblast 3.1 Indikátor … … … … … … … … … … … …

Kontext Vzdělanostní úroveň obyvatelstva Mzdová diferenciace podle vzdělání Legislativní a institucionální podpora DV Ekonomická aktivita, zaměstnanost a nezaměstnanost Kompetence dospělé populace a nedostatky v dovednostech („skill gaps“) Vzdělávací politika podniků Inovativnost Kontext Vzdělanostní úroveň obyvatelstva Mzdová diferenciace podle vzdělání Legislativní a institucionální podpora DV Ekonomická aktivita, zaměstnanost a nezaměstnanost Kompetence dospělé populace a nedostatky v dovednostech („skill gaps“) Vzdělávací politika podniků Inovativnost Vstupy Výdaje jednotlivců na další vzdělávání Výdaje podniků na další vzdělávání Státní subvence dalšího vzdělávání Pedagogičtí pracovníci a lektoři dalšího vzdělávání Poskytovatelé dalšího vzdělávání Vstupy Výdaje jednotlivců na další vzdělávání Výdaje podniků na další vzdělávání Státní subvence dalšího vzdělávání Pedagogičtí pracovníci a lektoři dalšího vzdělávání Poskytovatelé dalšího vzdělávání Procesy Nabídka formálního DV Nabídka neformálního DV Kvalita DV Bariéry účasti na DV Procesy Nabídka formálního DV Nabídka neformálního DV Kvalita DV Bariéry účasti na DV Výstupy Účast jednotlivců na formálním vzdělávání Účast jednotlivců na neformálním vzdělávání Získané úplné a dílčí kvalifikace Účast na podnikovém vzdělávání Výstupy Účast jednotlivců na formálním vzdělávání Účast jednotlivců na neformálním vzdělávání Získané úplné a dílčí kvalifikace Účast na podnikovém vzdělávání

Na následujících snímcích budou představeny informační zdroje pro jednotlivé pilíře o oblasti. Měl by pilíř zahrnovat i další oblasti? Jak hodnotíte využitelnost navrhovaných informačních zdrojů pro monitoring jednotlivých oblastí? Existují další informační zdroje pro dané oblasti a pilíře? Pro které oblasti nejsou k dispozici informační zdroje a které takovéto informační mezery je důležité pokrýt? Na následujících snímcích budou představeny informační zdroje pro jednotlivé pilíře o oblasti. Měl by pilíř zahrnovat i další oblasti? Jak hodnotíte využitelnost navrhovaných informačních zdrojů pro monitoring jednotlivých oblastí? Existují další informační zdroje pro dané oblasti a pilíře? Pro které oblasti nejsou k dispozici informační zdroje a které takovéto informační mezery je důležité pokrýt?

OblastInformační zdroje Vzdělanostní úroveň obyvatelstvaVŠPS Mzdová diferenciace podle vzděláníISPV Legislativní a institucionální podpora DV ReferNet-VET Country Reports Ekonomická aktivita, zaměstnanost a nezaměstnanost VŠPS Informační systém služeb zaměstnanosti Kompetence dospělé populace a nedostatky v dovednostech („skill gaps“) PIAAC CVTS Potřeby zaměstnavatelů (NÚOV) Vzdělávací politika podnikůCVTS Inovativnost IMD World Competitiveness Report Výkaz TI (CIS)

Pilíř je poměrně dobře pokryt – nepotřebuje příliš podrobná data, základem jsou hlavní data ze souvisejících oblastí Chybějící informační zdroj pro oblast „Nedostatky v dovednostech“ Pouze šetření NÚOV zaměřené na absolventy Projekt Cedefopu Developing and piloting an employer survey on skill needs in Europe – terénní fáze proběhne v roce 2012, ČR nebude zahrnuta, nejistá budoucnost šetření Paralelně probíhá pilotování rozšíření CVTS4 o oblast dovedností zaměstnanců, ale v něm nebudou informace o jednotlivých profesích Chybí strukturovanější informace o legislativě a institucionální podpoře DV pro mezinárodní srovnání (ReferNet –kvalitativní, obtížně srovnatelné informace z jednotlivých evropských zemí) Pilíř je poměrně dobře pokryt – nepotřebuje příliš podrobná data, základem jsou hlavní data ze souvisejících oblastí Chybějící informační zdroj pro oblast „Nedostatky v dovednostech“ Pouze šetření NÚOV zaměřené na absolventy Projekt Cedefopu Developing and piloting an employer survey on skill needs in Europe – terénní fáze proběhne v roce 2012, ČR nebude zahrnuta, nejistá budoucnost šetření Paralelně probíhá pilotování rozšíření CVTS4 o oblast dovedností zaměstnanců, ale v něm nebudou informace o jednotlivých profesích Chybí strukturovanější informace o legislativě a institucionální podpoře DV pro mezinárodní srovnání (ReferNet –kvalitativní, obtížně srovnatelné informace z jednotlivých evropských zemí)

OblastInformační zdroje Výdaje jednotlivců na DVAES Výdaje podniků na další vzděláváníCVTS Státní subvence dalšího vzdělávání (na rekvalifikace, OP, investiční pobídky) Informační systém služeb zaměstnanosti Výroční a závěrečné zprávy OP RLZ a OP VK Investiční pobídky na rekvalifikace Programy financované MPO Pedagogičtí pracovníci a lektoři dalšího vzdělávání Statistiky implementace zákona 179/2006 (info systém pro kvalifikace a autorizace) VŠPS Sběr dat o akred. a neakred. programech DV (ÚIV) Poskytovatelé dalšího vzdělávání CVTS Databáze nabídky DV (EduCity, EU-DAT, EduMenu…) Databáze akreditovaných kurzů MŠMT

Téměř jediným datovým zdrojem (kromě oblasti státních subvencí DV) jsou mezinárodní šetření, která mají dlouhé intervaly mezi jednotlivými koly CVTS, AES – interval 5-6 let Neexistuje žádný národní zdroj informací o financování DV pro mezidobí těchto šetření; pro sledování dopadů opatření je to velmi dlouhý interval Málo zdrojů informací o pedagogických pracovnících a lektorech DV - komplexní informace chybí – povolání lektora často kombinováno s další profesí (u formálního vzdělávání s výukou v počátečním vzdělávání, u neformálního lektoři - odborníci z praxe) Téměř jediným datovým zdrojem (kromě oblasti státních subvencí DV) jsou mezinárodní šetření, která mají dlouhé intervaly mezi jednotlivými koly CVTS, AES – interval 5-6 let Neexistuje žádný národní zdroj informací o financování DV pro mezidobí těchto šetření; pro sledování dopadů opatření je to velmi dlouhý interval Málo zdrojů informací o pedagogických pracovnících a lektorech DV - komplexní informace chybí – povolání lektora často kombinováno s další profesí (u formálního vzdělávání s výukou v počátečním vzdělávání, u neformálního lektoři - odborníci z praxe)

OblastInformační zdroje Nabídka formálního DV Adresář škol a školských zařízení regionálního školství (ÚIV) Seznam akreditovaných studijních programů VŠ (MŠMT) Nabídka neformálního DV Databáze nabídky DV (EduCity, EU-DAT, EduMenu…) Sběr dat o akred. a neakred. programech DV (ÚIV) Kvalita DV- Bariéry účasti na DV AES CVTS

Chybí komplexní analytické informace o celkové nabídce DV – potenciál v inzertních portálech, ale vyžaduje spolupráci s provozovateli databází na získávání informací z těchto zdrojů a relativně velký rozsah další práce, která musí být na datech z databází provedena, aby mohly být analyticky využívány – spolupráce navázána) Chybí souhrnný zdroj informací o kapacitě studijních programů VŠ v distanční a kombinované formě a SŠ v ostatních formách (předpokládaný počet přijatých) Oblast bariér účasti šetřena pouze v mezinárodních šetřeních CVTS a AES – dlouhý interval zabraňuje sledovat pravidelně vývoj. Realizováno několik ad-hoc šetření na toto téma, ale metodicky obtížná srovnatelnost. Chybí komplexní analytické informace o celkové nabídce DV – potenciál v inzertních portálech, ale vyžaduje spolupráci s provozovateli databází na získávání informací z těchto zdrojů a relativně velký rozsah další práce, která musí být na datech z databází provedena, aby mohly být analyticky využívány – spolupráce navázána) Chybí souhrnný zdroj informací o kapacitě studijních programů VŠ v distanční a kombinované formě a SŠ v ostatních formách (předpokládaný počet přijatých) Oblast bariér účasti šetřena pouze v mezinárodních šetřeních CVTS a AES – dlouhý interval zabraňuje sledovat pravidelně vývoj. Realizováno několik ad-hoc šetření na toto téma, ale metodicky obtížná srovnatelnost.

OblastInformační zdroje Účast jednotlivců na formálním vzdělávání VŠPS AES Databáze ÚIV (údaje ze statist. výkazů) Databáze UOE Účast jednotlivců na neformálním vzdělávání VŠPS AES Databáze ÚIV (údaje ze statist. výkazů) Sběr dat o akred. a neakred. programech DV (ÚIV) Informační systém služeb zaměstnanosti Získané úplné a dílčí kvalifikace Statistiky implementace zákona 179/2006 (informační systém pro kvalifikace a autorizace) Účast na podnikovém vzdělávání CVTS Výkaz ICT 5-01 (b)

Relativně dobře informačně pokrytá oblast – účast na dalším vzdělávání je hlavním předmětem výzkumů v oblasti DV Přesto některé informační mezery – zejména dlouhé intervaly mezi mezinárodními šetřeními Chybí pravidelnější informace o účasti v posledních 12 měsících (ve VŠPS zjišťována jen účast v posledních 4 týdnech – limitující při podrobnějších tříděních) Chybí pravidelnější informace o účasti na podnikovém vzdělávání (jediný zdroj – CVTS) Chybí podrobnější informace o složených úplných a dílčích kvalifikacích (na MŠMT sbírány jen hrubé ukazatele, po jednotlivých kvalifikacích k dispozici jen u jednotlivých autorizujících orgánů – perspektiva v Informačním systému pro kvalifikace a autorizace) Relativně dobře informačně pokrytá oblast – účast na dalším vzdělávání je hlavním předmětem výzkumů v oblasti DV Přesto některé informační mezery – zejména dlouhé intervaly mezi mezinárodními šetřeními Chybí pravidelnější informace o účasti v posledních 12 měsících (ve VŠPS zjišťována jen účast v posledních 4 týdnech – limitující při podrobnějších tříděních) Chybí pravidelnější informace o účasti na podnikovém vzdělávání (jediný zdroj – CVTS) Chybí podrobnější informace o složených úplných a dílčích kvalifikacích (na MŠMT sbírány jen hrubé ukazatele, po jednotlivých kvalifikacích k dispozici jen u jednotlivých autorizujících orgánů – perspektiva v Informačním systému pro kvalifikace a autorizace)