SOUČASNÁ ŠKOLA OPÍRAJÍCÍ SE O KOMENSKÉHO VIZE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Taktická příprava Michal Lehnert.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Struktura výuky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
(komentovaný přehled)
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Průřezová témata.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Řízení a plánování kariéry
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Kurikulum: obsah školní edukace
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
VIKBA32 Informační vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Prvky edukačního procesu
Pedagog.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

SOUČASNÁ ŠKOLA OPÍRAJÍCÍ SE O KOMENSKÉHO VIZE „Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/28.0115 SOUČASNÁ ŠKOLA OPÍRAJÍCÍ SE O KOMENSKÉHO VIZE Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. Prorektor pro studium a pedagogickou činnost

,, Má-li se člověk stát člověkem, musí se vzdělat“ Jan Amos Komenský ,, Má-li se člověk stát člověkem, musí se vzdělat“

EDUKAČNÍ REALITA - je každá taková skutečnost, která se vyskytuje v lidské společnosti, a ve které probíhají edukační procesy, tzn. při kterých dochází k učení na straně nějakého subjektu, jemuž je jiným subjektem exponována informace (přímo či zprostředkovaně)

EDUKAČNÍ PROCES = EDUKACE souhrnně ,, výchova a vzdělávání“ Vzdělávání – dlouhodobý proces; vzdělávací strategie jsou cíleně volené postupy, kterými chce škola směřovat k naplňování klíčových kompetencí (výstupy z učení) Výuka – se skládá ze dvou procesů, které tvoří jádro pedagogické komunikace: učení a vyučování

PODSTATA EDUKAČNÍCH PROCESŮ Výuka je širší pojem, který zahrnuje jednak vyučování (činnosti učitele), jednak učení (činnosti žáka) a také obsah těchto činností, jejich cíle, podmínky realizace, výsledky Vyučování označuje činnosti, které vykonává učitel, instruktor apod. při realizaci vzdělávacího procesu v interakci se vzdělávanými subjekty. Termínem vyučování bývá označován cílený, řízený, záměrný proces, který se úzce váže na školní vyučování. Učení (se) jako činnost žáka, studenta

JAN AMOS KOMENSKÝ (1592 – 1670) Velká didaktika - ,, umění, jak dobře učit“, rozpracoval didaktické principy: názornost, aktivnost, přiměřenost, systematičnost ,, žáku náleží práce, učiteli její řízení“- první zmínka o tzv. autonomním, autoregulovaném učení autonomní učení = učení orientované na žáka; ovlivňuje i změny vyučovacího procesu (Wolff, 2002) → formování socializovaných, ale přitom autentických osobností

LEARNING OUTCOMES výstupy z učení, ale i jako  „výsledky učení“, „učební výstupy“ či „výstupy vzdělávaní“ = soubor znalostí, dovedností, schopností, přístupů a porozumění, které by si student měl osvojit v rámci dané vzdělávací jednotky (např. předmět, program, modul) klíčové kompetence, které představují souhrn vědomostí, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého jednotlivce ve společnosti (Průcha, 2009) podle Průchy (2005) pojem „kompetence“ poprvé použil v 60. letech 20. století americký lingvista Noam Chomsky, který ho vysvětluje jako předpoklad pro nějakou reálnou činnost  

KOMPETENCE V 70. letech se kompetence začínají uplatňovat v teorii odborného vzdělání v kontextu s problematikou profesionálních kvalifikací. Německý pedagog Dieter Mertens ve svém díle Teze o školení pro moderní společnost z roku 1974 hovoří o kompetencích jako o nadřazených cílech vzdělávání Ve druhé polovině 90. let 20. století se poprvé setkáváme s pokusy vymezit klíčové kompetence. Prostřednictvím projektu DeseCo (Defining and Selecting Key Competencies) se tento cíl snaží naplnit Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD). Německý psycholog Weinert představuje klíčové kompetence jako soubor vysokých požadavků, který se skládá ze čtyř komponentů (motivační, výchovný, sociální a etický)

Janík, Maňák, Knecht (2009) spatřují přínosnost kompetencí v tom, že propojují konkrétní vědomosti, dovednosti a postoje s cílovým zaměřením, a lze je rozvíjet ve všech vzdělávacích oborech

DOVEDNOST je komplexnější způsobilost subjektu k řešení úkolových a problémových situací, která se projevuje pozorovatelnou činností Etapy procesu osvojování dovedností: deklarativní – u subjektu se vytváří znalosti typu ,, vím, že vím“ procedurální - ,, vím, jak“ autonomní – dovednost je zdokonalována, vznikají návyky Učební dovednosti – zahrnují přípravu subjektu na efektivní učení, vlastní učení a hodnocení (např. dovednost plánovat vlastní učení, využívat racionálně různých zdrojů informací, rozvíjí se aplikační dovednosti,…); jako základní součást strategií učení, které jsou ovlivnitelné metakognitivními strategiemi  

STYLY UČENÍ Pojem styl učení tvoří do jisté míry spojnici mezi pojmy učení, zvláštnostmi procesu učení a pojmy osobnost, zvláštnosti lidí  Styly učení – postupy při učení, které jedinec používá v určitém období života ve většině situací pedagogického typu, do jisté míry nezávislé na obsahu učení, vznikající na vrozeném základě (kognitivním stylu) a rozvíjející se spolupůsobením vnitřních i vnějších vlivů (Průcha, Walterová, Mareš) Styly učení mají charakter metastrategie, která sdružuje svébytné učební taktiky a učební operace, a která je vyhodnocuje, orientuje určitým směrem, reguluje s ohledem na podmínky učení, na vlastní průběh učení, na dosahované výsledky učení (autoregulované učení) styl učení je pojímán jako individuální charakteristika jedince, kterou lze chápat jako vnitřní složku dovedností  

STRATEGIE UČENÍ vychází z konkrétního typu stylu učení konkrétního žáka jsou závislé jednak na jeho individualitě – zejména na vrozeném kognitivním stylu, a jednak na vnějších vlivech jako jsou charakter učiva a požadavky učitele na žáka do značné míry jsou ovlivnitelné (učitelem, žákem, sociálním prostředím) učitel může vytvářet podmínky pro volbu adekvátních, efektivních, ale i jím preferovaných strategií a to volbou vhodných vyučovacích strategií, technik, metod

VYUČOVACÍ STYL

KOGNITIVNÍ STYL coby způsob vnímání a poznávání tvoří nejhlubší a převážně vrozenou vrstvu, na niž se nabaluje vrstva vyučovacího stylu vymezen jako „svébytný způsob vnímání a poznávání patří do kategorie dispozic, je z velké části vrozený a tudíž i obtížně měnitelný je ovšem diagnostikovatelný charakteristický způsob, jimž člověk vnímá, zapamatovává si informace, myslí, řeší problémy, rozhoduje se

STYL VYUČOVÁNÍ Pojetí vyučovacího stylu: a) široké – chápeme jako způsob výuky učitele – je to učitelův způsob vidění učiva, žáka, výukových metod, … - promítá se do jeho vyučování b) užší – rozumí se tím soubor výukových metod, který učitel uplatňuje. Mareš: ,,Svébytný postup, jímž učitel vyučuje.“ – styl je tedy chápán jako integrovaná, individuální charakteristická činnost subjektu Vrstvy vyučovacího stylu: a) kognitivní; b) učitelovo pojetí výuky; c) způsoby řešení pedagogických situací; d) pedagogovy vědomosti, dovednosti, zkušenosti

VYUČOVACÍ STRATEGIE strategie mohou mít jak celostní tak i dílčí charakter = týkají jednotlivých etap vyučování zohledňují určitý kontext, v němž se uskutečňují, a který je determinuje; zdůrazňují roli učitele ve výuce: z hlediska hodnocení osobního cíle a typu interakce: a) kompetitivní; b) kooperativní; c) individualizované z hlediska angažovanosti vyuč. a studenta: a) direktivní; b) zprostředkující; c) spolupracující skládají se z technik a především z metod jedná o postupy většího rozsahu, jimiž vyučující uskutečňuje svým způsobem určitý plán

METODY mají svůj organizační rámec, jsou použitelné na určitou organizační formu jsou to dynamické komponenty výukového systému mají funkci informační vazby (ž – ž; ž – u) nemohou vystupovat izolovaně, protože jsou součástí četných činitelů (didaktický čtyřúhelník: obsah – učitel – žák – didaktické prostředky) vyznačují cestu… metoda je uspořádaný systém vyučovací činnosti učitele a učební aktivity žáků směřující k dosažení daných výchovně vzdělávacích cílů volbou metod učitel ovlivňuje, v jakém směru bude žákova aktivita směrována a v jakém nikoliv

TECHNIKY (TAKTIKY) taktiky neboli techniky, také procedury, operace bývají nepřesně v běžné laické řeči používány jako synonyma taktiky – techniky = dílčí postupy, které jsou promyšleně uspořádány a vytvářejí vyšší celek, kterým jsou strategie taktiky = taktické kroky jsou pozorovatelné, registrovatelné, měřitelné akty činnosti studenta nebo učícího se systému jsou to obecná pravidla pro zacházení s informacemi a existují do jisté míry nezávisle na určitém tematickém celku, učivu, vyučovacím předmětu

CITÁT NA ZÁVĚR Jan Amos Komenský ,,Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež pouze ukazují, kam jít, ale samy nejdou.“