Liga komunitních škol Role komunitní školy - vzdělávací služba veřejnosti v místě, kde je škola zřízena - komunitní model vzdělávání překračuje klasický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Pracovní skupina národnostní menšiny a cizinci
Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žáků a žákyň
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Kariérové poradenství
Vlastní hodnocení školy
Opatření 2.3 JPD 3 „Posilnění kapacit poskytovatelů sociálních služeb v hlavním městě Praha“ Globální grant.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Vzdělávání Romů - vybrané problémy komplikující efektivní vzdělávání Romů - systémová podpora vzdělávání Romů - jak jsme si poradili u nás ve škole.
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
KONTAKT BOHUMÍN – metodika komunitního centra a soc
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Evropský sociální fond a podpora zaměstnávání
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Pracovní skupina III Osoby v krizi a osoby ohrožené sociálním vyloučením.
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Inkluzivní romská škola (Mgr. Libor Tománek)
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Středisko integrace menšin Opava Husova
Výstupy z Úvodního semináře
Podpůrná a vyrovnávací opatření v inkluzivní škole
Rekapitulace výchozí situace v Kadani.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Ostrava Pilotní projekty v IOP „Integrovaný přístup k řešení romské problematiky v sociálně vyloučených lokalitách“
Komunitní a otevřená škola
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Komunitní centrum Amaro Phurd - Pražská
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Šablony  Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy  Výzva č. 02_16_022 Podpora škol formou projektů.
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
SPOLEČNÁ ŘEŠENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ reg. č. CZ.1.07/1.1.00/ LOKÁLNÍ STRATEGIE ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ OHROŽENÝCH ŠKOLNÍM NEÚSPĚCHEM v lokalitě ORP Karviná.
Terénní sociální práce s uživateli drog v sociálně vyloučených lokalitách JAKUB ČERNÝ ROMAN HLOUŠEK.
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Ústeckém kraji Most
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Město Velké Hamry – inkluzivní opatření v oblasti vzdělávání Mgr. Štěpán Bolf, lokální konzultant.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Místní akční skupina SVATOVÁCLAVSKO, z.s. Pracovní skupina MAP ORP Kladno Dům Kultury Stochov.
SWOT 3 analýza - MAP pro ORP Kladno Verze Název projektu: Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno Projekt je spolufinancován Evropskou.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
Individuální projekt systémový - OP VVV Inkluzivní a kvalitní vzdělávání v územích se sociálně vyloučenými lokalitami.
Analytická část MAP pro SO ORP Český Brod
MAP – Místní akční plán ORP RK
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Sociálně vyloučení jako cílová skupina terénních sociálních služeb
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Místní plán inkluze + OP VVV
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Plán vzdělávacích aktivit
Bc. Magdalena Zábranská
Tisková konference Štrasburk dva roky poté
Tisková konference
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro osoby se zdravotním postižením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu sociálních.
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Transkript prezentace:

Liga komunitních škol Role komunitní školy - vzdělávací služba veřejnosti v místě, kde je škola zřízena - komunitní model vzdělávání překračuje klasický model vyučovací „od – do“ (8:00 – 13:30), škola nerezignuje na svou nezastupitelnou roli vzdělávacího a kulturního centra v rámci komunity, komunitní škola nabízí mimoškolní aktivity žákům, jejich rodičům a ostatním obyvatelům v místě zřízení - komunitní činnost je užitečná pro všechny typy lokalit – nejedná se pouze lokality sociálně vyloučené, ale např. i sídlištní, vilové, vesnické lokality apod. Liga komunitních škol - sdružuje školy, které se snaží naplňovat role komunitního vzdělávání. v rámci Ligy komunitních škol spolupracují především školy, které působí v sociálně vyloučených oblastech ČR, popř. poblíž těchto lokalit ZŠ Praha (Grafická, Havlíčkovo nám.), ZŠ Ústí n.Labem – Předlice, ZŠ Most – Chánov, ZŠ Brno (Křenová, nám. 28. října) Cíle Ligy komunitních škol - podpora a rozvíjení konceptu komunitního vzdělávání na školách - podpora a rozvíjení principů inkluze na školách, přičemž nás zajímá inkluze v nejširším slova smyslu, definovaná jako připravenost školy maximálně efektivně vzdělávat žáky nezávisle na podobě jejich speciálních vzdělávacích potřeb - podpora a prosazování komunitních a inkluzivních vzdělávacích principů v rámci českého vzdělávacího systému - výměna zkušeností a sdílení příkladů dobré praxe

Komunitní škola - Sociálně vyloučené lokality V ČR Celkový počet sociálně vyloučených romských lokalit v ČR – 310 (zkoumané lokality - 2005/06 – projekt ESF, zadavatel MPSV, realizace GAC, Nová škola) zdroje dat: Mapa sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených romských lokalit v ČR (http://www.esfcr.cz/mapa/) Analýza sociálně vyloučených romských lokalit a absorpční kapacity subjektů působících v této oblasti (GAC, Nová škola 2006) charakteristiky vyloučených lokalit Trh práce Nízká kvalifikace (konkurence v segmentu nekvalifikované práce) Nízké sociální kompetence Špatný zdravotní stav Syndrom dlouhodobé nezaměstnanosti Solidární sítě fungující na bázi příbuzenství Demotivace vyplývající z vysoké míry zadlužení (exekuce, lichva) Demotivace vyplývající ze špatně nastaveného sociálního systému, práce „na černo“ „neformální ekonomické aktivity“ (sběr surovin, kriminální aktivity – prostituce, krádeře, drogy, …) Diskriminace ze strany zaměstnavatelů Nízká prostorová mobilita Bydlení Bydlení v nestatndardních podmínkách (ubytovny, „holobyty“, azylové domy, přeplněné byty, bydlení u příbuznýchú) Nízká kvalita bydlení (malometrážní byty nižší kategorie, nedostatečně vybavené byty Nevyhovující hygienické podmínky „vybydlené“ bydlení Vysoké ceny bydlení, neplatičství etnická homogenizace lokalit

Vzdělávání nízká míra motivace ke vzdělávání absence předškolní přípravy (pouze polovina romských dětí absolvuje nějakou formu předškolní přípravy, u dětí neromských se jedná cca. o 90%) vysoká absence žáků (absence romských dětí jsou 3x vyšší v porovnání s jejich vrstevníky¨) problémy sociálně vyloučené lokality (viz bydlení, trh práce) - jejich vliv na vzdělávání nedostatešná znalost českého jazyka, absence domácí přípravy, chybějící pozitivní vzory v lokalitě, zanedbaná zdravotní postižení a znevýhodnění, nespolupráce rodičů při řešení SPU, migrace Čísla převzata ze závěrečné zprávy projektu Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žáků a žákyň, GAC, 2009/ Vybrané sociálně demografické ukazatele vztahující se k lokalitě Brno - střed: Vzdělání: 0,3% (vysokoškolské vzdělání), 96% (neukončené nebo ukončené ZŠ), ostatní bez vzdělání nebo vyučen, popř.SŠ Počet osob v jednom bytě: průměrně 5 – 6osob Průměrná výše nájmu: 7500,- Kč Byty odpovídající III.a IV. kategorii: 60% Nezaměstnanost: mezi 65% - 85% Zadlužené domácnosti: 47% (průměrná výše zadluženosti: 220 000,-Kč) Problémy lokality: kriminalita (i dětská), prostituce (i dětská), návykové látky (pervitin, heroin, toluen), gamblerství, zadluženost rodin (i lichva), nedostatek relaxačních zón (parky, hřiště …), kumulace patologických služeb (herny, zastavárny), hluk, hygienické problémy (potkani, plísně v bytech, zdevastované byty, odpadky – krádeže popelnic …). Data převzata ze závěrečné zprávy výzkumu Identifikace sociálně vyloučených lokalit a zpracování jejich mapy ve městě Brně (zadavatel Úřad vlády ČR, 11/2008).

Komunitní škola - základní školy „spádové“ sociálně vyloučeným lokalitám V roce 2009/2010 nabízelo základní vzdělávání 4 125 základních škol. Průměrný počet žáků na 1 třídu 19,2 (2008/2009), 18,9 (2009-10) (Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2009/2010 /prosinec 2010/) „Ve výzkumu jsme se zaměřili na školy, do nichž docházejí děti ze 310 vyloučených lokalit, které identifikovala Mapa sociálně vyloučených romských lokalit a absorpční kapacita subjektů působících v této oblasti (MPSV, 2006). Celkem jsme na orbitu těchto lokalit identifikovali 396 škol“ (Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žákyň a žáků ZŠ v okolí vyloučených romských lokalit, závěrečná zpráva, GAC, leden 2009) cca. KAŽDÁ 10. ŠKOLA V ČR PRACUJE S ŽÁKY ZE SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝCH LOKALIT

Komunitní škola - etnicita hraje důležitou roli Školy v rámcí Ligy komunitních škol vnímají 2 rozměry své práce jako zásadní Komunitní škola - etnicita hraje důležitou roli škola plní roli vzdělávacího a kulturního centra v místě svého zřízení škola reflektuje v nabídce vzdělávacích aktivit specifika spádové oblasti (v našem případě specifika sociálně vyloučené lokality) škola supluje chybějící systémová řešení v oblasti sociálně znevýhodněného vzdělávání zvýšenou iniciativou (dobrovolnickou prací) – dotační programy, spolupráce se subjekty sociálního znevýhodnění,… škola realizuje programy zohledňující a podporující romské tradice a zvyky Inkluzivní škola - etnicita nehraje žádnou roli podrobnější informace –viz-http://www.osmec.cz/vyloucene-dokumenty.php škola vytváří inkluzivní vzdělávací prostředí - na základě diagnostiky vzdělávacích potřeb žáků individualizuje vzdělávací péči, přičemž etnicita nevypovídá nic o vzdělávacích potřebách žáků míra individualizace vzdělávací péče je přímo úměrná vytvořeným proinkluzivním podmínkám na školách (mezi zásadní patří posílení poradenství a nižší počty žáků ve třídách) – stačí reflektovat závěry (doporučení) výzkumů z posledních let (Člověk v tísni, GAC, Liga lidských práv, …) východisko inkluze, jak mu rozumíme na našich školách - pracujeme s dětmi, které k nám chodí – bez výběru !!! Je důležité definovat roli našeho typu škol ve vzdělávacím systému (potřebnost/nepotřebnost) Př realizovaného nástroje: přípravná třída +/ zlepšení připravenosti na školní docházku, vyrovnání absence předškolní přípravy, dostupná logopedická péče, kontakt s rodiči, snížení následné absence při plnění povinné školní docházky, bezpaltná docházka, … -/ „segregační opatření“ (děti nejsou integrovány do majoritních skupin)

(Ne)využívané nástroje v oblasti vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků Opatření vyrovnávající sociální, kulturní, … znevýhodnění žáků, rodičů přípravná třída – vyrovnání chybějící předškolní přípravy asistent pedagoga – neschopnost, popř. neochota rodičů komunikovat se školou, nepřipravenost dětí na školní docházku, … projekty pro rodiče s dětmi (např.: edukativně stimulační skupiny) – chybějící kompetence rodičů v domácí přípravě žáků celodenní programy škol (komunitní rozměr) – volný čas žáků cílená příprava na vyučování („doučování“), příprava na přijímací zkoušky dotační programy – vyrovnání neschopnosti, popř. neochoty rodičů podílet se finančně na vzdělávání, vyrovnání chybějícího systémového přístupu ke vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním Proinkluzivní opatření zvyšující efektivitu vzdělávání – vyrovnávají znevýhodnění vyplývající ze speciálních vzdělávacích potřeb žáků snížený počet žáků ve třídách ZŠ - individualizace vzdělávací péče personálně posílené poradenství na školách – diagnostika SVP, IVP, volba povolání, mentoring podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, spolupráce mezi školami a dalšími subjekty inkluze Podpora sociálně znevýhodněných škol Rozvojový program Na podporu škol, které realizují inkluzivní vzdělávání – motivace pedagogů

závěr školy, které se snaží v rámci českého vzdělávacího systému naplňovat komunitní a inkluzivní rozměr vzdělávání jsou v očích veřejnosti touto skutečností stigmatizovány (školy jsou nálepkovány jako školy pro mentálně postižené děti, pro děti z etnických menšin, invalidy, … = školy pro „problematické“ děti) Školy „spádové“ sociálně vyloučeným lokalitám jsou nálepkovány jako školy segregační, jsme označováni za příčinu vzdělávacích neúspěchů romského etnika (romské, proromské organizace) Školy našeho typu nejsou systémově zvýhodněny, není jasně deklarována jejich role ve vzdělávacím systému Nekoncepčnost v oblasti vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků, účelové využívání etnicity žáků, zmatení terminologie (integrace, inkluze, sociální znevýhodnění, segregace …) poškozuje školy a tím i jejich klienty Roztříštěnost vzdělávacích aktivit (paralelní „neziskové“ vzdělávací struktury) je drahá a často kontraproduktivní Liga komunitních škol nabízí spolupráci školám, které vzdělávají žáky ze sociálně vyloučených lokalit (9,6% základních škol v ČR) – je nutné, aby se ke vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků vyjadřovali ti, kteří tyto žáky vzdělávají – tedy učitelé ze znevýhodněných škol