Útěky dětí ze zařízení realizujících ústavní a ochrannou výchovu Výstupy diplomové práce Mgr. Aneta Houfková
Jak se pracuje s útěky v zařízeních realizujících ústavní a ochrannou výchovu? 1) Co se v jednotlivých zařízeních považuje za útěk? 2) Jaké jsou důvody útěků dětí ze zařízení? 3) Jakým způsobem se postupuje v případě útěku dítěte a jeho návratu do zařízení? 4) Jaké metody práce a služby se používají v rámci prevence útěků?
Vývoj pojetí útěku 40. léta - Útěk jako patologie (Rosenheim, Robey) 60. léta – Útěk jako projev zdravé seberealizace (Chapman, Ambrosin) Ekologická perspektiva – interakce jedince a systému (Germain)
Útěk jako proces (Heider et al., 2008) důvody útěků nebývají jednoduché a izolované příčiny rozdíl mezi „spouštěčem“ a faktory, jež přispívají k útěku fáze: 0. předpoklady k útěku 1. impulz 2. rozhodování 3. příprava 4. realizace 5. udržování 6. návrat 7. nesení následků
Má smysl zkoumat rozdíly? Ano (Adams, Monroe) Ne (Michael E. Rohr) Aplikace - příklad jeden útěk x opakované útěky (Baker) vliv rodinné změny x vleklé/emoční problémy
Dělení útěků dle motivace (Homer) dle času (Jones) další dělení útěk od/z něčeho (Barth, Jones) Útěk od konfliktu Útěk ze stresu, od změny Útěk od kontroly Útěk ze situace fyzického či psychického ohrožení útěk k někomu/něčemu útěk s někým/něčím (English) strach z reakce, nesdělitelná skutečnost dle času (Jones) krátkodobé střednědobé dlouhodobé útěky vedoucí k bezdomovectví další dělení reaktivní x spontánní útěk (Haupt, Afford) skutečný útěk x demonstrativní (Berger, Smidt) delikventní x s nízkým výskytem delikvence (Brennan) patologické x přirozené jednorázové x chronické (opakované)
Dělení dle charakteristik dětí Jones, Steirline děti s psychiatrickou diagnózou děti s diagnózou poruch chování děti s odlišným hodnotovým systémem děti dobrodružné, dobře přizpůsobivé děti negativně ovlivněné vrstevníky
Výstupy z rozhovorů rozdíly mezi definicemi útěků rozdíly ve způsobu nahlašování útěků obtíže v identifikování důvodů konkrétních útěků – opomíjení dlouhodobých problémů dítěte Intervence/výchovná opatření často neodpovídá důvodům útěku nedostatečná orientovanost některých pracovníků v oblasti dostupných služeb
Nedostane se mu včasné péče Důvody útěků Důvody útěku Jiné Dlouhodobé problémy Adaptace Prožitek Únik Vrstevníci Rodina Útěk k rodině (strach o ni) Stesk po rodině (malý kontakt) Nemožnost opustit zařízení Nedovolené odjezdy s kamarády Parta mimo zařízení, sexuální vztahy Dynamika skupiny Aktuální spor Šikana Vyhnutí se trestu Dobrodružství a zábava Návykové látky Zkušenost útěku Vědět, zda to dokáže Nejistota z blízké budoucnosti Problémy s adaptací – požadavky a očekávání Předchozí zkušenost s útěky Nedostane se mu včasné péče Brzké dosažení plnoletosti Nastavení společnosti Roční období
Příklady „best practice“ podrobná analýza služeb a metod práce s dětmi jednotlivých zařízení systematická práce s dlouhodobými problémy dětí – např. psychoterapie funkční analýza chování dítěte (Piazza) vedení záznamů o útěcích ze zařízení a jejich analýza rozšíření počtu intervenčních technik pracovníků podpora pracovníků zavedením intervize a supervize pracovníků výzkumné podněty – téma resilience…(Williams)
Děkuji Vám za pozornost Aneta Houfková aneta.houfkova@gmail.com
Literatura BAKEROVÁ, A. J. L. , et al. Recidivism at Shelter for Adolescents : First-time Versus Repeat Runaways. Social Work Research. 2003, vol. 27, no. 2, s. 84-93. HEIDER, D. et al. Materiál pro informaci porady vedení : Příčiny útěkovosti ze zařízení realizujících ústavní a ochrannou výchovu – výzkumná zpráva. Návrh pro PV č.j. 19291/2008-6/IPPP. MŠMT, Praha, 2008 JONES, L. P. A Typology of Adolescent Runaways. Child and Adolescent Social Work. 1988, vol. 5, no. 1, s. 16-29. (Jones, English, Steirline) MILLEROVÁ, A. T., et al. Patterns of Runaway Behavior Within a Larger Systems Context : The Road to Empowerment. Adolescence. 1990, vol. 25, no. 98, s. 271-289. (Barth) PIAZZA, C. C., et al. Functional Analysis and Treatment of Elopement. Journal of Applied Behavior Analysis. 1997, vol. 30, no. 4, s. 653-672. ROHR, M. E. Identifying Adolescent Runaways : The predictive Utility of the Personality Inventory for Children. Adolescence. 1996, vol. 31, is. 123, s. 605-623. (Chapman, Ambrosin, Adams, Monroe) SPRINGER, D. W. Validation of the Adolescent Concerns Evaluation (ACE) : Detecting Indicators of Runaway Behavior in Adolescents. Social Work Research. 1998, vol. 22, is. 4, s. 241-250. (Germain) STEFANIDIS, N., PENNBRIDGE, J., MACKENZIE, R.G., POTTHARST, K. Runaway and Homeless Youth: The Effects of Attachment History on Stabilization. American Journal of Orthopsychiatry. July 1992, vol. 62, s. 424-446. (Rosenheim) WHITBECK, L. B., HOYT, D. R. Nowhere to Grow: Homeless and Runway Adolescents and Their Families. Edited by J.D. Wright. 1st ed. Vol. 1. New York: Aldine de Gruyter, 1999. ISBN 0-202-30584-8. (Homer, Haupt, Afford, Berger, Smidt, Brennan) WILLIAMSOVÁ, N. R., et al. From Trauma to Resiliency : Lessons from Former Runaway and Homeless Youth. Journal of Youth Studies. 2001, vol. 4, no. 2, s. 233-253.