Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_14_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla Macillisová Tematický celek Management Ročník 4. ročník Datum tvorby duben 2012 Anotace výklad nové látky s problémovými otázkami Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Management podniku 2.2.
Management z ang. „manage“ – vést, řídit, mít vedoucí funkci, vědět si rady, uspět, spravovat - soubor činností, které se využívají k vedení a řízení pracovníků, řeší výběr vhodných pracovníků plánují podnikové činnosti Náplň činnosti manažera v podniku má řídící funkci odpovídá za činnost lidí, které řídí jeho schopnosti by měly být univerzální pro podnik musí znát perspektivu podniku schopný manažer dokáže řešit problematiku podniků různého zaměření Henry Ford – zavedl pásovou výrobu Henri Fayol – francouzský průmyslník, rozčlenil průmyslové činnosti
Stupně řízení podniku 1.Vrcholový stupeň (Top Management) – špičkoví řídící pracovníci 2.Střední stupeň (Middle Management) – střední řídící pracovníci 3.Operativní řídící pracovníci (Low-level Management) – řeší každodenní problémy, které souvisí s provozem daného pracoviště Operativní řídící pracovníci Střední stupeň Top management členové správní rady, předseda vlády, náčelník generálního štábu armády ředitelé úřadů, škol, jednotlivých sekcí podniku mistr na dílně, třídní učitelé, předáci pracovních čet
Funkce manažera plánování organizování výběr a rozmístění pracovníků (personalistika) vedení lidí (řízení) kontrolování Plánování a)strategické – 5 let a více b)taktické – 1 -5 let c)operativní – do 1 roku Organizování - uspořádání zdrojů ve firmě Personalistika - výběr pracovníků, počet pracovníků, péče o pracovníky, evidence pracovníků, zvyšování kvalifikace Řízení - usměrňování pracovníků, aby se co nejkvalitněji plnily vytčené cíle Kontrola - zjišťuje odchylky skutečného stavu od plánu
Tomáš BAŤA - založil obuvnickou firmu ve Zlíně (1894) - dodnes považován za špičku v obuvnictví - největším producentem společnost Bata Shoe Company (sídlí v Torontu) - zavedl tzv. „baťovské ceny“ (Bata’s price), které končí číslem 9 Baťovský areál v centru Zlína
Zdroje: 1. Ing. Jaroslav Zlámal, P.D., Ing. Zdeněk Mendl: Ekonomie nejen k maturitě – Ekonomika podniku 2. B. SIEGEL. cs.wikipedia.org [online].Dostupný na WWW:. 3. AUTOR NEUVEDEN. [online].Dostupný na WWW:. 4. AUTOR NEUVEDEN. [online].Dostupný na WWW:. 5., 6. ŠTĚPÁN PLAČEK. aktualne.centrum [online].Dostupný na WWW:.