Odborný seminář PRÁCE S MIKROREGIONY NA ÚROVNI KRAJŮ téma příspěvku „Mikroregiony jako aktéři regionálního rozvoje odborný seminář PRÁCE S MIKROREGIONY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Svazu na podporu meziobecní spolupráce v ČR Právní tým Svaz měst a obcí ČR Ostrava, 04. listopadu 2013.
Advertisements

Uzavírání veřejnoprávních smluv
Spolupráce s mikroregiony
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Občanské vybavení a služby Program rozvoje venkova ČR OSA III.
Podpora mikroregionů v Královéhradeckém kraji Ing. Pavlína Trpkošová Krajský úřad Královéhradeckého kraje Odbor regionálního rozvoje, cestovního ruchu.
Spolupráce obcí v DSO Lednicko-valtický areál
Spolupráce mezi obcemi Spolupráce při výkonu samostatné působnosti a)Na základě smlouvy o splnění konkrétního úkolu b)Na základě smlouvy o vytvoření svazku.
Podpora meziobecní spolupráce Prohlubování meziobecní spolupráce David Bohadlo Vedoucí právního týmu.
Operační program Životní prostředí 2007 – 2013 Prioritní osa 6 Michal Slezák Odbor ochrany přírody, odpadů a EV Úsek řízení projektů SFŽP ČR.
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Nástroje územního plánování
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Zásady kraje Vysočina pro poskytování dotací na podporu naplňování a propagace principů místní Agendy 21 a Zdraví 21 v kraji Vysočina.
Projekt „Zvyšování projektové absorpční kapacity Jihomoravského kraje“ realizovaný v rámci opatření 3.3. Společného regionálního operačního programu Konference.
 zastupitelstvo,  rada,  hejtman  ředitel krajského úřadu.
VZDĚLÁVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB VE SPRÁVNÍCH OBVODECH HL. MĚSTA PRAHY.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Sítě 2000 Okresní úřad Hodonín geografický informační systém.
ÚSTAV ÚZEMNÍHO ROZVOJE Robert Veselý Seminář „Jsou možné inovace v mikroregionech?“ Brno, 28. listopadu 2011 Monitoring mikroregionů a další výstupy činnosti.
Rozpočty územních samosprávných celků
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Územní samospráva Kraje
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Podpora obnovy venkova podpora regionálního rozvoje v roce 2008.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Webová aplikace – databáze mikroregionů kartografické vyjádření mikroregionů Zlín, říjen 2005 ORR KrÚ JMK 10/2005.
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny, z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Vypracovali: Martin Odstrčil Vojtěch Stybor Gabriela Schönová
Pozemkové právo – pojem, principy a systém, objekt a subjekty pozemkově- právních vztahů, metoda právní regulace JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Územní samospráva Obce
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
„Váš kraj, Váš rozpočet“. Projekt „Váš kraj, Váš rozpočet“  Běžná praxe: občané mají možnost vyjádřit se k návrhu rozpočtu až ve fázi, kdy je návrh rozpočtu.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Programy regionálního a municipálního rozvoje Mgr. Oldřich Hájek.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
Regionální operační program NUTS II Severovýchod Informační seminář pro Seminář Greenway Jizera , Mladá Boleslav.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Havarijní plán kraje.
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Obsah veřejných rozpočtů III
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
PROGRAM OBNOVY VENKOVA KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE 2011 SETKÁNÍ ORP 30. 6
SMĚRNICE RADY KRAJE Č. 2/2008 K SYSTÉMU PŘÍPRAVY A REALIZACE PROJEKTŮ KRAJE A ORGANIZACÍ ZŘIZOVANÝCH ČI ZAKLÁDANÝCH KRAJEM SPOLUFINANCOVANÝCH Z FONDŮ EU.
Stavební právo.
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

odborný seminář PRÁCE S MIKROREGIONY NA ÚROVNI KRAJŮ téma příspěvku „Mikroregiony jako aktéři regionálního rozvoje odborný seminář PRÁCE S MIKROREGIONY NA ÚROVNI KRAJŮ téma příspěvku „Mikroregiony jako aktéři regionálního rozvoje “ Jihomoravský kraj, 26. listopadu 2008 ORR KrÚ JMK

Vybraná ustanovení ze zákona č. 248/2000 Sb. § 8 Podpora regionálního rozvoje krajem (1)Kraj v rámci své samostatné působnosti podporuje rozvoj regionů vymezených v programu rozvoje územního obvodu kraje podle svých konkrétních potřeb s ohledem na vyvážený rozvoj svého územního obvodu. § 9 Program rozvoje územního obvodu kraje b) vymezení regionů, jejichž rozvoj je třeba podporovat s ohledem na vyvážený rozvoj kraje, spolu s uvedením oblastí, na něž má být podpora zaměřena včetně navrhovaných opatření,

Vybraná ustanovení ze zákona č. 248/2000 Sb. § 10 Finanční podpora rozvoje územního obvodu kraje (1) K finanční podpoře regionálního rozvoje územního obvodu kraje se v krajském rozpočtu vyčleňují finanční prostředky na uskutečňování programu rozvoje územního obvodu v rozsahu, který schválí zastupitelstvo kraje. K tomuto účelu může také kraj zřizovat peněžní fondy. (3) Příjemci finanční podpory mohou být sdružení obcí nebo obce a jimi založené právnické osoby, podnikatelé 4) a ostatní právnické osoby, které o ni požádají a předloží projekt, kterým má být realizováno opatření obsažené v programu rozvoje územního obvodu kraje (5) Kraje v rámci své působnosti provádějí kontrolu a hodnocení účinnosti projektů realizovaných v rámci programu rozvoje územního obvodu kraje.

Vybraná ustanovení ze zákona č. 248/2000 Sb. § 13a Pověřené obecní úřady a obecní úřady obcí s rozšířenou působností Pověřené obecní úřady a obecní úřady obcí s rozšířenou působností zajišťují dílčí úkoly spojené s procesem podpory regionálního rozvoje, zejména jsou povinny na žádost ministerstva nebo kraje poskytnout nezbytnou součinnost při přípravě a realizaci strategie regionálního rozvoje, státních programů regionálního rozvoje a programů rozvoje územního obvodu kraje. § 14 Obce (1) Obec ve své samostatné působnosti spolupracuje s krajem, na jehož území se nachází, při přípravě a realizaci programu územního rozvoje kraje. (2) Obec ve své samostatné působnosti může a)podporovat rozvoj podnikatelských aktivit potřebných pro rozvoj regionu, například formou technické a investiční přípravy pro investory - podnikatele, a b) sdružovat své prostředky se sousedními obcemi a dalšími právnickými osobami při zajišťování rozvojových programů společných více obcím.

Vybraná ustanovení ze zákona č. 129/2000 Sb. § 1 Postavení krajů a jejich orgánů (4) Kraj pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů. § 35 Pravomoc zastupitelstva (2) Zastupitelstvu je vyhrazeno d) koordinovat rozvoj územního obvodu, schvalovat programy rozvoje územního obvodu kraje podle zvláštních zákonů, zajišťovat jejich realizaci a kontrolovat jejich plnění,

Vybraná ustanovení ze zákona č. 128/2000 Sb. § 46 Spolupráce mezi obcemi (1) Obce mohou při výkonu samostatné působnosti vzájemně spolupracovat. (2) Spolupráce mezi obcemi se uskutečňuje zejména a) na základě smlouvy uzavřené ke splnění konkrétního úkolu, b) na základě smlouvy o vytvoření dobrovolného svazku obcí c) zakládáním právnických osob podle zvláštního zákona 17) dvěma nebo více obcemi. § 47 (2) Na spolupráci mezi obcemi nelze použít ustanovení občanského zákoníku o zájmových sdruženích právnických osob a o smlouvě o sdružení, nestanoví-li tento zákon jinak (§ 51 odst.3)

Vybraná ustanovení ze zákona č. 128/2000 Sb. § 48 (1)Smlouva mezi dvěma nebo více obcemi ke splnění konkrétního úkolu se uzavírá na dobu určitou nebo neurčitou. Předmětem této smlouvy nemůže být vznik právnické osoby. Smlouva musí mít písemnou formu a musí být předem schválena zastupitelstvy obcí, jinak je neplatná. (2) Smlouva musí obsahovat a) označení účastníků smlouvy, b) vymezení předmětu smlouvy a jeho rozsahu, c) práva a povinnosti jednotlivých účastníků smlouvy, d) způsob využití stavby po jejím dokončení, je-li stavba předmětem smlouvy, e) způsob odstoupení účastníků od smlouvy a vypořádání části jejich majetku. (3) Majetek získaný výkonem společné činnosti obcí na základě smlouvy podle odstavců 1 a 2 se stává spoluvlastnictvím všech účastníků této smlouvy.odstavců 12 Podíly na majetku získaném společnou činností jsou stejné, není-li smlouvou stanoveno jinak. (4) Ze závazků vůči třetím osobám jsou účastníci smlouvy zavázáni společně a nerozdílně, není-li smlouvou stanoveno jinak.

Vybraná ustanovení ze zákona č. 128/2000 Sb. § 50 (1) Předmětem činnosti svazku obcí mohou být zejména a)úkoly v oblasti školství, sociální péče, zdravotnictví, kultury, požární ochrany, veřejného pořádku, ochrany životního prostředí, cestovního ruchu a péče o zvířata, b) zabezpečování čistoty obce, správy veřejné zeleně a veřejného osvětlení, shromažďování a odvozu komunálních odpadů a jejich nezávadného zpracování, využití nebo zneškodnění, zásobování vodou, odvádění a čištění odpadních vod, c) zavádění, rozšiřování a zdokonalování sítí technického vybavení a systémů veřejné osobní dopravy k zajištění dopravní obslužnosti daného území, d) úkoly v oblasti ochrany ovzduší, úkoly související se zabezpečováním přestavby vytápění nebo ohřevu vody tuhými palivy na využití ekologicky vhodnějších zdrojů tepelné energie v obytných a jiných objektech ve vlastnictví obcí, e) provoz lomů, pískoven a zařízení sloužících k těžbě a úpravě nerostných surovin, f) správa majetku obcí, zejména místních komunikací, lesů, domovního a bytového fondu, sportovních, kulturních zařízení a dalších zařízení spravovaných obcemi. (2) Přílohou smlouvy o vytvoření svazku obcí jsou jeho stanovy, v nichž musí být uvedeno a) název a sídlo členů svazku obcí, b) název a sídlo svazku obcí a předmět jeho činnosti, c) orgány svazku obcí, způsob jejich ustavování, jejich působnost a způsob jejich rozhodování, d) majetek členů svazku obcí, který vkládají do svazku obcí, e) zdroje příjmů svazku obcí, f) práva a povinnosti členů svazku obcí, g) způsob rozdělení zisku a podíl členů na úhradě ztráty svazku obcí, h) podmínky přistoupení ke svazku obcí a vystoupení z něj, včetně vypořádání majetkového podílu, i) obsah a rozsah kontroly svazku obcí obcemi, které svazek obcí vytvořily.

Katastry a katastrální výměry v Jihomoravském kraji z pohledu sídelních struktur PořadíKatastrální území z pohledu sídelních struktur Počet katastrů v % Katastrální výměra v ha Katastrální výměra v % 1.Venkovský prostor70479, ,50 2.Sídla se statutem měst13915, ,30 3.Venkovský prostor a sídla se statutem měst (ř.1 + ř.2) 84394, ,80 4.Statutární město Brno485, ,20 5.Suma ř.3 + ř , ,00

Přehled možných veřejných aktérů regionálního rozvoje (Jihomoravský kraj) PořadíNázvy jednotlivých struktur Počty jednotlivých struktur Plošné rozložení v % v rámci JMK Působnost v oblasti regionálního rozvoje 1.Obce673100Samostatná 2.Obcí s pověřeným obecním úřadem 34100Samostatná v rámci k.ú. 3.Obce s rozšířenou působností 21100Samostatná v rámci k.ú. 4.Města4819,3Samostatná 5.Mikroregiony6679Samostatná

Pojem mikroregionu v Jihomoravském kraji (svazek obcí dle §§ 49 až 53 č. zákona 128/2000 Sb., o obcích) - vzniká pro územně ucelenou oblast vymezenou přirozenými přírodními, technickými nebo historickými hranicemi nebo pojícími prvky. V obecné formě se jedná o spádové území, které využívá principu soudržnosti, kde tři a více obcí propojuje a provazuje své zájmy a záměry jednotlivých akcí a aktivit v územně uceleném zájmovém prostoru s cílem vymezení a realizování žádoucích změn ve všech obcích nebo části obcí takto vymezeného území. 66 spolupracujících mikroregionů pokryto 79 % území Jihomoravského kraje zapojeno 557 obcí z rozvojových strategií mikroregionu

ORR KrÚ JMK Plošné rozložení mikroregionů v roce 2003 – počet 45

ORR KrÚ JMK Plošné rozložení mikroregionů v roce 2008 – počet 66

ORR KrÚ JMK Formy podpory mikroregionů Jihomoravským krajem 1. metodická a konzultační pomoc (pracovní jednání, projekty, SRD) 2. rozvoj lidských zdrojů (vzdělávání) 3. finanční (příprava projektů a spolufinancování realizace, manažeři, SRD ) 4. monitorovací a datová ( dotazníky, databáze, data ČSÚ, vyhodnocení ÚÚR)

ORR KrÚ JMK Nástroj pro rozvoj mikroregionů a základ úspěchu 1. Zpracování strategie rozvoje mikroregionu (SRD) dle doporučené metodiky za účasti regionálních partnerů 2. Vzdělávání v oblasti zpracování strategických a programových dokumentů a jejich využití v praxi 3. Vzdělávání v oblasti strategického plánování a řízení 4. Dodržování postupu při naplňování SRD, zpětná vazba valné hromadě mikroregionu, benchmarking mezi mikroregiony 5. Otevřená komunikace s veřejností a publicita výsledků naplňování SRD

ORR KrÚ JMK Kontaktní osoby Jméno a příjmeníPavel Fišer Funkce oddělení strategického rozvoje Odbor regionálního rozvoje Adresa pracoviště (ulice, č.p., obec) Žerotínovo náměstí 3/5, Brno Telefon Fax Děkuji Vám za pozornost