Útěky dětí ze zařízení realizujících ústavní a ochrannou výchovu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Požadavky k získání známky
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Kariérové poradenství
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Úvod do předmětu Požadavky k zápočtu Požadavky k zápočtu Požadavky ke zkoušce Požadavky ke zkoušce Organizace výuky Organizace výuky.
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Vliv náhradních forem péče na vývoj a život dítěte
Sociální služby poskytované ohroženým rodinám (na příkladu Slezské diakonie)
Transformace systému práce s ohroženými dětmi a rodinami Tisková konference MPSV a MŠMT 30. dubna 2009.
Středisko náhradní rodinné péče Projekt Náhradní rodina + dítě + odborník jako partneři (Metodické centrum pro NRP) doba trvání projektu
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Rodinné prostředí žáka
Rizikového chování v dospívání
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Je dnes dětství bezpečné. (Subjektivní zkušenost dět
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Strachy v období rané adolescence
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
Včasná péče v České republice Zora Syslová. OBSAH 1.Vymezení pojmů 2.Co znamená včasná péče, její význam 3.Charakteristiky dětí ze sociokulturně znevýhodněného.
Psychologie koučování
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV)
Fáze poradenského procesu
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Klasifikace nemocí – ICD, ICF
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Limity a úskalí resocializačního působení u pachatelů z řad mládeže
Sociální práce s rodinou 4
Systém odměňování pracovníků ve vybraném podniku
Specifika léčby dospělých dětí alkoholiků
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Syndrom rizikového chování v dospívání
Psychologie koučování
Citlivost kořenů polynomů
Školská sociální práce
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Útěky dětí ze zařízení realizujících ústavní a ochrannou výchovu Výstupy diplomové práce Mgr. Aneta Houfková

Jak se pracuje s útěky v zařízeních realizujících ústavní a ochrannou výchovu? 1) Co se v jednotlivých zařízeních považuje za útěk? 2) Jaké jsou důvody útěků dětí ze zařízení? 3) Jakým způsobem se postupuje v případě útěku dítěte a jeho návratu do zařízení? 4) Jaké metody práce a služby se používají v rámci prevence útěků?

Vývoj pojetí útěku 40. léta - Útěk jako patologie (Rosenheim, Robey) 60. léta – Útěk jako projev zdravé seberealizace (Chapman, Ambrosin) Ekologická perspektiva – interakce jedince a systému (Germain)

Útěk jako proces (Heider et al., 2008) důvody útěků nebývají jednoduché a izolované příčiny rozdíl mezi „spouštěčem“ a faktory, jež přispívají k útěku fáze: 0. předpoklady k útěku 1. impulz 2. rozhodování 3. příprava 4. realizace 5. udržování 6. návrat 7. nesení následků

Má smysl zkoumat rozdíly? Ano (Adams, Monroe) Ne (Michael E. Rohr) Aplikace - příklad jeden útěk x opakované útěky (Baker) vliv rodinné změny x vleklé/emoční problémy

Dělení útěků dle motivace (Homer) dle času (Jones) další dělení útěk od/z něčeho (Barth, Jones) Útěk od konfliktu Útěk ze stresu, od změny Útěk od kontroly Útěk ze situace fyzického či psychického ohrožení útěk k někomu/něčemu útěk s někým/něčím (English) strach z reakce, nesdělitelná skutečnost dle času (Jones) krátkodobé střednědobé dlouhodobé útěky vedoucí k bezdomovectví další dělení reaktivní x spontánní útěk (Haupt, Afford) skutečný útěk x demonstrativní (Berger, Smidt) delikventní x s nízkým výskytem delikvence (Brennan) patologické x přirozené jednorázové x chronické (opakované)

Dělení dle charakteristik dětí Jones, Steirline děti s psychiatrickou diagnózou děti s diagnózou poruch chování děti s odlišným hodnotovým systémem děti dobrodružné, dobře přizpůsobivé děti negativně ovlivněné vrstevníky

Výstupy z rozhovorů rozdíly mezi definicemi útěků rozdíly ve způsobu nahlašování útěků obtíže v identifikování důvodů konkrétních útěků – opomíjení dlouhodobých problémů dítěte Intervence/výchovná opatření často neodpovídá důvodům útěku nedostatečná orientovanost některých pracovníků v oblasti dostupných služeb

Nedostane se mu včasné péče Důvody útěků Důvody útěku Jiné Dlouhodobé problémy Adaptace Prožitek Únik Vrstevníci Rodina Útěk k rodině (strach o ni) Stesk po rodině (malý kontakt) Nemožnost opustit zařízení Nedovolené odjezdy s kamarády Parta mimo zařízení, sexuální vztahy Dynamika skupiny Aktuální spor Šikana Vyhnutí se trestu Dobrodružství a zábava Návykové látky Zkušenost útěku Vědět, zda to dokáže Nejistota z blízké budoucnosti Problémy s adaptací – požadavky a očekávání Předchozí zkušenost s útěky Nedostane se mu včasné péče Brzké dosažení plnoletosti Nastavení společnosti Roční období

Příklady „best practice“ podrobná analýza služeb a metod práce s dětmi jednotlivých zařízení systematická práce s dlouhodobými problémy dětí – např. psychoterapie funkční analýza chování dítěte (Piazza) vedení záznamů o útěcích ze zařízení a jejich analýza rozšíření počtu intervenčních technik pracovníků podpora pracovníků zavedením intervize a supervize pracovníků výzkumné podněty – téma resilience…(Williams)

Děkuji Vám za pozornost Aneta Houfková aneta.houfkova@gmail.com

Literatura BAKEROVÁ, A. J. L. , et al. Recidivism at Shelter for Adolescents : First-time Versus Repeat Runaways. Social Work Research. 2003, vol. 27, no. 2, s. 84-93. HEIDER, D. et al. Materiál pro informaci porady vedení : Příčiny útěkovosti ze zařízení realizujících ústavní a ochrannou výchovu – výzkumná zpráva. Návrh pro PV č.j. 19291/2008-6/IPPP. MŠMT, Praha, 2008 JONES, L. P. A Typology of Adolescent Runaways. Child and Adolescent Social Work. 1988, vol. 5, no. 1, s. 16-29. (Jones, English, Steirline) MILLEROVÁ, A. T., et al. Patterns of Runaway Behavior Within a Larger Systems Context : The Road to Empowerment. Adolescence. 1990, vol. 25, no. 98, s. 271-289. (Barth) PIAZZA, C. C., et al. Functional Analysis and Treatment of Elopement. Journal of Applied Behavior Analysis. 1997, vol. 30, no. 4, s. 653-672. ROHR, M. E. Identifying Adolescent Runaways : The predictive Utility of the Personality Inventory for Children. Adolescence. 1996, vol. 31, is. 123, s. 605-623. (Chapman, Ambrosin, Adams, Monroe) SPRINGER, D. W. Validation of the Adolescent Concerns Evaluation (ACE) : Detecting Indicators of Runaway Behavior in Adolescents. Social Work Research. 1998, vol. 22, is. 4, s. 241-250. (Germain) STEFANIDIS, N., PENNBRIDGE, J., MACKENZIE, R.G., POTTHARST, K. Runaway and Homeless Youth: The Effects of Attachment History on Stabilization. American Journal of Orthopsychiatry. July 1992, vol. 62, s. 424-446. (Rosenheim) WHITBECK, L. B., HOYT, D. R. Nowhere to Grow: Homeless and Runway Adolescents and Their Families. Edited by J.D. Wright. 1st ed. Vol. 1. New York: Aldine de Gruyter, 1999. ISBN 0-202-30584-8. (Homer, Haupt, Afford, Berger, Smidt, Brennan) WILLIAMSOVÁ, N. R., et al. From Trauma to Resiliency : Lessons from Former Runaway and Homeless Youth. Journal of Youth Studies. 2001, vol. 4, no. 2, s. 233-253.