Veronika Peslerová Konference Knihovny současnosti 2011 Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách není nutné zlo
Trocha historie
Proměny …
Jak je to s informacemi? 100% toho, co dnes známe, bude za 25 let tvořit jen 10 – 15% dosažitelných informací většina dnešních znalostí má přechodnou platnost deseti let, pak budou tyto informace zastaralé nebo nepřesné objem znalostí se každých 5-7 let zdvojnásobuje
Sekce IVU SDRUK vznikla v květnu 2009 je šestou nejmladší odbornou sekcí SDRUK a v současnosti má 19 členů sekce není uzavřená a vítá všechny, kteří by měli zájem o její problematiku a spolupráci v rámci sekce členové sekce si jako prioritu stanovili vytvoření systému informačního vzdělávání uživatelů knihoven pro různé věkové kategorie
Semináře sekce
Pracovní setkání sekce
Dotazník osloveno přes 800 knihoven (zpět 439 dotazníků) knihovny stále málo využívají informační zdroje, databáze, Jednotnou informační bránu, webové stránky různých knihoven a informačních institucí informační výchova = exkurze, seznamování s orientací v konkrétní knihovně, s využíváním jejích informačních zdrojů a služeb nedostatek materiálů nedostatek odpovídajícího vzdělávání knihovníků – praktická forma
Pracovní skupiny každá se zabývá jedním modulem moduly na sebe navazují a rozvíjejí vědomosti, schopnosti žáků a studentů tak, aby byli úměrně svému věku informačně gramotní a práce s informacemi se stala součástí jejich práce ve škole, při studiu i při rozvíjení odborné zájmové činnosti
Čtenářská gramotnost podpora rozvoje čtenářství, rozvíjení dovedností vedoucích k správnému pochopení textové informace. Naučit se rozumět textu beletristickému i naučnému a umět s ním pracovat
Knihovny – zdroje informací získání schopností a dovedností informace nejen vybrat a zpracovat, ale umět je dále aplikovat dále pracovat s nejrůznějšími zdroji informací, ale také znát různé typy knihoven a informačních institucí a orientovat se v nich
Informační zdroje zaměření na práci s databázemi, vyhledávání informací na internetu, využívání elektronických služeb knihoven apod.
Informační gramotnost Informační gramotnost = funkční gramotnost + ICT gramotnost funkční gramotnost = literární, dokumentová, numerická a jazyková gramotnost ICT gramotnost - někdy též označovaná jako počítačová či internetová gramotnost
Čtenářská gramotnost obsahuje nejen zvládnout techniku čtení – čtení s porozuměním – umět získat z textu informace – spojit je s vlastní dosavadní zkušeností – vytvořit si pro sebe kvalitativně novou informaci mnoho akcí na podporu čtení a čtenářství – nezapomínat ale na podporu čtenářské gramotnosti jako takové (tj. práci s textem, získávání informací z textu apod.)
Současná situace nejasnost v terminologii (co je a co není informační výchova - vzdělávání?) – viz dotazník informační vzdělávání nejsou jen lekce knihovnicko-bibliografické výchovy pro školy nejsou sladěny dílčí termíny - není možné tyto aktivity jednotně propagovat a nabízet (školy, veřejnost - rodiče, média) iniciativu v oblasti informačního vzdělávání již přebírají jiné kulturní, zájmové a vzdělávací organizace, popř. média spolupráce
Aktuální problémy nesystematičnost veřejné knihovny nejsou vnímány jako vzdělávací instituce chybí vzdělávání a odborná příprava knihovníků chybí dostatečná finanční podpora a vhodná propagace mnohde není navázána spolupráce mezi knihovnami a školami minimální nabídka lekcí pro uživatele v produktivním věku
Jak na to? kulturní a vzdělávací funkce knihovny v rovnováze IV prostupuje celým děním v knihovně Iv součástí velké části aktivit knihoven informace o informačním vzdělávání na webu – možno interaktivně – uživatel si může něco sám ozkoušet, otestovat se navázání na Rámcové vzdělávací programy využití moderních metod (aktivizující metody, metody Kritického myšlení)
Jak na to? Zohlednit vize vzdělávání - – rychlý rozvoj informačních technologií - uživatelé si je mohou v knihovně vyzkoušet („knihovna jako pískoviště“) – respektování generace Y a Z, nejmladší α – metody práce vzdělávání na dálku – online kanceláře, online databáze přístupné odkudkoliv, videokonference, webináře, učení v prostředí počítačových her, sociální média prostor pro vzdělávání atd. – rozvoj informačního vzdělávání založený na úzké spolupráci knihovníků a pedagogů
Cíle sekce vytvořit nový systém informační výchovy pro veřejné knihovny věnovat se více vzdělávání knihovníků připravovat regionální jednodenní workshopy vytvořit metodický materiál vypracovat jednotnou strategii a terminologie IVU (včetně navržení loga a vhodného sloganu) vytvořit vlastní webový portál
Do budoucna … Pracovní setkání sekce – 2. – 3. listopadu 2011, Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně Seminář Informační vzdělávání ve veřejných knihovnách – duben 2012, Městská knihovna v Praze
Těším se na setkání a spolupráci! Hezký den Mgr. Veronika Peslerová Krajská knihovna Vysočiny v Havlíčkově Brodě