PSY 475 V ĚDECKÁ KOMUNIKACE P ŘEDNÁŠKA : O DBORNÁ P UBLIKACE Hana Macháčková Lenka Dědková Věra Kontríková Jan Šerek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
METODIKA TVORBY ODBORNÉHO TEXTU
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Co má obsahovat prezentace
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Empirická část práce a její struktura
Kvalitativní výzkum.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Tomáš Doseděl, Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Hypotézy ve výzkumu.
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Sociologický výzkum.
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
PPíšeme vědecký článek. Jaký článek – domácí úkol o dvou brožurách o jaderné fyzice a zkušenostech z jejich použití (ověření použitelnosti, expertní posouzení)
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Vedoucí práce: doc. PhDr. Ing. Mgr. PhD.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, ph.d.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
PSY 475 V ĚDECKÁ KOMUNIKACE Hana Macháčková Lenka Dědková Věra Kontríková Jan Šerek.
Úvod do studia.
Skupinové interview (Focus group)
Semestrální práce Téma: Výběr problematiky z oblasti managementu (volné dle zájmu) Práce bude obsahovat - teoretické základy (tak jak je oblast problematiky.
Definování cíle a hypotézy
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Absolventská práce.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
1. SETKÁNÍ Bakalářský seminář. Cíle bakalářského semináře Hlavní cíl: seznámit se strukturou a hlavními požadavky na BP Formální náležitosti zadání a.
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
EconLit with Full Text Ivana Reznerová Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu
Jak psát grantovou žádost Vědecká komunikace - PSY475 Mgr. Michaela Širůčková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Přehledová studie soustřeďuje původně rozptýlené informace do jednoho zdroje zhušťuje a sumarizuje existující informace interpretuje (vysvětluje) existující.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Jak napsat zprávu z praxe
DIPLOMOVÝ SEMINÁŘ Definování cíle a hypotézy. P ROCES PSANÍ DP Vlastní profesionální a osobní znalosti a dovednosti Odborné znalosti: - Teorie - Modely.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Zdroj: pixabay.com Jak na citace?.
MARKETING Přednáška P
Seminář 4 – struktura odborného textu
Expertní zprávy.
Seminář 1 – Téma a úvod odborného textu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
EconLit with Full Text Ivana Reznerová
Úvod do kvalitativního výzkumu
Úvod – teorie vědeckého poznání Psychologické systémy
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
Katedra řízení podniku
MARKETING Přednáška P
OECD iLibrary Centrum informačních a knihovnických služeb
Transkript prezentace:

PSY 475 V ĚDECKÁ KOMUNIKACE P ŘEDNÁŠKA : O DBORNÁ P UBLIKACE Hana Macháčková Lenka Dědková Věra Kontríková Jan Šerek

P SANÍ ODBORNÉHO ČLÁNKU Existuje více typů odborných článků Různé typy se píší jinak: mají jinou strukturu, obsahují jiný materiál Existují ale také určitá společná pravidla, která se ve všech musí dodržovat Následující materiály viz: American Psychological Association (2009). Publication manual of the American Psychological Association (6th ed.). Washington : American psychological association.

T YPY ČLÁNKŮ ( DLE APA) Empirická studie – prezentuje výsledky zkoumání Na vlastních datech nebo jako sekundární analýza Kvalitativní i kvantitativní studie Z jedněch dat lze publikovat více článků (např. projekt EUKO II, EVS, ELSPAC) Výsledky ale musí být nové! Nelze opakovat dřívější zjištění (viz později) Struktura: Úvod do problematiky, cíl studie Metoda a výsledky Diskuse – shrnutí, interpretace, implikace

T YPY ČLÁNKŮ ( DLE APA) Literature review – přehledová studie Teoretická syntéza Kvantitativní metaanalýza Zde pracujete s již publikovanými poznatky Cíle: shrnutí poznání, vyjasnění rozporů, hledání nových otázek Struktura: Definování a vyjasnění problému/otázky Shrnutí předchozích zjištění (např. podle konceptů, nebo podle vývoje otázky na poli psychologie; např. vývoj zkoumání inteligence) Identifikace vztahů, rozporů, mezer Návrh dalšího postupu při řešení problému

T YPY ČLÁNKŮ ( DLE APA) Teoretické studie Využíváme dosavadní zjištění, ale rozvíjíme teorii Podobnost s literature review, ale ne takový důraz na empirická zjištění (pouze pokud je přímo využívá) Rozvíjíme (či kritizujeme) dosavadní teorii nebo představujeme novou Zkoumáme nakolik je teorie Vnitřně konzistentní Externě validní Struktura není pevněji stanovena, mění se v návaznosti na zkoumanou problematiku

T YPY ČLÁNKŮ ( DLE APA) Metodologické články Ukazují nové postupy, rozvíjí/mění ty, které již existují, diskutují kvantitativní i kvalitativní metodologické přístupy i konkrétní postupy Např. použití SEM, zakotvené teorie Empirická data především k demonstraci, ne k prezentaci zjištění Jsou zacíleny na odborníky velmi dobře obeznámené s metodologií, často vysoce odborné (a poměrně náročné) Musí uvést všechny informace potřebné k zhodnocení a případné aplikaci metody Mnoho odborného materiálu (rovnice, syntax, kódování rozhovoru) – pro přehlednost se dávají do příloh Struktura – krátké uvedení problému/tématu, popis vlastní práce, krátké zhodnocení a implikace pro budoucí výzkum na konec

T YPY ČLÁNKŮ ( DLE APA) Případové studie Zjištění a materiály z práce s jednotkou (jedinec, komunita, organizace, instituce…) Poukazují na problém, navrhují řešení, aplikace, potřebu dalšího výzkumu… Obsahují mnoho konkrétního popisného materiálu Důležité dbát na etiku (např. otázka anonymity)

T YPY ČLÁNKŮ ( DLE APA) …a další útvary Reporty Komentáře (a odpovědi) Recenze Dopisy editorovi Editorialy Nekrology …

Z ÁKLADNÍ PRAVIDLA VE VĚDECKÉ KOMUNIKACI Reportování výsledků Cílem je mít studii která je opakovatelná a ověřitelná Data se nesmí měnit ani prezentovat způsobem, který by zkreslil jejich interpretaci (např. v zavádějícím grafu, „statistickým kouzlením“) Musí se reportovat všechna data, i ta, která jsou pro nás „nepříjemná“ (např. odporují hypotéze)

Z ÁKLADNÍ PRAVIDLA VE VĚDECKÉ KOMUNIKACI Dostupnost dat Pro editora v průběhu recenze (pokud by je vyžadoval kvůli nesrovnalostem, otázkám…) Po publikaci někomu, kdo by chtěl ověřit výsledky (kvalifikovaný odborník; na základě psané dohody) 5 let po publikaci musí být data dostupná na vyžádání, společně s dalším důležitým materiálem (záznamy o situaci, kodovací postupy, atd.)

Z ÁKLADNÍ PRAVIDLA VE VĚDECKÉ KOMUNIKACI Duplikáty Zjištění se publikuje jen jednou! Nepublikujeme to, co vyšlo jinde (i když třeba v jiném jazyce) Výjimka – limited circulation diplomová práce, představení na konferenci – ale v jiném formátu, ne v proceedings Duplikáty by zkreslily obraz o problému (viz metaanalýzy); problém i s copyrigthtem „Tříštění“ zjištění Data která lze představit v jenom článku nerozdělujeme do více publikací Opět by byl problém s metaanalýzou

Z ÁKLADNÍ PRAVIDLA VE VĚDECKÉ KOMUNIKACI Plagiarismus pravidla citování znáte musí se dodržovat Pozor také na sebe-plagiarismus (který je v podstatě duplikací) citovat se nemusíme jen u malého rozsahu duplikace (např. jen u velmi krátkého shrnutí; ne u výsledků)

Z ÁKLADNÍ PRAVIDLA VE VĚDECKÉ KOMUNIKACI : DALŠÍ PROBLÉMY Důvěrnost dat Střet zájmů (uvádí se) Uznané autorství - při podstatném přínosu Např. sběr dat, analýza, konzultace Nemusí být samotné psaní článku Ale ne vše se „počítá“ (vedení rozhovorů studenty ve studii ELSPAC)