Molekulární biotechnologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Nejprve jsme se přihlásili na některé ze zajímavých T-témat.  Potom nás čekaly 2 online lekce, ve kterých jsme se měli naučit teoretický základ pro.
Advertisements

Ústav distančního vzdělávání OPF SU Karviná
E XKURZE NA SPŠ V T ÁBOŘE. Dne jsme my,9.A -navštívili Střední průmyslovou školu v Táboře. Hned po příchodu nás přivítal pan ředitel Marcel.
Morfologie savců a ptáků
ÚVOD DO EKOLOGIE 1. lekce.
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Molekulární biotechnologie aneb jak dnes vyrábíme inzulin
Výuka cizích jazyků a výměnné pobyty naši školy - němčina
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních školách CZ.1.07/1.1.07/
Co všechno jste chtěli vědět o půdě, ale báli jste se zeptat T-report Barbora Čechová.
Kouzelný den v laboratoři na SOŠ ve Veselí nad Lužnicí
Vypracovala: Markéta Fialová. Praktická část se konala v Univerzitním kampusu Bohunice. Před ní jsme se však připravovali v teoretické části,
Morfologie savců a ptáků Karolína Rezková. T-exkurze jsou skvělou příležitostí pro středoškoláky, kteří si chtějí vyzkoušet něco nad rámec školní výuky.
Realizace KA v rámci projektu„Nadané dítě.eu“ září 2010 bylo zahájeno na UHK vzdělávání pro pedagogické pracovníky MŠ a ZŠ v rámci realizace.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Školní Internetový Informační Portál ŠIIP, ZŠ Vrchlického, Liberec © 2006 Ondřej Peřina představení prvního roku projektu projekt SIPVZ č. 0358P
Jako příklad uznávání neformálního vzdělávání Ing. Petra Nakládalová, ČNA Mládež YOUTHPASS.
Masná 18, Praha 1 z pohledu studentů školy
Chemie jako věda Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Biotechnologie – nové trendy v chovu a pěstování organizmů Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011.
YOUTHPASS Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
Fyzikou a chemií k technice
Celoškolní projekt: Obchodní akademie, Lysá nad Labem, Komenského 1534.
Molekulární biotechnologie aneb jak dnes vyrábíme inzulin
E-learningový kurz ÚK PdF bilance ročních zkušeností.
Metodický a supervizní seminář k praxi I.
Úvod Proč studovat informatiku?
Motivace ve výuce přírodopisu
Masarykovo Gymnázium Vsetín
Aneb proč to dělat složitě, když to jde jednoduše S Datronem proti proudu.
Nápadité studijní prostředíMediaSite na FMV VŠESnímek 1 MediaSite na Fakultě mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické v Praze doc. Ing. Tomáš Kubálek,
MASARYKOVA UNIVERZITA PEDAGOGICKÁ FAKULTA Vítejte na zápise ke studiu na Pedagogické fakultě MU! 1/8.
Mýma očima Roman Lavička student kvarty školní studentský pobyt Anglie 2005.
Střední průmyslová škola v Písku
Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadaných ve školním roce 2012/2013 pro 9. ročník (12. – 18. úloha) II. označení digitálního učebního materiálu:
Prohlídka SPŠ.  Hned co jsme přišli do školy nás posadily do zasedací místnosti. První co jsme uviděli byli sušenky a voda hned jsme se do toho vrhli.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Ostravice Možnosti mobilních technologií při řešení projektů a v organizaci času Mgr. Rostislav Fojtík Ostravice
Úvod do psychologie PhDr. David Kuneš, Ph.D
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Pedagogická fakulta Katedra informatiky Akademický rok: Studijní obor: Výpočetní technika a informatika.
Naučíme vás komunikovat ?!
Úvod Proč studovat informatiku?
Publikování prostorových dat na Internetu (prezentace pro VLE Dílna) Ing. Jan Růžička Institut geoinformatiky VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu
Námitky Karel Jarušek, Fit Academy
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
10. krajské setkání metodiků Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji č. CZ.1.07/1.1.00/
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Žáci 3., 4. a 5. ročníku dne 21. května 2015 navštívili recyklační ekologické centrum ve Starém Městě u Uherského Hradiště, které bylo vybudováno v bývalém.
Fakulta informatiky Masarykova univerzita Brno. Fakulta informatiky MU Brno Brno – univerzitní město Masarykova univerzita – druhá největší univerzita.
Biology Park Brno a.s. Brno,
Portsmouth 2015 František Novotný. Výběrové řízení Výběrové řízení na naší škole probíhalo ve dvou kolech: Podání přihlášky a napsání motivačního dopisu.
Markéta Tomanová. Obsah Povinnosti Výhody (kurz)
Aktuální výzkum kmenových buněk: ze zkumavky k terapeutickému využití. Aktuální výzkum kmenových buněk: ze zkumavky k terapeutickému využití. PŘIHLASTE.
Rozvoj technického vzdělávání v Jihočeském kraji Exkurze Praha 16. –
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
Praxe v Anglie- Portsmouth. Výběrové řízení Přihláška- (průměr známek z předešlých ročníků, známky z anglického jazyka obě pololetí za absolvované ročníky)
Erasmus+ Praxe v EU Anglie – Birmingham Tereza Černá 2015.
ICT ve výuce přírodopisu a biologie.  Školení proběhne v termínu od do pokud se přihlásí alespoň 10 zájemců.  Školení bude probíhat.
Výroba mýdla - - žákovský pokus MGR. DANIELA SZMEKOVÁ.
DEN IZS VÝSTAVIŠTĚ PRAHA HOLEŠOVICE | 13:00 – 18:00 Akční ukázky | Více než 80 vozidel Policie | Hasiči | Záchranka Armáda a další složky.
ZACHRAŇ ŽIVOT S MĚSTEM JIHLAVA
Biology Park Brno a.s..
Praxe - Anglie 2015 Veronika Bartáková.
ROTENBURG (WÜMME) Lenka Bitarová –
! ! ! Aktuální výzkum kmenových buněk: ze zkumavky
Přírodovědecká fakulta UJEP
Při technické univerzitě v Liberci
T-report Vyšetření genetického materiálu pacientů s vrozenými změnami chromosomů Anna Vichrová v Brně 2018.
Váháte kam po maturitě? Podívejte se na 8 rad, jak si vybrat VŠ!
Váháte kam po maturitě?. Podívejte se na 8 rad, jak si vybrat VŠ!
Transkript prezentace:

Molekulární biotechnologie aneb Jak dnes vyrábíme inzulin Karolína Rezková

Obecně o T-exkurzích T-exkurze jsou skvělou příležitostí pro středoškoláky, kteří si chtějí vyzkoušet něco nad rámec školní výuky. Zájemci o tyto akce mohou vybírat z mnoha oborů – především technických a přírodních věd. T-exkurze se konají 2x ročně – vždy na podzim a na jaře. Studenti, kteří se chtějí zúčastnit T-exkurze, potřebují přístup k internetu a samozřejmě trochu volného času na studium. Letos na podzim se konaly tyto T-exkurze: 1. Počítačová chemie: reakce zblízka 2. Genom a proteom aneb cesta do základů života 3. Molekulární biotechnologie aneb jak dnes vyrábíme inzulin 4. Co všechno jste chtěli vědět o půdě, ale báli jste se zeptat 5. Morfologie savců a ptáků 6. Kouzlo materiálů aneb malé důvody velkých katastrof 7. Kdo řídí roboty?

Průběh T-exkurze Průběh každé T-exkurze je možné rozdělit na 4 části: Online část: Náplní online části exkurze je především studium teorie. Je totiž potřeba si osvojit určité znalosti ještě před účastí na praktické části. V každé exkurzi jsou celkem 2 teoretické lekce, na studium jedné lekce má student asi týden. Test: Na vypracování otázek testu mají studenti přibližně týden. Jedná se většinou o teoretické otázky z první části T-exkurze. Praktická část: Během této části navštíví vybraní studenti vědecká pracoviště. Závěr: Závěrem exkurze je vypracování t-reportu.

Online část V online části exkurze jsme měli za úkol nastudovat dvě lekce materiálů. Díky tomu jsme se připravili na test z teorie i na praktickou část, která však byla o něco složitější. Z přípravného textu jsme se dozvěděli více o oboru exkurze a získali mnoho informací. Ukázka z textu online části: „Zásadním milníkem pro rozvoj molekulárních biotechnologií bylo zavedení technik rekombinantní DNA. Technologie rekombinantní DNA využívá možnosti přenosu části DNA donorového organizmu do genomu produkčního organizmu. Donorovým organizmem může být jakýkoliv prokaryotický nebo eukaryotický druh, který má zajímavou biotechnologicky využitelnou vlastnost (účinný enzym, receptor nebo metabolickou dráhu).“

Závěrečný test Závěrečný test slouží pro ověření znalosti studijních materiálů. Na vyplnění úkolů v testu byl týden času. Na základě výsledků testu byli studenti vybráni na praktickou část. Test obsahoval jak otázky povinné, tak dobrovolné. Zodpovězení doplňujících otázek pomáhá rozhodnout o přijetí v případě, že má více účastníků stejný počet bodů.

Praktická část Praktická část byla zajímavější, ale zároveň náročnější částí exkurze. Podívali jsme se do Loschmidtových laboratoří v kampusu Masarykovy univerzity, kde jsme strávili skoro celý den. Na začátku praktické části nás čekalo poučení o bezpečnosti práce (protože jsme pracovali s geneticky modifikovanými organismy). Poté jsme navštívili prostory vlastních laboratoří. Seznámili jsme se s fermentory a jejich ovládáním. Fermentory jsou speciální nádoby sloužící ke kultivaci mikroorganismů.

Mikroorganismy se však dají kultivovat i jinými způsoby Mikroorganismy se však dají kultivovat i jinými způsoby. Například na agarové plotně. Tento způsob jsme si vyzkoušeli později a bakterie vysazené do Petriho misek jsme si mohli odnést domů. Doma po několika dnech se na agaru začaly objevovat první kolonie bakterií.

Podstatnou část času v laboratoři jsme věnovali také transformaci Podstatnou část času v laboratoři jsme věnovali také transformaci. Transformací rozumíme přenesení cizorodé DNA do produkčního organismu. Tento organismus se tak stává geneticky modifikovaným a spolu s DNA získává také některé specifické vlastnosti. Tyto vlastnosti lze různě využívat. Geneticky modifikované bakterie jsme pak znovu nechali kultivovat na agaru. Tentokrát jsme si je nemohli odnést domů, a tak jsme výsledek viděli pouze prostřednictvím fotografií.

A toto je můj výsledek:

Fotodokumentace Laboratoř s fermentory:

Závěr Na závěr exkurze bych ráda poděkovala všem, kteří se podíleli na její organizaci a umožnili tak středoškolákům vyzkoušet si něco nového. Myslím, že to pro všechny účastníky byla dobrá zkušenost.