Global network of innovation Business Continuity Planning Siemens Business Services Jiří Hubálek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
© Copyright Siemens Business Services Global network of innovation Siemens Business Services: Vedoucí poskytovatel eGovernment řešení v Evropě Pasová agenda.
managementu znalostí podle
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Útvar krizového řízení
1 © AGIT AB Efektivní zdravotnictví v podmínkách Ústeckého kraje v Ústí n.L. Koncepce budování informačního systému v nemocnicích Ústeckého.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Efektivní informační bezpečnost
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Management kontinuity činností organizace
Aukro.cz – projektový management v e-commerce Tereza Kabrdová.
3. Životní cyklus a procesy projektu
Geo-informační systémy
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Projekt zavádění jednotné bezpečnostní politiky v prostředí VZP ČR
Ochrana kritické infrastruktury
1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Koncepce environmentální bezpečnosti
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Ekonomika informačních systémů
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
Projektové plánování Projektové řízení Ing. Jiří Šilhán.
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Návrh projektu Ing. Pavel Růžička Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Robert Mohos,3IT. Disaster Recovery Výskyt mimořádných událostí (katastrof, havárií) - Přírodní katastrofy (povodně, požáry, vichřice,...) - Zásah člověka.
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
ISMS VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ
4. Lekce Dílčí procesy funkčního testování
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
R VY a Aplikovaná informatika Aplikovaná informatika Prezentace studijních oborů 2013.
Bezpečnost informačních systémů - nástroje pro podporu řešení bezpečnosti Nemochovský František ISSS Hradec Králové, března 2004.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Zásady řešení informační bezpečnosti
Příprava RIS LK – OS 1 Připomínkování a rozpracování první priority odbornou skupinou č.1.
Robert Mohos,3IT. Disaster Recovery Planning  Plány pro obnovu činnosti po mimořádné události - Preventivní opatření - Zmírnění následků - Ulehčení obnovy.
Proces řízení rizik.
Program zahájení - Petr Pavlinec, KÚ role systémového integrátora - Martin Vimr, PH organizace projektu - Vladimír Kvarda, PH obsazení projektového týmu.
Vaše jistota na trhu IT Vybudování a provozování e-spisovny Josef Sedláček ICZ a.s.
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
Síť služeb pro ohrožené děti a rodiny
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
2. Životní cyklus a procesy projektu
Projektový management Risk management
Personální plán pro podnikatelský plán
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
SIKP – Státní informační a komunikační politika Prezentace – aplikace vybraných zákonů ve společnosti NeXA, s.r.o. Eva Štíbrová Zdeňka Strousková Radka.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
Ekonomika malých a středních podniků
Systém managementu jakosti
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
Transkript prezentace:

Global network of innovation Business Continuity Planning Siemens Business Services Jiří Hubálek

Global network of innovation 2 Obsah  Co je to Business Continuity Planning (BCP)  Proč se zabývat BCP  Základní otázka pro implementaci BCP  Postup realizace BCP programu

Global network of innovation 3 Co to je Business Continuity Planning (BCP)  BCP – souhrn aktivit zaměřených na redukci rizika vzniku havárie a omezení dopadů havárie na kritické podnikové procesy. V intencích krizového zákona (zákon 240/2000 Sb.) lze BCP ztotožnit s krizovým řízením – definice §2, písm. a).  Jako havárii označujeme událost, která způsobí přerušení podstatných podnikových procesů na takovou dobu, kdy jsou ohroženo fungování organizace v klíčových oblastech.

Global network of innovation 4 Co to je Business Continuity Planning (BCP)  Přitom pojem podnikové procesy lze použít  jak v užším smyslu - procesy v rámci organizace (např. zpracování mezd v konkrétní organizaci),  tak i v širším smyslu - oblasti zajištění základních potřeb obyvatelstva – např. doprava, zásobování pitnou vodou apod.  V dalším se zaměříme pro konkrétnost na podnikové procesy ve výše zmíněném užším slova smyslu a na havárie v oblasti výpadků informačních systémů.

Global network of innovation 5 Co to je Business Continuity Planning (BCP)  „Katastrofální“ příčiny havárií Přírodní pohromy (hurikány, povodně) Teroristické útoky  „Prozaičtější“ události  Požáry  Výpadky technologie  Výpadky elektrického proudu  Příčiny havárií v IT (vedoucí ke ztrátě dat) Závady HW& Systému44% Lidský faktor32% Chyba SW 14% Viry 7% Přírodní pohromy 3%

Global network of innovation 6 Proč se zabývat BCP  Zákonné normy  zákon č.240/2000 Sb. o krizovém řízení (krizový zákon)  nařízení vlády č.462/2000 Sb. k provedení krizového zákona  zákon č.222/1999 Sb. o zajišťování obrany ČR  nařízení vlády č.51/2004 Sb., o plánování obrany státu  Požadavky nadřízených orgánů  Vnitřní potřeba organizace  Požadavek, aby organizace fungovala a zabezpečovala činnosti svěřené jí státem

Global network of innovation 7 Základní otázka pro implementaci BCP  Kolik je potřeba investovat ?  Kritéria:  Zákonné požadavky  Požadavky nadřízených orgánů  Ekonomické kritérium (spíše v obchodních organizacích) – investice musí být menší než ztráty v případě havárie.

Global network of innovation 8 Odpovědnost za implementaci BCP  Obecně lze říci, že implementace BCP je nákladná záležitost  Proto je potřeba, aby o tomto rozhodovali top manažeři organizace – získat top management je zásadní úkol.  Doporučuje se, aby zajištěním oblasti BCP ze strany Top managementu byl pověřen člen vrcholového managementu s rozhodovacími pravomocemi zejména v oblasti financí.

Global network of innovation 9 Postup realizace BCP  Jak na to ?  Jasný postup je základní podmínkou k úspěchu  Realizace BCP probíhá ve čtyřech základních fázích  Analýza  Strategie kontinuity činnosti organizace  Implementace opatření a tvorba plánů  Testování a údržba

Global network of innovation 10 Postup realizace BCP Analýza rizik a dopadů Strategie Kontinuity Realizace opatření a tvorba plánů Testování a údržba

Global network of innovation 11 Analýza  První fáze programu BCP, která vytváří podklad pro rozho- dování a pro stanovení strategie kontinuity činnosti organizace  Hlavní části analýzy  Identifikace podnikových procesů a s nimi spjatých prostředků IT  Analýza dopadů (Business Impact Analysis) - Ohodnocení míry kritičnosti procesů a prioritizace procesů vzhledem k dopadům a časové citlivosti (RTO – Recovery Time Objective)  Analýza rizik - identifikace rizik ve vztahu k funkčnosti procesů  Návrhy na základní opatření pro zajištění kontinuity činnosti  Informace k prováděné analýze jsou získávány  Na základě předem připravených dotazníků  Studiem stávajících dokumentů v organizaci  Osobními rozhovory s kompetentními pracovníky organizace

Global network of innovation 12 Strategie kontinuity činností organizace  Jde o fázi, na jejímž výstupu je stanoveno, jakým způsobem bude zajištěna kontinuita činností organizace na základě výsledků analýzy rizik a dopadů.  Vychází se přitom z principů minimalizace rizika vzniku havárie a minimalizace dopadů při havárii. Jde např. o  Preventivní opatření v případě požáru  Preventivní opatření v případě fyzické bezpečnosti  Zajištění náhradních zdrojů elektrické energie  Zajištění náhradních resp. alternativních výpočetních a komunikačních kapacit (náhradní výpočetní středisko, outsourcing výpočetních kapacit)  Zajištění systému pro zálohování dat

Global network of innovation 13 Realizace opatření a tvorba plánů kontinuity  V této fázi jsou  Realizována opatření vyplývající z předchozí fáze stanovení strategie  Vytvářeny konkrétní plány kontinuity  Otestovány pilotní plány kontinuity  Realizace opatření  Preventivního rázu (např. instalace protipožárního systému)  Přípravy na havárii dle schválené strategie kontinuity – (např. vybudování náhradního výpočetního střediska)  Vytvoření plánů kontinuity, což jsou postupy a procedury pro případ, že havárie nastane. Součástí této oblasti jsou i postupy pro detekci události a klasifikaci s následným případným rozhodnutím pro spuštění havarijního plánu v případě, že je událost klasifikována jako havárie.

Global network of innovation 14 Fáze údržba a testování  V této fázi jsou  Pravidelně prováděna školení realizačních týmů a běžných pracovníků, resp. v případě, kdy dochází ke změnám v týmech  Pravidelně prováděny testy plánů kontinuity  1 x ročně simulace na papíře (walk through) – diskuse nad plánem  1 x za 2 roky praktické cvičení  Prováděny aktualizace plánů na základě podstatných změn  v organizaci - výrazná změna IT, změna resp. rozšíření aktivit organizace, změny v týmech,  v zákonech a nařízeních,  Při provádění aktualizace plánů může dojít k celému opakování cyklu BCP – od analýzy, přes strategii až k realizaci opatření.  Nejde tedy o fázi v pravém slova smyslu ale trvalou péči o řešení oblasti BCP. Proto také hovoříme o BCP programu a nikoliv BCP projektu, neboť projekt má definovaný konec.

Global network of innovation 15 Kontakt Díky za pozornost. Bližší informace na našem stánku. Siemens Business Services Stánek č patro