V. Nezabiješ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Advertisements

Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Role vztahu v pomáhajících profesích Prezentace v předmětu PORADENSTVÍ VE VZDĚLÁVÁNÍ.
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Etická hlediska péče o staré občany
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
PRÁVNÍ ÚPRAVA NÁSILNÉHO UKONČENÍ TĚHOTENSTVÍ V ČESKÉM PRÁVNÍM ŘÁDU.
Subjekty a předmět všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
PRAKTICKÁ A SOCIÁLNÍ ETIKA
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Charakter, sexualita a zodpovědnost MUDr. Marcela Rozehnalová, CEVAP
Obecná ustanovení © Vladimír Plecitý, Osobnost člověka = jedinečné spojení biologických, psychologických a společenských aspektů, přesněji hodnot.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Právo na duševní a tělesnou integritu
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Etika Mgr. Blanka Chocová.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Problematika eutanázie
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
E UTANÁZIE. D ĚJINY EUTANÁZIE. A RGUMENTY PRO A PROTI. Jaromír Matějek.
- definice, charakteristika, průběh
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
 Poslední přikázání z první desky desatera – příkazy vztahující se k Bohu.  Již ve SZ patřilo toto přikázání k identitě vyvoleného národa.  Židé světili.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Právní odpovědnost.
Principy etiky v medicíně ● Medicína – aplikace poznatků přírodních věd ve světě lidských vztahů ● Objektivita x Subjektivita ● Fakta x Hodnoty ● Vědění.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PREVENCE genetických patologických stavů (GPS). Prognózování GPS a genetické poradenství Principem genetického prognózování je předpovědění vzniku určitého.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Psychologické aspekty zdraví
Věda a výzkum ● Výzkum populací (epidemiologický) ● Výzkum na člověku (klinický)  Terapeutický  Neterapeutický ● Výzkum na lidských tkáních ● Výzkum.
Specifické metody SP LS 2014
Agrese a agresivita.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Definice, základní pojmy
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Moderní etika Mgr. Marie Mikulcová.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Vymezení a vzájemný vztah pojmů v sociální péči. Pojem sociální péče Je to úsilí veřejnoprávního subjektu o řešení životních situací, které občané nejsou.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Bioetické principy. Princip = obecné pravidlo jednání odvozené z lidské zkušenosti.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
HIV Související Stigma and rozlišování: a patients perspective Jane Bruton and Janey Sewell.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Prameny, mezinárodní organizace, vztah ČR a EU JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Práva a povinnosti mezi manželi
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
Základní filozofické otázky
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

V. Nezabiješ

V. Nezabiješ Osnova: Tři tendence lidské duše. Jejich protiváha v evangelijních radách a V. - VII. přikázání. A) Původní význam lidského přikázání. B) Vývoj původního smyslu pátého přikázání ve Starém a Novém zákoně.

V. Nezabiješ C) Páté přikázání v naší době Odpovědnost člověka týkající se 1. jeho vlastního života 2. života druhých od začátku do konce 3. soužití společnosti

V. Nezabiješ 1. Odpovědnost za vlastní život Zdraví, definice, význam. A) Ohrožení zdraví a života B) AIDS C) Sebevražda D) Násilí, mučení a trest smrti E) Nasazení a obětování zdraví a života

V. Nezabiješ 2. Ochrana lidského života na jeho počátku A) Terminologie B) Spor o statut embrya – osoba? Ontologický personalizmus Empirický funkcionalizmus C) Genový výzkum a genová technologie

V. Nezabiješ K samostatnému studiu: Donum vitae Evangelium vitae Humanae vitae Dignitas personae Jan Pavel II.: Teologie těla

V. Nezabiješ Harald Schutz-Hencke: „Der gehemmte Mensch“: hapticko-retentivní – hapt... – hmat..., libidózní agresivní tendence Souvislost se sliby chudoby, čistoty a poslušnosti

V. Nezabiješ Přikázání V., VI., VII. patří k nejstarším částem Dekalogu. Akcent na život společnosti – spolu se IV. přikázáním. Nejde o tom výšeuvedné tendence popřít, ale pracovat s nimi. To, jak se s nimi pracovalo a pracuje ukazují právě tyto čtyři další přikázání.

V. Nezabiješ Život je podstatou každého společenství, bez života nelze samozřejmě o společenství mluvit. Erich Fromm: zvíře, když nemusí, nezabíjí, na rozdíl od člověka.

V. Nezabiješ A) Původní význam pátého přikázání „Rasach“. V. přikázání – protiprávní nebo společenských zvyklostem odporující zabití. Významnou roli hraje bezbrannost oběti. Krevní msta Zamýšlené nebo nezamýšlené zabití.

V. Nezabiješ Další vývoj Ex 21,12: „Kdo někoho uhodí a ten zemře, musí zemřít.“ Kdo byl onen Někdo: svobodný Izraelita. Dále: Gen 9,6: „Kdo prolije krev člověka, toho krev bude člověkem prolita.“ Zde – posun k slovu „adam“, člověk bez rozdílu

V. Nezabiješ Z toho plyne univerzální tendence: Hospodin chrání nevinný život.

V. Nezabiješ B) Vývoj původního smyslu pátého přikázání ve Starém a Novém zákoně Pokračování univerzalizující tendence. Lv 19,2: „Buďte svatí, neboť já Hospodin, váš Bůh, jsem svatý.“

V. Nezabiješ Lv 19,34: „...ten, kdo bude s vámi přebývat jako host, bude vám jako domorodec mezi vámi. Budeš ho milovat jako sebe samého, protože i vy jste byli hosty v zemi egyptské.“

V. Nezabiješ Nový zákon – láska k bližnímu jako největší přikázání – přednostně vůči chudým a cizincům – Samaritán. S kým sedával Ježíš u stolu? Pavlovská, janovská teologie. Dnes pokračování univerzalizující tendence – koncept lidských práv.

V. Nezabiješ C) Páté přikázání v naší době Odpovědnost člověka: Vlastní život Život druhých od začátku do konce Mírové soužití společnosti

V. Nezabiješ 1. Odpovědnost za vlastní život Dva extrémy: Zbožštění těla a života Pohrdání tělesností Je lidský život nejvyšší hodnotou?

V. Nezabiješ Definice zdraví WHO: „stav kompletní fyzické, mentální a sociální pohody, a nesestává se jen z absence nemoci nebo vady“. Přestože toto je užitečná a přesná definice, dá se považovat za idealistickou a nerealistickou. Podle této definice je 70–95% lidí jako nezdravých.

V. Nezabiješ Zdraví stojí na jednom z nejvyšších míst hodnotového žebříčku. Následky ztráty zdraví: ztráta výkonnosti – psychické, pracovní pracovní ohrožení – možná ztráta práce, ztráta pracovní pozice, majitel firmy – ohrožení postavení firmy na trhu... narušení sociálních kontaktů, vazeb

V. Nezabiješ Místo zdraví v kontextu lidského života Ideologizace zdraví Doping, trávení volného času, „wellness business“ Kosmetické zásahy do vlastního organizmu (chápání rámce vlastní osoby x prostředek byznysu – modeling).

V. Nezabiješ A) Ohrožení zdraví a života a) Závislosti – léky, alkohol, drogy Adiktologie Pro závislost se nikdo nerozhoduje, do závislosti se padá.

V. Nezabiješ Motivace dvojího (trojího druhu): Kompenzovat nedostatek Dopřát si něco „navíc“ Kombinace předchozího

V. Nezabiješ Následky: psychická a fyzická destrukce osoby destrukce sociálních vztahů finanční problémy kriminální problémy

V. Nezabiješ Řešení: Poznání a uznání závažnosti stavu terapie – psychoterapie, farmakoterapie, riziko recidivy po vyléčení.

V. Nezabiješ Prevence: Předběžná ostražitost. Rodiče závislost u svých dětí vylučují... Rodina Škola Stát Církve

V. Nezabiješ b) AIDS Princip nemoci Princip přenosu Nemoc jako Boží trest? AIDS jako model chování v podobných situacích

V. Nezabiješ Další etické aspekty: Přijetí nemocných bez moralistického povyšování nebo diskriminace. Pokud není jisté, zda je osoba postižena, má se držet všeho, co by mohlo vést k možnému přenosu infekce

V. Nezabiješ Osoby s prokázanou infekci mají zabránit nákaze ostatních. Mají nemocní o svém onemocnění sami informovat blízké osoby, lékaře? Jaká je pravděpodobnost nákazy? Povinnosti státu. Výchova – komplexní otázka sexuálních postojů.

V. Nezabiješ c) Sebevražda Je možné kvůli vyšším dobrům přijmout zlo zničení života, zde ho sebevraždou ho přímo způsobit? Nejsme jako lidé zásadně oprávněni svobodně opustit tento život? Je sebevražda v každém případě vždy eticky zavrženíhodný čin?

V. Nezabiješ Je otázkou, kolik je v sebevraždě svobody a kolik jí zbude po sebevraždě... Motivy sebevraždy: Bilanční Demonstrativní Sebevražda pod vlivem jiné psychické nemoci „Filozofická“ sebevražda

V. Nezabiješ Etické hodnocení sebevraždy a proměna tohoto hodnocení v dějinách.

V. Nezabiješ d) Násilí, mučení, trest smrti Přiměřená, nepřiměřená obrana Mučení – např. zadržený příslušník teroristického hnutí, ví (?) o plánech organizace...? Nemohl bych ho pomučit, abych zachránil tisíce? Trest smrti

V. Nezabiješ e) Nasazení a obětování vlastního života Jsme oprávněni obětovat zdraví a život kvůli jiným dobrům a hodnotám?

V. Nezabiješ 1. Ochrana lidského života na jeho počátku a) v souvislosti s nitroděložním vývojem je třeba objasnit některé termíny Oplodnění Preembryo Embryo Fetus

V. Nezabiješ Ontologický personalizmus Boethius: „Persona est rationalis naturae individua substantia. Lidské bytí se osobou nestává, ale je osobou od samého začátku koncepce. Oplozené vajíčko je jedinečná a komplexní genetická entita.

V. Nezabiješ Ontologický personalizmus a problematika jednovaječných dvojčat.

V. Nezabiješ Empirický funkcionalizmus Rozdíl mezi pojmy lidské bytí a lidská osoba. Gradualizmus – dynamicky narůstající morální hodnota. Jaký stupeň rozvoje lidského bytí je zároveň dosažením stavu – být osobou? Tolley, Thomsonová

V. Nezabiješ Individualita – nedělitelnost – jako podmínka k přiznání statutu osoby. Vývoj nervové soustavy ...odstupňované právo na život?

V. Nezabiješ Viabilita Engelhardt – o osobě je možno uvažovat pouze tam, kde je subjekt schopen uvažovat o morálních argumentech. Oslabení morálního statutu embrya odepřením schopnosti být osobou se může projevit v jednání s embryi.

V. Nezabiješ Robertson – můžeme vedle sebe postavit symbolickou cenu ukončení lidského života a prospěch, který potrat přinese. Singer - …život fetu nemá větší cenu než život živočišných organizmů na stejné úrovni rozumu, sebeuvědomění, vědomí, schopnosti cítit apod. Těžce postižené dítě x delfín.

V. Nezabiješ Singer – pokračování Mohu-li zničit vajíčko a spermii v Petriho misce, mohu také zničit embryo... Engelhardt – fetus není osoba, je to biologický produkt osob. Viabilita – kdy zachraňovat novorozence Pokud není embryo osobou, jaká je jeho právní ochrana?

V. Nezabiješ Zhodnocení kontroverze: Není-li dosud prokázáno (přijato), že embryo lidskou osobou není, měli bychom se k němu chovat jako k osobě.

V. Nezabiješ c) Genový výzkum a genová technologie Příroda a životní prostředí Rostlinná technologie Chov zvířat Výroba léků

V. Nezabiješ Člověk – manipulace na tělových buňkách nebo zárodečných buňkách. Tělové buňky – přenos genu, kdy se za defektní vsadí zdravý gen (např. střádavé nemoci). Při tomto způsobu se vlastnosti nepřenášejí na potomky. Zárodečné buňky – primárně jde o to zabránit, aby se genetický defekt nepřenášel na potomky. Tímto transferem se změní všechny buňky, změněný stav genů se přenáší na potomky.

V. Nezabiješ Problémy: Nikdy není jisté, co vlastně děláme U genetických manipulací tělových buněk je „výhoda“, že se manipulace nepřenášejí na potomstvo. Konkrétní člověk může vyjádřit vlastní postoj ke změně.

V. Nezabiješ U genetických manipulací zárodečných buněk se člověk, kterého se změna týká (potomek) nemůže k problému vyjádřit (výrazně je tak napadena jeho autonomie).

V. Nezabiješ Řešení: Dvojí východisko: Chránit a obhospodařovat svěřenou zemi (viz Gen 2,15) Podmanit si zemi (Gn 1,27). Podmanit si zemi neznamená ji totálně vydrancovat!

V. Nezabiješ Jsme oprávněni zasahovat do podstaty přírody – pokud je tedy genetická informace touto podstatou? Genetické manipulace na člověku. Člověk nesmí být nikdy pouze objektem jednání. Jako osoba nesmí být nikdy zneužit k nějakým účelům (Kant).

V. Nezabiješ Z tohoto pohledu je genová terapie na tělových buňkách eticky přípustná. (Můžeme na ni nahlížet podobně jako na transplantaci tkáně). Manipulace se zárodečnými buňkami je mnohem závažnější – potomek nemůže o sobě rozhodnout + nevíme, co děláme...

V. Nezabiješ Rozhodujícím kritériem pro hodnocení genových manipulací na zárodečných buňkách je právo embrya a jeho potomků na tělesnou integritu a osobní identitu. Obojí je zásahem do lidského embrya zásadně porušeno. Proto jsou také odsouzeny i všechny ostatní experimenty na embryích, vč. reprodukčního klonování.

V. Nezabiješ d) Genetické poradenství a prenatální vyšetření Otázky: Zda vstoupit do manželství Zda lze odpovědně počít dítě Zda jsou mladí manželé připraveni přijmout a vychovat postižené dítě. Podobně manželé, kteří již jedno postižené dítě mají.

V. Nezabiješ Moderní metody genetické diagnostiky a poradenství podávají informaci o pravděpodobnosti Rozhodnutí o přijetí dítěte musejí budoucí rodiče učinit sami. Genetické poradenství musí být nedirektivní.

V. Nezabiješ Rozhodnutí podstoupit genetické poradenství nesmí automaticky znamenat nepřijetí již počatého dítěte. Vnesením informací může genetické poradenství přispět ke zklidnění situace.

V. Nezabiješ e) Etické aspekty prenatální diagnostiky Jedná se o medicínské metody, kterými může být zjištěno, zda a v jaké míře je již počaté dítě nemocné. Pro drtivou většinu těhotných žen znamená uklidnění. Ostatním přináší informaci o pravděpodobnosti narození nemocného dítěte.

V. Nezabiješ Negativní stránkou prenatálního vyšetření je spojení s úmyslem postižené dítě nedonosit. Není možné chtít po matce souhlas s vykonáním přerušení těhotenství automaticky v souvislosti s patologickým výsledkem prenatálního vyšetření. Na těhotnou ženu nesmí být vykonáván žádný nátlak.

V. Nezabiješ Otázka, zdali ženy mají podstupovat rutinní prenatální vyšetření – screeningy.

V. Nezabiješ Co s sebou narození postiženého dítěte přináší? Zdali není jeho narození nad síly rodičů. Zdali je manželský pár povolán k péči o takové dítě. Zdali je opravdu sobecké se takového kříže zříci. Může postižené dítě dojít k opravdu humánní seberealizaci?

V. Nezabiješ Dítě nebude nikdy samostatné a často přežije rodiče. Kdo se o ně postará potom?

V. Nezabiješ Na druhou stranu: Co tyto otázky znamenají pro rodiče, kteří o postižené dítě pečují? Jejich láska nemá cenu, nebo je „kontraproduktivní“? Co znamená jejich oběť? Co si mají myslet samotní postižení? Že se neměli vůbec narodit?

V. Nezabiješ Čím vlastně při mentalitě empirického funkcionalizmu ospravedlňujeme právo na život narozených postižených, jestliže je nenarozeným upíráme? Také cukrovka, krátkozrakost, i jiné... jsou genetická postižení.

V. Nezabiješ f) Problematika ukončení těhotenství – interrupce Každý život, i nenarozený, se může dostat do konfliktu s jinými dobry. Mnohdy vidí rodiče nebo žena v zabití nenarozeného dítěte poslední prostředek k tomu, aby se nemuseli v konfliktu vzdát dober, která se jim zdají být důležitá nebo dokonce nezadatelná. Jak tyto situace řešit?

V. Nezabiješ Indikace interrupcí a jejich hodnocení Medicínská indikace Kriminologická indikace Sociální indikace Eugenická indikace

V. Nezabiješ f) Zákony státu a ochrana nenarozeného života Každá společnost má povinnost chránit lidský život jako základní právní dobro – viz např. také Všeobecná deklarace lidských práv a svobod (tak je pak zakomponována do dalších etických deklarací a kodexů).

V. Nezabiješ Etické aspekty a požadavky Konkrétní právní pořádek není důvodem pro mravní dovolenost těhotenství, ani na ně nesmí vznášet nárok. Neexistuje právo na přerušení těhotenství. Otázky kolem tzv. výhrady svědomí. Otázka poradenství.

V. Nezabiješ 2. Péče o nemocné a umírající lidi – péče o život na jeho konci a) služba nemocným a umírajícím Nemoci a utrpení kladou otázku „odkud“ a proč“. Jaký je smysl utrpení? Procházíme krizí... Slabost člověka v. pokroky medicíny. Smí lékař to, co může? Člověk má právo na důstojné umírání.

V. Nezabiješ Z toho vyplývá: Požadavek doprovázení při umírání, povinnost neusmrcovat lidský život.

V. Nezabiješ b) Co je eutanázie? Eu-thanasia – něžná smrt. V antice – pomoc k dobré smrti. Nacizmus. Nyní: úmyslné zkrácení procesu umírání. Nemocnému se nedostane pomoci v jeho umírání, ale jeho umírání je zkráceno usmrcením.

V. Nezabiješ Aktivní eutanázie Pasivní eutanázie Eutanázie tedy spočívá jak v rovině úmyslu, tak v rovině použitých metod.

V. Nezabiješ Pojem eutanázie by měl být používán pouze ve smyslu aktivní eutanázie jako přímé zabití umírajícího nebo nevyléčitelně nemocného a ve smyslu záměrného opomenutí vyžadovaného udržování života. Pozor na kluzký svah – dovolení aktivní eutanázie.

V. Nezabiješ c) řádné a mimořádné prostředky v diskuzi o konci života Afirmativní a negativní doporučení Řádné prostředky v lékařské etice 1. Použitím tohoto prostředku vzniká naděje na kvalitativní a trvalé zlepšení, nikoliv jen na představě o oddálení nevyhnutelného.

V. Nezabiješ 2. Řádný prostředek musí být součástí normální, standardní péče. Experimentální postupy se za řádné prostředky nepovažují. 3. I z pozice sociální a ekonomické nelze vyžadovat více než je běžné. 4. Nutno zvážit, zda zamýšlený prostředek není příliš tíživý (bolest, strach…). 5. Řádné prostředky by měly být vyhovující a snadno rozumně použitelné.

V. Nezabiješ Za mimořádné prostředky lze považovat ty, které se po úvaze jeví jako nemožné: 1. Prostředky nelze získat nebo je použít, nejsou dostupné. 2. S dosažením na tyto prostředky by bylo spojeno příliš velké úsilí a námaha. 3. Tyto prostředky jsou příliš bolestivé. 4. Prostředky jsou ekonomicky nedostupné. 5. Nepřekonatelný odpor a strach nemocného.

V. Nezabiješ d) princip dvojího účinku Definice: Je dovoleno zapříčinit jednání, ze kterého bezprostředně pochází dvojí účinek - jeden dobrý a druhý zlý, pokud je dobrý účinek zamýšlen, zlý z přiměřené příčiny připuštěn.

V. Nezabiješ Podmínky aplikace princip dvojího efektu 1. Konání samo je mravně dobré, nebo alespoň mravně neutrální. 2. Záměrem jednajícího je dobro. 3. Dobrý efekt není následkem špatného. 4. K tomu, aby byl špatný efekt připuštěn, existuje dostatečně vážný důvod.

V. Nezabiješ Tlumení bolesti v. eutanázie Terminální sedace. e) nenasazení a omezení léčby Tyto dva postupy souvisejí s předchozími úvahami. Obojí může a nemusí být eutanázie. Otázkou je, zdali chci připustit smrt jako přitakání neodvratnému anebo zda chci odstranit utrpení zkrácením života.

V. Nezabiješ f) Dříve projevená přání (DPP) DPP a autonomie. DPP a jejich interpretace. DPP a otázky kolem eutanázie, pasivity a aktivity. jednání. Otázky kolem bazální péče, výživy, PEG sondy.

V. Nezabiješ g) Paliativní péče Princip: palio – přikrývám. 3. Mír a válka. Terorizmus Dostudovat ;-)