ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti I/2 VY_12_INOVACE_23/36 – sada č.2 Autor: Helena Jordánová, Mgr. Období: září 2011 – červen 2012 Ročník: Vzdělávací oblast: prvouka PLANETA ZEMĚ A JEJÍ MĚSÍC Anotace: Výukový materiál je možno použít v učivu Neživá příroda Žáci se seznamují s pojmy podmínky pro život, přitažlivost, globus, osa. Doporučuji práci s Wikipedií Pracovní list č.4 je možno využít při skupinové práci, kde si žáci připraví vlastní pravidla, která musí dodržovat lidstvo, aby planeta Země žila ještě dlouho.
Naše Země je krásnou „duhovou“ kuličkou sluneční soustavy. Od Slunce je přesně tak vzdálena, aby se živé organismy nemohly spálit a ani umrznout. Na planetě Zemi je voda v kapalném stavu a vzduch, který obsahuje kyslík potřebný k dýchání. Máme zde ideální podmínky pro život, které ale musíme chránit a spotřebovávat s rozumem. PLANETA ZEMĚ
Jak je stará planeta Země? A jak se starý život na ní? Jak je velká v porovnání s ostatními planetami? Jaký má tvar? Kolik Zemi obíhá Měsíců? Jaký je povrch Země? Co je to globus? Co znamená, že se Země otáčí kolem Slunce? Co znamená, že se Země otáčí kolem své osy? Co je to přitažlivost, a co způsobuje? Umíš pojmenovat některé světadíly a oceány planety? HRA ++ CO KDYBY ++ 1.Co kdyby na 1 den zmizela všechna voda ze ZEMĚ. 2.Co kdyby na 1 hodinu zmizel vzduch. 3.Co kdyby vybouchla jaderná zbraň. 4.Co kdyby prostředí zamořila jedovatá látka. 5.Co kdyby do Země narazilo vesmírné těleso. 6.Co kdyby neexistovala zemská přitažlivost.
Aby Země byla místem pro život i pro další generace živých organismů ne jen lidi, musí člověk dodržovat určitá pravidla. Pokus se sestavit malý soupis tvých pravidel pro lidstvo.
Obrázky byly použity z klipartu MS.