Snižování hluku ze silniční dopravy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Měření hluku z dopravy v ulicích Nová, Komenského v Hranicích
TZ 21 – navrhování otopných soustav
Písemka č. II.  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b, 2 b, 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
NAVRHOVÁNÍ A POSOUZENÍ VOZOVEK
POZEMNÍ STAVITELSTVÍ III cvičení
Vliv dopravy na životní prostředí z hlediska tvorby hluku a vibrací
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
OBNOVA RETENČNÍ NÁDRŽE JORDÁN
Uzavírky silnic II/476 a I/11
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
NRL pro měření a posuzování hluku v komunálním prostředí
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě
Strategické hlukové mapování
Strategické hlukové mapování v ČR
STANOVENÍ NEJISTOT PŘI VÝPOŠTU KONTAMINACE ZASAŽENÉHO ÚZEMÍ
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Plánování dopravní infrastruktury z pohledu projektanta
Dopravní a liniové stavby
DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Interpretace výsledků modelových výpočtů
Vytápění Literatura: Jelínek V., Kabele K.: Technická zařízení budov 20, 2001 Brož K.: Vytápění, 1995 Normy ČSN.
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
Dopravní a liniové stavby
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Kvantifikace externích nákladů z jízdy nákladního vozidla na zpoplatněných a objízdných trasách Vojtěch Máca Centrum pro otázky životního prostředí UK.
1 TP Interoperabilita Železniční Infrastruktury Praha, Expertní skupina Rozhraní v období Ing. Jiří Jelének VÚKV a.s. Bucharova.
Proudění vzduchu v atmosférické mezní vrstvě Vyhodnocování vlastností proudění s využitím počítače a moderních technologií.
Doprava a životní prostředí
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Dopravní průzkum Petr Chocholouš.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Řešení staré hlukové zátěže z pohledu ŘSD ČR
NBU2 LS2015 / BYDLENÍ Petr LÉDL KATEDRA ARCHITEKTURY BYTOVÝ DŮM
zásady navrhování dopravních – silničních staveb
Úvod do pozemních komunikací
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
9. OTVOROVÉ VÝPLNĚ I. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Školení CDV 1 Značení je vizuální prostředek komunikace pro vysílání sdělení cílové skupině použitím symbolů, znaků nebo obrázků. Základní principyviditelnosti.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní cesta Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Větrání podzemních staveb. Rozdělení větrání Během výstavby –přirozené –nucené foukací sací kombinované Během užívání podzemního díla –provozní přirozené.
Hlukové mapy Historie, výpočty a vizualizace Petr Duda.
Návrh koridorů cyklistické dopravy na území ITI Olomoucké aglomerace
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Navrhování tunelových staveb
Nový zákon o ochraně ovzduší
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
Opatření ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu v kraji
MOŽNOSTI ŘEŠENÍ NEDOSTATKU PARKOVACÍCH MÍST PRO NÁKL. AUTOMOBILY
VLOZ0241c: Ochrana a podpora zdraví I – cvičení Životní prostředí v ČR
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Dětské dopravní hřiště Liberec
Nízkoteplotní asfaltové směsi
Vážení vozidel za jízdy WIM
Pozitivní ekologické dopady projektu
Transkript prezentace:

Snižování hluku ze silniční dopravy Akustika Praha s. r. o. 21. 6. 2011 Snižování hluku ze silniční dopravy Josef Novák, Akustika Praha s. r. o. Josef.Novak@akustika.cz Seminář „Hlukové studie v procesu EIA“, CEMC, Praha 21. 6. 2011 Hlukové studie v procesu EIA - Snižování hluku ze silniční dopravy

Hlavní složky hluku ze silniční dopravy Hluk motoru a výfuku (významný pro pomalá a těžká nákladní vozidla, pro osobní vozidla pouze při nízkých rychlostech); hluk styku pneumatik s vozovkou (významný při vyšších rychlostech osobních i těžkých vozidel); aerodynamický hluk (významný pro osobní i nákladní vozidla při vyšších rychlostech).

Hlavní možnosti snížení hluku v existujících situacích V existujících situacích nevhodného vztahu frekventované komunikace a obytné zástavby jsou účinná hlavně následující protihluková opatření: protihlukové clony nebo valy; snížení intenzity dopravy všech vozidel; vyloučení nebo omezení provozu těžkých vozidel; snížení rychlosti; opravy špatného stavu vozovky nebo tramvajové trati; náhrada „hlučného“ povrchu vozovky „tišším“; omezení provozu starých a hlučných vozidel; dosažení plynulosti provozu.

Útlum hladiny akustického tlaku A dopravního hluku v závislosti na dráhovém rozdílu

2,4 dB Závislost snížení hluku na klesající rychlosti provozu pro dopravní proud obsahující 20 % těžkých vozidel

1,8 dB Závislost snížení hluku na klesajícím podílu těžkých vozidel pro rychlost 50 km/h

Závislost snížení hluku na snížení dopravní intenzity v procentech pro 20 % podíl těžkých vozidel a rychlost provozu 50 km/h

Vliv povrchu vozovky Druh povrchu vozovky Korekce emise hluku (dB) Nerovná hrubá dlažba 4,8 Rovná dlažba 3,1 Beton, asfalt s hrubou frakcí 1,1 Hladký asfalt 0,0 Porézní povrch -2,7

Vliv povrchu vozovky „Tiché“ povrchy vozovek jsou často deklarovány jako opatření umožňující snížení emise hluku ze silničních komunikací až o několik decibelů, například v USA existují už mnohaleté zkušenosti s přidáváním drcených pneumatik do živičných směsí; počáteční snížení emise hluku může být významné, po několika letech provozu se ale snižuje až zcela vytrácí; známy jsou i pórézní drenážní povrchy, které ovšem vyžadují náročnou pravidelnou údržbu pro zachování póréznosti povrchu a časté obnovování porézní vrstvy, která je méně trvanlivá, než běžné živičné povrchy; při návrzích a posuzování vlivu povrchů vozovek s nízkou emisí hluku je třeba požadovat solidní podklady opřené o dlouhodobá měření hluku.

Hluk pneumatik je předmětem evropské legislativy NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (ES) č. 661/2009 ze dne 13. července 2009

Hlavní možnosti snížení hluku v projektovaných situacích Při projektování nových komunikací a okolní zástavby je třeba dbát hlavně následujících zásad: koncepční řešení výhledové dopravy s důrazem na omezení tranzitní dopravy a provozu těžkých vozidel v blízkosti sídelních útvarů; regulace dopravy všech nebo pouze těžkých vozidel pomocí zákazů vjezdu nebo vhodného systému zpoplatnění vjezdu; vedení frekventovaných silnic a železnic v dostatečné vzdálenosti od obytné zástavby; vedení frekventovaných silnic a železnic trasami umožňujícími účinná protihluková opatření (například podzemní tunely, galerie, zářezy, clony, valy nebo bariérová zástavba); vhodná orientace a vnitřní disposice obytných domů vůči zdrojům hluku; podpora a zvýšení atraktivity městské hromadné dopravy.

Orientace chráněných budov vůči komunikaci

Tunely, zářezy, valy, clony

Profil terénu

Regulace dopravy Hluk v městské zástavbě často překračuje hygienické limity i s korekcí na starou zátěž; na většině těchto míst nejsou reálné protihlukové clony ani jiná protihluková opatření; hluk v chráněném vnitřním prostoru lze na limitní hodnoty snížit pomocí výměny oken za zvukoizolační; při současné legislativě tak ve venkovním prostoru trvá protiprávní stav, který je možno napadnout u soudu; jedinou možností snížení hluku ve venkovním prostoru je v takových případech postupně zaváděná a rozšiřovaná regulace dopravy; možnost cokoliv a kamkoliv dopravit auty a nízký hluk v městské zástavbě nejsou slučitelné pojmy.

Počítačové modely šíření hluku ze silniční dopravy Soudobé programy jsou založeny na algoritmu rychlého vyhledávání cest šíření zvuku mezi zdrojem zvuku a místem příjmu v třírozměrném urbanistickém prostředí metodou „inverse ray tracing“ a umožňují modelování následujících fyzikálních jevů: šíření přímého zvuku mezi zdrojem a místem příjmu se sférickou divergencí; ohyb zvuku v závislosti na vlnové délce a velikosti překážky; odraz zvuku od země a jiných horizontálních, vertikálních nebo šikmých ploch; pohlcování zvuku ve vzduchu; šíření zvuku nad pohltivým povrchem; směrové vyzařovací charakteristiky zdrojů hluku; meteorologické podmínky.

Zadání výpočetního modelu Vektorové digitální mapy situace (profil terénu, komunikace, budovy, vodní plochy, druhy jiných povrchů); umístění a výška protihlukových clon; dopravní údaje (počty jízdních pruhů, povrch vozovky, intenzita dopravy v denní době a noční době, skladby a rychlosti dopravních proudů, rychlosti různých druhů vozidel); převažující povětrnostní podmínky.

Složky nejistoty modelových výpočtů hluku Chyby a nepřesnosti digitálních mapových podkladů polohopisu a výškopisu); nejistota parametrů prvků modelu (vlastnost fasád objektů a povrchu clon, odrazivost terénu, výška objektů); nejistota vstupních podkladů ovlivňujících emisi hluku dopravního proudu; nejistota metodiky výpočtu; nejistota způsobená použitým predikčním softwarem; nejistota vyplývající z použitých meteorologických dat; nejistota vyplývající ze zjednodušení modelů hlukové situace pro urychlení výpočtu (zjednodušení geometrie modelu, počty odrazů, délka sledovaného zvukového paprsku aj.)

Příklad 3D náhledu modelu dokumentující modelování výšek budov - Brno

Situace obytného souboru bez protihlukové clony Horizontální hluková mapa ve výšce 3 m nad zemí

Situace obytného souboru s protihlukovou clonou výšky 4 m Horizontální hluková mapa ve výšce 3 m nad zemí

Příklad mapy rozložení dopadajícího hluku na fasády

Časté připomínky a požadavky veřejnosti k akčním plánům Hluk ze vzdálenějších kapacitních komunikací, vzniklých obvykle později, než obytná zástavba; hluk z dlážděných nebo jinak nerovných vozovek (až + 4 dB); rychlost provozu (doporučuje se 50 km/h); rušivost rychlých průjezdů tramvají a těžkých vozidel v noci; omezení provozu nákladních aut; protihlukové clony (často reálné, v městech problematické); protihlukové povrchové tunely (velmi nákladné, problémy s bezpečností a požární ochranou, křižovatkami, v Evropě neobvyklé); pásy zeleně; výměny oken chráněných místností.

Děkuji za pozornost