Gymnázium, Broumov, Hradební 218

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Advertisements

Potravní vztahy v ekosystémech
VY_32_INOVACE_413, 21. sada, Přírodověda
ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavla Vojtková. Dostupné z OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost,financovaného.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Život na Zemi.
Autor výukového materiálu:Monika Matoušková Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výuk. materiálu: Číslo klíčové.
Potravní vazby rostlin a živočichů
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
Autor výukového materiálu:
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
Opakování pro 6. ročník s ježkem Čendou
KOŘENOVÉ A MECHOVÉ PATRO CHŘIBSKA
Název školy Základní škola a mateřská škola Drnholec, okres Břeclav, příspěvková organizace Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony.
VZTAHY ORGANISMŮ.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
Opakování učiva pro žáky 6. tříd
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Registrační číslo projektu:
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Potravní vztahy.
Význam půdy Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Potravní pyramida.
Potravní vazby rostlin, hub a živočichů
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Vztahy mezi živočichy a rostlinami
Škola Střední průmyslová škola Zlín
VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Autor výukového materiálu: Mgr. Klára Viznerová Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výukového materiálu:Únor 2013 Číslo.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Racionalismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Registrační číslo projektu:
Autor výukového materiálu:Monika Matoušková Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výuk. materiálu: O12 Číslo klíčové.
Podmínky života na Zemi
LES ŘASY.
Vztahy mezi organismy.
Potravní pyramida, potravní řetězec
Co jsme již poznali.
Projevy života, třídění organismů
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
Získávání energie pro život
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Transkript prezentace:

Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Člověk a příroda Číslo materiálu: EU050105 Název: Les a organizmy – 1. část Autor: Mgr. Lenka Radochová Ročník: první osmiletého gymnázia Doporučený čas: 25 – 30 minut Stručná anotace Materiál slouží k objasnění vztahů mezi organizmy. Formou doplňování, výběru a přiřazování pojmů k opakování učiva o fotosyntéze, potravních vztazích a potravních řetězcích. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Gymnázium Broumov“ v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, reg. č. CZ.1.07/1.5.00/34.0219.

VZTAHY MEZI ORGANIZMY V EKOSYSTÉMU - I. část LES A ORGANIZMY VZTAHY MEZI ORGANIZMY V EKOSYSTÉMU - I. část

les a organizmy les je životním prostředím pro mnoho organizmů – rostliny, živočichové, houby, mikroorganizmy mezi nimi různé, často velmi složité vzájemné vztahy nejčastějším vztahem – vztah predátor – kořist - 1 organizmus je potravou jiného - můžeme zakreslit pomocí potravních řetězců

neústrojné (anorganické) zelené rostliny stojí na počátku potravních řetězců říkáme jim producenti – dokážou si sami vytvořit (produkovat) ústrojné (organické) látky provádí fotosyntézu Co je to fotosyntéza? Pokuste se sami doplnit text: Fotosyntéza je děj, při kterém rostliny přeměňují látky (oxid uhličitý, vodu) na látky (cukry). Využívají k tomu energii z  Při fotosyntéze se uvolňuje do ovzduší Fotosyntéza probíhá pouze v  částech rostlin, k zachycení energie slouží části buňky, kterým říkáme obsahující barvivo neústrojné (anorganické) ústrojné (organické) slunečního záření kyslík zelených chloroplasty chlorofyl

Zkuste ještě doplnit správně obrázek. Do rámečků doplňte tyto pojmy SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ, CHLOROPLAST, KYSLÍK, VODA, CUKRY (ORGANICKÉ LÁTKY), OXID UHLIČITÝ OXID UHLIČITÝ SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ CHLOROPLAST KYSLÍK CUKRY (ORGANICKÉ LÁTKY) VODA

živočichové organické látky si neumí sami vytvořit – musí je přijímat z potravy říkáme jim konzumenti = jedí (konzumují) jiné organizmy

býložravci – živí se rostlinami masožravci – živí se masem – tedy jinými živočichy všežravci – živí se rostlinami i živočichy

Zakroužkujte černě býložravce, červeně masožravce a modře všežravce: VOSA RYS KRÁLÍK REJSEK DATEL MEDVĚD  HRABOŠ KUNA ČLOVĚK VLK KŘÍŽÁK SLIMÁK STŘEVLÍK MRAVENEC ROPUCHA UŽOVKA KÁNĚ KACHNA SRNA BABOČKA NETOPÝR 

rozkladači (destruenti, dekompozitoři) získávají organické látky z mrtvých organizmů rozkládají těla mrtvých organizmů až na minerální látky – ty jsou využívány rostlinami jsou velmi důležití pro koloběh látek v přírodě žížala bakterie dřevokazná houba hrobařík chrobák

potravní řetězec pomocí něho můžeme zjednodušeně zakreslit potravní vztahy mezi druhy v ekosystému tedy který druh je potravou pro druh následující na počátku potravních řetězců jsou rostliny – producenti důležitou součástí jsou také rozkladači minerální látky různí rozkladači

Z následujících organizmů se pokuste sestavit různé potravní řetězce Z následujících organizmů se pokuste sestavit různé potravní řetězce. Komu z vás se podaří sestavit nejdelší smysluplný řetězec? Všimněte si, kdo většinou stojí na konci potravních řetězců.

Na konci potravních řetězců jsou velcí predátoři Potravních řetězců jste mohli vytvořit mnoho – tady je jeden příklad Na konci potravních řetězců jsou velcí predátoři (liška, jestřáb, člověk)

zdroje obrázky http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=slune%C4%8Dnice&ex=1#ai:MC900391464|, 13. 2. 2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7f/Thylakoid.png, 13. 2. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=jelen&ex=1&AxInstalled=copy&Download=MC900430003&ext=WMF&c=0#ai:MC900430003|, 13. 4. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=zaj%C3%ADc&ex=1#ai:MC900441409|, 13. 2. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=li%C5%A1ka&ex=1#ai:MC900441392|, 13. 2. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=hmyz&ex=1#ai:MC900433910|, 13. 2. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=%C5%BEalud&ex=1#ai:MC900193220|, 13. 2. 2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b3/Sus_scrofa_ies.jpg , 13. 4. 2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Bug_moving_dead_snail_with_fly_1.jpg , 13. 4. 2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Nicrophorus_vespilloides_in_dead_rodent.jpg , 13. 4. 2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ea/Bacteria_shape.png?uselang=cs , 13. 4. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=%C5%BE%C3%AD%C5%BEala&ex=1#ai:MC900057341|, 13. 2. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=HMYZ&ex=1#ai:MC900346891|, 13. 2. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=HMYZ&ex=1#ai:MC900083948|, 13. 2. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=sova&ex=1#ai:MC900441419|, 13. 2. 2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d2/Parus_major_Luc_Viatour.jpg, 13. 4. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=my%C5%A1&ex=1#ai:MC900013240|, 13. 2. 2013

ostatní fotografie – archiv autora http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=malina&ex=1#ai:MC900193544|, 13. 2. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=lovec&ex=1#ai:MC900212921|, 13. 2. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=medv%C4%9Bd&ex=1#ai:MP900442470|, 13. 4. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=dravec&ex=1#ai:MC900109403|, 13. 2. 2013 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/69/Grapevinesnail_01.jpg?uselang=cs, 13. 4. 2013 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=les&ex=2#ai:MM900046621|mt:3|, 13. 2. 2013 ostatní fotografie – archiv autora