Podmínky úspěšné realizace metodiky nového monitoringu Jiří Winkler, FSS MU Brno Projekt OP LZZ „Aktivní matching: Strategická podpora poradenství na pracovním trhu” (CZ.1.04/5.1.01/ ) je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR. Více informací na webu projektu:
Výchozí otázka pro implementační strategii: Je efektivní spolupráce všech účastníků při realizaci nové veřejné databáze možná? Předpoklady formulace otázky: Monitoring, tvorba a využívání nové informační databáze TP je veřejná kolektivní aktivita. Realizace veřejné kolektivní akce předpokládá zajistit efektivní spolupráci všech jejich účastníků. Rozporné vědecké odpovědi: Tradiční ekonomie – versus – Teoretický rámec Institucionální analýzy a rozvoje (IAR) IAR: efektivní veřejná kolektivní akce je možná za určitých institucionálních podmínek. Představitelka Elinor Ostromová; 10 podmínek úspěšného fungování
10 podmínek efektivní spolupráce při užívání veřejných zdrojů* Jasně definované hranice mezi legitimními uživateli a těmi, co nesmějí tyto informační zdroje využívat. V systému zprostředkování a poradenství definice klienta, uchazeče. Práva kohokoliv na internetu? část Jasné oddělení nového informačního zdroje systému veřejných služeb zaměstnanosti od informačních systémů v širším prostředí TP Slabě utříděné informace, nedostatek informací, slabá standardizace informací ne Nástroje a pravidla pro tvorbu a užívání informačních zdrojů odpovídají těm, která se používají v lokálním prostředí. Např. kategorizace pracovníků místními zaměstnavateli, využívání kompetenčních kategorií pracovníky UP, profesionalizace poradenské práce část Rozdělení nákladů mezi účastníky jsou úměrná rozdělení výhod a přínosů. Existují stejná pravidla pro všechny uživatele informačních zdrojů na TP? ne *Elinor Ostrom: Beyond Markets and States: Polycentric Governance of Complex Economic Systems. Nobel Prize Lecture, December 8, 2009
Většina uživatelů informačních zdrojů má právo podílet se na tvorbě a modifikaci pravidel tohoto užívání. Dochází k uplatnění specifických požadavky na informace od zaměstnavatelů, uchazečů, sociálních partnerů, poradenských pracovníků? spíše ne Jedinci odpovědní za kontrolu nebo sami uživatelé monitorují úroveň využití informací z veřejného zdroje Kontrola způsobu využívání informací. část Jedinci odpovědní za kontrolu nebo sami uživatelé monitorují stav informačního zdroje. Kontrola kvality informací pro další využití. spíše ne Stupňování sankcí. Za opakované porušení pravidel užívání informačního systému se zvyšuje rozsah sankce. Zatím se teprve vytváří informační standard pro činnosti VSZ. Sankce nejsou systematicky uplatňovány. spíše ne Existují mechanismy řešení konfliktů mezi uživateli navzájem a také správními úředníky. Chybí rychlé, nenákladné a místně utvořené arény pro řešení konfliktů mezi zaměstnavateli, uchazeči, pracovníky, úředníky. spíše ne Uživatelé na lokální úrovni mají právo, aby jejich vyjednaná pravidla byla uznána ústřední vládou Určitá míra regionální decentralizace a autonomie ve VSZ. spíše ano