Statistika Poměrné ukazatele, geometrický průměr

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
Advertisements

Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Mzdová agenda.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Materiálové zásoby evidence a oceňování.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně – opakování I Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO.OA
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_04.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Zboží.
AnotacePrezentace, která se zabývá opakováním znalostí o zlomcích. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci opakují znalosti o zlomcích.
Poměrní ukazatelé OA a VOŠ Příbram.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Poměrné ukazatele Různorodé ukazatele Srovnávaná veličina a základ mají různé pojmenování (jednotky). jsou označováni jako rozměrové pom. ukazatele Př.:
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně z příjmů fyzických osob - příklad Označení.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM12.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_17_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Indexy pojem OA a VOŠ Příbram.
Statistika Střední hodnoty
Charakteristiky polohy
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Náklady a výnosy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Personální práce.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Statistika Časové řady - úvod 1.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C2 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen.
Pojmy a interpretace.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Cenné papíry.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Ředitel fiktivní firmy.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Náležitosti dokladů.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Hospodaření se zaměstnanci 41.hodina. Hospodaření se zaměstnanci Výpočty jednotlivých forem mezd 1.mzda časová = mzdový tarif x počet odpracovaných hodin.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Indexní analýza časové indexy
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Soňa Šestáková Název materiálu: Účetní odpisy Označení materiálu: VY_32_INOVACE_UCE2.OA
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01, KČ3,C3,SM3.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_11_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Statistika Ukazatelé variability
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_269.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Statistika Zkoumání závislostí
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Statistické srovnávání ekonomických jevů
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO_1200 Ročník: 3. Vzdělávací obor:
Časové řady Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výpočet aritmetického průměru Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUM VY_32_INOVACE_E21.05 Ročník 2.
Indexní analýza Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Statistika Průměry časových řad ANOA Mgr. Darina Vichrová.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Transkript prezentace:

Statistika Poměrné ukazatele, geometrický průměr Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Statistika Poměrné ukazatele, geometrický průměr

VY_42_INOVACE_PoP_MA_3OA_27 Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0266 Číslo materiálu VY_42_INOVACE_PoP_MA_3OA_27 Autor Petr Polách Tematický celek Matematika – odpovědný přístup k přípravě na hodinu Ročník 3. Datum tvorby 3. 8. 2013 Anotace Prezentace slouží jako podpora při výuce statistiky pro obchodní akademie Metodický pokyn Prezentace slouží jako podpora při výuce s použitím projektoru nebo programu typu Master Eye. V materiálu jsou zadání příkladů, které mají studenti vypracovat za domácí úlohu. Tím je pěstován zodpovědný přístup k přípravě na hodinu. XxX – značka autora, yy – číslo sady (bude přiděleno) zz – číslo materiálu v rámci sady (1–20) tttt – volitelné textové označení podle obsahu

Poměrné ukazatele Poměrné ukazatele slouží pro srovnání dvou skutečností. Obecně lze poměrný ukazatel zapsat vzorcem: Volba srovnávané hodnoty a základu záleží na účelu srovnání.

Poměrné ukazatele Příklady Na OA ve městě H studuje 52 chlapců z 370 studentů , na OA ve městě B 74 chlapců z 550 studentů. Určete na které škole je větší zastoupení chlapců. Dělník A vyrobil za 178 hodin 926 výrobků, dělník B za 186 hodin 930 výrobků. Určete, který dělník je výkonnější. (Volba základu a srovnávané hodnoty! - obrátit). Určete srovnávanou veličinu a základ u těchto dvojic: mzdové a celkové náklady počet ujetých kilometrů a spotřeba benzínu v l sklizeň pšenice v t a sklizňová plocha v ha tržba prodejny a počet prodavačů.

Druhy poměrných ukazatelů Stejnorodé poměrné ukazatele (mají v čitateli i jmenovateli stejné pojmenování a jednotky, vycházejí bez jednotek): poměrné ukazatele struktury poměr části určitého celku k tomuto celku (část/celek) poměrné ukazatele splnění plánu - poměr dosažené skutečnosti k předpokládanému záměru (skutečnost/plán) poměrné ukazatele vývoje - srovnání určitého jevu nebo procesu v různých časových období (následující/předchozí) Různorodé poměrné ukazatele mají v čitateli a ve jmenovateli jiné pojmenování nebo jednotky. Různorodé poměrné ukazatele vycházejí v jednotkách. Př.: Určete u tří předchozích příkladů o jaký druh poměrných ukazatelů se jedná. Př.: určete vhodné typy grafů pro uvedené poměrné ukazatele

Poměrné ukazatele struktury Určují jak se podílí jedna nebo více částí na celku do kterého patří. Vypočítají se podle vzorce: Př.: Porovnejte úroveň dvou tříd s nestejným počtem žáků podle celkového hodnocení prospěchu na konci roku: Zdůvodněte, proč se u stupně neprospěl při stejném počtu neklasifikovaných liší poměrný ukazatel Která třída je podle dosažených výsledků lepší? Jak provedete kontrolu správnosti?

Poměrné ukazatele plnění plánu Porovnávají dosaženou skutečnost s předpokladem. Obecně se počítá podle vzorce: Př.: Plán výroby počítal na měsíc s výrobou 186 ks výrobků při nákladech 290 tis. Kč. Vyrobeno bylo 195 výrobků při nákladech 298 tis. Kč. Vypočítejte poměrné ukazatele plnění plánu a proveďte jejich rozbor.

Poměrné ukazatele vývoje Z hlediska vývoje je možno provádět srovnání pomocí absolutních údajů. Pokud však srovnání provádíme u více než jednoho souboru, je nutno vypočítat poměrné ukazatele. Př. Která ze dvou prodejen dosáhla většího růstu tržby? Prodejna Leden Únor A 200 tis. Kč 220 tis. Kč B 500 tis. Kč 540 tis. Kč

Poměrní ukazatelé vývoje v delší časové řadě Bazické indexy - Si poměrné ukazatele vývoje se stálým základem. Jednotlivé hodnoty srovnáváme se stále stejnou hodnotou, která tvoří základ srovnání: kde i = 0, 1, 2 ... (n-1), n.

Poměrní ukazatelé vývoje v delší časové řadě Řetězové indexy - Ti Indexy s pohyblivým základem (tempa růstu). Porovnáváme vždy dvě po sobě jdoucí období: kde i = 0, 1, 2 ... (n-1), n

Poměrní ukazatelé vývoje v delší časové řadě Př.: Dopočítejte jednotlivé indexy Měsíc Tržba Si Ti 1. 830   2. 796 3. 848 4. 856 5. 810 6. 894 7. 780 8. 743 9. 10. 899 11. 906 12. 973

Poměrní ukazatelé vývoje v delší časové řadě Př.: Doplňte chybějící hodnoty: Xi 200 220 240 Si 1,1 1,2 Ti

Geometrický průměr Xi 15 22,5 27 29,7 Ti Chceme se z hodnoty 15 dostat na hodnotu 28 postupným násobením stále stejným číslem. Hledáme jedno stále stejné číslo, kterým budeme třikrát násobit hodnotu 15, abychom získali hodnotu 28. Xi 15 22,5 27 29,7 Ti

průměrným koeficientem růstu Xg Geometrický průměr Celý vývoj najednou můžeme charakterizovat jedním číslem průměrným koeficientem růstu Xg Postup:

Geometrický průměr Pokud absolutní hodnoty sledovaných veličin nepodléhají v jednotlivých obdobích velkým výkyvům, můžeme při výpočtu geometrického průměru vycházet z podílu poslední a první hodnoty:

Geometrický průměr Příklady Př.: Dokažte vzorec: úpravou vzorce Př.: Zdůvodněte proč platí: Ti = Si/Si-1 Xg = n-tá odmocnina z Sn Př.: Vypočítejte oběma výše uvedenými způsoby průměrné měsíční tempo růstu v předchozím příkladu. (1,0146)

Geometrický průměr Příklady Vklad Kč 100 000,- byl uložen ve dvou bankách po dobu pěti let. Úrokové sazby v bankách jsou v tabulce. Vypočítejte ve které bance bude za pět let vyšší zůstatek Vypočítejte průměrný úrok v jednotlivých bankách. Banka 1 % Banka 2 % 6 2 5 3 4

Různorodé ukazatele Srovnávaná veličina a základ mají různé pojmenování (jednotky). (rozměrové pom. ukazatele) Př.: Vedení školy má tento přehled o žácích: Zjistěte: podíl jedn. ročníků na celkovém počtu žáků školy podíl jedn. druhů bydlení na celk. počtu žáků školy procento dojíždějících žáků podle ročníků složení žáků 3. ročníku podle bydliště podíl místních žáků 4. ročníku na celkovém počtu žáků školy podíl žáků 2. ročníku z domova mládeže na celkovém počtu žáků ubytovaných na domově mládeže Ročník Počet žáků podle bydliště místní dojíždí DM 1. 33 56 7 2. 39 49 11 3. 37 48 12 4. 40 45 10

Použité zdroje ZDROJE BURDA, Z., STRACHOTA, F., Statistika pro obchodní akademie. 2. vyd. Fortuna 1994. 94 s. ISBN 80-7168-096-6 XxX – značka autora, yy – číslo sady (bude přiděleno) zz – číslo materiálu v rámci sady (1–20) tttt – volitelné textové označení podle obsahu