POTRAVA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní vztahy v ekosystémech
Advertisements

Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Biotické podmínky života
Život na Zemi.
Ekologie moří, oceánů a oceánobiologie
Populace, společenstva
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VZTAHY ORGANISMŮ.
Výživa rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Saprotrofní potravní řetězec
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Registrační číslo projektu:
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
PLANKTON.
Potravní vztahy.
Rozmanitost organismů, třídění organismů
Potravní pyramida.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Biotické faktory prostředí
Ekologické aspekty liniových staveb
Charakteristika ekosystému
Populace.
Biologie 1.E
BIOTICKÉ FAKTORY 4.LEKCE.
Ekosystém.
jako společenstvo a funkční složka ekosystémů
Vztahy mezi organismy.
Ekosystémy.
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
Potravní pyramida, potravní řetězec
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Co jsme již poznali.
Ekosystém lesa a rybníka
Projevy života, třídění organismů
VÝŽIVA „Patrně jediný způsob, jak si zachovat zdraví, je jíst, co ti nechutná, pít, co se ti oškliví, a dělat, co se ti nechce.“ Mark Twain.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu Pracovní list slouží k zopakování a doplnění učiva. Vyhledávání informací motivuje žáky k zájmu o.
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_06_B_20_Ekologie a životní prostředí Téma: Mineralogie Číslo.
Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Název prezentace (DUMu):
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Ekologie moří, oceánů a oceánobiologie
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
Vztahy mezi populacemi - negativní
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
VY_52_INOVACE_66_Savci vod - učební text
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
VY-52-INOVACE-67_Vodní ekosystém - učební text
Transkript prezentace:

POTRAVA

Autotrofie - heterotrofie autotrofie (fotosyntéza, chemosyntéza u bakterií a sinic) heterotrofie (živočichové, saprofágové – houby) mixotrofie (podle okolností, zelení bičíkovci) autotrofové: producenti - primární produkce heterotrofové: konzumenti - sekundární produkce destruenti: rozkladači již vytvořené org. hmoty

Získávání potravy vodními živočichy Živá potrava - biofágové Zoofágové (predátoři, konzumenti 2. a vyšších řádů) např. piscifágní ryby – štika, okoun… fytofágové (např. filtrátoři fytoplanktonu - mlži, seškrabávači nárostů - ostroretka) Mrtvé organismy - nekrofágové (detrito-) prvoci, houbovci, máloštětinatci….tolstolobik bílý, plotice Mikrofágové (potravou je detrit, bakterie, fytoplankton…) Makrofágové (potravou jsou větší organismy)

Získávání potravy vodními živočichy Potrava: Plnohodnotná Stravitelná Dostupná Hlavní Vedlejší Příležitostná Nouzová Nedostatek potravy a hladovění

Potrava - příjem Diferencovaný příjem Nediferencovaný příjem lov: aktivní pohyb, pronásledování kořisti, číhání pastva: při konzumaci makrofyty, nárosty nebo málo pohyblivými živočichy (např. býložravé ryby) Nediferencovaný příjem filtrace: aktivní, pasivní sedimentace – jednoduchá u nálevníků a bičíkovců Kombinace obou metod: např. velcí mlži Sběrači, filtrátoři

Potrava - příjem Výběrovost: preference x diskriminace Index výběrovosti: procentické zastoupení dané potravní složky v zažívacím traktu minus procentické zastoupení dané potravní složky v okolním prostředí Stenofágie – euryfágie mono-, oligo-, poly-, omni- Nedostatek potravy Prahová koncentrace potravy - množství potravy, při níž je mortalita a natalita v rovnováze Nižší u malých organismů

Trofické skupiny makrozoobentosu spásači a seškrabávači získávají rostlinnou potravu z minerálních a organických povrchů druhy minující vyhryzávají či vrtají chodbičky v živých rostlinných tkáních druhy živící se dřevem živí se odumřelou dřevní hmotou drtiči - kouskovači drtící či drobící hrubou organickou hmotu sběrači živí se sběrem nebo shrnováním detritu, sedimentů nebo biofilmu

Trofické skupiny aktivní filtrátoři druhy vybavené filtračním aparátem umožňujícím jim získávat z volné vody jemnou organickou hmotu pasivní filtrátoři druhy vytvářející sítě nebo sítím podobná zařízení na zachytávání jemné organické hmoty dravci dravé druhy, požírající celé živočichy či jejich části parazité

Potravní řetězec přenos látek a energií v potravě od autotrofních organismů ke konečným konzumentům řadou organismů, které se požírají energie: řetězcem protéká, část se spotřebovává (pohyb, životní funkce obecně) kratší řetězce – méně ztrát nejkratší řetězce ve vodním prostředí s extrémními podmínkami (horké prameny, slaná jezera) Dlouhé řetězce v mořích (7 článků) látky (živiny): mohou recyklovat Ekologické pyramidy: početnosti biomasy energie – základna vždy širší

Pastevní potravní řetězec Od zelených rostlin přes býložravce k masožravcům: producenti (např. řasy) konzumenti 1. řádu (bezobratlí, býložravé ryby…amur, tolstolobik, tolstolobec, žerou producenty) konzumenti 2. řádu (karnivorové 1. řádu – požírají býložravce) konzumenti 3. řádu (požírají karnivory 1. řádu konzumenti 4. řádu (např. piscifágní ryby, pelikáni, vydry…)

Detritový potravní řetězec Destruenti - živí se odpadními látkami jiných organismů nebo se podílejí na rozkladu odumřelé organické hmoty (detritus) Detritus – mrtvá organická hmota Sled organismů, podílejících se na jeho rozkladu: bakterie, aktinomycety, plísně, nálevníci… Konečný produkt rozkladu: minerální látky – zdroj výživy pro primární konzumenty Mrtvá hmota – mikroorganismy a detritofágové – jejich konzumenti

Produkce Celkové množství organické hmoty (biomasy) vytvořené biocenózou za určitou dobu na jednotku plochy či objemu Primární produkce Produkce autotrofů: Hrubá – včetně látek spotřebovaných na metabolismus Čistá – bez látek spotřebovaných na metabolismus Sekundární produkce množství organické hmoty (biomasy) fixované v tělech konzumentů za určitou dobu na jednotku plochy či objemu Čistá produkce se měří růstem jedinců a reprodukce (různé metody podle typu růstu – plynulý, v odlišitelných stádiích a nebo v kohortách Terminální produkce Určitý článek potravního řetězce, jehož produkt člověk odčerpává (čím kratší řetězec, tím vyšší výnos)

Produktivita Schopnost společenstva vytvářet organickou hmotu Limitující faktory primární produktivity: Nedostatek živin (obvykle N, P) Nedostatek světla Intenzita pastvy Bottom-up nebo top-down mechanismy řízení Bottom-up – živiny, světlo Top-down – predace Sekundární produkce