Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Indexní analýza časové indexy

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Indexní analýza časové indexy"— Transkript prezentace:

1 Indexní analýza časové indexy
je statistická metoda sloužící ke srovnání a analyzování ekonomických (a jiných) jevů pomocí indexních čísel index - bezrozměrné číslo, které popisuje časové, věcné nebo prostorové srovnání ukazatelů index = poměr hodnot ukazatele ve dvou situacích absolutní rozdíl = rozdíl čitatele a jmenovatele indexu časové indexy s pohyblivým základem = řetězové indexy (koeficienty růstu) s pevným základem = bazické indexy

2 Indexy řetězové dostaneme dělením dvou bazických indexů
běžné období základní (bazické) období důležitá správná volba základu indexu Indexy řetězové dostaneme dělením dvou bazických indexů Indexy bazické dostaneme postupným násobením řetězových indexů

3 rok yt řetězový index (koeficient růstu) bazický index 20 - 1,000 1 23
Příklad rok yt řetězový index (koeficient růstu) bazický index 20 - 1,000 1 23 1,150 2 26 1,130 1,300 3 28 1,076 1,400 4 25 0,893 1,250 5 27 1,080 1,350

4 Srovnání dvou indexů I97/93 = 1,3 růst o 30 %
I99/93 = 0,75 pokles o 25 % tj. pokles o 42,3 %,  I = 75 % % = tj. pokles o 55 bodů

5 ukazatele: extenzitní a intenzitní
extenzitní ukazatele - charakterizují extenzitu (objem, množství, počet, rozsah apod.) značíme je q – množství - někdy je lze sčítat Q – hodnota - lze vždy sčítat intenzitní ukazatele - vyjadřují intenzitu nebo úroveň (cena, vlastní náklady, produktivita práce, apod.) značíme je p – nejčastěji cena nelze je sčítat, jen průměrovat jsou podílem dvou extenzitních ukazatelů

6 individuální (indexy stejnorodých ukazatelů,
Výchozí třídění indexů z hlediska stejnorodosti (homogenity) věcného obsahu individuální (indexy stejnorodých ukazatelů, tj. ukazatelů ve stejných měrných jednotkách) Jednoduché -slouží ke srovnání dvou hodnot ukazatele za celek, který není složen z dílčích částí Složené - indexy stejnorodých ukazatelů, které vznikly shrnováním souhrnné (indexy nestejnorodých ukazatelů) Pozor: nezaměňovat pojmy složený a souhrnný index !!!!!

7 Třídění indexů z hlediska obsahu
Indexy množství hodnoty ceny

8 Individuální indexy Jednoduché množství hodnotové Složené

9 Indexy intenzitního ukazatele (nejčastěji cenové indexy)
Individuální indexy Indexy intenzitního ukazatele (nejčastěji cenové indexy) Jednoduché Složené Index proměnlivého složení

10 Vztah mezi ukazateli a individuálními indexy
Jednoduché Složené

11 Firma množství cena/ks Hodnota A 50 10 80 250 B 30 100 200  110 x
Příklad:Posuďte, jak se ve sledovaném období změnil objem výroby, hodnota výroby a průměrná cena výrobku vyráběného 2 firmami Firma množství cena/ks Hodnota 2007 2008 A 50 10 80 250 4000 2500 B 30 100 200 3000 20000 110 x 7000 22500

12 Musí platit

13 Souhrnné indexy jsou indexy nestejnorodých extenzitních a intenzitních ukazatelů (nestejnorodé veličiny nelze sčítat ani průměrovat, lze je shrnovat pomocí vah, jimiž je převedeme na sčitatelné (hodnotové) veličiny) příklady: několik různých výrobků vyráběných jedním výrobcem několik různých komodit dovážených z jedné oblasti několik různých druhů zboží prodávaných v jedné prodejně

14 Souhrnné indexy Cenové Laspeyersův index Paascheův index Objemové(množství)

15 Interpretace souhrnných cenových indexů
Laspeyresův cenový index Paascheho cenový index Vyjadřuje růst hodnoty produkce (tržby) v důsledku změn cen za předpokladu, že vyrobené (prodané) množství výrobků zůstane na úrovni běžného období. Vyjadřuje růst hodnoty produkce (tržby) v důsledku změny cen za předpokladu, že vyrobené (prodané) množství výrobků zůstane na úrovni základního období

16 Fisherův index Fisherův cenový index Fisherův index množství
je geometrický průměr Laspeyresova a Paascheova indexu Fisherův cenový index Fisherův index množství

17 Hodnotový index Platí vztahy:

18 Příklad:Posuďte změnu fyzického objemu výroby, cen a hodnoty výroby u daného výrobce vyrábějícího 3 různé výrobky. vyrobeno kusů cena/ks hodnota výroby výpočty 2007 2008 výr. A 10 15 5 50 150 100 75 B C 20 200 400 x 450 550 225

19


Stáhnout ppt "Indexní analýza časové indexy"

Podobné prezentace


Reklamy Google