CESTOVNÍ RUCH Přednáška Materiálně-technická základna

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vyskytuje se ve třech rovinách:
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
Český systém kvality služeb Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 2. ročník Regionální konference cestovního ruchu Karlovy Vary 16. prosince 2013.
Český systém kvality služeb Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Milan Babický Štěpán Barák
Dopravní služby v CR doprava = jeden z hlavních předpokladů rozvoje CR nové prostředky = nové činnosti ( lanovky, horská kola, skútry,…) -rozvoj regionů.
Jak podnikat v cestovním ruchu ?
OP LZZ - Rozvoj kvalifikační úrovně a kompetencí pracovníků v cestovním ruchu Individuální projekt pro CzechTourism.
UBYTOVACÍ ZA Ř ÍZENÍ Zpracovala: Bc. Eva Cejnková pro předmět HOP.
Nadacepartnerstvi.cz cyklistevitani.cz Cyklisté vítáni Certifikace služeb cestovního ruchu Minikonference cestovního ruchu Chrudimska 20. dubna 2010.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
DOPRAVA.
Prioritní osa 2 Rozvoj cestovního ruchu výstavba, technické zhodnocení turistické infrastruktury (např.: kongresových či lázeňských center, sportovně rekreačních.
Dopravní služby v CR doprava = jeden z hlavních předpokladů rozvoje CR nové prostředky = nové činnosti ( lanovky, horská kola, skútry,…) -rozvoj regionů.
Komunikační předpoklady rozvoje cestovního ruchu
Automobil a daň z mezd Poskytne-li zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně firemní motorové vozidlo k používání pro služební i soukromé účely, považuje se.
Destinační management turistické oblasti Jeseníky (Jeseníky-východ)
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Management cestovního ruchu
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Český systém kvality služeb Prezentace projektu Ministerstvo pro místní rozvoj ČR na podporu cestovního ruchu Velké Losiny –
Služby vodní dopravy a ostatní formy dopravy
Systém kvality a inovací v cestovním ruchu
ePraha a podpora turismu Ivan Seyček Magistrát hl. m. Prahy ePraha ISSS/LORIS/V4DIS ePraha a podpora turismu.
Materiálně technické předpoklady
MARKETINGOVÝ MIX.
Klára Tomsová, Kateřina Jacinová
Ing. Jaromír BERÁNEK MAKROEKONOMICKÉ SOUVISLOSTI V CESTOVNÍM RUCHU.
MARKETING A MANAGEMENT CESTOVNÍHO RUCHU část 4 RNDr. Aleš Krejčí, CSc.
Management cestovního ruchu
8. Marketing.
Model strategie marketingového mixu
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
stavby pro veřejné stravování a cestovní ruch
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Management cestovního ruchu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Hotelový provoz VY_INOVACE_Kaluzova_ Organizace hájící zájmy hotelů. Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Materiálně-technické podmínky poskytování stravovacích služeb Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné.
Český systém kvality služeb Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Package, Programming.
Formy vstupu podniků na mezinárodní trhy Franchising.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Český systém kvality služeb Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Agroturistika a venkovská turistika
20 let
Venkovská turistika 2017 Spolupráce SVTA a ATIC.
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Doprava a dopravní služby
Sortiment poskytovaných služeb v železniční dopravě; dopravní ceniny, tarify, slevy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana.
Dopravní ceniny, tarify, slevy, letový řád
Materiálně-technické podmínky poskytování stravovacích služeb
Trasování a sestavení programu zájezdu
SLUŽBY CESTOVNÍHO RUCHU
Dopravní služby v CR.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Transkript prezentace:

CESTOVNÍ RUCH 3. - 4. Přednáška Materiálně-technická základna Kateřina Ryglová, Ústav marketingu a obchodu, email : katkag@mendelu.cz, http://akela.mendelu.cz/~katkag/

Materiálně technická základna CR doprava stravovací služby ubytovací služby služby zprostředkovatelů sportovně rekreační, kulturní zařízení,… doplňkové služby

Stravovací služby v cestovním ruchu Závodní, školní stravování x restaurační stravování x Catering Potřeby hladu a žízně=stravování lze uspokojit: naturální výrobou a naturální spotřebou individuálním nákupem v maloobchodní síti, příprava pokrmů v domácnostech soustavou společného stravování

Společné stravování – činnost spojená s hromadnou výrobou, prodejem a spotřebou jídel a nápojů pro velké skupiny lidí. Rozlišujeme: veřejné-restaurační účelové-uzavřené Funkce společného stravování základní doplňkové (společensko-zábavné, ubytovací – přechodné ubytování)

Dle druhu poskytovaných služeb rozlišujeme (EU): 1) restaurace bary Zvláštní nabídka stravovacích služeb u ubytovacích zařízení: · ubytování se snídaní (B/B) · polopenze (H/B) · plná penze (FB) · all inclusive (AI)

Základní formy cateringu banket recepce raut koktejl piknik

Franchising (1954, McDonald´s) Franchising - druh obchodní činnosti, kdy nabyvatel licence je oprávněn provozovat specifickou podnikatelskou činnost pod obchodním názvem nebo ochrannou známkou náležející poskytovateli licence a podle nichž poskytovatel kontroluje, jak nabyvatel podniká a poskytuje mu pomoc a radu. Franchising je licence na podnikání po určitou dobu, v určité geografické oblasti, pod názvem poskytovatele a s užitím jeho obchodní známky a loga. nabyvatel (franšízant) X poskytovatel (franšizor)

Hlavní rysy obchodní činnost celkový obchodní koncept zaškolení nabyvatele v provozování fr. podniku tzv. „zajišťovací služby“: propagační služby marketing poradenství průzkumu trhu administrativa účetnictví úvodní investici, % z dosaženého obratu franchisingový podnik vlastní nabyvatel, který podniká na vlastní riziko a se svým podnikem nakládá dle svého

Ubytovací služby Kritéria členění charakteru zařízení časového využití provozovatele druhu zařízení (metodika ČR) hotel hotel garni motel penzion botel kemp chatová osada turistická ubytovna ubytování v soukromí

Největší profesní svazy v ČR NFHR - Národní federace hotelů a restaurací HO.RE.KA. - Sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu

CERTIFIKACE Jednotná klasifikace ubytovacích zařízení dle vybavenosti, úrovně a rozsahu jimi poskytovaných služeb. *TOURIST **STANDARD ***KOMFORT ****FIRST CLASS *****LUXUS

CERTIFIKACE 5 tříd (*) podle 9 oblastí požadavků platnost od ledna 2004, 2 roky uznána Czechtourismem (Českou centrálou cestovního ruchu) a MMR ustálení mezinárodní terminologie zásada dobrovolnosti (motivace Czechtourismu) dotazník, poplatek cca 500 Kč, komise certifikát na provozovatele (ne na objekt) klasifikace řeší ROZSAH vybavení nikoliv KVALITU nabízených služeb

Hotelnictví (hotelový průmysl) Na rozvoj hotelnictví působí: rozvoj dopravy pokles cen služeb rozvoj informačních technologií (globální distribuční systémy) internacionalizace mezinárodního cestovního ruchu (Intercontinental Hotels Corporation, Holiday Inn, Hilton Hotels, Renaissance, Austria Hotels, Radisson SAS, atd.) rozvoj kongresové a incentivní turistiky

Způsoby provozování hotelů Nezávislý hotel Rezervační systém (např. Top International Hotels, Key System, Utell apod.) Rezervační a marketingový systém, síť (např. Best Western) Franšízový systém (např. Choice Hotels International, Sun Hotels, Ibis, Holiday Inn, InterContinental) Smlouva o řízení (např: Marriott Prague, SAS Radisson Alcron Praha, Mövenpick Prague) Hotely vlastněné hotelovými skupinami Hotely pronajaté hotelovými skupinami

Hotelová franšíza (Holiday Inn, Orea) zvýšení tržního podílu, omezení podnikatelského rizika (know-how) mezinárodní obchodní jméno, mezinárodní hotelová značka označení kvality produktu nebo destinace garance standardu kvality (globální důvěryhodnost) růst image a povědomí o hotelu (globální zviditelnění) přímý vliv na hodnotu hotelu vliv na kredibilitu projektů

Hotelová franšíza (Holiday Inn, Orea) použití marketingového, prodejního a distribučního systému napojení na GDS (Global Distribution systems) – Amadeus, Galileo, Worldspan, Systém one, Abacus, rezervační systém leteckých společností apod. odborné konzultace a poradenství pomoc při reklamní kampani (veletrhy, workshopy, webové prezentace, elektronický obchod…) registrace v důležitých hotelových přehledech např. American Express, Hapag Lloyd

Struktura franšízingových poplatků Zaváděcí – počáteční (jednorázový) Marketingový (měsíčně 1 – 2 %) Royalty fee (měsíčně 2 – 3 %) Za rezervace

Vybrané ekonomické ukazatele v hotelnictví průměrná rentabilita ubytovacích zařízení (optimální využití kapacity cca 70%) cena a příjem na disponibilní pokoj průměrný stav pracovníků na jeden pokoj (Evropský průměr je okolo 0,9)

YIELD management Cílem Překonání kolísavosti, nevyrovnanosti poptávky Rovnoměrnější využití stávající kapacity Optimalizace využití stávající kapacity, optimalizace hospodářských výsledků s využitím detailních informací o vývoji poptávky Maximalizace příjmu z každého prodaného sedadla či pokoje v závislosti na elasticitě poptávky a nabídky

YIELD management definice „Soubor technik, které s cílem dosáhnout maximálních výnosů kolektivně určují, kterou rezervaci přijmout a kterou odmítnout.“ „Prodej správných sedadel správným zákazníkům za správné ceny.“ „Účtování si rozdílných sazeb za stejnou službu rozdílným zákazníkům.“

YIELD management Podmínky: Relativně vysoký podíl fixních nákladů na celkových nákladech firmy Předpovídatelná poptávka Pomíjivost produktu Možnost segmentovat trh Produkt je prodáván předem

Dopravní služby v CR „Základní podmínka k realizaci služeb cestovního ruchu.“ Hlavní znaky dopravních služeb plán přepravy tarifní systém (vzdálenost, rychlost, komfort, slevy) cenina

Dopravní služby v CR kategorizace Podle použitého dopravního prostředku: pozemní (železniční, silniční) letecká vodní Podle oblasti dopravy: vnitrostátní mezinárodní Podle jízdního řádu služby pravidelné dopravy služby nepravidelné dopravy

Železniční doprava Hlavní znaky dopravních služeb hromadnost, plynulost, bezpečnost nízká závislost na přírodních jevech, na ročním období pohodlnost (V ČR zatím neplatí) malá pružnost v cest. ruchu nejméně využívaná nepravidelná: zvláštní, rekreační vlaky (přeprava kol, lodí) zvláštní nabídky slev v železniční dopravě u nás (ČD–YM) karta Z, junior pas, traťové, síťové, oblastní jízdenky, kilometrová banka, karta R, INTERRAIL – mezinárodní.

LETECKÁ DOPRAVA nejbezpečnější a nejrychlejší částečně ovlivněna povětrnostními vlivy užívaná tam, kde pozemní doprava přesáhne 2-3 hodiny relativně vysoká cena spolupráce s ostatními subjekty v CR (informační a rezervační systémy, CK, hotely apod.) ČSA člen Sky teamu nízkonákladové společnosti charterové linky elektronický ticketing peněžní refundace za zrušený let

SILNIČNÍ DOPRAVA pružnost, cenová dostupnost částečná závislost na počasí plynulost (hustota silničního provozu, havárie…) Základní formy Služby autodopravců (pravidelná X nepravid. vnitrost., zahraniční linky) Individuální mototuristika (Ústřední automotoklub ČR) CK: Vlastní vozový park Outsourcing

VODNÍ DOPRAVA atraktivní, pomalá, nepružná, lodní lístky dle tříd v ČR se téměř nevyužívá v přímořských a ostrovních státech velmi rozvinutá, v cestovním ruchu vyhledávaná Typy: vnitrozemská X námořní hromadná X individuální Hromadná: výletní lodě trajekty okružní plavby

Další druhy dopravy Základní formy MHD, říční doprava, taxislužba Vnitrostředisková doprava (vertikální doprava) Druhy vertikální dopravy (osobní horská dopravní zařízení) pozemní kabinové lanovky lyžařské vleky, visuté lanovky sedačkové apod.

INFORMAČNÍ CENTRA bezplatné verbální informace o místě své působnosti, minimálně v jednom světovém jazyce otevřeno po celý rok, minimálně 5 dnů v týdnu A.T.I.C. - Asociace turistických informačních center České republiky