Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní vztahy v ekosystémech
Advertisements

Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: HOUBY VY_inovace_32_PR6_15
Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Biotické podmínky života
Život na Zemi.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ŽAHAVCI VY_inovace_32_PR6_18
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Potravní vazby rostlin a živočichů
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
Opakování pro 6. ročník s ježkem Čendou
Název školy Základní škola a mateřská škola Drnholec, okres Břeclav, příspěvková organizace Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony.
VZTAHY ORGANISMŮ.
Výživa rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
Opakování učiva pro žáky 6. tříd
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Potravní vztahy.
Rozmanitost organismů, třídění organismů
Potravní pyramida.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Vztahy mezi živočichy a rostlinami
Škola Střední průmyslová škola Zlín
VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Význam hub a mechů v ekosystému
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR6_10
Populace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Vztahy mezi organismy.
Ekosystémy.
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
Potravní pyramida, potravní řetězec
Co jsme již poznali.
Ekosystém lesa a rybníka
Projevy života, třídění organismů
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.7 Živočichové - dělení Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
Živočichové – stavba těla, potravní vazby a druhy
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Ekosystém pole Ptáci Přírodověda 4. ročník
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
LOUKA živočichové.
Potravní vazby Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Užitečná zvířata ve volné přírodě
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
POTRAVNÍ VZTAHY ORGANISMŮ
VY-52-INOVACE-67_Vodní ekosystém - učební text
ŽIVOČICHOVÉ Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy VY_inovace_32_PR6_04 Oblast: přírodopis – 6. ročník Stručná anotace: Prezentace zaměřená na POTRAVNÍ VZTAHY mezi organismy, POTRAVNÍ ŘETĚZCE a POTRAVNÍ PYRAMIDU. Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Individualizace a inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY POTRAVNÍ ŘETĚZEC PRODUCENTI KONZUMENTI ROZKLADAČI POTRAVNÍ ŘETĚZEC POTRAVNÍ PYRAMIDA ZVLÁŠTNÍ POTRAVNÍ VZTAHY PARAZITISMUS SYMBIÓZA

ZPĚT PRODUCENTI zelené rostliny a sinice tvoří základ všech ekosystémů mají schopnost provádět fotosyntézu živí se samy, vytvářejí si organické látky příklady: mechy, stromy, kvetoucí byliny ZPĚT

ZPĚT KONZUMENTI živočichové neumí si látky potřebné k životu vyrobit sami látky potřebné k životu přijímají jako POTRAVU a/ býložravci: živí se jen rostlinnou potravou příklady: jelen, zajíc, saranče… b/ masožravci: živí se živočišnou potravou příklady: vlk, káně, výr… c/ všežravci: živí se rostlinnou i živočišnou potravou příklady: prase, bažant, člověk…  Úkol: roztřiďte uvedené živočichy na býložravce, masožravce a všežravce: srnec, poštolka, potkan, medvěd hnědý, medvěd lední, tur, bělásek, liška, králík, sýkora, ještěrka, krtek, mandelinka ZPĚT

ZPĚT ROZKLADAČI houby, bakterie a další organismy rozkládají mrtvá těla producentů i konzumentů příklady: žížaly, hrobaříci, mrchožrouti… ZPĚT

POTRAVNÍ ŘETĚZEC popisuje potravní vztahy mezi druhy v ekosystémech znázorňuje předávání živin mezi producenty, konzumenty a rozkladači říká nám, kdo koho „sežere“, kdo se čím nebo kým živí příklady: a/ strom housenka kukačka dravec b/ tráva hraboš lasička liška c/ kopretina bělásek vážka skokan užovka čáp POZNÁMKA: Chceme-li znázornit potravní vztahy mezi druhy v rámci celého ekosystému, můžeme použít POTRAVNÍ SÍŤ. Je větvená a složitější. ZPĚT

PRODUCENTI ZPĚT R O Z K L A D A Č I POTRAVNÍ PYRAMIDA vyjadřuje početní vztahy mezi organismy /producenty, konzumenty a rozkladači/ základ vždy tvoří PRODUCENTI /zelené rostliny/, jsou nejpočetnější KONZUMENTI – BÝLOŽRAVCI navazují na rostliny, méně početní KONZUMENTI – VŠEŽRAVCI A MASOŽRAVCI tvoří vrchol pyramidy , nejméně početní ROZKLADAČI rozkládají mrtvá těla všech organismů, podél celé pyramidy KONZUMENTI MASOŽRAVCI R O Z K L A D A Č I KONZUMENTI BÝLOŽRAVCI PRODUCENTI ZPĚT

ZPĚT ZVLÁŠTNÍ POTRAVNÍ VZTAHY – PARAZITISMUS soužití mezi cizopasníkem /parazitem/ a jeho hostitelem cizopasník /parazit/ žije na úkor jiného organismu /hostitele/ cizopasník /parazit/ - vnitřní /žije uvnitř těla hostitele, např. tasemnice/ - vnější /žije na povrchu hostitele, např. klíště/ KLÍŠTĚ OBECNÉ ZPĚT

ZPĚT ZVLÁŠTNÍ POTRAVNÍ VZTAHY – SYMBIÓZA výhodné soužití dvou organismů oba organismy mají ze soužití prospěch Příklady: soužití mravenců a mšic soužití ryby klauna a mořské sasanky rostlina a její opylovač ZPĚT

ŘEŠENÍ  Úkol: roztřiďte uvedené živočichy na býložravce, masožravce a všežravce: srnec, poštolka, potkan, medvěd hnědý, medvěd lední, tur, bělásek, liška, králík, sýkora, ještěrka, krtek, mandelinka BÝLOŽRAVCI: SRNEC, TUR, BĚLÁSEK, KRÁLÍK, MANDELINKA MASOŽRAVCI: POŠTOLKA, MEDVĚD LEDNÍ, LIŠKA, JEŠTĚRKA, KRTEK VŠEŽRAVCI: POTKAN, MEDVĚD HNĚDÝ, SÝKORA

Zdroje obrázků: kliparty sady Microsoft Fotografie klíštěte obecného a obrázek potravní pyramidy jsou autorským dílem: 2011©Miroslav Nešpořík