PODPURNÉ PROCESY V ORGANIZACI
Výkonnost organizace Kvalita procesů Klíčové Podpůrné
Co rozumíme podpůrnými procesy? Podporují klíčové procesy Dobře strukturované, předem definované Orientovány na vnitřního i vnějšího zákazníka Dokumentují proces, procesy propojeny s formuláři a dalšími písemnými i elektronickými dokumenty
Co očekáváme? Synchronizaci klíčových a podpůrných dokumentů Kvalitní organizaci podpůrných procesů Vhodný podíl „papírové“ a elektronické dokumentace Minimální nároky na čas Dostupnost dokumentů-Intranet
Proč tuto problematiku řešíme?
Jaký volíme postup?
Analýza Popis a struktura procesu Návaznost a následnost operací Postupové diagramy Časová měření Časové snímky Pracovní podmínky,pracovní prostředí Prostorové a funkční řešení, fyzické podmínky apod.
Analýzou odhalíme Zbytečně realizované činnosti Duplicitně prováděné činnosti Chybějící činností Neefektivně realizované činnosti Možnosti napřimování procesů
Tvorba modelu Síťové grafy Bloková schémata Maticové znázornění procesů Procesní grafy
Procesní mapa Systémově zachycuje vzájemné vztahy a interakce uvnitř a vně procesu Řeší následnost a provázanost operací Obsahuje „TRASY“ procesů
Tvorba vnitroorganizační normy Organizační norma je závazné pravidlo chování vymezeného okruhu pracovníků, jehož dodržování je vynutitelné.
Změna jednoho podpůrného procesu může vyvolat změny dalších podpůrných procesů Implementace se provádí „provozu“ organizace
Audit Cílem je analýza podpůrných procesů se zaměřením na strukturu, spotřebu zdrojů, identifikaci kritických míst
Vstupní audit Je v organizaci vytvořen seznam podpůrných procesů? Je definována kvalita podpůrných procesů ve vztahu ke kritickým faktorům úspěchu? Jsou definovány interakce mezi podpůrnými procesy? Je definována odpovědnost za podpůrné procesy (owner)?
Jsou podpůrné procesy popsány graficky formou tokových diagramů – procesních map? Jsou podpůrné procesy popsány organizačními normami? Jsou dokumenty podpůrných procesů rychle dostupné (Intranet)?