TROŠKA VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE by Hanka :o)‏

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Tato prezentace ve stručnosti představuje základní etapy lidského vývoje od početí do stáří. Je doplněním nebo shrnutím výkladu učitele. V krátkých aktivitách.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Sexuální výchova.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Vývoj člověka - postnatální
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
Obecná a vývojová psychologie dne
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
FÁZE ŽIVOTA.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Opakování - vývoj jedince
Vývojová stádia člověka
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
Ontogeneze Lidské Motoriky
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
Žena a sport.
Mladší školní období.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
DOSPĚLOST.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Člověk a dospívání Petr Machala.
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Střední zdravotnická škola
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Základní charakteristika
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
ETAPY LIDSKÉHO VÝVOJE. Prenatální období Od početí do porodu Prudký tělesný vývoj Interakce s vnějším světem.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Psychologie adolescentů
Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.
Psychologie adolescentů
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Periodizace lidského vývoje
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

TROŠKA VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE by Hanka :o)‏ PŘESPATNÍK 2009 TROŠKA VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE by Hanka :o)‏

Vývoj = proces vzniku, změn a rozvoje vlastností u člověka vývoj jedince X vývoj druhu je pro každého jedince zcela individuálni základem jsou vrozené dispozice, ale ovlivňuje ho i PROSTŘEDÍ mj. role rodičů vrstevníci kultura dědičnost

Maslowova pyramida potřeb

Periodizace duševnío vývoje Prenatální období – od početí do narození (trvá zhruba 38 – 40 týdnů)‏ Postnatální období – po porodu dále se člení: NOVOROZENECKÉ – 4 – 6 týdnů KOJENECKÉ – do 12 měsíců BATOLECÍ – do 3 let PŘEDŠKOLNÍ OBDOBÍ– do nástupu do školy, tj.do 6-7let ŠKOLNÍ VĚK – od nástupu do školy do cca 15 let - mladší školní věk - starší školní věk OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ – do 20 – 22 let - pubescence - adolescence OBDOBÍ DOSPĚLOSTI – do 60 – 65 let OBDOBÍ STÁŘÍ – od 60 – 65 let do.....

Úkoly jednotlivých období RANÉ DĚTSTVÍ: naučit se chodit, mluvit, udržovat čistotu, umění si hrát, rozlišovat dobro a zlo,... ŠKOLNÍ VĚK: naučit se číst, psát, počítat, zařazovat se mezi vrstevníky, osvojení mužské a ženské role, utvářet si zdravé sebevědomí, morálku,... PUBERTA: vytvářet vztahy s opačným pohlavým, přimout sám sebe (postava, vzhled), dosáhnout emociálni nezávislosti, příprava na povolání, partnerství, RANÁ DOSPĚLOST: výběr partnera, založení rodiny, výchova dětí, zaměstnání,

mladší školní věk (6-9 let) ...psychika myšlení vztaženo ke konkrétním jevům, logickým operacím (třídění, počítání, hledání vztahů, porovnávání kvality)‏ začíná chápání pojmů času a prostoru hledání příčin jevů kratší pozornost (bezděčná, krátkodobá - max.15 minut)‏ paměť mechanická rozšíření slovní zásoby zlepšuje se sebeovládání a samostatnost

mladší školní věk (6-9 let) ...tělesný vývoj tělesný vývoj se zpomaluje, první tvarová proměna - protažení končetin, končí buclatost malých dětí, trup plošší, nárůst svalové tkáně - potřeba pohybu, dokazování obratnosti, rychlosti prudší rozvoj nervové soustavy (unavitelnost, kolísavá pozornost), ale zlepšení motoriky a koordinace zpřesnění jemné motoriky (psaní, nůžky...) výměna zubů menší rozdíly mezi chlapci a děvčaty

mladší školní věk (6-9 let) ...sociální vývoj mezník -ŠKOLA : hry ustupují do pozadí, rozvíjí se paměť a pozornost zásadní role rodiny, ale už i paní učitelky kamarádi spíš podle bydliště, lavice apod. extroverze - snadno se druží, hovornost proměnlivost citů (v jednu chvíli Vás milují, za chvíli nenávidí)‏ soutěživost filmy, televizi často považují za skutečnost mravní vědomí založení na vyhlídce odměny a trestu, ne přesvědčení

mladší školní věk (6-9 let) ...co by se ještě mohlo hodit děti jsou hodně spontální ve velké míře využívají svoji fantasii používání symbolů (klacík = meč, apod)‏ hru potřebují!!! jste pro ně autorita, budou Vás poslouchat a uznávat, tak toho nezneužívejte...

střední školní věk (10-12 let) ...tělesný vývoj rovnoměrný růst (oproti ranému dětství či pubertě)‏ zvyšování výkonnosti všech orgánů a svalové koordinace obratnost a pohyblivost má velkou společenskou hodnotu na konci dívky začínají předrůstat chlapce

střední školní věk (10-12 let) ...psychika realista postupný přechod k abstraktnímu myšlení logická paměť (víc než mechanická)‏ větší záměrná pozornost (20 minut)‏ optimismus, smysl pro humor

střední školní věk (10-12 let) ...sociální vývoj stabilní kamarádství vzniká struktura kolektivu oddálení skupiny různého pohlaví - uvědomování mužské a ženské role potřeba identifikovat se se svou skupinou

starší školní věk (13-15 let) ...tělesný vývoj bouřlivý, druhá tvarová proměna (výška i hmotnost, končetiny, neohrabanost ...)‏ vznikají primární a sekundární pohlavní znaky zhoršení nervosvalové koordinace, růst výkonnosti, ale snadná unavitelnost

starší školní věk (13-15 let) ...psychika labilita emocí, změny nálad, impulsivita nestálost a nepředvídatelnost reakcí více introverze (zájem o sebe, nebezpečí vztahovačnosti), zranitelnost sexuální zvídavost - ještě spíš teoretická formální - abstraktní myšlení - hypotetické uvažování chápání abstraktních pojmů a uvažování o nich kritičnost v přístupu k okolnímu světu hledání a vytváření vlastní identity

starší školní věk (13-15 let) ...co by se ještě mohlo hodit dívky „dospívají“ dříve, zhruba tak o 2 roky, pokud máte koedukované družiny, berte na to ohled není to zas tak dávno, co jste do této kategorie spadali i Vy....uvědomte si to ;-)‏

starší školní věk (13-15 let) ...sociální vývoj význam vrstevnické skupiny přijímání autorit (ale jen v případě, že jim autorita imponuje)‏ postupně rozpad "jednopohlavních skupin" - navazování vztahů proměna citové vazby k rodině - snaha lišit se - vzdor

adolescence 15-21 let ukončen tělesný vývoj, zlepšení koordinace; rozvíjí se psychika (sebeřízení a sebeovládání)‏ potřeba volnosti a experimentování riskování, nechtějí kompromisy nechtějí dospět, žijí naplno a přítomností (spory s rodiči)‏ inteligenční vrchol kolem 25 let; stálejší sebevědomí, první vztahy, oddělení od rodiny

dospělý věk mladší(25-30 let), střední(30-45), starší(45-60)‏ mladší: vývojová křivka dosahuje maxima, jedinec nejsilnější, mozek nejlepší; založení rodiny, úspěch v práci střední: pevný charakter, rozvoj prof. Schopností; tělesné problémy, ubývání síly starší: překročení vrcholu výkonnosti, mohutní postava, ukládání tuku, vrásky a šediny, zdrav. Potíže, ; odchod do důchodu, deprese, syndrom opuštěného hnízda

stáří začínající (60-75), pokročilé (76-90), krajní (91 a více)‏ začínající: opotřebení organismu, křehčí kostra, snižování tělesného výkonu, citová labilita, generační spory pokročilé: „kmetství“ duševní poruchy, problémy s adaptací vlastního stárnutí, potřeba péče okolí krajní :nezbytná péče, křehkost a shrbenost postavy, klesá elán, adaptace snížena na minimum

SHRNUTÍ... Předškolní věk -rychlý růst, motorika, manuální zručnost -hra, kresby; chápe, učí se počítat; socializace ve školce -tzv.dětská lež- to co nezná si domyslí podle fantazie - nutnost učit ovládání se; černobílé vnímání světa(jen dobro a zlo)‏ -základní otázka: Proč??

SHRNUTÍ... Školní věk (6-11let)‏ -tělesný vývoj se zpomaluje -zlepšuje se koordinace a motorika (rozvoj NS)‏ -soc. mezník -ŠKOLA : hry ustupují do pozadí, rozvíjí se paměť a pozornost -od devíti let PREPUBERTA: černobílé vnímání, romantika, hrdinové,...

SHRNUTÍ... Puberta -starší školní věk, 11-15 let -fyzické změny: růst, únava, hormony, sek. pohl. znaky -kolísavé sebevědomí, přecitlivělost; rozvoj logiky a paměti, vzdor vůči autoritám -rozvoj identity, nezávislost na rodičích -touha mít vše hned a hned dospět