Měření teploty Teplota je fyzikální veličina, značí se t.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření úhlů Stupňová míra (devadesátinná, nonagesimální) je zavedena tak, že pravý úhel je rozdělen na 90 dílů, které se nazývají (úhlové) stupně, značí.
Advertisements

Závislost hustoty kapaliny na teplotě
OPAKOVÁNÍ Př. Měděný drát má při teplotě 30°C délku 150 m. Určete jeho délku při teplotě 80°C. Tabulky - Součinitel teplotní roztažnosti mědi - 1,7.10-5K-1.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Únor 2012
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
Projekt teplo Na fyziku.
(míra tepelného stavu látky)
Látky a tělesa, síla Měření síly.
Měříme elektrický proud
Tepelná výměna prouděním
9 CELÁ ČÍSLA
Jednotky objemu. Měření objemu kapalin.
Měříme elektrické napětí
Téma: Fyzikální veličiny – teplota Změna teploty vzduchu během dne
Výpočet hustoty látky (Učebnice strana 90 – 91) Hustotu látky ς, ze které je těleso zhotoveno, vypočítáme tak, že hmotnost tělesa m dělíme jeho objemem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Postup měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
MĚŘENÍ TEPLOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_164_Teplota AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 6.,
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
Měření teploty.
U těles určujeme ve fyzice jejich vlastnosti – rozměr (velikost), hmotnost, objem, obsah, teplotu, barvu, tvar, tvrdost, stlačitelnost, sílu – kterou.
Měření teploty LC.
Měření teploty.
Měření objemu pevného tělesa
MĚŘENÍ OBJEMU.
Měření objemu 6. ročník.
MĚŘENÍ ČASU A TEPLOTY.
Měření teploty Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina D é l k a Creation IP&RK.
Teplota Ing. Radek Pavela.
Teplota a její měření.
Měření síly Všechna tělesa jsou přitahována k Zemi gravitační silou.
Fyzika 6. ročník Teplota Anotace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
OBJEM a jeho měření.
Název materiálu: TEPLOTA – výklad učiva.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Měříme délku s různou přesností
Měření objemu pomocí odměrného válce
Měření objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování probraného učiva. Žák odpovídá na otázky o základní fyzikální veličině.
Základní škola Karviná-Nové Město Cihelní 1666 tel./fax.: , Škola pro život CZ.1.07/1.4.00/ Druh.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/18 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vlastnosti látek II.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Fyzika na scéně - exploratorium pro žáky základních a středních škol reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Gymnázium, Olomouc, Čajkovského 9 Název úlohy: 1.6.
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Andrea Kolářová Název : VY_32_INOVACE_1A_13_Teplota Téma: Prvouka.
Daniel Gabriel Fahrenheit
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Měření teploty.
Měření objemu pomocí odměrného válce
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B27Fy6_Objem 1
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Mgr. Marie Hartmannová Název : VY_32_INOVACE_7B34Fy6_Teplota
MĚŘENÍ OBJEMU.
Teplota – souhrnná cvičení I.
VLASTNOSTI LÁTEK II teplota, čas.
Transkript prezentace:

Měření teploty Teplota je fyzikální veličina, značí se t. (Učebnice strana 109 –110) Teplota je fyzikální veličina, značí se t. Jednotkou teploty je stupeň Celsia, značí se °C. Dotýkají-li se dvě tělesa o různých teplotách, chladnější těleso se zahřívá, teplejší se ochlazuje, až se teploty obou těles vyrovnají. Na tomto jevu je založeno měření teploty teploměrem. Zvyšuje-li se teplota, zvětšuje se objem kapaliny, hladina kapaliny v trubičce stoupá. Jakmile se teploty vyrovnají, ustálí se hladina kapaliny v trubičce a můžeme odečíst teplotu. Snižuje-li se teplota, zmenšuje se objem kapaliny, ta se stahuje do nádobky a hladina kapaliny klesá.

Postup při měření teploty: – zjistíme, v jakých jednotkách je stupnice teploměru Pro měření teploty u nás užíváme stupeň Celsia, ve Velké Británii, USA a v některých dalších zemích se užívá stupeň Fahrenheita. – zjistíme rozsah stupnice teploměru Každý teploměr má nějaký rozsah, tzn. že má nejnižší a nejvyšší hodnotu, kterou lze tímto teploměrem naměřit. Teploty nižší než 0 °C označujeme znaménkem minus (-). Pokud máme teploměr s rozsahem od -30 °C do 50 °C, nezměříme teplotu nižší než -30 °C, protože kapalina nevystoupí z nádobky. Nezměříme ani teplotu vyšší než 50 °C, neboť kapalina vyplní celou nádobky a může i prasknout. – určíme hodnotu nejmenšího dílku stupnice a odchylku měření (polovina nejmenšího dílku) – na stupnici se díváme kolmo – teplotu odečítáme po vyrovnání teplot

Urči rozsah teploměru, velikost nejmenšího dílku a naměřenou teplotu: je od – 30 °C do 38 °C, 3 4 1 2 ^ 1 dílek = 1°C, t = 23 °C 2) Rozsah teploměru je od – 30 °C do 38 °C, ^ 1 dílek = 1°C, t = – 3 °C 3) Rozsah teploměru je od 0 °C do 133 °C, ^ 1 dílek = 2°C, t = 84 °C 4) Rozsah teploměru je od 34 °C do 40,8 °C, ^ 1 dílek = 0,1°C, t = 36,3 °C

teplota se snížila/zvýšila Jak se mění teplota, zvyšuje se či klesá? O kolik °C? ^ Rozsah teploměru je od – 30 °C do 38 °C, 1 dílek = 1°C. původní teplota konečná teplota teplota se snížila/zvýšila o ? °C – 26 °C – 4 °C zvýšila o 22 °C. – 4 °C 12 °C zvýšila o 16 °C. 12 °C 21 °C zvýšila o 9 °C. 21 °C 8 °C snížila o 13 °C. 8 °C – 7 °C snížila o 15 °C. – 7 °C – 26 °C snížila o 19 °C. Pokud změna teploty nepřekročí nulu, vypočítáme rozdíl dílků (26 – 4 = 22, 21 – 12 = 9, 21 – 8 = 13, 26 – 7 = 19). Pokud změna teploty překročí nulu, sečteme počet dílků nad nulou a pod nulou (4 + 12 = 16, 8 + 7 = 15).

Teploměr necháme ležet v místnosti. Bude ukazovat teplotu v místnosti – to je 21°C. Položíme teploměr do lednice. Kapalina teploměru bude klesat, dokud se teploty nevyrovnají. Teploměr ukazuje teplotu v lednici – tedy 7 °C. Položíme teploměr opět do místnosti. Kapalina teploměru bude stoupat, dokud se teploty opět nevyrovnají. Teploměr ukazuje teplotu místnosti – tedy 21°C. Zopakujeme.li pokus s lékařským teploměrem, teplota se vůbec nemění, v místnosti i v lednici zůstává původní hodnota teploty.

Lékařským teploměrem měříme teplotu lidského těla. ^ Stupnice lékařského teploměru má rozsah od 34 °C do 42 °C a je rozdělena na desetiny stupně Celsia (1 dílek a = 1 °C). Zvláštností lékařského teploměru je, že po změření teploty rtuť v trubici neklesá. Neklesá ani při ochlazování. Je to způsobeno tím, že trubička, do které stoupá rtuť, je v místě nad nádobkou zúžená. Při měření se přes toto místo rtuť protlačí. Při ochlazení v zúženém místě dojde k tomu, že se rtuť odtrhne od sloupce v trubičce, zúženým místem neproteče zpět do nádobky. Teploměr ukazuje nejvyšší teplotu, které dosáhl. Po měření ho musíme sklepnout prudkým pohybem ruky. Pro měření teploty lidského těla používáme dnes také digitální teploměry, pro orientační měření teploty teploměry založené na změně barvy teplotní stupnice v závislosti na teplotě. Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 110 – 111.