Silniční dopravce – uživatel a plátce dopravní infrastruktury Vojtěch Hromíř generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Luhačovice, 25. září 2014
Dopravce = zákazník Počet subjektů v ČR k 31.12.2013 Výkon v 2013 95 741 koncesí pro silniční dopravu 13 067 eurolicencí Výkon v 2013 9 026 mil.oskm (7 601 mil.oskm - železnice) 42 506 mil.oskm veřejná hromadná doprava ( x 64 650 mil.oskm – individuální) 54 893 mil.tkm (13 965 mil.tkm – železnice) poměr 80 : 20
Dopravní infrastruktura Kvalitní infrastruktura je podmínkou fungující ekonomiky a mobility nákladní doprava zcela závisí na ekonomickém výkonu země (a naopak) funkční propojení, vybavenost, údržba propustnost a jízdní komfort ovlivňuje atraktivitu autobusové dopravy Špatný stav infrastruktury negativně dopadá do ekonomiky dopravní firmy vyšší opotřebení vozidel, vyšší spotřeba delší trasy, povinné přestávky řidiče porovnání se zahraničím
Stav silniční infrastruktury Nedostavěná páteřní síť napojení na Rakousko (Linec, Vídeň) dokončení D8 „sága o D11“ napojení na Polsko (Náchod) napojení na Slovensko (Zlín) alternativní R35 Neuspokojivý stav D1, D3, D47 Chybějící obchvaty měst a obcí
Stav silniční infrastruktury Technický stav mostů snižování povoleného zatížení nemožnost plánování tras pro těžkou dopravu Vybavenost dálnic nedostatek odstavných ploch (R1 !) vybavenost, bezpečnost odpočívek Telematika, informace rezervy v dostupnosti informací o omezeních a snížených parametrech infrastruktury potřebné informace o volných kapacitách odpočívek a jejich vybavenosti (např. projekt ASFINAG)
Financování infrastruktury Silniční daň zvýhodnění novějších vozidel (ok) Spotřební daň z nafty tankování v zahraničí (změna kurzu CZK) pouze 9,1% SD do SFDI (25% ?) Mýto nástroj k výběru peněz (ne regulace) sazbami nelze účinně regulovat volbu trasy, pouze investiční chování (nižší sazby pro nejekologičtější vozidla) podpora hromadné dopravy osob
Mýto Nastavení mýtných sazeb Mýtný systém od roku 2017 dohoda s ministrem V. Bártou (2011-14) požadavky dopravců: přiměřenost sazeb stavu infrastruktury, víceletý výhled (4 roky), preference nejekologičtějších vozidel a autobusů návrh MD na změnu pro rok 2015 – nákl.vozidla - zvýšení o 8 – 9,7% kromě vozidel EEV+EVI, autobusy – zvýšení o 15% (EIII+EIV) a 30% (EV+), zrušení pátečních přirážek, rozšíření slevových pásem Mýtný systém od roku 2017 požadavky dopravců: efektivita výběru = co nejnižší náklady, pouze fiskální funkce, včasná a jasná legislativa, uživatelský komfort (dostupnost služeb, web), spravedlivý enforcement („skokani“, vymáhání od zahraničních dop.)
Odpočívky Nedostatek vhodných odpočívek v ČR Analýza odpočívek nařízení EHS č. 561/2006, bezpečnostní přestávky zákazy jízdy – svátky, neděle, léto – pátky, soboty rušení odpočívek, jejich vybavenost a úklid nevhodné odstavení vozidel na nájezdech či sjezdech srovnávání se zahraničím (větší odstupy, velká kapacita) směrnice EU č. 2008/96/ES o řízení bezpečnosti silniční sítě ukládá povinnost budovat vhodný počet odpočívek Analýza odpočívek CityPlan, 2005, 2007, 2014 cíl: zhodnocení dostatečnosti kapacit odpočívek odpočívky vhodné pro kamiony, umístění, služby, vybavenost, obsazenost ?
Odpočívky Výsledky analýzy fyzický průzkum: trasa D5-D1-D2, Rozvadov – Praha – Brno - Břeclav (oba směry) západ – >východ v pátek, východ – >západ v pondělí, srpen ostatní hlavní tahy (porovnání hustoty provozu s počty odpočívek) Výsledky analýzy celkový zjištěný nedostatek kapacit na D5-D1-D2 v obou směrech je 479 dalších 493 odpočívek chybí na zbývajících hlavních tazích odpočívky jsou rozmístěny nerovnoměrně (Kateřina) nelze počítat s „ideálním obsazováním míst“ nevhodné uspořádání (Humpolec, Jamenský potok)
Odpočívky Na sledovaných páteřních tazích chybí 1 000 parkovacích míst pro nákladní vozidla nad 3,5 t Nejkritičtější situace je na D1 s mnoha zavřenými odpočívkami Kapacity odpočívek jsou nerovnoměrně rozloženy Chybí komplexní, aktuální a dostupné informace o vlastnostech a obsazenosti odpočívek
Děkuji za Vaši pozornost. Vojtěch Hromíř 241 040 168, 731 131 368 vojtech.hromir@cesmad.com