Různé role zástupce ředitele školy Odborná konference nakladatelství Wolters Kluwer ČR ve spolupráci s CŠM PedF UK a Gymnáziem mezinárodních a veřejných vztahů Praha, s. r. o. Praha, 12. února 2014
Zástupce ředitele pro duši dítěte Martina Thumsová
Východiska k ustanovení této pozice podpora duchovního, morálního a společenského rozvoje žáků posílení pozitivní atmosféry ve škole posílení sebevědomí žáků rozvoj dobrého vědomí vlastní identity žáků spoluvytváření bezpečného prostředí formování pozitivního postoje k toleranci, demokracii, respektu ke svobodě projevu
Učitel - - výchovný poradce podle vyhlášky č. 75/2005 Sb., v pl. znění, má v ZŠ a SŠ snížený rozsah přímé pedagogické činnosti následovně: do 150 dětí o 1 hodinu týdně do 250 dětí o 3 hodiny týdně do 550 dětí – 3 hodiny, do 800 dětí – 4 hodiny nad 800 dětí o 5 hodin týdně
Rozsah přímé pedagogické činnosti ZŘ základní škola: 7 – 11 hodin týdně střední škola: 4 – 14 hodin týdně větší časový prostor pro řešení problémů vyšší respekt
Zástupce ředitele pro výchovné záležitosti sleduje vývoj žáka, jeho úspěchy, problémy poskytuje dítěti poradenskou pomoc zajišťuje psychologické služby ve škole dohlíží na vypracování individuálních plánů sleduje vývoj chování ve třídě spolupracuje s týmy učitelů spolupracuje s rodiči jedná s pedagogickou poradnou, speciálně pedagogickým centrem, odborem péče o dítě, v případě potřeby s policií a dalšími institucemi
Další činnosti velmi častá jednání s rodiči, i několikrát týdně evidence žáků se speciálními vzdělávacími potřebami návrhy na personální a finanční zajištění péče o žáky zpracování pololetních hodnocení chování a prospěchu žáků koordinace činnosti pracovních týmů kariérové poradenství …
Neobvyklé postupy denní hlášení zasahuje do volného času dětí žák denně dochází za zástupcem ředitele hodnotí s ním své chování účelné maximálně tři týdny vyloučení z hodiny chování žáka vybočuje ze vzorce chování intaktní skupiny učitel žáka z hodiny vylučuje pro dítě je připraven ve sborovně program oba postupy je potřebné zakotvit do školního řádu (schvaluje školská rada)
Přínosy rozdělení pracovních úkolů ZŘ zástupci mají v řízení všechny pedagogy, znají se navzájem zajišťují plynulou návaznost 1. a 2. stupně koordinují spolupráci pedagogů vytvářejí hodnotící systémy v různých oblastech za celou školu komplexní a kontinuální péče o dítě partnerství pro rodiče
Úskalí další vzdělání zástupce ředitele – poradenství, speciální pedagogika emoční inteligence, zvládání stresu, asertivita náročnost na mentalitu zástupce (učitel 1. vs. 2. stupně) nutnost přesného vymezení kompetencí zvyšuje se finanční potřebnost, zástupci mají na starosti všechny třídy ve škole
Závěr změny ve společnosti by mohly znamenat i změnu zažitých struktur ve škole čas věnovaný dítěti je největší devizou kontinuální péče o dítě vize inkluzivních škol nemůže dobře fungovat bez kvalitního zajištění péče o všechny děti
Děkuji za pozornost. Martina Thumsová Základní škola, Praha 4, Mendelova 550 149 00 Praha 4 – Jižní Město e-mail: m.thumsova@centrum.cz