ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

ZSV – Vzájemné působení nabídky, poptávky a ceny
Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“
B) Nabídková funkce.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
Rovnovážná cena je cena, při níž je trh v rovnováze Při rovnovážné ceně nedochází k tlakům na její zvýšení (převis poptávky) ani k tlakům na její snížení.
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Agregátní poptávka a nabídka
Ekonomická gramotnost
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
A) Determinanty nabídky
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_PODSTATA.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.12 Ročník1. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová Projekt: Humanisté s počítačem Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.09/03.0032 Realizátor projektu: Gymnázium, Jablonec nad Nisou, U Balvanu 16, příspěvková organizace

Nabídka Pokud dochází na trzích ke směnám, musí se na nich setkávat současně subjekty, z nichž alespoň jeden zboží poptává a alespoň jeden zboží nabízí.

NABÍDKA je množství zboží, které výrobci dobrovolně dodají na trh při určité ceně vztah mezi cenou a nabízeným množstvím - s růstem ceny roste i nabízené množství cílem prodejce je prodat co nejvíce zboží za co nejvyšší ceny, při zvyšování cen vstupují na trh další prodejci a nabízené množství roste naopak při nízkých cenách se části výrobců nevyplatí daný statek produkovat a nabízet a množství klesá

NABÍDKOVÁ KŘIVKA NABÍDKOVÁ TABULKA Cena za 1kg jahod [Kč] Nabízené množství [kg] 20 30 40 50 70 90 400 600 900 1100 1500 1700 P – price Q – quantity S - supply

Nabídka: a) individuální = nabídka jednoho zboží jedním ekonomickým subjektem (domácnost, firma) b) dílčí (tržní) = nabídka jednoho zboží všemi ekonomickými subjekty (veškerá nabídka TV na trhu) c) agregátní (celková) = nabídka všech druhů zboží od všech subjektů

Ovlivnění nabídky Cena Změna nákladů - změna cen vstupů (surovin, mezd,..) - technický pokrok, kvalifikovanější síla Cena alternativních výrobků (náhradních produktů) Změny výrobních podmínek - výkyvy počasí - neúroda - sezónnost produkce (v zimě slepice nesou méně vajec)

Nabídková křivka vyjadřuje pouze souvislost mezi nabízeným množstvím a cenou, ostatní faktory předpokládá neměnné. Změna jiného faktoru než ceny se projeví posunem nabídkové křivky.

Posun po křivce a posun celé nabídkové křivky

Posuny nabídkové křivky zboží A vlivem různých faktorů Cena zboží A se nezměnila, ale a) snížily se výrobní náklady, protože jsou nižší ceny surovin, energie, nižší mzdy,… b) snížily se výrobní náklady, protože byla zavedena nová technologie c) byl zvláště úrodný rok → V těchto případech je produkce vyšší při všech cenách, než byla dříve.

a) zvýšily se výrobní náklady, protože jsou dražší Cena zboží A se nezměnila, ale a) zvýšily se výrobní náklady, protože jsou dražší suroviny, energie, mzdy,… b) byl neúrodný rok, záplavy, zemětřesení c) zvýšily se ceny alternativních výrobků a výrobci proto omezili výrobu zboží A a přesunuli výrobní kapacity na jiné výrobky → V těchto případech je produkce nižší při všech cenách, než byla dříve.

Otázky a úkoly Pokles ceny klobouků způsobil snížení nabízeného množství na trhu. Vysvětlete, proč k tomu došlo. Nabídková křivka rajčat se změnila, když sucho postihlo pěstitele rajčat. Nakreslete změnu do grafu. Vysvětlete. Cement je energeticky náročný výrobek. Po zdražení cen elektřiny a jiných energetických zdrojů se změnila i nabídková křivka cementu. Vysvětlete proč a nakreslete graf se změnou nabídkové křivky. Kožedělný závod vyráběl rukavice a kabelky. Cena rukavic klesla (následkem klesající poptávky). Jak se tím změnila nabídková křivka kabelek u této firmy?

Zdroje: M. Sojka, J.Pudlák: Ekonomie pro střední školy, 4.vyd., Fortuna.Praha 2003 http://www.miras.cz/seminarky/mikroekonomie-n02-nabidka.php