Veronika Peslerová Konference Knihovny současnosti 2011 Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách není nutné zlo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

IVIG 2008 Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008 Zpracovala: Hana Landová, UK v Praze, ÚISK Prezentuje: Lenka Bělohoubková, VŠE.
Informační gramotnost na středních školách
Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Aktivizační programy pro seniory
Služby čtenářům a uživatelům Dětští čtenáři
Informační vzdělávání uživatelů Co je nového?. Vznik sekce IVU při SDRUKu Přehled aktivit Přehled aktivit Odborné semináře Brno – duben 2010 Brno – duben.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ART Oborová brána umění a architektura České oborové brány - současný stav a výhled.
Seminář knihoven okresu Vsetín MVK Vsetín, Trendy rozvoje knihoven ve Zlínském kraji se zaměřením na malé knihovny.
Projekt č. 310 Evropská konkurenceschopnost pražské podnikatelské samosprávy Střední podnikatelský stav Ing. Martina Holíková ,
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Projekt Infogram aneb P.I.V.O. žije. Eva Svobodová, IVIG 2008, Česká zemědělská univerzita v Praze Praha,
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici Fakulta prírodných vied Katedra environmentálneho manažérstva Klub ekologické výchovy, o.s. Praha Podmínky a.
Gramotnost: definice pojmu
Školní Internetový Informační Portál ŠIIP, ZŠ Vrchlického, Liberec © 2006 Ondřej Peřina představení prvního roku projektu projekt SIPVZ č. 0358P
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Možnosti celoživotního vzdělávání pro knihovníky
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu - rekapitulace dosavadní činnosti a úkoly.
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Jak se stát dobrým právníkem?
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Národní konference eTwinning 28. – 30. dubna 2011 Praha Petr Chaluš.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Do knihovny po Internetu, na Internet do knihovny 28. února 2005 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel: ,
Tisková konference Knihovny v pavučině spolupráce Jindřichův Hradec Informace a spolupráce jako nutná součást rozvoje regionu DEMA, a.
Jaký byl Březen měsíc internetu 2005? 20. dubna 2005 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Národní knihovna ČR Tel: ,
Gateshead – město s inspirací Gateshead – město s inspirací Havlíčkův Brod Havlíčkův Brod duben 2004 duben 2004 Zlata Houšková Zlata Houšková.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
21 dobrých důvodů pro dobré knihovny – Příspěvek Goethe-Institutu k odbornému dialogu a k výměně mezi knihovníky ve Střední a Východní Evropě a v Pobaltí.
Celkový záměr Podpora a propagace informačního systému pro mládež (ISM) − vytvořit systém podporující trvale udržitelný rozvoj zájmového a neformálního.
I sss I nternet, elektronické informační zdroje a s lužby pro o s oby se s pecifickými potřebami v knihovnách Zlata Houšková, Jana Vejsadová Internet ve.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Informační vvzdělávání v knihovnách Lída Švíková.
Informační a poradenské centrum v Havlíčkově Brodě a spolupráce s veřejnými knihovnami Modelový program podpory slaďování profesního a rodinného života.
Setkání účastníků neformální konsorcia Setkání účastníků neformálního konsorcia Praha Brno
Bc. Helena Selucká, Bc. Zdena Rousková SKIP Sekce služeb osobám se specifickými potřebami
Aktuální problémy vysokoškolských knihoven 21.předsednictvo RVŠ – Pracovní komise pro VŠ knihovny PhDr.Miloslava Faitová ZČU v Plzni.
Umí knihovny zaujmout čtenáře?
MU, Umí knihovny zaujmout čtenáře? Standard VKIS - změny.
Koncepce rozvoje regionálních funkcí v Jihomoravském kraji v letech Porada ředitelů pověřených knihoven JMK, Mgr. Adéla Dilhofová.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Co venkovské knihovny umějí a mohou VIII Vít Richter Národní knihovna ČR.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Knihovna a její služby v 21. století
MAP – Místní akční plán ORP RK
Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukci knihoven
Šablony OP VVV a podpora nadání
Svět techniky Ostrava a jeho přínos podpoře podnikavosti žáků
5. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ února 2017.
Společné setkání „minitýmů“
Informační gramotnost
Informační gramotnost
Aktuální informace o stavu
Konflikt, koření života
Metodika a koordinace kariérového poradenství v JMK
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Krajský metodický kabinet ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI
Ústřední knihovna Přírodovědecké fakulty MU
4. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ prosinec.
Kariérové poradenství a podnikavost
7. setkání Řídícího výboru MAP rozvoje vzdělávání území SO ORP Stod
Pracovní setkání IKAP, Implementace Krajského akčního plánu Kraje Vysočina I – Učíme se ze života pro život Ing. Zvolánková Adéla Bc. Rabasová.
Transkript prezentace:

Veronika Peslerová Konference Knihovny současnosti 2011 Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách není nutné zlo

Trocha historie

Proměny …

Jak je to s informacemi? 100% toho, co dnes známe, bude za 25 let tvořit jen 10 – 15% dosažitelných informací většina dnešních znalostí má přechodnou platnost deseti let, pak budou tyto informace zastaralé nebo nepřesné objem znalostí se každých 5-7 let zdvojnásobuje

Sekce IVU SDRUK vznikla v květnu 2009 je šestou nejmladší odbornou sekcí SDRUK a v současnosti má 19 členů sekce není uzavřená a vítá všechny, kteří by měli zájem o její problematiku a spolupráci v rámci sekce členové sekce si jako prioritu stanovili vytvoření systému informačního vzdělávání uživatelů knihoven pro různé věkové kategorie

Semináře sekce

Pracovní setkání sekce

Dotazník osloveno přes 800 knihoven (zpět 439 dotazníků) knihovny stále málo využívají informační zdroje, databáze, Jednotnou informační bránu, webové stránky různých knihoven a informačních institucí informační výchova = exkurze, seznamování s orientací v konkrétní knihovně, s využíváním jejích informačních zdrojů a služeb nedostatek materiálů nedostatek odpovídajícího vzdělávání knihovníků – praktická forma

Pracovní skupiny každá se zabývá jedním modulem modu­ly na sebe navazují a rozvíjejí vědomosti, schopnosti žáků a studentů tak, aby byli úměrně svému věku informačně gramotní a práce s informacemi se stala součástí jejich práce ve škole, při studiu i při rozvíjení odborné zájmové činnosti

Čtenářská gramotnost podpora rozvoje čtenářství, rozvíjení dovedností vedoucích k správnému pochopení textové informace. Naučit se rozumět textu beletristickému i naučnému a umět s ním pracovat

Knihovny – zdroje informací získání schopností a dovedností informace nejen vybrat a zpracovat, ale umět je dále aplikovat dále pracovat s nejrůznějšími zdroji informací, ale také znát různé typy knihoven a informačních institucí a orientovat se v nich

Informační zdroje zaměření na práci s databázemi, vyhledávání informací na internetu, využívání elektronických služeb knihoven apod.

Informační gramotnost Informační gramotnost = funkční gramotnost + ICT gramotnost funkční gramotnost = literární, dokumentová, numerická a jazyková gramotnost ICT gramotnost - někdy též označovaná jako počítačová či internetová gramotnost

Čtenářská gramotnost obsahuje nejen zvládnout techniku čtení – čtení s porozuměním – umět získat z textu informace – spojit je s vlastní dosavadní zkušeností – vytvořit si pro sebe kvalitativně novou informaci mnoho akcí na podporu čtení a čtenářství – nezapomínat ale na podporu čtenářské gramotnosti jako takové (tj. práci s textem, získávání informací z textu apod.)

Současná situace nejasnost v terminologii (co je a co není informační výchova - vzdělávání?) – viz dotazník informační vzdělávání nejsou jen lekce knihovnicko-bibliografické výchovy pro školy nejsou sladěny dílčí termíny - není možné tyto aktivity jednotně propagovat a nabízet (školy, veřejnost - rodiče, média) iniciativu v oblasti informačního vzdělávání již přebírají jiné kulturní, zájmové a vzdělávací organizace, popř. média  spolupráce

Aktuální problémy nesystematičnost veřejné knihovny nejsou vnímány jako vzdělávací instituce chybí vzdělávání a odborná příprava knihovníků chybí dostatečná finanční podpora a vhodná propagace mnohde není navázána spolupráce mezi knihovnami a školami minimální nabídka lekcí pro uživatele v produktivním věku

Jak na to? kulturní a vzdělávací funkce knihovny v rovnováze IV prostupuje celým děním v knihovně Iv součástí velké části aktivit knihoven informace o informačním vzdělávání na webu – možno interaktivně – uživatel si může něco sám ozkoušet, otestovat se navázání na Rámcové vzdělávací programy využití moderních metod (aktivizující metody, metody Kritického myšlení)

Jak na to? Zohlednit vize vzdělávání - – rychlý rozvoj informačních technologií - uživatelé si je mohou v knihovně vyzkoušet („knihovna jako pískoviště“) – respektování generace Y a Z, nejmladší α – metody práce vzdělávání na dálku – online kanceláře, online databáze přístupné odkudkoliv, videokonference, webináře, učení v prostředí počítačových her, sociální média prostor pro vzdělávání atd. – rozvoj informačního vzdělávání založený na úzké spolupráci knihovníků a pedagogů

Cíle sekce vytvořit nový systém informační výchovy pro veřejné knihovny věnovat se více vzdělávání knihovníků připravovat regionální jednodenní workshopy vytvořit metodický materiál vypracovat jednotnou strategii a terminologie IVU (včetně navržení loga a vhodného sloganu) vytvořit vlastní webový portál

Do budoucna … Pracovní setkání sekce – 2. – 3. listopadu 2011, Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně Seminář Informač­ní vzdělávání ve veřejných knihovnách – duben 2012, Městská knihovna v Praze

Těším se na setkání a spolupráci! Hezký den Mgr. Veronika Peslerová Krajská knihovna Vysočiny v Havlíčkově Brodě